LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Harmieke en anderen,

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ieder voor zich de procedure moet doorlopen die er voor staat (Klacht, beroep en kifid). Los er van of SNS tegen de individuele uitspraak in beroep gaat.
Ik ben er niet op tegen om de brief nu al te schrijven naar Kifid. Dat zal de zaak in mijn ogen geen kwaad doen. Maar het is wel lastig om namens ons allen een brief te schrijven. Hoe voer je dat uit? Heb je daar een gedachte over? Wat wel zou kunnen is dat er een conceptbrief wordt gemaakt. Dan kan die door ons naar behoefte worden over genomen.
Waar ik over zit te dubben is het feit om druk uit te oefenen op SNS om ze daarmee meer op het spoor te krijgen om ze op de calldatum af te lossen. Dat zou dan in juni 2012 voor het eerst kunnen.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Hallo allemaal,

Tja, er zijn meerdere opties mogelijk.

We zijn het eens met J. Hendrix dat ieder voor zich de hele klachtenprocedure moet doorlopen. Dat is ook wat SNS voorschrijft en daar moeten we ons aan houden!

Maar daarnaast kunnen we wel het KIFID alvast laten weten dat er veel meer gedupeerden zijn, zoals de consument die KIFID in het gelijk heeft gesteld.
Een conceptbrief maken, die iedereen kan overnemen, is een goed idee.
Ik zou 'm persoonlijk niet te zwaar maken, alleen vragen naar het evt. publiceren van het beroep van SNS op website KIFID en ik zou er iets in schrijven in de trend van:
"naast de consument, die u in het gelijk heeft gesteld in de zaak tegen SNS Bank, zijn er nog heel veel andere consumenten, waaronder ikzelf/wijzelf, die misleid zijn door .... (adviseur SNS o.i.d.) c.q. incorrecte informatie hebben ontvangen c.q. die destijds geen brochure/prospectus hebben ontvangen, en in de veronderstelling zijn c.q. verwachten dat hun tegoeden in juni 2012 (of andere maand) worden uitgekeerd conform in 2002 (2003) is voorgehouden.

Je kunt dus alleen namens jezelf en je evt. partner spreken maar wel verwijzen naar andere gedupeerden, want wij weten nu van elkaar dat we er zijn.
We denken dat het nog even te gevaarlijk is om KIFID evt. te verwijzen naar het forum van Tros Radar, maar daar horen wij graag julie mening over.

Fijne dag!

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Hallo H&M2002,
Ja, zoiets bedoelde ik. Misschien kan ieder voor zich hier op dit forum alvast zo'n brief schrijven aan het Kifid onder verwijzing naar de Uitspraak van de Geschillencomissie nr.2011-263 dd.7-10-2011. De tekst die H&M2002 als voorbeeld geeft vind ik prima. Mijn man en ik zijn er wel voor om dat nu al te doen. Het adres van het Kifid is op dit forum te vinden.
Ik wacht nog een dag of twee om te zien of er geen forumleden zijn die hiertegen bezwaar maken (jullie zien wel, ik begin al helemaal in de sfeer te komen!!)
Vriendelijke groet,
harmieke

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Hallo allemaal,
Ik zit nog niet erg lang op dit forum maar zie dat er na de uitspraak van de geschillencommissie behoorlijk wat gediscusieerd wordt over de aanpak.
Ik kan mij ook geheel vinden in het voorstel wat er gedaan wordt om een brief aan het KIFiD te richten
Ik wacht echter eerst het antwoord van SNS af op mijn klacht. Wellicht kan het antwoord van SNS voor mij mede leidraad zijn voor de brief naar het KIFID.
Het wordt voor ons allen erg spannend en ik ben erg benieuwd hoe het af gaat lopen.
Indien er geen resultaat komt ben ik voorstander om de media in te schakelen. Wil nog wel eens helpen. Zie het resultaat wat met de woekerpolissen is bereikt.
gr. Velox

sape
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 nov 2011 18:06

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door sape »

Hallo allemaal,

Het is mij niet geheel duidelijk met het indienen van een klacht.
Wachten we op de uitspraak in het hoger beroep of is het verstandig nu al een klacht in te dienen richting SNS. Kan iemand mij een richting geven over wat er al zoal in zo een klacht vermeld moet worden...... ik denk aan niet verhandelbaar, geen of slechte informatie enz.... Ik zal dit ook voor mijn vader moeten doen want daar snapt deze man (82) helemaal niets meer van....

Groeten

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

De sns bank moet zorgen voor duidelijkheid, en de zaak oplossen.

