LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Bedankt ftl1998 voor je verwijzing naar de uitspraak van de Geschillencommissie!

We slapen vanaf nu waarschijnlijk weer wat beter. Er gloort weer hoop!
Wij hebben nl. Participatie Certificaten 1 (PC1) en hoorden een paar weken geleden van de huidige adviseur van de bank dat die, totaal tegen de verwachting in, niet zouden worden afgelost door SNS in juni 2012. En dat terwijl ons in 2002 en 2008 herhaaldelijk is verzekerd dat ons geld zou worden teruggestort in juni 2012. Ook wij wisten niet beter dat we voor slechts 10 jaar waren ingestapt.
Het enige "beperkte" risico dat de PC1 met zich meebracht was dat we achteraan in de rij van schuldeisers zouden komen te staan als de bank failliet zou gaan. Maar in die tijd gingen de banken niet failliet, dus het risico leek ons inderdaad wel beperkt.
Toen we in 2008 toch wel zenuwachtig werden door de bankencrisis en een aantal PC1 probeerden te verkopen werd ons duidelijk dat er nog een risico was, dat ons nooit was gemeld: de onverhandelbaarheid van de certificaten.
Na een jaar hadden we nog niets verkocht. Net als zoveel anderen zijn ook wij misleid en is er misbruik gemaakt van ons vertrouwen in de adviseur c.q. de bank. Wij zijn blind gevaren op de adviseur van SNS die ook onze hypotheek had geregeld en wist dat het geld dat wij in PC1 zouden inleggen na 10 jaar terug moest komen voor de aflossing van de hypotheek.
SNS Bank heeft wat ons betreft zijn zorgplicht verzaakt.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Gisteren van onze huidige adviseur van de SNS Bank vernomen dat SNS in beroep gaat tegen de (voor ons allen positieve) uitspraak van de Geschillencommissie!

Verder vernomen dat certificaathouders vooral niet moeten denken dat ze rechten kunnen ontlenen aan de positieve uitspraak van de Geschillencommissie.
Elke houder moet een klacht indienen en bank gaat per klacht bekijken wat ze ermee gaat doen.

Slaap weer slechter.....

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Wij hebben in ieder geval via de website van de SNS Bank (via zoeken "Klacht indienen" intikken) dan kom je op een pagina waar verder met het invullen van de gegevens kunt. Let op bij het opslaan, daarvoor geven ze een mogelijkheid maar dan krijg je een .tfa bestand (Treesoft Cashflow Analysis Data File) en dat kan ik niet openen. :oops: Hierover heb ik een mailtje (weer via de website) naar SNS gezonden. Als je tussentijds afdrukt val je van de pagina en kun je weer opnieuw beginnen. Je krijgt een bevestiging met een dossiernr. Binnen 4 weken krijg je dan antwoord.
ftl 1998 is er helemaal niet bang voor dat ze in hoger beroep gaan, toch? Hij heeft zich zeer dringend met deze zaak bezig gehouden en hielp ons aan die uitspraak van het Kifid.
Vr.groet, Harmieke

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Harmieke.
Ik ben inderdaad helemaal niet bang voor het hoger beroep van de SNS bank. De punten die zijn afgewezen door het KIFID zijn terecht afgewezen.

Tijdens mijn gesprek met de SNS bank waren ze niet van plan, om van hun eigen visie af te wijken. Ik heb hen vrijwel dezelfde feiten voorgelegd, als is te lezen van degene die heeft geklaagd bij het KIFID.

Dit gesprek vond plaats in juli. Ik heb toen gezegd, dat als er geen goede oplossing komt, dat ik naar de rechtbank zou stappen.
Het antwoord van de SNS was: Ja dan wordt het een juridisch verhaal, verteld met enige aarzeling.

Ik heb toen geantwoord: Ja dat maakt mij niets uit, laat de rechter dan maar het prospectus lezen, dat jullie niet hebben uitgereikt aan de houders.
Laat de rechter maar oordelen over het feit, dat de SNS bank nog altijd spreekt van een beperkt risico, terwijl al enkele jaren vrijwel niemand participaties heeft kunnen verkopen.
Van achtergestelde obligaties spreekt men niet van een beperkt risico, en dat de participaties niet kunnen worden verkocht is ook geen beperkt risico.
Dit staat nergens te lezen in het prospectus en ook niet op de internetsite
Niemand koopt een belegging, die je niet meer kunt verkopen.

