LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Hi eugene1,

Dat is dus eenzelfde soort reactie als die wij op onze eerste klachtenbrief hebben ontvangen. We zijn zeer benieuwd of SNS het aandurft op ons beroep weer zo'n zelfde riedeltje op te dreunen.

Wat ons wel opvalt aan jouw brief is dat SNS schrijft: "De consument moest zich maar goed orienteren of het product paste in zijn situatie."
Hoe durft SNS?!
Want als ik dit op onze situatie betrek: SNS heeft ons benaderd met het product (we wisten niet van het bestaan ervan) middels een brief en naar aanleiding van de brief van SNS heeft er een gesprek plaatsgevonden. Je mag als consument aannemen dat wat er in zo'n informatief gesprek wordt gezegd, en de antwoorden die je krijgt op je -uiteraard kritische - vragen, correct c.q. de waarheid zijn.
Voorts zegt SNS dat 'SNS voldoende info beschikbaar heeft gesteld':
Dat is pas echt lef hebben!: we weten allemaal dat er geen brochures en prospectus werden overlegd en internetgebruik was in 2002 nog niet zo vanzelfsprekend als nu. (In 2002 lazen wij onze e-mail middels een - te duur - telefoonlijntje en websites op internet bezoeken was daarmee nauwelijks mogelijk!!)

Succes bij het Kifid!
(Daar zullen wij ook ongetwijfeld terecht komen....)

guyp
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2011 09:01

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door guyp »

Even voor het algemeen nut mijn opmerking dat indien via het KiFiD een onbevredigend antwoord komt er nog slechts 3 maanden de tijd is om het aan de geschillencommissie voor te leggen. Ik ben daar helaas ingestonken en was dus te laat om het bij de geschillencommissie aan te kaarten. Ook doordat alle antwoorden erg lang op zich hebben laten wachten en ik ook niet op de hoogte was van die 3 maanden.
Dus beste mede actie voerders let goed op het verstrijken van de termijn.

Een laatste opmerking, ik krijg toch het sterke gevoel dat SNS en het KiFiD elkaar naadloos aanvoelen als jullie snappen wat ik bedoel. Er is dus volgens mij geen spraken van onpartijdigheid is mijn mening.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Guyp, bedoel je dat jij je eerst hebt gemeld bij de Ombudsman bij het Kifid, dat jij je binnen 3 maanden had moeten melden bij de Geschillencommissie daar en dat je dat hebt laten verlopen? Ik begrijp het even niet.
Ook jouw opmerking over de SNS en het Kifid begrijp ik niet. Maar misschien kun je even mailen? evt. aan ons allemaal?

PS Wij wachten op antwoord op onze Beroepszaak bij de SNS. De termijn wordt overschreden..

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Guyp. In welk jaar is jou dat overkomen?

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

In 2009 Eugene. Zie het bericht hierover van guyp november 2011.

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Hallo lotgenoten,

Op 6 decmber 2011 heb ik op het forum een bericht geplaatst dat ik een schrijven van de SNS heb ontvangen, dat ik in januari 2012 atomatisch een beleggingsrekening krijg, zgn. Basis Beleggen. Ik heb toen direct een klacht ingediend, dat ik daar niet mee akkoord ga en die rekening niet accepteer, om reden dat mij de participaties niet zijn verkocht als belegging, maar als een soort spaarproduct.
Vorige week ingelogd en tot mijn verbazing heb ik plotseling een beleggingsrekening ! Ik heb direct met de SNS gebeld, hoe ze er bij komen om mij , ondanks mijn weigering, en klacht, toch een beleggingsrekening te openen. Volgens de medewerkster was dat veiliger, het waarom dat veiliger is, is mij niet duidelijk gemaakt, buiten de bank kan toch niemand aan mijn geld komen ? Ik kreeg ook het advies om de certificaten te verkopen ! Ik heb toen maar eens hard gelachen, maar het was eigenlijk om te huilen !

Twee dagen later heb ik twee afschriften van de SNS ontvangen. Een met een lichtingsadvies: WIJ HEBBEN IN UW OPDRACHT UITGELEVERD. En een: WIJ HEBBEN IN UW DEPOT BIJGEBOEKT. Ze hebben me die rekening gewoon door de strot geduwd !