Ik heb de hele procedure al doorlopen, en ben nog verder geweest bij de commissie van beroep van de SNS bank.
Daar wordt je niet zomaar naar toe verwezen, want ze proberen je aan het lijntje te houden. Echter dat maakt niets uit, want je komt hier ook niet verder.
Vanmiddag nog een gesprek gevoerd, op niveau, maar ze doen geen mededelingen meer omtrent de participaties.

Maar ik denk dat het eventuele hoger beroep bij het KIFID, niet leidt tot een andere uitspraak van het KIFID.
Boven de 25000€ grens zijn de feiten niet anders, dan bij de uitspraak die er ligt.
Deze grens is gewoon om te voorkomen dat iedereen met relatief kleine zaken in hoger beroep gaat, en deze commissie onnodig gaat belasten.

De participaties houders staan duidelijk in hun recht, of je nu een klacht heb ingediend bij de bank of niet, dat veranderd daar helemaal niets aan.

Het is wel belangrijk, om de 'slapende participatie houders' wakker te schudden.
Er zijn gezien de omvang van de uitgegeven participaties nog vele houders die nog altijd van niets weten.

ftl1998

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Hallo Ftl1998 en anderen.

FTl 1998 heeft het in de laatste zin over het 'wakker schudden' van degene die nog niet hebben gereageerd. Is het mogelijk dat je een brief schrijft danwel telefonisch contact opneemt met de redactie van Tros radar om een oproep hiervan te doen in een van haar uitzendingen? De oproep zou dan kunnen luiden dat gedupeerden verzocht worden om zich te melden op de site van de TROS.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Ik zal eens gaan kijken op het internetforum van de Vara, "Kassa", Vraag en Antwoord, eveneens een consumentenprogramma, of daar ook geklaagd wordt over hoe slecht we zijn voorgelicht bij aankoop van de certificaten etc.
Sape:
U kunt toch in eigen bewoordingen omschrijven voor Uw vader hoe het gelopen is met die certificaten? Zijn ze hem ook telefonisch geadviseerd? en door wie van de SNS Bank destijds? Is bij hem ook de indruk gewekt dat de looptijd tot 29-6-2012 zou zijn? (Tenminste als je vader serie 1 heeft, voor serie 2 en 3 gelden weer andere looptijden) Heeft Uw vader ook geen prospectus ontvangen? Uw vader heeft toch ook geen certificaten kunnen verkopen, sinds eind 2008? Uw vader dreigt dus gedupeerd te worden als de SNS niet lost en de certificaten gecontinueerd worden tegen een (waarschijnlijk) veel lagere rente. De verhandelbaarheid zal op korte termijn ook niet weer op gang komen. Als U nog niet geklaagd hebt, moet U dat nu doen, via de website van de SNS (bovenin "Klacht indienen" intikken bij Zoeken, dan kom je op de goede pagina). Van daaruit alles goed invullen, U krijgt dan een ontvangstbestiging. U zit dan in de voorgeschreven Klachtenprocedure van SNS en U wacht, zoals wij, op het antwoord van SNS.

Waar het nog even over ging was of we nu al naar het Kifid zouden schrijven om door te geven dat die ene Consument die daar geweest is voor deze kwestie, bij lange na niet de enige is! Wij volgen J.Hendrikx en wachten eerst op antwoord van SNS, al valt me dat zwaar, maar hij heeft gelijk, daar zit misschien nog een leidraad in voor de brief naar het Kifid.

Met vriendelijke groet,
harmieke

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Op het forum van Kassa was ook 1 persoon die klaagde over de onverhandelbaarheid van de certificaten. Naar zijn inzicht zouden er heel wat meer particulieren met dit probleem moeten zitten en hij riep mensen op om de krachten te bundelen. Ik heb hem naar dit forum verwezen.
M.vr.gr. harmieke

avdp100
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 nov 2010 21:33

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door avdp100 »

Het is mooi dat de geschillencommissie in oktober een duidelijke uitspraak heeft gedaan. Alleen verbaast het mij dat er alleen gesproken wordt over het nominale aanschaf bedrag. SNS heeft bewust hoge koersen aangehouden voor de handel in participatiecertificaten. Op dit moment is de koers 104,6% , daarover hebben wij in de belastingheffing vermogensrendement mogen betalen.

De gehele procedure -klacht SNS-bezwaar SNS-ombudsman KIFID-geschillencie is een lang traject. Ikzelf ben gestopt bij de Ombudsman, zijn adviseur liet weten dat het niet zinvol was om door te gaan. Deze kwam zelf uit die kringen, maar hij is inmiddels vervangen dus wie weet...

