LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe berekent bank inrekening tebrengen rente bij neg. saldo?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Willemvanoranje

Hoe berekent bank inrekening tebrengen rente bij neg. saldo?

Ongelezen bericht door Willemvanoranje »

Zijn er strikte regels voor het bereken van rentevergoedingen door banken bij een negatief saldo? Bepalen de banken die zelf?

Rentes fluctueren, hoe kan ik als klant weten welk rentepercentage bij negatief saldo een bank berekent?

En wat is de defenitie van een woekerrente?

Natuurlijk lees ook ik algemene voorwaarden en er staat nooit een vast percentage in is dit juridisch legaal? Graag jurisprudentie?

Vivre

Re: Hoe berekent bank inrekening tebrengen rente bij neg. saldo?

Ongelezen bericht door Vivre »

.
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Willemvanoranje

Met dank voor uw reactie, maar is niet echt duidelijk antwoord meer vragen?

Ik heb het volgende gevonden:

De AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten. Wij zijn de onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten en ziet toe op een eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten. Ons streven is het vertrouwen van consumenten en bedrijven in de financiële markten te versterken, ook internationaal. Op deze manier draagt de AFM bij aan de welvaart en de economische reputatie van Nederland.

Hier kun je in ieder geval terecht met je glasheldere klacht...

Transparant zijn banken wat dit betreft niet...
Zijn banken eerlijk in de zin van behoorlijk, billijk, fair,fatsoenlijk of juist dan moet je wel tot de conclusie komen dat dat ook al niet is...
Nou uiteindelijk is er natuurlijk geen vertrouwen.

Het kan de beste overkomen eens of vaker rood te staan maar er kan net zo vaak als de bank dit wil een woekerrente in rekening worden gebracht zonder dat wij als consument daar een keuze in kunnen hebben of even om verklaring vragen hoe de bank aan zo een woekerrentepercentage komt.
Je kunt niet even switchen naar een goedkopere bank... hierin zit toch een rechtsongelijkheid.

Maar zoals u weet is recht niet rechtvaardig... :mrgreen:

Willemvanoranje

Nog iets interessant gevonden:

De rente die ik moet betalen is te hoog. Wat kan ik doen?

Kredietverstrekkers mogen maar een bepaalde rente vragen. Dit percentage is de wettelijke rente plus een verhoging van 12 procent. Postorderkredieten en kaartkredieten zijn vaak duur. Je betaalt bijna de maximale rente. De wettelijke rente is de rente die verschuldigd is als vergoeding voor vertragingsschade bij een contract tot betaling van geldschulden bij een niet-handelstransactie. De hoogte van de wettelijke rente wordt berekend door 2,25 procentpunt op te tellen bij de herfinancieringrente van de Europese Centrale Bank. De wettelijke rente voor niet-handelstransacties schommelde de afgelopen jaren tussen de 4% en de 8%.

Als de wettelijke rente dus 4% is mag de bank dit verhogen met 12% om uiteindelijk de klant 16% rente in rekening te brengen
Maar ook bij 8% wettelijke rente kan de bank verhogen met 12% om de klant uiteindelijk 20% te laten betalen.

Schooierstreken... :evil:

plien32

Ongelezen bericht door plien32 »

Volgens mij betaal je op je betaalrekening zelfs het hele jaar voor de mogelijkheid dat je in de min mag staan, ook al doe je dat niet! Over wat je in de plus staat ontvang je al helemaal niets!
Onzin, Ik heb een krediet op mijn betaalrekening, ik gebruik deze nooit en betaal er ook niets voor. Staat ook in de voorwaarden.

Vivre

Met je opmerking over schooiersstreken ben ik het helemaal eens!

Je geeft aan dat kredietverstrekkers MOGEN....

Het lijkt mij handig en fair als banken transparant moeten worden met hun berekeningsmethodes!
Iedere klant zou gemakkelijk moeten kunnen (na)kijken of het klopt wat de bank in rekening heeft gebracht en waarvoor.

