LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
guyp
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2011 09:01

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door guyp »

OPROEP--> aan alle mensen met SNS Participatie certificaten die er van af willen komen !!
Aangezien ik de indruk krijg dat er veel meer mensen met hetzelfde probleem kampen met de SNS Participatie Certificaten, zou het misschien een idee zijn om onze krachten te bundelen en te kijken of wij een vuist naar SNS kunnen maken om te zorgen dat ze dit product voor particulieren uit de markt halen. Daarnaast zorgen dat wij van deze certificaten af kunnen komen.

Wie heeft een idee hoe we dit aan kunnen pakken??

avdp100
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2010 21:33

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door avdp100 »

Het enige wat werkt is publiciteit, bij voorbeeld: elke week opnieuw SNS "winkel" bezoeken. Steeds langer blijven zitten, verdubbeling van tijd, met bordje ter overname SNS participatie-certificaten Te Koop erbij.

guyp
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2011 09:01

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door guyp »

avdp100 schreef:Het enige wat werkt is publiciteit, bij voorbeeld: elke week opnieuw SNS "winkel" bezoeken. Steeds langer blijven zitten, verdubbeling van tijd, met bordje ter overname SNS participatie-certificaten Te Koop erbij.
Is het jou met deze methodiek gelukt de certificaten te verkopen?
Misschien is het handig om met zoveel mogelijk mensen die deze willen verkopen de aktie uit te voeren in steeds dezelfde winkel. Kortom laten wij ons bundelen en de aktie starten. Ik heb er wel zin in.

johnp
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2011 21:59

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door johnp »

Ook ik zou graag van mijn participatiecertificaten afwillen. Bij de verkoop van dit product door de SNS bank in Sneek heeft de medewerker misbruik gemaakt van het vertrouwen dat met ons in een jarenlange relatie (vanaf 1980) was opgebouwd. Het product werd ons aangeboden als een obligatielening met een looptijd van 10 jaar en een brochure met voorwaarden hebben we nooit gezien. Er is ons ook nooit verteld dat er sprake was van een achtergestelde lening en dat deze lening in principe voor een oneindige periode werd afgesloten. Vanaf 2008 probeer ik de certificaten te verkopen echter zonder resultaat.
Ik zou zelfs akkoord gaan om ze per 1 juli 2011 voor de nominale waarde aan de bank terug te verkopen zodat er wederzijds voordeel ontstaat.
Ik zou me wel willen aansluiten bij lotgenoten om dit gezamenlijk bij de SNS bank aan te kaarten echter wel onder de paraplu van Tros radar zodat de gehele zaak ook hoognodige landelijke publiciteit krijgt.

JHLHE
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2011 13:06

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door JHLHE »

Ik ben pas op het forum.
Na een klacht over Reaal Bancaire Diensten hebben wij van hun een brief gehad waarin zij melden dat op 1 februari 2010 er voor 15.448.700,00 euro aan certificaten 2 was aangeboden en er voor slechts 6.100,00 euro daadwerkelijk is verhandeld. Op dit moment zal het wel niet veel anders zijn.
Ik heb het gevoel, dat SNS haar klanten met niet saneerbare schulden voorrang geeft bij het verhandelen, hetgeen zij natuurlijk gemakkelijk kunnen doen doordat het FIFO principe na een jaar vervalt.
Dit laatste kan ik overigen niet in het prospectus vinden.
Wij hebben door dit hele gedoe besloten geen geld meer op rekeningen bij SNS of REAAL te stallen.

