LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Anapost
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:39

Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Anapost »

Tijdens onze vakantietrip in Duitsland hebben we geld gepind met een gewone bankpas bij een pinautomaat van de Kreissparkasse in Eppingen. Tot mijn verbazing bleek er € 6,- meer afgeschreven te zijn dan we gepind hadden.
Ik heb er mijn (Rabo)bank over gebeld, die zei dat er inderdaad buitenlandse banken zijn die provisie rekenen bij pinnen. Verder konden ze er niks aan doen. Maar je leest of hoort daar nooit iets over, zodat je ook niet kunt kiezen voor een bank die dat niet doet.
Wij komen regelmatig in Duitsland, maar ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Wie weet er iets meer over??? Kunnen we zorgen dat dat bekend wordt zodat je een keuze kunt maken? Het gaat natuurlijk niet om grote bedragen, maar ik vind het toch zonde.
Anapost

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

ja zelfs met tanken wordt er een bedrag gereserveerd vaak veel hoger dan het daadwerkelijk verbruik.
advies, neem net genoeg cash mee om overbodige kosten te maken.
Alles wat je oet tegenwoordig moet je zo mee opletten, voor je het weet ben je falliet.
veel geluk

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Anapost schreef:Tijdens onze vakantietrip in Duitsland hebben we geld gepind met een gewone bankpas bij een pinautomaat van de Kreissparkasse in Eppingen. Tot mijn verbazing bleek er € 6,- meer afgeschreven te zijn dan we gepind hadden.
Ik heb er mijn (Rabo)bank over gebeld, die zei dat er inderdaad buitenlandse banken zijn die provisie rekenen bij pinnen. Verder konden ze er niks aan doen. Maar je leest of hoort daar nooit iets over, zodat je ook niet kunt kiezen voor een bank die dat niet doet.
Wij komen regelmatig in Duitsland, maar ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt.
Wie weet er iets meer over??? Kunnen we zorgen dat dat bekend wordt zodat je een keuze kunt maken? Het gaat natuurlijk niet om grote bedragen, maar ik vind het toch zonde.
Anapost
Het zal dan waarschijnlijk aan de bank liggen waar je gepind hebt.
Ik kom ook met regelmaat in Duitsland en pin er dus ook regelmatig en betaal
nooit wat extra's daarvoor, daarvoor heb ik toch ook een europas genomen (waar ik dus al extra voor moet betalen).
Ook ik heb de rabobank.

Anapost
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:39

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Anapost »

Ja, daar gaat het nou net om, het ligt aan de bank, maar dat weet je dus niet van te voren. Ook ik heb een Europas en heb ook nog nooit extra kosten hoeven betalen, maar nu ineens wel. Zonder dat ik daar tevoren een waarschuwing heb gekregen en zonder dat je daar achteraf iets aan kunt doen.
Anapost

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Het klopt, banken mogen voortaan (dit heeft oa. MasterCard/Maestro geregeld) kosten in rekening brengen wanneer een buitenlandse kaarthouder gebruik maakt van een geldautomaat van de bank. Nederlandse banken brengen geen kosten in rekening wanneer een kaarthouder gebruik maakt van hun geldautomaat, echter banken in Duitsland doen dat veel meer...vooral als je geen kaart hebt van deze bank. Ja, die Duitse banken moeten toch ook op een één of andere manier hun eigen betalingsverkeer (automaten park) financieren.

Echter....wanneer je gaat pinnen op zo'n geldautomaat lijkt mij het heel logisch dat op het scherm van deze automaat (of op een apart bord bij deze automaat) dat je ook extra kosten in rekening wordt gebracht.

