LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Harmieke: Op het moment dat SNS weet dat de PCP's niet meer in de toekomst onder buffervermogen vallen kan dat van invloed zijn of ze wel of niet gaan lossen in eerste instantie voor pc1. Maar ja het is wel zo dat Basel 3 uiterlijk in 2019 moet worden voltooid. Het is toch een teken van kracht en vertrouwen als je dat als bank meteen op orde hebt. Ze kunnen er nu dus al op voorsorteren.

Ik breng voor eenieder kopie mee van pc1.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

J.Hendrix: dus de banken zijn geïnformeerd en moeten er nu al mee bezig zijn om in 2019 als Basel3 van kracht wordt hun Tier1 kapitaal op orde te hebben met instrumenten die zijn toegestaan. Houdt DNB daar Bank voor Bank gedetailleerd toezicht op middels de jaarstukken? Ik denk het wel..
Welterusten!

Velox
Berichten: 25
Lid geworden op: 11 nov 2011 16:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Velox »

Hallo allen

Ik ben te slecht op de hoogte van Trier 1 etc. maar ik kwam dit bericht tegen op de site van IEX.nl. Of het ook iets met onze problematiek te maken heeft weet ik niet, maar het leek mij zinvol deze informatie te verstrekken.

UTRECHT (AFN) - SNS Bank heeft zijn zogenoemde 'lower Tier 2' omruilaanbod succesvol afgerond. Dat meldde de financiële instelling dinsdag.

De netto opbrengst uit de transactie bedraagt ongeveer 72 miljoen euro. SNS Bank gebruikt de opbrengst om het core Tier 1 kapitaal te versterken en te verbeteren.

Groeten

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

We moeten nog een hoop leren maar relevant lijkt het me zeker wel! Lower Tier 2... ik dacht dat je maar een Tier had.., Tier 1. En omruil-aanbod, that thoes ring a bell!
Econoom J.Hendrix, wat betekent dit allemaal? Relevant toch? Bedankt Velox!

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

We hebben te maken met een achtergestelde obligatie. Als een bank achtergestelde obligaties uitgeeft dan heb je daar 3 soorten van: Tier 1; upper tier 2 en lower tier 2.

Verschil tussen de 3 verschillende Tiers zit bijvoorbeeld in de couponbetalingen
Een ander verschil is de vervaldag. Bijvoorbeeld:
Lower Tier 2’s hebben altijd een vervaldag. Afhankelijk van de uitgifte zal de emittent de mogelijkheid hebben om de lening eventueel vervroegd terug te betalen op een bepaalde datum (calldatum). Als de rente op de markt op dat moment lager is dan de rente van de lopende obligatie, bestaat er erg veel kans dat de emittent de lening vervroegd terugbetaalt.

Tier 1’s hebben geen eindvervaldag; het zijn eeuwigdurende uitgiften (= perpetuals). De emittent heeft wel altijd de mogelijkheid om de obligatie op de calldatum vervroegd terug te betalen. Upper Tier 2’s kunnen een eindvervaldag hebben of eeuwigdurend zijn, maar de emittent heeft ook hier steeds de mogelijkheid om de lening vervroegd terug te betalen op de calldatum.

De SNS participaties behoren dus tot Tier 1

krekkel
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2011 00:30

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door krekkel »

Beste lotgenoten,

Sinds een week volg ik ook met de nodige belangstelling, de ontwikkelingen binnen dit forum. Het stemt mij positief te zien dat mensen zich gaan verenigen om gezamenlijk op te treden tegen het beleid van de SNS, wat betreft die certificaten. Dat kan tenminste wat opleveren. Als eenling bereik je weinig.

Ik zit zelf met een aanzienlijk bedrag (meer dan € 25.000,-) in PC2 certificaten.
Al drie jaar probeer ik er ook stukken van te verkopen. Uiteraard zonder het gewenste resultaat.
In tegenstelling tot wat ik het meest lees zijn ze mij niet telefonisch maar middels een gesprek met een financieel adviseur van de SNS bank, bij hen op kantoor, aangeprezen.
Een prospectus heb ik toen ook niet gezien. Daar werd überhaupt niet over gesproken. Er moest snel gehandeld worden, omdat er grote vraag naar dat aantrekkelijke product was. Op is op, was toen het motto.