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Er is al veel gezegd door mijn medestanders(gedupeerden) betreffende verkoop etc. van SNS certificaten. Ook ik wil mijn certificaten kwijt! Lijkt me verstandig dat eenieder individueel dit probleem aankaart bij Tros Radar om zo te proberen het item onder de aandacht te brengen.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Ik ben via een erfenis ook aan deze participaties gekomen. Mijn schoonmoeder was bang om geld te verliezen op de effectenbeurs.
Deze participaties zijn destijds aangekocht, via een adviseur van de sns bank.
Als ze vooraf normaal was geïnformeerd, over de risico's, dan had ze deze participaties zeker niet aangekocht.
Het begrijpen van de prospectus is voor een leek veel te moeilijk.
Ik heb deze eens goed doorgelezen, maar kom tot de constatering, dat je na de aankoop, in zijn geheel afhankelijk (van je eigen spaargeld) bent van de SNS bank.

snor68
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 apr 2011 13:41

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snor68 »

Ik ben ook al meer dan een jaar bezig mijn participaties te verkopen. Vandaag sprak ik een medewerker van SNS/REAAL en die vertelde mij dat er eigenlijk geen handel is in deze participaties. Volgens hem staat er voor 60 miljoen euro aan verkoopopdrachten uit. Omdat er alleen maar via de SNS wordt verhandeld ben ik bang dat de participaties bijna niet te verkopen zijn. Het was beter geweest als de SNS perpetuele obligaties had uitgegeven. Deze worden gewoon op de beurs verhandeld en daar is toch wel markt voor. De ING Bank heeft er bijvoorbeeld een aantal. Het is te hopen dat de SNS besluit om de participaties terug te kopen. Voor de eerst uitgegeven participaties is die mogelijkheid volgend jaar juli.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door SJZ »

Het was beter geweest als de SNS perpetuele obligaties had uitgegeven.
Ik betwijfel of die bij het weerstandsvermogen geteld mogen worden, en die zijn dus veel onaantrekkelijk voor de SNS.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Deze participaties zijn gekocht op advies van de adviseur van sns bank. Hiervoor is eerst een defensieve beleggingsportefeuille verkocht. Deze adviseur regelde prive ook de belastingaangifte.
Op kantoor bij de sns bank is deze transactie giraal betaald, zodat alleen op mondelinge wijze is gesproken over de aankoop van deze participaties.
Ik ga er blindelings vanuit, dat er niet is gesproken over de risico's, want dan had ze deze belegginsfondsen niet omgeruild voor deze participaties.
Er waren voldoende andere mogelijkheden om te beleggen.
Je kan op voorhand aannemen, dat er geen handel in is, omdat deze alleen via de sns bank zijn te verhandelen, en daardoor kun je nooit meer van je stukken af, tenzij de sns gebruik gaat maken van de call optie, maar dat zie ik niet gaan gebeuren.
Ik ben zelf een ervaren belegger, en zou dergelijk product aan niemand aanraden, omdat het rendement niet opweegt, ten aanzien van het risico wat je loopt.

PC2nee
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2011 16:55

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door PC2nee »

De berichten die ik hier lees stemmen mij niet vrolijk.
:)
Wij zijn door een erfenis met een groep van 9 personen in bezit gekomen van dit soort certificaten en proberen nu al meer dan anderhalf jaar de nalatenschap af te wikkelen. Navraag bij de adviseur die ze destijds verkocht heeft leverde niets op. Hij gaf slechts aan momenteel een andere functie binnen SNS te vervullen, maar zou de vraag neerleggen bij een collega. En idd ......niks meer van gehoord.

Van mensen in de financiele markt hoor ik niets anders dan dat het een hele vreemde manier van zakendoen is.

Tijdens een persoonlijk bezoek aan het SNS-kantoor in Eindhoven kregen we te horen dat er anderhalf miljoen aangeboden werden en slechts 1500 verkocht. Aangezien je na een jaar weer achteraan aan moet sluiten, lijkt het me niet dat we er op deze manier vanaf kunnen komen.

Is het mogelijk om een verkooporder te 'verversen' door hem opnieuw in te dienen voordat de termijn van een jaar verstreken is?

Ik ga binnenkort mijn licht nog eens opsteken bij de SNS.
Misschien dat ze zich door alle aandacht wat coulanter op zullen stellen.
En anders vind ik het ook wel tijd voor actie!!