Je kan van je eigen bank (Rabobank) niet verwachten dat zij een lijst gaan verstekken welke buitenlandse banken geen kosten in rekening brengen.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

Ik zit bij de ABN AMRO en heb het meest dure betaalpakket. Er worden dan geen kosten in rekening gebracht voor pinnen of geldopnemen bij betaalautomaten. Zelfa niet in landen als Wit-Rusland. Ook niet in Duitsland.
Wellicht heeft Rabo ook verschillende pakketten en heb je een pakket waarin deze kosten niet worden vergoed?
ik zou dit een keer navragen bij Rabobank

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

@ GezondVerstand10,

Het gaat hier niet om de kosten die een kaart uitgevende bankinstelling in rekening brengt, zoals ABN AMRO of Rabobank. De kaart uitgevende instelling brengt haar eigen kosten in rekening bij haar kaarthouder, zoals kosten betaalpakket en extra kaart transactiekosten voor geldopname/uitgaven in het buitenland in geval van géén euro's.

De buitenlandse bank waar jij geld opneemt bij haar geldautomaat kan ook nog extra kosten in rekening brengen voor de geldopname. Je kan dit vergelijken met: je gaat naar een balie van een buitenlandse bank en wilt daar geld opnemen (bijv dmv een reischeque of je Credit Card). Ook dan kan deze bank bij je kosten in rekening brengen en dit wordt van je geldopname afgehaald.

N.B.: let op !! dit is pas onlangs door MasterCard/Maestro zo ingeregeld i.c. toegestaan. Het kan dus zijn dat je dit nog niet eerder hebt meegemaakt, dus pas op.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Broodje Aap verhaal wat de Rabo je vertelt: Rabo mag helemaal geen kosten in rekening brengen voor pinnen in het buitenland binnen de Eurozone. Zie ook:

http://www.rabobank.nl/particulieren/kl ... buitenland

http://www.volkskrant.nl/archief_gratis ... buitenland

Bij welke bank je bent geweest en wat voor bankpasje je hebt gebruikt (zolang het maar geen creditcard was) doet niet terzake.

Het is banken zelfs verboden om particuliere klanten deze kosten in rekening te brengen. Volgens een EU-verordening mogen de kosten van pinnen in de Eurozone buiten Nederland niet hoger zijn dan de kosten in het binnenland. En omdat deze kosten in Nederland nul zijn, behoren deze kosten binnen de Eurozone ook nul te zijn. Dit is hetzelfde als buitenlandse overboekingen binnen de Eurozone.

Als Rabo deze kosten niet terugbetaalt kun je een klacht indienen bij het Kifid, http://www.kifid.nl

Wat Venco hierboven schrijft klopt dus gelukkig niet.

Anapost
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:39

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Anapost »

Dank jullie wel voor je antwoorden. Waar zou je nou kunnen vinden hoe het echt zit. Bob zegt dat het niet mag, maar waar staat dat? Venco Dropje zegt dat het juist onlangs is ingesteld, maar op grond van wat dan?
Het idee om een klacht in te dienen vind ik wel goed, alleen vraag ik me af of dat zin heeft. Het is immers niet de Rabo die provisie heeft berekend, maar de Kreissparkasse, en het is de vraag of die klachtinstantie daarover gaat.
Anapost

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het staat zelfs zwart op wit op de Rabo-site: "Uw betalingen en opnames in euro's zijn helemaal gratis." Duidelijker kan het toch niet? De Kreissparkasse heeft daar verder niets te maken. Rabo is je contractpartij (degene met wie jij de overeenkomst hebt) inzake het pinnen. Rabo betaalt hier mogelijk wel voor aan de Kreissparkasse, maar mag dat niet doorberekenen aan de klant.

http://www.nvb.nl/index.php?p=21116&return=16965

"Vorig jaar maakten de banken al een eind aan het berekenen van afzonderlijke kosten voor het pinnen in het buitenland binnen de eurozone. Banken zelf betalen wel, zoals vroeger, een vergoeding aan de buitenlandse bank waar de klant gebruik heeft gemaakt van de geldautomaat."

etc etc etc

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Zucht..

Je hebt de volgende spelers:
1. de kaarthouder (de consument dus)
2. de geldautomaat houder (bijv een Duitse bank)
3. de kaart uitgevende instelling (bij ABN AMRO, RABO, etc...)

