LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

dankjewel tfl1998 voor het kopieren en plakken...

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Na lezing van diverse reacties(en het worden er steeds meer)ben ik van mening dat we 1) zowel individueel moeten blijven reageren naar SNS en KIFID 2)als gedupeerden ons verenigen zie voorstel Hendrix, Snuitversnui e.a.
Ik wacht voorstel Hendrix af.

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Ik had beloofd te informeren bij DNB om na te gaan of de participaties onder Basel 3 komen te vallen. Heb ik telefonisch gedaan maar er werd mij door de medewerker verzocht de vraag per mail te stellen. Dat heb ik gedaan maar heb nog geen antwoord terug. Zodra ik uitsluitsel krijg horen jullie van me.
groet, J.hendrix

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Dag allemaal,

Zoals jullie weten heb ik een oproep gedaan om deel te nemen aan een bijeenkomst om tot een oplossing te komen mbt de SNS certificaten. Daarbij heb ik om de woonplaats gevraagd bedoeld om tot de plaats van bijeenkomst te komen. Ik noem enkele plaatsen:
Nunspeet, omgeving Utrecht, Den Bosch, Deurne, 2x Maastricht, Beuningen, Valkenswaard en Goes.
Ik denk dat het redelijk is om de bijeenkomst te houden in Den Bosch.
Dat zou dan moeten zijn zaterdag 3 december aanvang 10.30 uur.
Ik moet een locatie reserveren. Vandaar dat ik jullie wil vragen mij een mail te sturen of je wel of niet aanwezig bent: [email protected]

Omdat ik denk dat dit forum niet bedoeld is voor aanmeldingen voor een overleg wil ik vragen om je te melden via mijn emailadres. De bedoeling is dat ik naar aanleiding van de aanmeldingen een locatie ga reserveren in Den Bosch. Als ik de aanmeldingen binnen heb zal ik via de mail reageren voor welke locatie is gekozen. Het zal in ieder geval dichtbij het NS station zijn.

Ook zal ik voor een agenda zorgdragen.

Groet,
J.Hendrix

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door juwita »

Het toerekenen van ''eigen schuld'' aan iemand die misleid is, is m.i. namelijk volstrekt immoreel, want komt er in wezen op neer dat iemand het verwijt wordt gemaakt dat hij is wie hij is. Kortom dat hij maar iemand anders had moeten zijn.
@ftl1998,
Een hele mooie bijdrage die je citeert. De immoraliteit in de rechtspraak bij het toerekenen van ''eigen schuld'' aan het slachtoffer. Maar dat even terzijde.

Ik denk dat de deelnemers aan dit deel van het forum (SNS particiapties) niet de dwaalweg moeten inslaan en hun hoop op DNB moeten richten. Toezichthouders in de financiele sector AFM en DNB zijn geen geschillenbeslechters tussen schadeclaimende consumenten en een financiele instelling. Daarvoor zal men toch echt een Kifid klachtprocedure moeten starten tegen SNS. Maar schadeclaimen wordt pas echt nijpend wanneer de schade zich echt manifesteert aan het eind van de looptijd. Collectieve rechtszaken zijn vermoedelijk alleen interessant als er vele duizenden gedupeerden blijken te zijn die zich bij zo'n collectieve rechtszaak aansluiten. Vermoedelijk zijn er in heel Nederland maar een paar honderd gedupeerden van deze SNS participaties en zal de meerderheid van hen onbereikbaar of ongeinteresseerd blijken. Bij collectieve rechtszaken, zoals in de aandelenlease-affaire, sloten ook meestal maar een procent of 15 van de gedupeerden zich aan. Vaak zelfs nog veel minder.

Mogelijk zal SNS, na de uitspraak door de Commissie van Beroep, de overige gedupeerden wel een schadevergoedingsaanbod doen in lijn met de KIFID-uitspraak. Let wel: mogelijk ! Aangezien banken/en verzekeraar altijd naar zichzelf toerekenen kan dit ook een aanbod zijn om een deel van de schade te vergoeden. Met een gedeeltelijk schadevergoeding zouden gedupeerden geen genoegen moeten nemen !