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Deze participaties zijn zijn verkocht door de SNS Bank, omdat dit een belegging zou zijn met een beperkt risico.
Maar dit is niet helemaal waar.
Als je maar 4 keer per jaar kunt handelen, en deze handels faciliteit is ook nog niet eens transparant dan spreek je niet meer van een beperkt risico.
Bovendien zijn er geen kopers, en alleen maar verkopers, daardoor is er geen sprake van een normale handelsfaciliteit, zoals de snsbank ons wil doen geloven.
Daardoor is er sprake van een groot risico, in plaats van een beperkt risico.
Je kunt immers de participaties niet contant maken, ook niet in de toekomst, omdat de snsbank zich niet verplicht heeft deze terug te kopen, en er ook geen andere kopers zijn.

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Lijkt me verstandig om middels "klachtenformulier van SNS" ons ongenoegen kenbaar te maken over de onverkoopbaarheid van SNS Certificaten. Hoe meer klachten hoe beter. Kost even tijd om in te vullen.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Aantrekkelijk rendement, beperkt risico
SNS ParticipatieCertificaat is een aantrekkelijke investering met een beperkt risico. Vergeleken met aandelen bijvoorbeeld, is uw rendement veel minder onderhevig aan schommelingen. En voor een periode van tien jaar (de rentevastperiode) kunt u dezelfde hoge rente verwachten.

Dit stond te lezen in de advertentie van sns in 2002.
Ik heb de prospectus grondig doorgelezen, en het is juridisch behoorlijk dicht getimmerd.
Waar naar mijn mening niet de waarheid wordt gesproken in de advertentie, is de melding van dat het een beperkt risico betreft.

Dat de partipaties in principe een oneindige looptijd kunnen hebben, er geen sprake is van een transparante handelsfaciliteit, er niet wordt vermeld, als er geen handels mogelijkheid is, men het risico loopt dat de participaties niet verkocht kunnen worden. Dit kan dan alleen bij voldoende kopers, of als er gebruik wordt gemaakt van de calloptie door de SNS bank , maar je loopt het risico dat het jaren kan duren, bij ongunstige omstandigheden.

Dit had ook in de prospectus beschreven moeten staan, want het is van essentieel belang, of deze belegging geschikt is of niet.

Ik moet deze belegging nog toegewezen krijgen van de SNS Bank, maar ik zal eerst contact leggen met de SNS Bank om te kijken in hoeverre ze mee willen denken, om tot een oplossing te komen.

jacquot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011 10:28

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door jacquot »

Heb klacht ingediend bij SNS. Als antwoord werd o.m verwezen naar Produktwijzer en Prospectus etc.. Ik heb haar onderstaand antwoord verstuurd.

Beste Mevrouw Evertsen,
Als ik indertijd de Produktwijzer en Prospectus had mogen ontvangen had ik na lezing misschien niet besloten certificaten te kopen.
Mij is indertijd(2006), ivm spreiding van kapitaal, betreffende aankoop van certificaten e.e.a mondeling toegelicht door de adviseur van het SNS filiaal in Maastricht
Daarna is via mijn SNS rekening ter filiaalplekke geld gestort voor de aankoop van certificaten.
Ik hoop dat SNS in ieder geval bij expiratie van mijn certificaten in december 2012 rekening houdt met mijn verzoek tot verkoop ic terugkoop cq aflossing.
Wat mij het meest stoort is het feit dat ik geen inzicht heb in vraag en aankoop betreffende deze certificaten. Mijn spaargeld wordt niet transparant beheerd door SNS. Het enige wat ik concreet ontvang is een redelijke rente van 5,9 %( voor een achtergestelde lening echter niet marktconform). En nu maar hopen dat SNS, indien de certificaten niet worden teruggekocht cq afgelost in 2012, het rente percentage voor de komende 10 jaar door SNS vastgesteld minstens op hetzelfde niveau blijft. Ook wat dit laatste betreft verwacht ik, lees Produktwijzer en Prospectus, een niet transparant gedrag van SNS. Conclusie: Ik kan niet meer over mijn spaargeld beschikken en zit in een wurggreep van SNS!
Ik overweeg samen met andere certificaatbezitters e.e.a.juridisch te laten onderzoeken.