Afgelopen zaterdag kreeg ik een mail van de SNS die mijn bloeddruk gevaarlijk de hoogte in stuwde. De mail was een uitnodiging voor een DEELNAME TEVREDENHEIDSONDERZOEK. Van dag tot dag luisteren we naar naar onze klanten om te weten in hoeverre men tevreden of ontevreden is over SNS Bank is en natuurlijk waarom. Ik heb toch maar enkele vragen ingevuld. Inmiddels is mijn bloeddruk weer redelijk normaal.

Groeten,
Viktim

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

Dan heb je door deze actie van SNS een mooi punt om ze aan te pakken. Ik neem aan dat de bijboeking op de beleggingsrekening betrekking heeft op de participaties. Hieruit blijkt dat SNS het als belegging ziet en voor het openen van een beleggingsrekening moet je eerst een profiel aanmaken en akkoord gaan met de voorwaarden van een beleggingsrekening. Als dit niet is gebeurd, dan voldoen ze dus niet aan de voorwaarden die hieraan gesteld worden. Ten tweede kan je aantonen dat de participaties dus niet overeenkomstig de gestelde voorwaarden zijn verkocht.
Laatst gewijzigd door aardjee op 25 jan 2012 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Dank aardjee voor je reactie.
Bij de aanschaf van de Participaties in 2003 heb ik duidelijk aangegeven GEEN BELEGGINGPRODUCT te willen. Volgens de medewerkster was dit GEEN BELEGGINGSPRODUCT. Ik ben al sinds eind jaren 60 klant bij de SNS. Men had in 2003 al een duidelijk cliëntenprofiel van mij, dat van spaarder. De SNS had mij dit product zowiezo nooit mogen verkopen.
De beroepsprocedure is inmiddels gaande en hoop eind deze maand een reactie te krijgen.

ftl1998
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 apr 2011 20:26

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door ftl1998 »

AMSTERDAM (Dow Jones)--SNS Reaal (SR.AE) is goed gefinancierd en hoeft in 2012 de geldmarkt niet op, stelt analist Cor Kluis van Rabo Securities. Hij hoopt niettemin dat het bedrijf in februari opnieuw de driejarige ECB-faciliteit zal aanspreken voor circa EUR3 miljard, als liquiditeitsbuffer in onzekere tijden. Volgens Kluis zal het stigmatiserende effect beperkt zijn, aangezien in december al 560 Europese banken het goedkope ECB-geld accepteerden. De totale financieringsbehoefte van SNS Reaal voor 2012 raamt Kluis op EUR7-7,5 miljard, inclusief EUR1,5-2 miljard aan aflopende securitisaties. Dit bedrag wordt gedekt door de EUR1,5 miljard goedkoop ECB-geld van december, tenminste EUR2,5 miljard aan instromend spaargeld, tenminste EUR1 miljard aan af te bouwen leningen en EUR2 miljard uit de contantenbuffer van EUR5 miljard. De analist rekent verder op een solvabiliteitsratio van circa 195% en een core Tier 1-kapitaalratio van 8,6% aan het einde van 2011. Rabo heeft een buy-advies en koersdoel van EUR2,80. Het aandeel SNS Reaal noteert dinsdag rond 11.30 uur 3% hoger op EUR1,84.

ftl 1998

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Mk »

aardjee schreef:Dan heb je door deze actie van SNS een mooi punt om ze aan te pakken. Ik neem aan dat de bijboeking op de beleggingsrekening betrekking heeft op de participaties. Hieruit blijkt dat SNS het als belegging ziet en voor het openen van een beleggingsrekening moet je eerst een profiel aanmaken en akkoord gaan met de voorwaarden van een beleggingsrekening. Als dit niet is gebeurd, dan voldoen ze dus niet aan de voorwaarden die hieraan gesteld worden. Ten tweede kan je aantonen dat de participaties dus niet overeenkomstig de gestelde voorwaarden zijn verkocht.
Het aanmaken van een profiel is nergens voor nodig. Voor wat betreft de voorwaarden van een beleggingsrekening heb je wel een punt. Als deze afwijken van de voorwaarden die voorheen golden (dus de voorwaarden waaronder de participaties werden geadministreerd door de SNS) dan heb je het recht de rekening kostenloos te beëindigen. De SNS zal dan een oplossing moeten bieden voor deze participaties ;-)

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door aardjee »

@MK het aanmaken profiel is in de jaren 90 volgens mij al verplicht gesteld bij het openen van een beleggingsrekening

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Hallo Guyp. Zie mijn persoonlijk bericht.