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Juwita, welkom op dit forum.
J.Hendrix heeft een email naar het DNB gestuurd - telefonisch een informatie inwinnen bleek niet mogelijk- niet omdat hij van die kant hulp verwacht, maar om te onderzoeken of SNS Bank de Participatie Certificaten mag laten meetellen bij de bepaling van het aan te houden Tier 1 Kapitaal als straks Basel III van kracht wordt.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Welkom Juwita

Het gaat om welke voorwaarden worden gehanteerd door de DNB, om deze participaties af te lossen.
DNB moet dit namelijk goedkeuren.
Van de participaties zijn er 298€ miljoen uitgegeven.
Dit moeten veel meer houders zijn dan een paar honderd.

Het verschil met de woekerpolis was, dat er met schimmige en onduidelijke kosten werd gewerkt.
Hierdoor viel de opbrengst tegen.
De certificaten dienen afgelost te worden tegen nominale waarde, hier is de opbrengst wel bekend.

Het kan geen kwaad, om alvast te informeren wat er kan gaan gebeuren.

De SNS bank kan namelijk gaan besluiten, om de certificaten aan te houden als een eeuwige obligatie, die na de calldatum een andere(waarschijnlijk lagere) rente gaat krijgen.

Vervolgens kan de bank een tijd later, besluiten om houders de mogelijkheid te bieden de verhandelbaarheid te verhogen, door een beursnotering aan te vragen.
Als de rente op de 10 jaars staatsleningen in die tussentijd gaat stijgen, en dat is mogelijk, zie de rente problemen van diverse Eurolanden, dan daalt de nominale waarde van de participaties.
Niemand gaat dan nog deze participaties kopen met een lagere rente, dan de marktrente, en dan ook nog eens achtergesteld.

Dit resultaat van dit alles is, dat de SNS Bank zorg draagt dat de houders hun participaties kunnen verkopen op de beurs, maar de houders blijven met een stevig verlies zitten.
Dat zal de SNS bank niets uitmaken (net als de verzekeringsmaatschapijen met hun woekerpolissen, die ook vooraf wisten dat de klanten benadeeld zouden worden)

De houders hebben gevraagd voor een betere verhandelbaarheid, en aan die oproep heeft de SNS bank dan voldaan, door de beursnotering aan te vragen.
De SNS bank kan er ook niets aan doen dat de markt voor deze producten slecht is wordt er dan gezegd.
Dit is wel iets om over na te denken, voordat het mogelijke onheil zich aandient.

ftl1998

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Hallo ftl 1998, Een herhaling misschien, maar toch:
De problemen zijn ontstaan - en dat is voor de meesten onder ons- doordat wij bij de aankoop van de certificaten op het verkeerde been zijn gezet: Bij ons en veel andere mensen werd de indruk gewekt dat de stukken (PC1's) tot 29-6-2012 zouden lopen en dat er dan gelost zou worden. Een prospectus werd niet overhandigd, e.e.a. werd telefonisch besproken. Wij zijn dus onvolledig geïnformeerd. De beperkte verhandelbaarheid is een tweede probleem. Het eerste probleem zou niet zijn ontstaan als de handel in certificaten was blijven lopen, dan had je immers zelf van de certificaten af kunnen komen. Geen van de problemen had kúnnen ontstaan als wij korrekt en volledig waren geïnformeerd, dan hadden wij de certificaten niet gekocht. Niemand belegt tbv de oudedagsvoorziening als je -als het zover is- niet aan je geld kunt. SNS had een voorziening moeten inbouwen voor het geval dat de handel in de certificaten zou komen stil te vallen. Daarop hebben ze echter niet gerekend. Is de SNS Bank trouwens wel gerechtigd om eventueel een beursnotering aan te vragen "om de verhandelbaarheid te verhogen"? Als ons dat geld gaat kosten hoeven we dat toch niet te accepteren? Wat brengt U trouwens op de gedachte dat ze zoiets zouden kunnen gaan doen?