Nu wacht ik ook op het uitsluitsel dat mij per e-mail over een aantal weken toegezonden zal gaan worden. Dat n.a.v. mijn klachtenformulier welke eerder, via de SNS-site opstuurde. Hopelijk kan ik eveneens een bijdrage leveren bij de stappen te nemen tegen de SNS.bank en de informatie uitwisseling op dit forum.

Het zal mooi zijn wanneer er na mij nog meer tot nu toe onbekende “gedupeerden”, volgen zich op dit forum te begeven.

Krekkel

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Welkom Krekkel op dit forum.
Ik wil je vragen mij even een mail te sturen: [email protected]

Alvast bedankt.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Welkom Krekkel op dit forum. Hoe meer zielen des te meer.... kracht!

snsklant
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2011 20:12

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snsklant »

Beste mensen,

Ik ben in het bezit van certificaten pc1 en probeer hier ook al drie jaar van af te komen. Ik ben niet in de gelegenheid om zaterdag te komen maar heb mij wel bij Dhr. Hendrix gemeld.
Ik zie het meest in het benadrukken van de klantrelatie in het overleg met SNS. Alle PC houders zullen toch voor een aardig bedrag op de SNS spaar- en beleggingsrekeningen hebben staan. Het kan nooit de bedoeling van SNS zijn dat zij zich van deze groep gaat vervreemden. Wat dat betreft denk ik dat de belangen van SNS en haar klanten eerder parallel lopen dan loodrecht op elkaar staan.
Dit laat onverlet dat ieder zich bij SNS moet melden.

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Ik wil Krekkel en SNS klant bedanken voor hun reactie. Ook wil ik bedanken de personen die zich bij mij persoonlijk hebben gemeld.
Nogmaals wil ik anderen die dit forum volgen vragen zich bij mij te melden. [email protected]
De bedoeling is dat indien u dit forum volgt en u heeft een belang laat uw stem dan horen.

krekkel
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 nov 2011 00:30

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door krekkel »

Goedemorgen mensen,

Als eerste wil ik alsnog Harmieke en de heer Hendrix bedanken voor hun welkom op dit forum.

Ik heb de heer Hendrix inmiddels per e-mail laten weten dat ik helaas zelf niet op de bijeenkomst aanwezig kan zijn.

Desalniettemin wil ik eenieder die morgen wel op de meeting in Den Bosch is veel succes en wijsheid toewensen. Ik blijf jullie volgen.

Dat het een begin mag worden van een prettig weekend,

Gr.
Krekkel

Wilmaas
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 feb 2010 22:55

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Wilmaas »

Goedemorgen lotgenoten,

Ook ik heb mij begin 2000 laten verleiden tot aankoop van zowel pc1 als pc2 's van de SNS.
Gelukkig heb ik de meeste vóór 2008 kunnen verhandelen/verkopen, doch een deel blijkt onverhandelbaar.
Helaas kan ik niet bij de meeting aanwezig zijn maar zal de reacties op het forum tegemoet zien, ook zal ik een mail sturen naar [email protected].

met vriendelijke groet,
Wilmaas

J.Hendrix
Berichten: 56
Lid geworden op: 09 okt 2011 21:39

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door J.Hendrix »

Zojuist de bijeenkomst gehad inzake de SNS participaties. Welnu de opkomst was boven verwachting. Nooit gedacht dat deze oproep om bij elkaar te komen al zou leiden tot dit formidabele resultaat. Iedere aanwezige is in staat geweest om zijn of haar kant van het verhaal te laten horen. Allen hartelijk dank daarvoor.
Degenen die de bijeenkomst ondersteunden maar niet in staat waren om er bij aanwezig te zijn wil ik zeggen volgend keer beter.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor de inspirerende bijeenkomst van vandaag!
Fijn om kennis te kunnen maken met onze 'mede-lotgenoten'!

En J. Hendrix, nogmaals dank voor de organisatie en de brochure van PC1!

Hartelijk groet en fijn weekend,
H&M2002

borowolf
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 12:02

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door borowolf »

Op 11 februari 2009 heb ik geprobeerd in contact te komen met gedupeerden met betrekking tot de SNS participaties. Zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... lf#p846833.