Als iedere bank daarmee transparant is kunnen wij als klanten (klanten zijn toch koning?!) bewuste keuzes maken.

Eens hebben we ons geld uit handen moeten geven en hebben er als het er op aan komt niets meer over te zeggen!

Open kaart s.v.p.

Vivre

@ plien32

Welke bank?

Piet Za

Ongelezen bericht door Piet Za »

ING rekent voor een achterstand op de betaalrekening 1,15% per maand is stevig dus !

Vivre

.
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Piet Za

Ongelezen bericht door Piet Za »

Bij ING over de dagen dat je rood staat. De tarieven voor het rood staan kun je bij elke bank opvragen, mits je natuurlijk rood mag staan.

Willemvanoranje

Beste Plien32,

Onzin is het niet, zelfs bereidstelling van het krediet kost geld, misschien niet bij alle banken maar toch.

De Bizner-bank is zo een bank die eerst klanten lokte door ze een gratis krediet te bieden van 5000,00 euro daarna deze weer introk of als je krediet toch wilt hebben kost de klant dat 8 euro per maand!

Dus je gebruikt er dan nog geen geld van...

AFM en anderen laten niet voor niets de waarschuwing rondgaan van PAS OP! Geld lenen kost geld...

Welnu ik heb niets tegen geld verdienen maar niet lang geleden nog was heel Nederland in rep en roer over de woekerrentepolissen en andere diensten tegen niet faire rentepercentages.

Een ieder sprak schande ervan... waar is de mores :D

plien32

Welke bank?
rabo.

Vivre

.
Laatst gewijzigd door Vivre op 18 jun 2010 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

plien32

Per 12 juni 2010 wijzigt de Rabobank de voorwaarden voor betaalrekeningen en betaaldiensten. De wijzigingen zijn het gevolg van nieuwe Europese wetgeving voor consumptief krediet. Deze wet moet de Europese markt voor kredieten doorzichtiger maken om zo de consument beter te beschermen. Deze Europese richtlijn heet Consumer Credit Directive (CCD).

Wat verandert er voor u?Heeft u een krediet op betaalrekening, krediet op RaboCard of een krediet op Rabo GoldCard? Dan is dit voor u van toepassing:

de terminologie van een aantal begrippen over krediet wordt aangepast
voortaan ontvangt u vooraf een bericht over elke rentewijziging
bij een ongeoorloofde debetstand of een kredietoverschrijding brengen wij u op de hoogte van de rente die u hierover moet betalen
De voordelenDe nieuwe regelgeving zorgt ervoor dat u beter inzicht krijgt in uw kredietovereenkomst. Bovendien is het vanaf 12 juni mogelijk om overal binnen de Europese Unie aanbiedingen van banken te vergelijken of overeenkomsten af te sluiten.

--------------------------------------------------------------------------------

Hier was ik naar op zoek. Samengevat: Volgens de nieuwe Europese richtlijnen moet dit dus transparanter worden en moet je van een rente wijziging vooraf gewaarschuwt worden.

Dit vond ik op de rabobank site. Dus lijkt me dit wel goed om mee akkoord te gaan. Weet je eerder waar je aan toe bent.

Zo niet, dan moet je denk ik overstappen naar een andere bank :? en die heeft ook weer voorwaarden. :lol:

En WvO bij deze sorry dan van mijn onzin. Ik wist niet anders dat als je geen gebruik maakt van je krediet hierover ook niet hoeft te betalen.

Willemvanoranje

Beste Plien32,

Nee je hoeft geen sorry te zeggen, gaat het helemaal niet om... :oops:

En nee ik wist het even niet anders te verwoorden maar nogmaals daar gaat mij absoluut niet om.

Overigens is het een eurpese richtlijn en gaat in per juli 2010, Nu dan zullen alle Ned. banken dat ook moeten overnemen.

De beste remedie is als het kan vooral geen geld lenen of krediet nemen, als het kan... De verdiensten van de banken per jaar aan mensen die rood staan bedraagt 1 miljard...
:D

Gesloten