LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rabobank verstrekt foutieve hypotheek, advies gevraagd

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
erwin_

Rabobank verstrekt foutieve hypotheek, advies gevraagd

Ongelezen bericht door erwin_ »

In 2001 hebben we een nieuwe spaarhypotheek bij de Rabobank afgesloten. De hypotheek is destijds weer voor 30 jaar afgesloten. Hierbij hebben we geld in een depot gestort waarmee alle premies konden worden voldaan. Hiermee zou in 2031 de gehele hypotheek zijn afgelost. We hebben keurig rekenvoorbeelden gehad met berekeningen t/m 2031. Alles zag er goed uit en is destijds dan ook zo afgesloten.

Nu blijkt dat er een fout is gemaakt. De Rabobank heeft nu aangegeven dat de levensverzekering niet in 2031 maar in 2026 beëindigd moet worden. Dit komt doordat ze een oude levensverzekering (die aan de vorige hypotheek was gekoppeld) niet afgekocht hebben maar hebben omgezet.

Dit alles heeft tot gevolg dat er een enorm bedrag in het depot moet worden bijgestort om nu in 2026 de hypotheek te hebben afgelost want juist die laatste 5 jaar (die er niet meer is) bouw je een enorm vermogen op in de kapitaalverzekering. Dit weegt bij lange na niet op tegen de rentetermijnen die je de laatste 5 jaar dan niet hoeft te betalen. In de oude levensverzekering zat overigens maar een klein bedrag. Het afkopen hiervan had dan ook maar heel weinig gekost.

Er zijn meerder gesprekken geweest met de Rabobank. Tot nu toe zijn ze niet bereid tot enige vorm van compensatie. Naar mijn mening moet de Rabobank voor de extra kosten opdraaien. Zij hebben immers een hypotheek geadviseerd (en voorberekend) die door de gemaakte fout fiscaal niet mogelijk is. De accountmanager bij de bank heeft overigens mondeling ook toegegeven dat er door de bank een fout is gemaakt. In de laatste brief die we van de bank hebben ontvangen ontkennen ze overigens dat ze een fout hebben gemaakt.

Zijn er meer mensen met een soortgelijk probleem? Zo ja, dan ben ik erg benieuwd hoe er eventueel tot een oplossing is gekomen. Mocht iemand goed advies hebben dan hoor ik dat ook graag.

Alvast dank.

comeyer

Re: Rabobank verstrekt foutieve hypotheek, advies gevraagd

Ongelezen bericht door comeyer »

De Rabobank is een boevenbende.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dit lijkt me een zaak voor een advocaat of rechtsbijstand. Als de rabo nl. werkelijk tekort is geschoten (waar het hier op lijkt), dan moet er nl. een eerlijke regeling worden getroffen.

Dat zou in mijn ogen kunnen inhouden dat je nu gewoon doorgaat met de originele situatie, maar dat de polis wel in 2026 wordt gebruikt voor de aflossing (zoals het fiscaal moet). De restschuld moet dan in de daarop volgende 5 jaar worden afgelost, waarbij jullie in die laatste 5 jaar gewoon de netto lasten zouden moeten kunnen houden die jullie in de oude sitatie ook zouden hebben. De extra kosten die Rabo dan heeft, moeten dan maar voor rekening van Rabo komen.

Op deze manier is de situatie totaan 2026 in beide situaties gelijk, wat wel zo eerlijk is. Zou je gaan verhuizen of een andere hypotheek willen, dan verandert er niets. En dat lijkt mij wel zoals het zou moeten. Vanaf 2026 heb je dan een veel lagere lening (waarschijnlijk nog maar zo'n 70% van nu), zodat je voor de zelfde maandlasten ook veel meer kunt aflossen. Daardoor blijft er in 2031 nog een restschuld over die waarschijnlijk zo'n 10% van de hypotheeksom is.

Dat betekent dat het Rabo vanaf nu de komende 21 jaar (rekening houdend met de rente) jaarlijks zo'n 0,3% van de leensom extra kost. Dat moeten ze dan maar voor hun rekening nemen. Of voor rekening van hun verzekeraar, want ik neem aan dat ze hiervoor verzekerd zijn.

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

Er is diverse malen hier gewaarschuwd voor de RABO praktijken...

ik geef je weinig kans, ze hebben er een handje van om er gewoon een paar stevige advocaten tegenaan te gooien, en lekker door procederen..

en wie kan dat bijbenen??

vakkiel

Ongelezen bericht door vakkiel »

Ach nobletje, zelf ook geen leuke ervaring met de rabo gehad ?

Arjan de Boer

Ongelezen bericht door Arjan de Boer »

Klopt Noble, ik ben nu voor een klant met een vergelijkbare zaak bezig. Hypotheek van betreffende klant is in 2009 overgesloten. Woning was in 2001 aangekocht en volledig gefinancierd. Rabo heeft in 2009 weer een nieuwe bankspaarhypotheek afgesloten met een opbouwperiode van 30 jaren. In plaats van dat ze gewoon de fout erkennen en met een passende oplossing komen gaan ze er radicaal tegen in. Klanten helemaal in de stress. Veel negatieve reclame, etc. Het lijkt de almachtige Rabobank niet te deren. In en in triest.

Noble

Ongelezen bericht door Noble »

vakkiel schreef:Ach nobletje, zelf ook geen leuke ervaring met de rabo gehad ?
Nee vakkiel, maar LEZEN op een forum als dit kan geen kwaad...
ook niet voor jou...
Of je er wat mee doet is een tweede...

wel hoor ik om mij heen nét zulke gekke dingen over RABO
als dat ik hier lees.

Dus zal RABO er wel een handje van hebben klanten slecht te behandelen

vakkiel

Ongelezen bericht door vakkiel »

Ja ja noble niet zo belerend he !
Ooh dus jij hoort van alles en dan is het zo....zegt genoeg over jou.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Hoi Erwin,

Om even weer on-topic te gaan: ik denk dat jouw vraag erg ingewikkeld is. Te ingewikkeld om op dit forum een inhoudelijke oplossing te bedenken.

Dit is een consumentenforum waar consumenten elkaar een handje kunnen helpen, vaak worden er heel zinvolle adviezen gegeven, en soms wordt de plank goed misgeslagen. Daarnaast wordt er, zoals je in je eigen topic al kunt zien, nogal eens off-topic geruziet, geleuterd en gezellig gekwebbeld. :wink: Verder hebben wij -uiteraard- geen inzage in jouw gegevens, wat wel nodig zou zijn om een gedegen advies te geven.

Persoonlijk denk ik dat je het beste IRL advies kunt inwinnen bij iemand die echt verstand van zaken heeft, misschien in je vrienden- en kennissenkring, of bij een goede financieel adviseur.

Eventueel kun je aan de redactie vragen of ze er in de uitzending een keertje aandacht aan willen besteden, wellicht dat meer mensen hetzelfde probleem hebben. De link vind je op de home-pagina.

Succes ermee.

Gesloten