Via die weg ben ik in contact gekomen met Jan Hendrix. Hij heeft mij gevraagd mij hier aan te melden. Iets dat ik bij deze van harte doe. De SNS participaties (1) bezit ik (natuurlijk) nog steeds.

Intussen woon ik wel in Thailand. Dat maakt het bijwonen van bijeenkomsten nagenoeg onmogelijk. Dat neemt niet weg dat ik deze zaak een warm hart toedraag. Met name gezien de manier waarop sommige van deze participaties aan de man zijn gebracht.

Ook ik ben door verkeerde informatie in deze participaties gestapt.

Bij de laatste uitkering van de certificaten heb ik contact gehad met mijn SNS contactpersoon en hem gevraagd wat er nu in 2012 (een "afloopdatum" voor de eerste tranch) ging gebeuren. Tot mijn genoegen vertelde hij me dat SNS overwoog de participaties per die datum af te lossen. Aanpassing: Na lezing van alle reacties vermoed ik echter dat deze uitspraak van mijn contactpersoon van te oude datum is om relevant te zijn.
Laatst gewijzigd door borowolf op 20 dec 2011 00:59, 1 keer totaal gewijzigd.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Welkom Borowolf!

Het is geen fijne situatie om dit soort zaken vanuit Thailand te moeten regelen.
Hopelijk kunnen we iets voor je betekenen. Fijn dat je jezelf bij J. Hendrix hebt gemeld.

En inderdaad, ik denk dat de SNS adviseur de plank flink heeft misgeslagen toen hij je informeerde dat de Participaties zouden worden uitgekeerd per juli 2012. Want dat is niet het bericht dat de forumbezoekers recent van SNS te horen hebben gekregen....
Het had de juiste informatie moeten zijn, dat wel, want zo is het ons 10 jaar geleden allemaal voorgehouden!
Het blijkt maar weer eens dat de adviseurs tot voor kort van niets wisten (of van niets wilden weten vanwege de bonussen?).

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Eigenlijk zegt iedereen wat anders bij SNS. En in de brieven staat "we weten het nog niet". Wat niet ondenkbaar is volgens een jurist in ons midden. Maar er is ook nog niet gezegd: we gaan niet aflossen.
Het was plezierig om met iedereen kennis te maken die met dezelfde problematiek zit: je staat er dan in ieder geval niet alleen voor. Iets wat wij lang gedacht hebben.. en dat wij alleen "stom" en "onoplettend" waren geweest.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Beknopt verslag van de bijeenkomst van SNS-participaties lotgenoten per 3 december 2011 te ’s Hertogenbosch.

1. Aanwezig 20, met kennisgeving afwezig 8 personen.

2. De agenda wordt ter plaatse vastgesteld.

3. Voorstellingsronde: met de afspraak dat we onderling prudent met elkaars privacy zullen omgaan stelt een ieder zichzelf voor. Tevens wisselen we onderling namen, adressen en telefoonnummers uit.

4. Om de achterban te vergroten en tevens om mogelijk nog ‘slapende’ lotgenoten ten dienste te kunnen zijn besluiten we tot bekendheid in groter verband. We formeren staande de vergadering werkgroepjes voor verdere bekendheid via marktplaats en een eigen website.

5. De eigen ervaringen c.q. de meest voorkomende klachten:
Personeel ondeskundig
Slechte voorlichting/advisering
Geen prospectus ontvangen.
Geen brochure ontvangen.
Handtekeningen ontbreken.
Er is juist wel veel risico verbonden aan de belegging terwijl de brochure en de voorlichting/advisering anders doet vermoeden.
Sommige participanten werden telefonisch geadviseerd in de participaties te beleggen.
De mogelijkheid tot verhandelen ontbreekt.

6. Basel III, Tier 1.
Correspondentie met DNB leerde ons dat onze (!) participaties waarschijnlijk niet aan alle voorwaarden van Basel III zullen voldoen. Dit zal betekenen dat SNS niet zonder onze instemming kan overgaan tot wijziging/aanpassing per ultimo 2019. In dit verband zij gemeld dat de Rabobank e.e.a. reeds met instemming van de houders regelde per 16 oktober 2011. In dit verband wordt tevens opgemerkt dat de Rabo-certificaten nog steeds, ook na de onrust op de financiële markten van 2008, een levendige handel kennen.