Het opnieuw bij de geschillencie brengen van een oude klacht kan niet in verband met de looptijden voor het voorleggen van het geschil.

Mijn advies is wacht op de uitspraak als er beroep is ingesteld en start dan een procedure.

pjn
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2011 20:22

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door pjn »

Beste lotgenoten,

Ik wil even melden dat ik dit onderwerp met belangstelling volg.
Ook ik zit met een stevig bedrag vast in die SNS-certificaten (serie 2).
Mochten er hier initiatieven worden ontwikkeld tot het opzetten van gezamenlijke acties tegen de SNS dan zal ik daar graag aan meedoen.

Groet,

PJN

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

[quote="avdp100"] Het opnieuw bij de geschillencie brengen van een oude klacht kan niet in verband met de looptijden voor het voorleggen van het geschil.

Hallo AdvP; Wat bedoelt U precies met deze opmerking. Kunt U deze voor ons toelichten? Voor ieder van ons is het toch een nieuwe klacht?
Wij hebben -en ik denk meerdere mensen op dit forum- al een klacht ingediend bij SNS en het wachten is nu op het antwoord.

Hartelijk welkom pjn!

M.vr.groet
harmieke

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Harmieke, zoals ik begrijp van avdp100 heeft hij de termijn, die er voor staat om naar de geschillencie te gaan, laten verlopen. Je kunt met een 'oude' klacht niet opnieuw het traject ingaan. Ik hoor het wel van avdp100 of mijn gedachte juist zijn.

Ook namens mij JPN welkom op dit forum. JPN is nummer 25. Samengevat zitten de volgende gedupeerden op dit forum.
8gesloten; avdp100; courier; eugene1; frankvec; ftl1998; guyp; h&m2002; harmieke; heip; j.hendrix; jacquot; jhlhe; johnp; kweenie; mhcc; pcznee; pjn; rinimonique; sape; snor68; spoekie999; ster2; tvestjens; velox.
(pc2nee is er namens 9 gedupeerden zgn. erfgenamen).

Wat ik me afvraag is het volgende: zijn er nog mensen die dit forum volgen maar zich nog niet bekend gemaakt hebben? Mijn verzoek is om je te melden op dit forum als je een 'belang' hebt. Geef gewoon even aan dat je het volgt en eventueel ook participaties hebt of iemand kent die er heeft en dan wijst op dit forum.
Mijn voorstel zou zijn om een keer een bijeenkomst te houden ergens in den lande op een SNS kantoor; bijvoorbeeld Utrecht. Het liefste zou ik dan iemand van de hoofddirectie van SNS zijn verhaal laten doen, waarop wij vervolgens onze inbreng kunnen geven. Daarmee kunnen we dan laten zien dat we steeds meer georganiseerd zijn en ook van plan zijn om het hier niet bij te laten zitten. Ik ben in ieder geval strijdlustig.
Als jullie het een goed idee vinden om zoiets dergelijks te doen laat het dan even weten. Ik zou het dan ook prettig vinden als je aangeeft uit welke plaats je vandaan komt. Je kunt dat evt. doen via mijn emailadres: [email protected]

Wat denken jullie er van? Sommige van jullie hebben al enkele gesprekken gevoerd met mensen van SNS. Dit zou het flink kunnen versterken. Zeker als ze in de gaten krijgen dat we het echt menen.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Ik ben ook strijdlustig J.Hendrikx, maar hadden we niet min of meer besloten om eerst het antwoord van SNS op onze klachten af te wachten of bedoelde U daarmee alleen de brief die we alvast naar het Kifid wilden sturen?
Wij hebben gesprekken over de materie gevoerd met diegene die onze beleggingsportefeuille beheert maar die is nu overgestapt naar SNS Securities en is geen aanspreekpunt meer voor ons in deze kwestie. Hij wil wel graag op de hoogte gehouden worden.
Ondertussen heb ik nog een algemene oproep geplaatst op het internetforum van de Vara "Kassa" op de afdeling Banken, Beleggen, of er mensen zijn die ook op het verkeerde been zijn gezet door SNS bij de aankoop van certificaten.
Ik heb gevraagd of zij zich dan willen melden op dit forum om met ons mee te praten over welke stappen we kunnen ondernemen en wanneer.

