LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] pincode opvragen ( overleden zusje)

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
zakia
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:18

pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door zakia »

Hallo allemaal,

in 2007 is mijn zusje overleden :cry: ze was toen 16 jaar.
ze had een bankrekening bij de postbank waar ze nu nog geld op heeft staan.
we weten haar pincode niet meer, wie kan mij helpen hoe ik toch samen met mijn ouders aan haar pincode kan komen.

mijn zusje was lichamelijk en geestelijk gehandicapt ik zorgde altijd voor haar administratie.

ik heb al contact gezocht met stichting MEE maar zij kunnen mij niet verder helpen.

bvd.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door joep873 »

De rekening van een overledene mag je sowieso niet gebruiken.

Neem contact op met de ING om te laten regelen dat de rekening wordt opgeheven en het saldo wordt overgemaakt naar de erfgenamen.

zakia
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mei 2010 11:18

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door zakia »

bedankt dat je zo snel hebt gereageerd.

zijn mijn ouders dan automatisch erfgenamen?

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

zakia schreef:bedankt dat je zo snel hebt gereageerd.

zijn mijn ouders dan automatisch erfgenamen?
lijkt me wel.. hoe is het met al die andere dingen geregeld na haar overlijden.. veel bezittingen zal ze niet gehad hebben neem ik aan, maar doorgaans staan rekeningen van minderjarige toch ook nog onder supervisie van de ouders. (belastingtechnisch gezien hoort het ook opgeteld te worden aan het vermogen van de ouders) Ik zou met de ing gaan praten

suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door suz123 »

3x de verkeerde code intoetsen en je pas wordt geblokkeerd. Volgens mij krijg je gewoon geheel automatisch een nieuwe pas en pincode.
Rabobank geeft teminste aan dat zij het geheel automatisch doen

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door WilWil »

Ik had reeds een bericht geschreven, maar dit helaas niet geplaatst.

In principe moet er een verklaring van erfrecht komen. Hierin staat wie de erfgenamen zijn en handelend moge optreden. Echter zo'n verklaring kost geld, misschien wel veel in verhouding tot wat er op de rekening staat.

Heb je al met de bank zelf overlegt en de situatie uitgelegd? Doe dit op een rustig moment en niet aan de balie. In principe hebben zij een verklaring van erfrecht nodig, maar ze kunnen hier coulant mee omgaan.

@suz123, ik hoop dat de bank niet zo werkt ivm met diverse veiligheidsprocedures.
Laatst gewijzigd door WilWil op 31 mei 2010 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.

suz123
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 mei 2010 22:10

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door suz123 »

WilWil schreef: @suz123, ik hoop dat de bank zo werkt ivm met diverse veiligheidsprocedures.
Hm vergeet een puntje trouwens idd..

ik ben 1x gescamd (mede mogelijk gemaakt door de NS) toen kreeg ik nieuwe pincode en pas en voor de pas moet je tekenen en id-kaart tonen.

de keer dat me pas geblokeerd was (3x verkeerde code via ramdom reader) werdt me gemeld dat ik zou kunnen pinnen en alleen nieuwe pincode kreeg. Uiteindelijk bleek me gehele pas geblokkeerd en kreeg ik weer nieuwe pas en code. Maar je moet dan dus id-kaart tonen. Was ik even vergeten sorry.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door elmo43 »

Niet voor alle zaken heb je een verklaring van erfrecht nodig hoor, vaak kan worden volstaan met de overlijdensakte en aan de hand van de paspoorten van de ouders dat zij de wettelijke erfgenamen zijn.

Er zijn bepaalde banken die graag willen dat je een akte van erfrecht overlegd, maar dat doen ze niet allemaal. Dus dan kan je informeren of de ING dit ook wil, en zoals door andere word aangegeven als het maar om een klein bedrag gaat zou ik daar niet eens moeite voor doen.
En de ING aanschrijven dat rekening opgeheven kan worden ivm overlijden. En anders laat je de rekening gewoon bestaan. Want kosten zal je niet hebben met een rekening van een 16 jarige. :wink:

sourireunpeu
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mei 2010 01:15

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door sourireunpeu »

Nog gecondoleerd met het verlies van uw veel te jonge overleden zus.
En de ING aanschrijven dat rekening opgeheven kan worden ivm overlijden.
Heb ik in een dergelijk geval ook gedaan en de rouwkaart bijgevoegd dit was destijds voldoende voor de Postbank in ieder geval.