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

Harmieke, je hebt helemaal gelijk.
Zo is het bij de meeste houders gegaan, ook bij mij.
Wat je schrijft is helemaal correct.

De banken en verzekeraars verzinnen echter vanalles om onder hun verplichtingen uit kunnen komen. Ook al sta je in je recht.
Ze gaan in hoger beroep bij het KIFID, daar blijkt ook al de minachting uit naar de houders toe.
Aan de aangevoerde argumenten tijdens het beroep, blijkt al hoe de SNS bank er aan is gelegen om het beroep te winnen,
Ook hier werd geprobeerd, om de schuld bij de houders neer te leggen, en dat de SNS vrijuit zou gaan.

Daar hebben de banken juristen voor in dienst, die of de zaak gaan vertragen, of de schuld bij de tegenpartij proberen te leggen.
De weinige handel die er is geweest de afgelopen jaren, daar heeft de bank tegen de kopers ook niet gezegd, jullie kopen een product wat in principe de komende jaren niet verkocht kan worden, maar ze wisten toen ook al van dit probleem.

Na de 10 jaar looptijd, gaat een nieuwe rente termijn in, en kan de bank op elk moment besluiten tot aflossing.
Zoals ik het zie, krijgt het dan het karakter van een perpetuele achtergestelde obligatie
Daar kun je een beursnotering voor aanvragen.
Ik ken de juridische aspecten voor een dergelijke toelating niet, en of dat het bij deze participaties ook mogelijk is.

Als het wel mogelijk is, dan proberen ze op een goedkope manier afscheid van te nemen van dit probleem.
Als het om geld gaat weten de banken en verzekeraars wel de juiste weg te bewandelen om onder hun verplichtingen uit te komen, het verleden heeft dit toch wel aangetoond.

Ik denk niet dat het zover zal komen, en dat de participaties voor die tijd worden afgelost, maar ik vindt wel, dat je naar alle mogelijkheden moet kijken, die de bank zou kunnen benutten, om onder het probleem uit te kunnen komen.
Daar is de bank ook naar op zoek.

ftl1998

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Hallo allemaal,

Even een korte reactie op meerdere berichten.

J. Hendrix: 3 december bij elkaar komen is wat ons betreft te vroeg. We hebben een paar dagen geleden (eindelijk!) een bevestiging gekregen dat onze brief in behandeling is genomen en binnen/over 4 weken krijgen we pas een inhoudelijke reactie van SNS.

Harmieke: bedankt dat je nog even de essentie van ons probleem aankaart. Ons probleem is in eerste instantie niet de verhandelbaarheid, maar het feit dat ons geld terug zou worden gestort eind juni 2012 en dat de bank dat ineens niet meer van plan is......
Die onverhandelbaarheid is er zomaar 'gratis' bijgekomen!

Juwita: welkom! Uiteraard zullen we ons niet laten afschepen met een schadevergoeding: we willen ALLES terug wat is ingelegd!

ftl1998: ga alsjeblieft de 'mee-lees-vinken' van SNS niet op ideeen brengen! We worden ongetwijfeld gevolgd in alles wat er op dit forum verschijnt!!

Ons uitgangspunt blijft: samen ervoor zorgen dat we allemaal op de voorgehouden einddatum (voor ons 29 juni 2012) ons geld terugkrijgen!
Schadevergoedingen of beursnoteringen of wat dan ook zijn wat ons betreft niet aan de orde!

Hartelijke groet!