JHLHE
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2011 13:06

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door JHLHE »

Laten we onze krachten bundelen en ons aanmelden bij lotgenoten.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Ik heb de SNS Bank een brief gestuurd, wat ze gaan doen aan deze problemen, met de verhandelbaarheid van deze participaties.

Tevens heb ik hun er opgewezen, dat het aanbieden van deze participaties op dit moment, niet in overeenstemming is met de risicometer, zoals die wordt getoond op de site van de SNS bank.
Bovendien hoort er in de prospectus vermeld te staan, welke maatregelen de SNS Bank treft, als er geen handel is in deze participaties.
Dat staat niet in de prospectus, en het is essentieel om te kunnen beoordelen hoe hoog het risico van deze belegging is.
De rente vergoeding voor het risico is daarom ook veel te laag.

Het komt wel eens voor, dat een bank in deze situatie zelf een markt onderhoudt.
Dat wil zeggen dat de bank dan zelf de aangeboden participaties opkoopt.
De SNS Bank is hier niet toe verplicht.

Bovendien ontbreekt er elke vorm van transparantie over de handel in deze participaties.
Ik heb zelf het gevoel, dat dit in stand wordt gehouden, omdat anders duidelijk naar voren komt, hoe hoog in de risicos in werkelijkheid zijn.

Dit was vooraf wel bekend.
Het staat namelijk te lezen in het prospectus, dat de SNS bank medewerkers hier geen informatie over mogen verstrekken.

Dit zijn enkele punten, van de brief die ik aan de SNS Bank heb gestuurd.

Ik heb nog geen reactie ontvangen, maar zal de reactie formuleren op dit forum op het moment dat ik deze heb ontvangen.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Op 2 mei heeft u op snsbank.nl een klachtenformulier ingevuld. Daarop geeft u aan dat u niet tevreden bent over de informatieverstrekking en het prospectus van het SNS Participatie Certificaat, welke bij uitgifte van de certificaten aan u is aangeboden. U verwijst dan vooral naar de risico's van het product. Hieronder zal ik u een toelichting geven.

Bij de uitgifte van het SNS Participatie Certificaat zijn een prospectus en een brochure beschikbaar gesteld aan onze klanten. In de brochure werd aangegeven dat het SNS Participatie Certificaat risico's met zich mee brengt. Ook in het prospectus wordt het volgende weergegeven:

Beperkte verhandelbaarheid

Houders van Certificaten dienen zich ervan bewust te zijn dat de verhandelbaarheid alsmede de overdraagbaarheid van de Certificaten beperkt is en dat ernstig rekening gehouden moet worden dat dit in de praktijk ertoe kan leiden dat de Certificaten niet te vervreemden zijn. De overdraagbaarheid van de Certificaten wordt beperkt doordat aan Houders van Certificaten de kwaliteitseis wordt gesteld dat zij beschikken over een geldrekening en een effectenrekening aangehouden bij SNS danwel CVB Bank N.V. De verhandelbaarheid van Certificaten wordt beperkt door de omstandigheid dat de Certificaten niet aan enige effectenbeurs genoteerd zijn of zullen worden. SNS is niet verplicht om Certificaten (in) te kopen en zal dat ook niet doen. Teneinde (potentiële) Houders van Certificaten enigszins te faciliteren bij een eventuele aan- of verkoop van Certificaten, biedt SNS Houders van Certificaten een handelsfaciliteit aan. Deze Handelsfaciliteit is geen (interne) effectenbeurs en biedt geen enkele garantie dat Certificaten ook daadwerkelijk kunnen worden gekocht of verkocht.

SNS Bank is van mening dat de productvoorwaarden duidelijk zijn beschreven en dat u van de voorwaarden kennis had kunnen nemen. Helaas is er momenteel meer aanbod dan vraag naar participatiecertificaten. De grote toename van het aantal verkooporders is hoogstwaarschijnlijk toe te wijzen aan de onrust op de financiële markten. De vraag naar SNS Participatie Certificaten was in 2006 groter dan het aanbod, zodat de uitvoering van verkooporder geen probleem was. Er is pas sinds 2008, na het uitbreken van de kredietcrisis, vermindering ontstaan in de vraag naar SNS Participatie Certificaten.