De SNS medewerker(SNS beroepszaken) heeft mij toen gezegd, dat de SNS bank nog zou nadenken over de problematiek, want ze erkende dat het wel een probleem was.
Volgens hem zou de SNS bank in de loop van de herfst 2011 met een standpunt komen.
De SNS bank staat naar mijn mening juridisch zwak, en daarom denk ik niet, dat de commissie van beroep hier anders tegenaan zal kijken.
Mocht dit wel het geval zijn, dan moeten we met de houders naar de rechtbank.


ftl 1998

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Ja, iemand zei hier op het forum "we moeten de krachten bundelen" en dat moeten we dan nú doen. Iedereen zou nu een klacht moeten indienen op de internetsite van SNS Bank en dat precies volgens de regels doen, anders gaat er daar iets fout. Als het Kifid veel klagers voorbij ziet komen, zijn ze er helemaal van overtuigd dat het prospectus onvolledig was, áls het prospectus destijds al werd uitgereikt vóór of bij aankoop. Wij voelen ons gesterkt door de gedachte dat wij niet de enige zijn die "stom" zijn geweest; dat hebben we wel een tijd gedacht.
Het staat een beetje warrig in mijn vorig bericht, maar wij hebben gisteren een officiële klacht ingediend. Wel een administratieve hobbel nog door de onmogelijkheid tot het openen van het .tfa bestand (om zelf een kopie te hebben), maar ik heb al gehoord dat je dat misschien met http://www.bankingtools.nl kunt doen. Dat is even gratis en dan kun je het snel afdrukken.
Het viel ons wel tegen dat de SNS Bank in hoger beroep zal gaan. Maar als het bedrag lager is dan € 25.000,== dan kán SNS toch niet in hoger beroep?? Krijgt de eerstvolgende Consument die door het Kifid in het gelijk wordt gesteld dan zijn geld in zo'n geval? Dat is toch niet eerlijk lijkt mij. Wij zitten hoger met het bedrag helaas...
Vriendelijke groet, Harmieke

jacquot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011 10:28

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door jacquot »

Heb vandaag klacht ingdiend via klachtenformulier van SNS. Ook probleem met printen formulier. Oplossing: tekst in Word aanmaken en daarna met plakfunctie in klachtenformulier verwerken. Copie tekst maken.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

ftl1998, goede-avond,
ik kreeg net in mijn in-box een bericht dat U nog een mededeling gedaan had op het forum, maar het laatste bericht wat ik zie is van mezelf :roll:
M.vr.gr. Harmieke

PS Een goede tip van Jacqot!

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Ik heb inderdaad zaterdag ook een klacht ingediend. Ook problemen met tfa bestand.
Aangegeven dat ik alleen brochure heb ontvangen en geen prospectus.
Ik heb meer dan 25000 belegd en bovendien is totaal niet aan risicospreiding gedaan. 80% beleggen in de participaties doe je alleen maar omdat het als superveilig werd voorgesteld.
En men gaf aan dat je er altijd 4x per jaar weer afscheid kon nemen door de particiapties te verkopen. Omdat het een oudedagsvoorziening is heb ik ook aangegeven dat ik het geld wel 7 jaar kan missen. Maar ja nu wil ik onderhand gebruik van maken. Ik heb al 3 jaar geleden gepoogd te verkopen. Maar ja dat kan dus niet volgens de SNS. Dit is volstrekt niet de bedoeling geweest.

jacquot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011 10:28

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door jacquot »

Goed idee van ftl1998. Kunnen misschien krachten bundelen in op te richten Stichting Gedupeerden SNS Participatie Certificaten. Maar eerst nog even wachten op eventueel standpunt van SNS.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

J.Hendrix schreef:Ik heb inderdaad zaterdag ook een klacht ingediend. Ook problemen met tfa bestand.
Aangegeven dat ik alleen brochure heb ontvangen en geen prospectus.
Ik heb meer dan 25000 belegd en bovendien is totaal niet aan risicospreiding gedaan. 80% beleggen in de participaties doe je alleen maar omdat het als superveilig werd voorgesteld.
En men gaf aan dat je er altijd 4x per jaar weer afscheid kon nemen door de particiapties te verkopen. Omdat het een oudedagsvoorziening is heb ik ook aangegeven dat ik het geld wel 7 jaar kan missen. Maar ja nu wil ik onderhand gebruik van maken. Ik heb al 3 jaar geleden gepoogd te verkopen. Maar ja dat kan dus niet volgens de SNS. Dit is volstrekt niet de bedoeling geweest.
Nou, dan heb je tenminste nog iets gekregen... :(

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Harmieke
Kijk eens bij je persoonlijke instellingen, mischien heb je de instellingen niet goed staan.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

ftl1998,
ik heb daarnet je pb beantwoord, een minuut geleden, gezien?
M.vr.gr.
Harmieke

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Hallo allemaal,

Wij hebben op advies van de huidige adviseur van SNS gebeld met een nummer in Utrecht. Daar kregen we een speciaal adres waar klachten m.b.t. de Participatie Certificaten van SNS naar toe moeten worden gezonden:

Administratie SNS Beleggen
Antwoordnummer 4722
3500 SJ Utrecht

Dus bij gedoe via internet, stuur je brief naar bovenstaand adres. De medewerker die ik sprak gaf toe dat hij inmiddels al meer klachten had gekregen over de SNS Participaties. Als je naar bovengenoemd adres je klacht stuurt krijg je binnen 4 weken bericht van de bank.

