LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boeterente Fortisbank

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
HaasjesW
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jun 2010 10:47

Boeterente Fortisbank

Ongelezen bericht door HaasjesW »

Beste mensen, ik heb een vraag over de aflossing van onze hypotheek bij de Fortisbank Nederland (dus geen ASR).

Begin dit jaar is mijn relatie beëindigd en wil ik het huis overnemen dat we niet zo lang geleden samen gekocht hebben. Nu loop ik tegen het volgende aan: Ik ga een nieuwe financiering afsluiten bij een andere hypotheekverstrekker en wil daarom de hypotheek die we samen hadden bij Fortis Bank Nederland aflossen. In de hypotheekakte staat vermeld dat ik boetevrij af kan lossen indien de huidige rente hoger is dan de rente die in mijn akte vermeld staat. De rente die aan te treffen is op www.fortisbank.nl is op dit moment 5,6% (20 jaar nhg), die uit mijn akte 5,44%. Je zou denken dat het dus boetevrij is. Echter, de Fortis Bank geeft aan dat wij een korting hebben ontvangen op de toenmalige rente. Men gaat in ons geval nu uit van een rente van 5,04%. Hoe men aan die korting komt is echter niet te herleiden en men wil daarover ook geen uitspraak doen. Wij hebben ook nergens in de akte of toenmalige offerte staan dat we een korting ontvangen hebben. Daar heb ik uitvoerig naar gestudeerd. Speurende op internet kom ik berichten tegen dat de Rabobank ooit een vergelijkbare kwestie heeft gehad en sindsdien in de akte laat opnemen dat er een korting is verleend. Bij ons is dat dus niet het geval!

Ik heb hierover ook al gesproken met een baliemedewerker van de Fortisbank, maar ze blijven bij hun standpunt.

Bij de Fortisbank blijven is overigens geen optie.

De totale kosten die dit met zich meebrengt is voor ons ruim 11.500,-, dus het gaat niet om geringe bedragen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke kwestie en wie kan mij/ons van advies voorzien?

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: Boeterente Fortisbank

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

volgens mij moet u niet de rente van nu met de rente in uw acte vergelijken, maar de rente van nu met de rente van toen. (het gaat er dus niet om hoeveel rente u moest betalen, maar om wat de rente toen stond.)

Trudy

stofzuigertje

Re: Boeterente Fortisbank

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In Uw contract staat ook wat U maximaal mag aflossen, dit is een % van de oorspronkelijke lening en als je meer wilt gewoon meerdere jaren achter elkaar aflossen.
Dus als je meer afloste is dat bedrag afhankelijk van de werkelijke rente die ze rekende wel of niet boetevrij en dat moet U vooraf informeren.

Hoeveel % U mag aflossen is per Hypotheek en bank verschillend, ik ben ze zelf tussen de 5% en 20% tegen gekomen.

vakkiel
Berichten: 225
Lid geworden op: 02 mar 2008 20:32

Re: Boeterente Fortisbank

Ongelezen bericht door vakkiel »

@stofzuigertje
Ligt het nou aan mij of geef je nou helemaal geen antwoord op de vraag ?
Wat jij noemt is de vergoedingsvrije ruimte die normaal gesproken iedere hypotheekaanbieder hanteert. Deze varieert van 10% tot 20% van de oorspronkelijke hoofdsom.

Wat betreft de Fortis. Deze situatie komt vaak voor dat in de offerte een korting zit. ( arrangement, actie of destijds door de cliënt bedongen ) Dus wat dat betreft klopt het wat de Fortis doet. Maar hoe het juridisch zit, durf ik niet te zeggen. Hiermee doel ik op de vastlegging naar de klant toe. Ik zou zeggen leg het voor aan de rechtsbijstandverz. of juridisch loket, succes !

evdbeek99
Berichten: 420
Lid geworden op: 06 jul 2007 20:36

Re: Boeterente Fortisbank

Ongelezen bericht door evdbeek99 »

Ik vermoed om 1 of meerdere van de volgende kortingen.

Nieuwe klanten korting
Huisbankkorting
Nieuwbouwkorting
Projectkorting

Dit kan je een redelijke percentage aan korting opleveren. Je kreeg geen antwoord op de vraag om welke korting(en) het ging?

Abarth
Berichten: 125
Lid geworden op: 24 jan 2008 19:33

Re: Boeterente Fortisbank

Ongelezen bericht door Abarth »

HaasjesW schreef:De rente die aan te treffen is op http://www.fortisbank.nl is op dit moment 5,6% (20 jaar nhg), die uit mijn akte 5,44%. Je zou denken dat het dus boetevrij is. Echter, de Fortis Bank geeft aan dat wij een korting hebben ontvangen op de toenmalige rente. Men gaat in ons geval nu uit van een rente van 5,04%.
Moet dit niet 6.04% zijn? Ander is de rente nog steeds hoger.
In ieder geval wie eist bewijst. U overlegt hun voorwaarden dat u boetevrij kunt aflossen bij een hoger rente percentage. U staaft dit met een akte waarin dit staat (5.44%) dan is het aan de bank om dit te weerleggen.
Willen zij dit niet doen dan kunt een een klachtenprocedure opstarten:

https://www.fortisbank.nl/bankzaken/cmc ... nprocedure
Ook staat hier de mogelijkheid beschreven voor de geschillencommissie.

ps leg de offerte van de andere dienstverlener eens voor. Misschien valt hier samen met de bank uit te komen.
U blijft klant en houdt dar is het fortis toch om te doen. Dan is de hele klachtenprocedure niet meer nodig

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Boeterente Fortisbank

Ongelezen bericht door courier »

Het prettige van klachtenprocedures is dat er intern bij zo'n bank door een ECHTE deskundige naar de kwestie wordt gekeken en vervolgens een standpunt wordt verwoord dat juridisch doorgaans wel goed in elkaar zit en soms al indiceert naar een compromis, een "coulance"-aanbod of je krijgt gewoon gelijk! Juristen van banken hebben immers geen zin in kansloze procedures.
Het nare van klachtenprocedures is dat deze lang kunnen duren, waardoor je als klant in een herfinancieringsoperatie in tijdnood kunt komen: Als de notaris zo ver is dan stelt hij de passeerdatum vast en vraagt aan Fortis een algehele aflossingsnota. Als daar dan inderdaad een belachelijk hoog boetebedrag op voorkomt en Fortis houdt zijn poot stijf, laat de notaris dan schriftelijk vastleggen dat (ter verkrijging van royement van de hypotheek) door jou wordt betaald ONDER PROTEST en onder voorbehoud van rechten en weren.
In dit stadium wil ik nog niet direct beweren dat Fortis probeert ergens een slaatje uit te slaan, die kans is wel aanwezig dus wees voorbereid op elke denkbare situatie en pas op je tellen!

stofzuigertje

Re: Boeterente Fortisbank

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag;
Is het mogelijk en goedkoper om de huidige nu op 1 naam bij Fortis over te zetten zonder afsluit en notaris kosten?

ABN AMRO die het nu beheren willen graag klanten vast houden en als je deze offerte elders laat zien is het vaak zonder enige kosten mogelijk.

Een andere mogelijkheid is ander huis kopen, dan is boetevrij aflossen mogelijk, maar de makelaarskosten voor verkoop en de 6% overdrachtsbelasting krijg je dan wel...
Dus probeer eest bij je huidige bank of het op alleen jou naam overgezet kan worden.. proberen kan altijd.

Gesloten