8gesloten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 aug 2011 17:49

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door 8gesloten »

Bij inloggen SNS Bank zag ik m'n nieuwe rek.nr. SNS Basis Beleggen. In dec. 2011 heb ik hierover een klacht ingediend met het antwoord: SNS wil duidelijk onderscheid gaan maken in haar spaar-, betaal- en beleggingsproducten. Daarom is het vanaf 12 jan.2012 niet meer mogelijk te beleggen onder een SNS betaalrekening. Helaas is het geen mogelijkheid om voor u een uitzondering hierin te maken. Vanaf 12 jan.2012 is uw beleggingsportefeuille ondergebracht onder SNS Basis Beleggen.
Op de vragen die had gesteld heb ik geen antwoord gekregen. Tot nu toe heb ik nog geen mail/brief gekregen over deze nieuwe rekening. Wel heb ik een uitnodiging gekregen voor DEELNAME TEVREDENHEIDSONDERZOEK. Hierop zal ik gaan reageren!

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Guyp: Hartelijk dank voor je uitgebreide toelichting op de gang van zaken destijds via email! Het is me nu duidelijk. De zinsnede: "....uitgebreid overleg tussen SNS en Kifid..." trof mij wel, maar dat was immers in het beginstadium. De ombudsman daar heeft een bemiddelende functie volgens mij en beziet of het zin heeft om de kwestie aan de Geschillencommissie voor te leggen.

H&M2002
Berichten: 48
Lid geworden op: 07 nov 2011 20:27

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door H&M2002 »

Hi Viktim en 8gesloten,

Ook wij hebben gisteren afschriften ontvangen van SNS met de omzetting van onze participaties naar een beleggingsrekening (waarvan we de bevestiging overigens nog moeten krijgen.....).
De tekst op een van de afschriften: "wij hebben in uw opdracht uitgeleverd".
Daar zakt je broek toch van af, daar klopt helemaal niets van! Wij hebben helemaal geen opdracht gegeven. SNS heeft het ons door de str.... geduwd!
Wij hebben juist protest aangetekend tegen deze gang van zaken!!

De mail voor een tevredenheidsonderzoek hebben we nog niet ontvangen, maar die komt wellicht nog.....
En mocht die komen dan zullen we eens even fijn stoom afblazen.....

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Mk »

aardjee schreef:@MK het aanmaken profiel is in de jaren 90 volgens mij al verplicht gesteld bij het openen van een beleggingsrekening
En ergens de afgelopen jaren weer afgeschaft voor execution-only beleggingsdienstverlening.

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

De wet financiële dinstverlening (Wfd), die per 1 januari 2006 in werking is getreden, vereist dat financieel dienstverleners een cliëntenprofiel van haar klanten opstellen bij advisering van complexe financiële producten.

guyp
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 mar 2011 09:01

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door guyp »

Hoi Eugene, Sorry voor het trage antwoord. Ik ben oktober 2009 met de klacht begonnen bij SNS. In mei bij het KiFiD klacht ingediend. In augustus 2010 klacht door KiFiD ongegrond bevonden. Door de toenmalige ombudsman Wabeke die bekend stond om zijn partijdigheid. Door omstandigheden heb ik verzuimd om binnen 3 maanden naar de geschillencommissie te gaan. Door prive omstandigheden maar ook omdat ik mij niet had gerealiseerd dat de 3 maanden periode bestond. November 2011 heb ik SNS middels een brief op de hoogte gebracht van de uitspraak nr. 263 dd 7 oktober 2011 en aangegeven dat mijn situatie identiek is.
December 2011 antw. SNS: Houders van PCC kunnen geen rechten aan de uitspraak ontlenen. Dus heb ik weer het KiFiD benaderd. Deze verwezen fijntjes naar het verstrijken van de 3 maanden periode om te escaleren bij de Geschillen commissie.
Dat was in het kort mijn historie.

pjn
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2011 20:22

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door pjn »

De website is nu in de lucht, maar geeft nog aan > Under Construction

De Site heet http://www.snsparticipaties.nl

Als je > snsparticipaties googled kun je alvast kijken.

Hij staat goed vindbaar bovenaan in de zoekmachine.

Morgen wordt de basistekst ingevoegd.

Groet,

pjn

Mk
Berichten: 989
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Mk »

viktim schreef:De wet financiële dinstverlening (Wfd), die per 1 januari 2006 in werking is getreden, vereist dat financieel dienstverleners een cliëntenprofiel van haar klanten opstellen bij advisering van complexe financiële producten.
Klopt. Maar beleggingsproducten vallen onder Europese regelgeving (MiFID).

Gesloten