Wij wonen trouwens in 's-Hertogenbosch.
M.vr.gr. harmieke

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Klopt Harmieke. Maar als je een dergelijke afspraak wilt maken met SNS dan heeft dat enige tijd nodig. Wellicht moeten we dan van tevoren ook nog eens bij elkaar komen. We zijn zo een maand verder en als je dan nog een keer alles in gang moet zetten dan wordt het laat. Ik denk dat het goed is om van tevoren druk te zetten op de call datum van juni 2012. Ik heb overigens participaties 1,2 en 3. Verder zie ik een dergelijke bijeenkomst als het opbouwen van een dossier. Dus ja ik wil ook de klachtenprocedure afwachten. De reactie van SNS verwacht ik binnen 3 weken. En dan zou zo'n bijeenkomst wat mij betreft kunnen spelen.
Ik woon trouwens in Deurne.

jacquot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 apr 2011 10:28

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door jacquot »

Een eerste bijeenkomst op korte termijn met gedupeerden,(zonder SNS) lijkt mij niet verkeerd. Ik woon trouwens in Maastricht.

8gesloten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 aug 2011 17:49

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door 8gesloten »

Vorig bericht ging niet helemaal goed, sorry.
Eind juli klacht ingediend bij sns, dit zonder resultaat. Begin okt. opnieuw klachtenform. ingediend , nu via sns beroepszaken (samen met een medewerker van sns bank). Vandaag bericht gekregen met vermelding:dat het de sns niet is toegestaan certificaten zelf in te kopen. Sns heeft voor aflossing ppc nadrukkelijk toestemming nodig vd Ned. Bank.Aflossing is voor het eerst mogelijk op de rente herzieningsdatum in juni 2012 en dec.2012. Of dit gebeurt is nog niet bekend. Als het ppc op de tenteherz datum niet wordt afgelost, wordt de couponrente opnieuw bepaald voor een periode v 10 jr.Na de renteherz datum kan sns op elk moment besluiten om alsnog tot aflossing over te gaan, mits overeenstemming is bereikt met de toezichthouder.Hiervoor geldt dus niet per se weer een periode van 10 jr.Verder geven ze aan dat de couponrente immers ZEER AANTREKKELIJK is. Ook is er de mogelijkheid onderhands te verkopen (wat dus nooit zal lukken volgens mij).Conclusie: ik heb hiermee het definitieve standpunt vd sns ontvangen. Als ik me hierin niet kan vinden, kan ik overwegen de vragen voor te leggen aan het KIFID.Het spijt de sns dat ze op dit moment niet anders kunnen berichten.Mijn vraag: is het verstandig om nu een klacht/brief in te dienen bij het KIFID of eerst antwoord vd sns af te wachten (zie vorige berichten hierover).Het is een goed idee voor een evt bijeenkomst (ik woon in nunspeet). Nu maar hopen dat meer mensen een klacht gaan indienen en zich gaan melden op het forum.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

8gesloten, hallo.
Het is naar mijn idee juist goed dat er zich wéér een Consument aanmeldt bij de Geschillencommissie van het Kifid die zich gedupeerd voelt SNS Bank mbt de aankoop van SNS Participatie Certificaten en de manier waarop dat gegaan is, de onverhandelbaarheid van de certificaten etc.etc. Dat zijn we toch allemaal van plan als we een antwoord krijgen van de SNS Bank wat ons niet bevalt. Wel moeten wij allemaal eerst nog naar Beroepszaken bij de SNS. Daar bent U dus geweest. SNS weet dus nog niet wat er gaat gebeuren op de eerst mogelijke aflossingsdatum, jaja, volgens mij moet daar nog flink over vergaderd worden. En zeker als wij allemaal er nog aan komen!
M.vr.groet,
harmieke

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

8gesloten, sorry, een denkfout gemaakt: U komt natuurlijk eerst terecht bij de Ombudsman bij het Kifid, niet meteen de Geschillencommissie. Wilt U er meteen melding van maken dat er nog veel meer mensen zijn met dezelfde problematiek? En U wijst natuurlijk ook op de uitspraak van 7-10-2011
van de Geschillencommissie in een identieke zaak. Veel succes en houdt U ons op de hoogte?
met vriendelijke groet,
harmieke

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Hoewel ik graag eerst de reactie van mijn klacht aan SNS wil afwachten, waarvan ik gezien de reacties op dit forum niet erg veel van verwacht, vind ik het een goed voorstel om ergens in den lande een bijeenkomst te organiseren waar zoveel mogelijk gedupeerde bij aanwezig kunnen zijn. In die bijeenkomst zou een plan van aanpak gesmeed kunnen worden want zoals al eerder is aangegeven gezamenlijk bereik je meestal meer dan het gevecht van een eenling.
Ik blijf dit forum met spanning volgen.
Ik woon overigens in Valkenswaard
Gr. Velox

Gesloten