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Ja, H&M2002, die gedachte flitste ook al door me heen, over die "luister- en meelees-vinken". Het is ongetwijfeld nuttig om geïnformeerd te worden over wat de Bank eventueel tegen ons zou kunnen ondernemen, maar brainstormen kunnen we beter doen als we bij elkaar komen! (Toch bedankt ftl1998, een gewaarschuwd mens telt voor twee). De laatste alinea van H&M 2002 pakt uitstekend samen wat ons einddoel is, en NIETS anders!
Vriendelijke groet,

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Nog even, H&M2002, ik bedenk nu, we kunnen tóch wel bij elkaar komen om met elkaar te spreken? We blijven tóch gaandeweg ieder voor zich - met iets andere details in de kwestie- steeds in een andere fase verkeren in de klachten- cq beroepsprocedure: de een heeft alleen nog maar een bevestiging gekregen per mail op de eerste klacht, de tweede al een brief dat een inhoudelijke brief over 4 weken komt, weer iemand anders is door de beroepszaak bij de SNS heen geweest en kan nu eventueel naar de ombudsman bij het Kifid... En een niet-forum lid (denk ik) is al naar de Geschillencommissie geweest en die heeft de SNS Bank veroordeeld tot het betalen van een 100% schadeloosstelling! Aan welk tijdstip denkt U dat het voor alle forumleden nuttig zal zijn om samen te komen? Als we horen dat SNS Bank in hoger beroep gaat tegen de uitspraak van de Geschillencommissie?
Met groeten

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Hallo Harmieke en anderen,

Ja, natuurlijk, we kunnen altijd afspreken, helemaal mee eens.
Maar we zitten inderdaad, behalve op een eerste reactie van de SNS Bank, te 'wachten' op een teken dat SNS daadwerklijk in beroep gaat tegen de uitspraak van de Geschillencommissie van het KIFID.
We zullen ook zeker proberen om op die vraag z.s.m. antwoord te krijgen middels de reeds eerder besproken brief aan het KIFID.
Maar voor 3 december a.s. zien wij dat eerlijk gezegd niet gebeuren.

Een afspraak op 7 of 14 januari 2012 zou daarom onze voorkeur hebben.

Fijne dag!

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Hallo allemaal,

Ieder verkeert in een andere fase van de procedure. Ik denk dat de bijeenkomst een bijdrage kan leveren om een paar dingen helder te krijgen. Je moet er klaar voor zijn op het moment dat je actie wilt ondernemen. Een belangrijk agenda punt is voor mij wat bespreek je in dit forum en hoe diep ga je er op door. Je kunt wel alles in dit forum bespreken maar er zijn ook dingen bij waarvan ik zeg dat het verstandiger is om die niet openbaar op dit forum te bespreken. Dus ik vind het niet verkeerd om in dit stadium al vast wat actie te ondernemen. Met een goede agenda denk ik dat we best wat spijkers met koppen kunnen slaan.

Of SNS bank wel of niet in beroep gaat vind ik niet zo belangrijk. Ik wil gewoon wat acties ondernemen op het moment dat we dat moeten en kunnen doen.
Dus H&M ik zou het heel prettig vinden indien we je op 3 december kunnen begroeten.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Hallo allemaal,
Inmiddels heb ik wat huiswerk verricht. Daar het verschillende onderwerpen bevat behandel ik ze per onderwerp in een apart bericht. Dit maakt het namelijk beter mogelijk om gericht te reageren.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Er waren reeds eerder vragen over de beroepsgang, plaats daarin voor DNB etc.