U kunt voor de komende handelsdag een verkooporder geven. Het is echter waarschijnlijk dat er weinig vraag is naar SNS Participatie Certificaten. Het is dan ook weinig waarschijnlijk dat de verkooporder op de komende handelsdag wordt uitgevoerd. Als uw order niet wordt uitgevoerd, blijft deze staan voor de volgende handelsdag (maximaal één jaar). De handelsdagen vinden plaats op 1 februari, 1 mei, 1 augustus en 1 november van ieder jaar.

We vinden het vervelend dat u door de verminderde vraag naar SNS Participatie Certificaten op dit moment in onzekerheid verkeert. We vertrouwen erop dat onze toelichting duidelijk is en we hopen op uw begrip.


Met vriendelijke groet,
SNS Bank

Ik heb hierop een reactie verstuurd, dat ik een inhoudelijk antwoord verwacht. Niet een opsomming van tekst, welke is te lezen in het prospectus.
De kritische vragen die ik heb gesteld zijn niet beantwoordt.

Dit is de reactie van de SNS Bank:
Dinsdag 10 mei 2011 heeft u gereageerd op mijn e-mail van eerder die dag. Daarin geeft u aan dat u zich niet kunt vinden in de reactie van SNS Bank. Op dit moment zien wij geen reden om een ander standpunt in te nemen. Wel kunnen wij uw klacht nogmaals in behandeling nemen. Dat is in de meeste gevallen alleen zinvol als u nieuwe informatie inbrengt.

Heeft u nieuwe informatie in te brengen? Stuur dan voor 11 augustus 2011 een brief naar:

SNS Klachtenmanagement
Beroepszaken
Postbus 8466
3503 RL UTRECHT

Het is belangrijk dat u in de brief nieuwe informatie of argumenten aangeeft. Vermeld ook alle overige relevante gegevens zoals:

- het telefoonnummer waarop wij u overdag kunnen bereiken
- een duidelijke omschrijving van uw klacht
- zo nodig uw rekeningnummer of polisnummer
- een kopie van eventueel al gevoerde correspondentie of documentatie die voor uw klacht van belang is en die wij nog niet eerder hebben ontvangen

Ik kan me voorstellen dat u liever een andere reactie had willen ontvangen. Toch vertrouwen we erop dat onze toelichting duidelijk is en dat u meer begrip kunt opbrengen voor de keuzes die SNS Bank heeft gemaakt.


Met vriendelijke groet,
SNS Bank

ster2
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2011 22:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ster2 »

Hallo,

Ik vind de verhalen die ik lees over de sns participatiecertificaten op het forum heel herkenbaar. Wij hebben ook 'op goed vertrouwen' certificaten gekocht in 2002/2003. We zijn nooit gewezen op de eventuele negatieve kanten van dit product. Ik kan me ook geen bijsluiter herinneren. We zijn wel gewezen op de 4 handelsdagen per jaar, maar zeker niet op de eventuele onverhandelbaarheid van dit product. Wij hebben de verkooporder ook al bijna een jaar uitstaan, zonder resultaat. Inmiddels een klacht ingediend bij SNS, maar dit heeft niets uitgehaald. Heb het gevoel dat je in je eentje helemaal met je rug tegen de muur staat.
Krachten bundelen lijkt ons een goed idee!

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door courier »

Ik heb vorige week een bezoek gebracht aan een filiaal van de SNS bank om daar vrijblijvend te informeren naar de mogelijkheid om een flink bedrag vast te zetten of te beleggen waarbij het mij gaat om een hoog rendement.
Ze kwamen niet verder dan een deposito of één van hun eigen beleggingsfondsen, geen woord dus over die SNS participatiecertificaten.
Dit zegt eigenlijk wel voldoende.
Een vergelijkbaar alternatief zijn de Rabobank ledencertificaten. Volgens hun site worden die intern verhandeld op elke eerste woensdag van de maand. Het afgelopen jaar elke maand gemiddeld 2,8 miljoen stuks van nominaal 25 euro.
Het kan dus wel als de bank zich er voor inzet.

Gesloten