Als je een geldautomaat (ATM) als consument gebruikt heb je te maken met twee soorten "gebruik" (usage) kosten:
- de surcharge fee (die de ATM houder in rekening brengt) en
- de foreign transaction fee (die de kaart uitgevende instelling, zoals Rabo en ABN AMRO, in rekening brengen). Bob...je zit te verwijzen naar deze fee/kosten.

Het gaat hier om de zgn. surcharge fee.

Een interessante link voor degene die engels kunnen lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/ATM_usage_fees

Anapost
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:39

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Anapost »

Ik heb nog een keer naar de Rabo gebeld, want ook al heeft VencoDropje gelijk, dan nog is de info die de Rabo op haar eigen site geeft, dat pinnen in het buitenland gratis is, ronduit misleidend. De uitleg "ja, maar dat gaat om onze kosten" is dan te zwak. Je helpt het hele pinsysteem om zeep als er ineens als een duveltje uit een doosje extra kosten opduiken. Voor je 't weet gaat dan een buitenlandse supermarkt ook ineens extra euro's rekenen, etc. Dat moeten banken ook niet willen. De mevrouw bij de Rabo heeft beloofd dat ik teruggebeld wordt. Dat wacht ik even af...
Anapost

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Venco wil duidelijk gelijk hebben maar leest de links niet die ik hierboven heb gegeven. Omdat die informatie niet in je gelijk past? In de link die je zélf geeft staat ook nog eens duidelijk vermeld:

"the regulation only states that international euro withdrawals should be available at the same price as national euro withdrawals"

Het gaat om regulation 924/2009:
http://ec.europa.eu/internal_market/pay ... dex_en.htm

Nog nooit van EU verordeningen gehoord? Waarom denk je dat de euro is ingevoerd? Voor de lol? Dat is juist gedaan om het betalingsverkeer te stroomlijnen en kosten voor consumenten terug te dringen. Sinds 2002 is het banken verboden om hogere kosten in rekening te brengen dan in het binnenland voor pinnen in het buitenland binnen de eurozone en IBAN overboekingen.

Er is geen bank in Nederland die kosten berekent voor deze opnames, Zie ook o.a. ING: http://www.ing.nl/particulier/betalen/p ... alpas.aspx

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

VENCO dropje schreef:Zucht..

Je hebt de volgende spelers:
1. de kaarthouder (de consument dus)
2. de geldautomaat houder (bijv een Duitse bank)
3. de kaart uitgevende instelling (bij ABN AMRO, RABO, etc...)

Als je een geldautomaat (ATM) als consument gebruikt heb je te maken met twee soorten "gebruik" (usage) kosten:
- de surcharge fee (die de ATM houder in rekening brengt) en
- de foreign transaction fee (die de kaart uitgevende instelling, zoals Rabo en ABN AMRO, in rekening brengen). Bob...je zit te verwijzen naar deze fee/kosten.

Het gaat hier om de zgn. surcharge fee.

Een interessante link voor degene die engels kunnen lezen: http://en.wikipedia.org/wiki/ATM_usage_fees
Even een voorbeeld:
13-12-2009 GEA 13.12.09/11.48
ATMBVB BR01 GAGARINA BOR,PAS031
BYR 500.000 1EUR=04113,871 BYR
KOSTEN EUR2,25 ACHTERAF BEREKEND
-121.54-EUR

Als je het aantal Belarussische roebels deelt door de koers kom je precies uit op EUR 121,54. Ik betaal dus geen kosten ook al zouden ze achteraf worden berekend. Dat klopt ook want ik heb het prestige pakket waar pinnen en betalen wereldwijd gratis is.

Dat ligt bij mij dus aan het pakket

Anapost
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jan 2010 21:39

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Anapost »

Ook ik heb bij de Rabobank het duurste pakket waarin zelfs voor buitenlandse valuta geen extra kosten worden berekend. Zo staat het op de site.
En nu er, gewoon voor Euro's, toch extra kosten worden berekend komen ze ineens met de mededeling dat een buitenlandse bank dat kan doen, dat zij daarbuiten staan. Dat kan niet kloppen.
Anapost

VENCO dropje
Berichten: 382
Lid geworden op: 08 mar 2008 02:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door VENCO dropje »

Laat ik eerst even duidelijk zijn. Ik heb voor diverse Nederlandse banken en doe nog regelmatig klussen bij ze en neem het op bepaalde aspecten wel voor ze op.