De Nederlandsche Bank is toezichthouder. De nieuwe president Klaas Knot (opvolger van Nout Wellink) gaf zaterdag 19 november een uitgebreid interview aan de Volkskrant. Hij geeft aan dat een cultuuromslag nodig is, o.m. richt hij zijn pijlen op een strictere navolging door de banken van de aanbevelingen van de DNB.
Voor ons doel neem ik een citaat van de website van DNB op:
[*]Onder het kopje U heeft een klacht over uw bank?
Probeer klachten in eerste instantie met de betreffende instelling zelf op te lossen. U kunt hiervoor vragen naar de klachtenprocedure van de instelling. Als u er niet met uw bank, pensioenfonds of verzekeraar uitkomt, kunt u uw klacht het beste voorleggen aan een geschillencommissie. Hoe u dit doet leest u in de folder DNB Infodesk.[/i]Als toezichthouder heeft DNB niet de taak om geschillen op te lossen. Ook al bemiddelt DNB niet, het is belangrijk dat DNB op de hoogte wordt gebracht van uw klachten. Klachten spelen namelijk een rol bij het opstellen van de regels en voorschriften die nodig zijn voor goed toezicht op financiële instellingen. Het wordt daarom op prijs gesteld wanneer u een kopie van uw klacht per post naar het gratis antwoordnummer van DNB stuurt:
De Nederlandsche Bank N.V.
Informatiedesk
Antwoordnummer 2670
1000 PA Amsterdam
[*]

Heeft iemand een idee omtrent de zinvolheid om klacht in te dienen? Juist verstandig, of juist niet? Deze vraag hangt eigenlijk samen met de vraag: waarop kan/zal DNB letten indien SNS aangeeft de call-optie te willen gebruiken?

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Twee belangrijke artikelen uit het Kifid-reglement:

Artikel 18 Voeging
De Ombudsman of de Commissie kunnen, zowel ambtshalve als op verzoek van een of meer partijen, besluiten dat zaken die zich voor gezamenlijke behandeling lenen, gevoegd zullen worden behandeld.

Artikel 28 Beroep op de burgerlijke rechter
De mogelijkheid de Klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie laat onverlet het recht van Consument om zich in plaats daarvan te wenden tot de burgerlijke rechter.

Artikel 18: we kunnen dus gezamenlijk optreden.
Artikel 28: de burgerlijk rechter zal wsch. primair terugverwijzen naar Kifid, tenzij bijvoorbeeld op die manier niet de volledige schade (denk vooral aan de te maken kosten etc.) kan worden toegekend. Ook kan ik me voorstellen dat de burgerlijk rechter minder op de "kleine lettertjes" let, maar ook oordeelt over de 'goede trouw' (= redelijkheid en billijkheid)

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Bijeenkomst 3 december.

Ik sluit me graag aan bij reeds geleverd commentaar: we zitten allemaal in een verschillende fase. Gezien de verschillende doorlooptijden gaat het wsch. maanden duren voordat iedereen de 'eindstreep' heeft bereikt. Het is intussen wel verstandig m.i. om onze slagvaardigheid te vergroten. De geplande bijeenkomst zie ik in deze context als een eerste stap om de krachten te bundelen.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Eigen netwerk.

Al eerder pleitte ik voor een eigen website. Gezien ook de reactie mbt meelezen door SNS-luistervinken (mooi woord, chapeau!) kunnen we in ieder geval reeds nu overgaan tot een gesloten mail-contact? Ik heb hierbij niet voor ogen de gewaardeerde Radar-site te verlaten, wel lijkt het me handig om meer vertrouwelijke informatie 'afgeschermd' te kunnen verspreiden. Zo heb ik zelf momenteel 2 mededelinkjes (ook een mooi woord?) om afgeschermd te verspreiden.

Hoe stel ik het me praktisch voor? We kunnen de eigen mail-adressen uitwisselen, met onderling de mededelingen dat we geen SNS-er/Reaal-er zijn en aldaar ook niet de info naar toe zullen geleiden?

Mogelijk kan Jan Hendrix hierbij helpen? Hij heeft immers reeds zo'n 10 mailadressen.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Losse eindjes.

SNS ja/nee in 'hoger beroep', al duidelijkheid? (De beroepstermijn zal nu gesloten zijn.)

Tier 1- kapitaal. Behoren onze paticipaties daar nu wel of niet toe? In deze context overigens navrant: indien een bank niet voldoet aan de reserve-eis van Basel III, dan is deze bank niet gerechtigd om bonussen uit te keren.

Gesloten