7. Kifid-uitspraak 2011-263.
Niemand twijfelt er aan dat de Aangeslotene in deze uitspraak de SNS is. In essentie “veegt het Kifid de vloer aan”met alle argumenten die door de Aangeslotene zijn ingebracht. Het is niet duidelijk of beroep is aangetekend.

8. Evaluatie.
Aan de eerste doelstelling van deze bijeenkomst, het aangaan/bestendigen van de onderlinge band is ruimschoots voldaan. Enkelen van de aanwezigen twijfelden, gezien de reacties van SNS, aanvankelijk aan zichzelf. Openhartig gaven enkelen ook aan er slecht van te slapen. Het besprokene ter vergadering heeft allen een tevreden gevoel gegeven. “Samen staan we sterker”, “Brothers in arms”.
Een nieuwe bijeenkomst wordt nog niet definitief gepland gezien de verwachte nieuwe relevante ontwikkelingen. We verwachten wel in januari weer bijeen te komen. De huidige deelnemers stemmen in met opnieuw de locatie te ’s Hertogenbosch. (Noot: indien meer lotgenoten zich aansluiten wordt de optimale locatie vanzelfsprekend opnieuw bezien, parallelle bijeenkomsten zijn hierbij niet uitgesloten).
Staande de vergadering worden tussen individuele deelnemers afspraken gemaakt over onderlinge hulp.

9. Met een voor ieder voldaan gevoel wordt de vergadering, onder dankzegging aan de initiatiefnemer, gesloten.

ger koempel
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 dec 2011 13:07

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ger koempel »

Beste lotgenoten,

Voor mij was de prettig verlopen vergadering van 3 december een extra motivatie om me aan te melden op dit forum.
Het was zeer vruchtbaar om in contact te komen met personen die, door de aankoop van SNS Participatie-certificaten, in hetzelfde schuitje waren terecht gekomen als ik. Samen optrekken,om tegen de handelswijze van de SNS-bank een vuist te maken, lijkt mij een goede keuze.
Zelf ben ik in het bezit van PPC's-2 en in het geheel niet ingelicht over de voorwaarden, risico's e.d, anders dan dat ik na tien jaar weer vrijelijk over mijn geld kon beschikken. Een brochure en / of prospectus heb ik nooit gekregen. Alles ging op basis van vertrouwen.Je mag toch aannemen dat je door de vertrouwenspersoon van de bank volledig en correct wordt ingelicht.
Ik nodig alle personen die in dezelfde omstandigheden verkeren als ik, contact op te nemen met Dhr. J.Hendrix2 ad chello.nl

Samen staan we sterker.

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Beste lotgenoten,

Enkele dagen geleden heb ik een schrijven van de SNS ontvangen dat ik januari
2012 automatisch een nieuwe beleggingsrekening krijg: de SNS Basis Beleggen.
Volgens de brief kan ik met mijn betaalrekening beleggen, maar dat is vanaf half jauari 2012 niet meer mogelijk. In een tel. gesprek met de SNS heb ik om opheldering gevraagd. Ik heb de SNS duidelijk gemaakt dat ik nog nooit in beleggingen gedaan heb en dat ook nooit zal doen.
Ik heb geweigerd om de beleggingsrekening te accepteren, maar dat was volgens de SNS niet mogelijk omdat ik participatie certificaten bezit en dat zijn beleggingen. Die participaties zijn ons destijds wel verkocht als zijnde geen beleggingen. Mijn klachtenprocedure daarover is inmiddels gaande. Na het gesprek heb ik direct via het klachtenformulier een vervolgklacht ingediend, met de weigering een nieuwe beleggingsrekening te accepteren. De SNS kan mij niet verplichten een beleggingsrekening nemen.
Het kan ook een slimme zet van de SNS zijn om mij een beleggingsrekening te laten accepteren.
Verder wacht ik maar rustig af hoe ze er op reageren.

Gesloten