Wat gebeurt er nu. De Nederlandse banken betaalde altijd al een zgn. interchange (gastgebruik) fee aan de buitenlandse banken voor het gebruik van hun kaarthouders bij deze buitenlandse banken, bijv. de Duitse banken. Dit is meegenomen in de prijsstelling van je betaalpakket/kaart.
Die Duitse banken denken nu nog meer via zgn surcharge fee binnen te halen (dat mogen ze voortaan). De Nederlandse consument wil er dus ook niet voor opdraaien en dus moeten de Nederlandse banken er maar voor opdraaien.

Tja? Als de Nederlandse consument niet per transactie wil betalen (de gebruiker betaald) dan komen deze extra kosten uiteindelijk toch tot uitdrukking in de prijs van je betaalpakket/kaart of in rente, etc...(en dan betaald niet de gebruiker maar alle kaarthouders voor dit gebruik en dan worden het uiteindelijk collectieve lasten). Kortom ... ik verwijt de Duitse banken dan ze ons "pakken". Is het niet direct dan wordt het uiteindelijk indirect.

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

VENCO dropje schreef:Laat ik eerst even duidelijk zijn. Ik heb voor diverse Nederlandse banken en doe nog regelmatig klussen bij ze en neem het op bepaalde aspecten wel voor ze op.

Wat gebeurt er nu. De Nederlandse banken betaalde altijd al een zgn. interchange (gastgebruik) fee aan de buitenlandse banken voor het gebruik van hun kaarthouders bij deze buitenlandse banken, bijv. de Duitse banken. Dit is meegenomen in de prijsstelling van je betaalpakket/kaart.
Die Duitse banken denken nu nog meer via zgn surcharge fee binnen te halen (dat mogen ze voortaan). De Nederlandse consument wil er dus ook niet voor opdraaien en dus moeten de Nederlandse banken er maar voor opdraaien.

Tja? Als de Nederlandse consument niet per transactie wil betalen (de gebruiker betaald) dan komen deze extra kosten uiteindelijk toch tot uitdrukking in de prijs van je betaalpakket/kaart of in rente, etc...(en dan betaald niet de gebruiker maar alle kaarthouders voor dit gebruik en dan worden het uiteindelijk collectieve lasten). Kortom ... ik verwijt de Duitse banken dan ze ons "pakken". Is het niet direct dan wordt het uiteindelijk indirect.
In Belarus betaal overal voor. Mijn Wit Russiche vrienden pinnen idd bijna geen geld uit een automaat omdat ze moeten betalen per transactie (blijkbaar die fee waar je over praat). Ik heb die kosten niet. Blijkbaar betaalt ABN AMRO die dan? Als ze dat bij mij doen dan zal dat toch voor iedereen met dat pakket gelden?

GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

dat spreiden over alle rekeninghouders kan ik wel volgen, het moet toch ergens vandaan komen. mooi gegeven dat stukje solidariteit :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De vraag van de OP was: mag Rabo 6 euro kosten in rekening brengen in dit geval ja of nee? Het antwoord is: nee. De rest doet niet ter zake! Venco haalt er van alles en nog wat bij. Doet zelfs klussen voor banken. So what? Sterker nog: als je zo bekend bent in de bancaire wereld dan zou je toch op de hoogte moeten zijn van regel- en wetgeving!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Provisie bij pinnen in Duitsland? Normaal?

Ongelezen bericht door kweenie »

Er is binnen Europa gerelged dat de kosten die aan buitenlandse klanten worden berekend niet mogen afwijken van de kosten die aan binnenlandse klanten worden berekend. Maar dat betekent niet dat de kosten 0 zijn. Bijvoorbeeld automaten van niet-bank bedrijven die geld geven (die bijvoorbeeld soms bij tankstations staan) rekenen met name in het buitenland vaak extra kosten.

Gesloten