Ja, mensen die tot 25.000 euro hebben ingelegd en een positieve uitspraak van de geschillencommissie krijgen hebben geluk. De bank kan niet in beroep gaan bij geldbedragen tot 25.000 euro.
Wij behoren helaas ook niet tot die groep en de adviseur van de bank heeft ons voorspeld dat we waarschijnlijk in de rechtzaal zullen eindigen.
Geen fijn vooruitzicht, maar door de berichten m.b.t. de uitspraak van de geschillencommissie blijven we wel geloven dat het recht zal zegevieren!
Ooit.....

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

En nog even een vraag: wie heeft er een brochure van Participatie Certificaat 1?

Wij hebben 'm niet en ik heb nu wel de brochure van PC 2 weten te bemachtigen, maar het zou me niet verbazen als er in de brochure van PC 1 hele andere teksten staan!

Bij voorbaat dank!

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Ik was nog even aan het bladeren bij de SNS Bank. Wat blijkt nu, ze hebben op de internetsite, de tekst veranderd. Enkele maanden had ik dit ook al gezien. Maar nu staat er bij dat er geen handel meer in is.
Geen kopers meer. Dit willen ze juridisch mee laten tellen. Ze gaan verwijzen dat het tijdig is gepubliceert op internet. Dat moeten we wel even onthouden.
Het staat er trouwens pas enkele dagen op.

ftl 1998

jacquot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011 10:28

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door jacquot »

Als dat zo is, dan is dat een zeer domme zet van SNS. Want als je googelt kun je het oorspronkelijke prospectus downloaden. En daarin staat onomstotelijk dat er 4 handelsdagen zijn etc.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Hallo,
Wij hebben de klacht ingediend via de SNS Bank op de internetsite waar je ook de mogelijkheid hebt om over "participaten" een klacht in te dienen, en een bevestiging gekregen. Antwoord: binnen 4 weken. Dit is toch het beste om het zo te doen hoor, dat is mij gezegd door onze accountmanager.
Dat is toch een vreemde zaak: als je minder als € 25.000,== hebt belegd en je hebt een beslissing in je voordeel, dan krijg je het geld teruggestort. Heb je méér, dan val je naast de boot. Dit zijn de regels van het Kifid? Wij hebben heel wat meer belegd :oops:
Wij hebben geen brochure gekregen bij aankoop, helemaal niets.
En dat er wijzigingen zijn aangebracht in de tekst over de certificaten op de website van SNS, dat heb ik vorige week ook gezien. De SNS staat nu zelfs toe dat je de certificaten ook op een andere manier vervreemdt, als je daar kans toe ziet. De Bank weet heel goed dat ze een "major problem" hebben.

ftl 1998: heb je mijn PB ontvangen?
Vanmorgen ontvingen we op ons emailadres een mail van een medewerker van SNS Team Beroepszaken (!) die ons allemaal wil helpen. Hij laat niet veel heel over de eerlijkheid van "een bank". Advies: allemaal klagen. Hij heeft, zoals ik het lees ook deze stukken, althans zijn vrouw.
Indien er bijzondere ontwikkelingen zijn, houdt hij ons op de hoogte.
Ik weet even nog niet wat ik hiervan moet denken. Als ze bij SNS erachter komen dat hij zo schrijft, dan verliest hij zijn baan...

Vriendelijke groet, laat ons elkaar vooral goed op de hoogte blijven houden!
Harmieke

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

RECTIFICATIE:
Ik heb géén mail gekregen van iemand die bij SNS werkt. Verkeerd begrepen door mij. Het is wel iemand die hier ook op het forum zit en ons een heel eind verder heeft geholpen.
Sorry voor de aanvankelijk verkeerde berichtgeving.
M.vr.gr. Harmieke

guyp
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2011 09:01

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door guyp »

Ik heb via SNS klachtenservice in oktober 2009 een klacht ingediend over dde Part Certificaten problematiek. Na afwijzing verder in conclaaf met het KiFiD dat uiteindelijk door de ombudsman verzekeren behandeld is met negatieve uitslag. Dus nu er een uitspraak is van de geschillencommissie heb ik nogmaals de klacht met verwijzing naar de uitspraak aangemeldt bvia SNS Klachtenservice.
Ik zal nu ook nog eens extra de klacht via de SNS webside gaan indienen voor alle zekerheid.
Helaas zit ik ook bij de groep boven €25.000,-, maar ben ervan overtuigd dat SNS in een lastig parket zit. Misschien kan Tros Radar eens stappen gaan ondernemen voor ons.

guyp
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2011 09:01

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door guyp »

Ik zie nu op de site van SNS dat het adres waar ik mijn klacht naartoe heb gestuurd hetzelfde is dat op de site staat. Dus heeft het geen zin om ook nog via internet een klacht in te dienen lijkt mij.

Gesloten