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door __oi__ »

Pindakaaspotje schreef:
zakia schreef:bedankt dat je zo snel hebt gereageerd.

zijn mijn ouders dan automatisch erfgenamen?
lijkt me wel.. hoe is het met al die andere dingen geregeld na haar overlijden.. veel bezittingen zal ze niet gehad hebben neem ik aan, maar doorgaans staan rekeningen van minderjarige toch ook nog onder supervisie van de ouders. (belastingtechnisch gezien hoort het ook opgeteld te worden aan het vermogen van de ouders) Ik zou met de ing gaan praten
Aangezien de overledene 16 jaar is ga ik er even vanuit dat er geen testament is. Dit betekent dat het wettelijk erfrecht van toepassing is.
Niet alleen de ouders zijn dan erfgenaam, maar ook de broers en zussen. Een ieder voor een gelijk deel, waarbij elke ouder minmaal 1/4 krijgt.
Dus stel het gezin bestaat verder uit vader+ moeder+ 3 kinderen dan krijgt vader 1/4, moeder 1/4, en elk kind 1/6
Indien jij de enige broer bent dan krijg jij, je vader, je moeder elk 1/3

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door seconds-out »

Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door seconds-out op 31 mei 2010 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door gerland »

sourireunpeu schreef:Nog gecondoleerd met het verlies van uw veel te jonge overleden zus.
En de ING aanschrijven dat rekening opgeheven kan worden ivm overlijden.
Heb ik in een dergelijk geval ook gedaan en de rouwkaart bijgevoegd dit was destijds voldoende voor de Postbank in ieder geval.
Met alle respect. "Destijds" was dat voldoende.
"Destijds" zou hier geweest zijn: ergens in 2007. Toen is om één of andere reden geen actie ondernomen. Drie jaar later meldt zich één van de familieleden van de overledene waarvan niet zeker is dat ze tot de erfgenamen behoort bij de bank om te vragen naar de pincode van de rekening van de overledene. Een familielid dat naar eigen zeggen altijd de administratie deed voor haar zusje. Geen wonder dat de bank daaraan niet meewerkt.

Ik vraag mij af of er hier niet meer aan de hand is.

Heinrich.Hannover
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 mei 2010 00:32

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door Heinrich.Hannover »

Het is net zoals met stemmen links laten liggen :lol:

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door gtp »

oi, volgens mij is de volgorde van vererving iets anders als jij aangeef.Als eerste erfgenamen zijn de ouders als deze er niet meer zijn dan komen broers en zusters in aanmerking.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door seconds-out »

zakia schreef: ze had een bankrekening bij de postbank waar ze nu nog geld op heeft staan.
we weten haar pincode niet meer
Wettige erfgenamen hebben geen pincode nodig om de (spaar)rekening van een overledene uit te keren.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door Gizmo© »

En waarom pas na 3(!) jaar opeens naar die rekening gaan kijken?

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Als er geen testament is dan erven de ouders en de broes/zusters gezamenlijk (art 10 lid 1 onderdeel b) van boek vier van het BW

Elle erven in beginsel voor gelijke delen 4.11 Bw) echter de ouders erven ieder minimaal 1/4 lid (3 van artikel 11). De heer ___oi___heeft hier derhalve gelijk in

De wet vereist geen verklaring van erfrecht. De bank is echter vrij om middels zijn allegemene voorwaarden zich er van te vergewissen dat aan de juiste erven wordt uitbetaald. Een verklaring van erfrecht is een authentieke (=door notaris) akte. Hiermee wwet de bank zich gekweten van verdere aansprakelijk jegens erven die niet worden genoemd door degenen die de erfenis opeisen.

Een testament kan pas worden opgemaakt vanaf de 16e verjaardag (artikel 4.55 lid 1). Het lijkt mij dus onwaarschijnlijk dat de overleden zus een testament had.

Met trouwboek van de ouders en verklaring van het centraal testamenten register lijkt het mij dus mogelijk om de bank te verzoeken de gelden vrij te geven. Afdwingen kunt u het niet

__oi__
Berichten: 441
Lid geworden op: 16 apr 2008 20:11

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door __oi__ »

gtp schreef:oi, volgens mij is de volgorde van vererving iets anders als jij aangeef.Als eerste erfgenamen zijn de ouders als deze er niet meer zijn dan komen broers en zusters in aanmerking.
Nee, ik heb gelijk. Zonder belerend te willen overkomen denk ik dat het verstandig is om eerst te checken of iemand het daadwerkelijk fout heeft. Nu is het alleen maar verwarrend voor de topicstarter.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door seconds-out »

__oi__ schreef:
gtp schreef:oi, volgens mij is de volgorde van vererving iets anders als jij aangeef.Als eerste erfgenamen zijn de ouders als deze er niet meer zijn dan komen broers en zusters in aanmerking.
Nee, ik heb gelijk. Zonder belerend te willen overkomen denk ik dat het verstandig is om eerst te checken of iemand het daadwerkelijk fout heeft. Nu is het alleen maar verwarrend voor de topicstarter.
Ja jij hebt gelijk hoor...
Pff lekker belangrijk...

je maakt er wel een zooitje van om er allerlei niet terzake doende argumenten erbij te halen.
Het is zelfs onnodig ingewikkeld want de vraag van topicstarter was dat er geen pincode bekend was van een overledene.
Hoe dat geld (later) verdeeld moet worden is nu niet relevant.
Als er al geld opstaat...

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: pincode opvragen ( overleden zusje)

Ongelezen bericht door gerland »

Heinrich.Hannover schreef:
Trosradar schreef:Wederom hebben wij een aantal berichten verwijderd wegens off topic geruzie.

Als u problemen heeft met het gedrag van uw mede-forumgebruikers, gelieve dat dan bij ons te melden en dat niet in het forum zelf uit te vechten. Wie dat wel doet, solliciteert naar een forum ban.
@Heinrich
Uit welk topic hebt u dit opgevist?

Gesloten