LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SNS participatie-certificaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Voor de nieuwkomers op dit Forum: zie vooral onze eigen website http://snsparticipaties.nl/ en meldt uzelf ook aan via het mailadres. We voeren daar uitgebreid discussie, wel besloten i.v.m. de SNS-luistervinken.

@ Viktim
Ik deel uw mening dat onze hoop nu gevestigd dient te zijn op DNB. Als deze toestemming geeft en SNS lost af dan is alles opgelost. Ondanks alle commotie heb ik tot mijn grote verbazing tot op heden louter gezien dat SNS zich IJzeren Heinig blijft opstellen. Ook vandaag zag ik weer 2 antwoorden op klachten waarin niet op de echte klacht werd ingegaan en waarin het bekende hak-en-plakwerk de boventoon voerde.

Toch nog aanvulling om onze uiterste positie in kaart te brengen. Indien SNS met of zonder DNB-toestemming niet gaat aflossen dan staat de mogelijkheid van schadevergoeding open, zie de Kifid-uitspraak. En juist voor die schadevergoeding is geen DNB-toestemming nodig.

Geheel los daarvan kan ook een civiele procedure worden gestart. Illustratief is hier de klager uit het NRC-artikel. Deze is zelf naar de burgerlijke rechter gestapt, de uitspraak vermeldt nergens een Kifid-procedure.

Allicht hoeft het wat mij betreft niet zo ver te komen. Het is wel handig om de uiterste posities te verkennen, al was het alleen maar om zo nodig gezamenlijk een vuist te gaan vormen.

strating
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 feb 2012 10:48

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door strating »

Snotversnui, deze suggestie heb ik SNS vorig jaar al schriftelijk gedaan. Daar werd zoals gebruikelijk helemaal niet op gereageerd.

strating
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 feb 2012 10:48

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door strating »

Snotversnui, ik bedoel natuurlijk de deposito suggestie.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

@ Strating

De ontwikkelingen sedert vorig jaar:
1. Kifid-uitspraak 7 oktober 2011.
2. HR per 5 februari 2012.
3. Inmiddels bombardement van klachten bij SNS, idem DNB en AFM.
4. Oproep Tros Radar, 1200 reacties.
5. 27 februari 2012 uitzending Tros Radar.
6. Ruim honderd aanmeldingen via [email protected]
Ik denk zo maar dat SNS nu toch doordrongen zal zijn van feit dat men linksom of rechtsom door de wind zal moeten gaan. De tegenwind zwelt aan. Als ik me niet vergis is er zelfs interesse van de landelijke politiek. Mogelijk is de deposito-optie niet optimaal, de tijd van simpelweg de klant met een kluitje in het riet sturen lijkt verstreken. Ik ben benieuwd naar het charme-offensief per a.s. maandag.

strating
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 feb 2012 10:48

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door strating »

Ik zou een deposito regeling prima vinden, als die tenminste bestaat uit een redelijke rente en tussentijdse opname met boete-regeling toestaat.

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Ik voel niets voor een regeling met SNS in de zin van omruilen voor een deposito of anderszins. Ik wil gewoon op de expiratiedatum van mijn PCC's weer de beschikking hebben over mijn geld en zelf beslissen wat ik er mee wil doen. Ben het eens met snotversnui dat we ons moet voorbereiden en opwarmen voor een civiele procedure.

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Hallo mede-forumleden,
Wij hebben vandaag ook een brief van het Kifid ontvangen waarin onder meer te lezen valt: "Uit de meegestuurde stukken blijkt dat U ontvankelijk bent in Uw klacht". De ombudsman zegt dat hij de direktie van SNS Bank NV alvast geïnformeerd heeft over onze klacht. Ik denk dat wij dezelfde brief hebben ontvangen als eugene1 (zie blad 25, 17-2-2012) want het gaat verder nog over standpuntwisseling, de SNS moet binnen een maand reageren en SNS mag maximaal tweemaal een maand verlenging vragen. De ombudsman kán nog aanvullende informatie opvragen. Mochten zich in de tussentijd relevante ontwikkelingen voordoen, dan moeten wij hem per brief daarover inlichten.
Groet,
kim62

eugene1
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 apr 2011 19:15

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door eugene1 »

Kim62. Klopt exact dezelfde brief gezien de aangehaalde formuleringen

strating
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 feb 2012 10:48

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door strating »

Diezelfde brief heb ik in november 2010 ook al gehad. Dit is een standaard brief. Ben benieuwd of de volgende brief ook het standaard antwoord bevat: eigen schuld dikke bult, had je het Prospectus maar moeten lezen.

Norb_S
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2012 17:24

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door Norb_S »

Nog een reactie op een eerdere discussie over "bestens order" (rond 9-2)
Ik zat in het buitenland, dus ik heb pas vandaag de SNS kunnen bellen.

Eerste medewerker: Bestens order? Geen idee wat dat is. Ik ga het voor U navragen.

Uiteindelijk vertelden hij en een tweede medewerkster me dat de certificaten alleen voor
een vast bedrag verkocht mochten worden. Dat "Bestens order" moest ik maar gewoon
negeren. Waarom staat dat er dan, vroeg ik. Dat zit nu eenmaal zo in de computer, was het
antwoord. Toen heb ik gevraagd hoe ik deze informatie kon vertrouwen, omdat ik al zo vaak
onjuiste informatie had gehad.

Uiteindelijk heb ik mijn verkooporder maar helemaal geannuleerd. Is toch kansloos.

SunnyD
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jan 2012 18:54

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door SunnyD »

Ik las vanmorgen dit stukje; wel iets om te weten:
http://www.iexprofs.nl/analyses/71701/R ... n-toe.aspx

borowolf
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 feb 2009 12:02

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door borowolf »

SunnyD schreef:Ik las vanmorgen dit stukje; wel iets om te weten:
http://www.iexprofs.nl/analyses/71701/R ... n-toe.aspx
Het punt van dit stukje is volgens mij:
"Unsecured bankobligaties krijgen zo feitelijk het karakter van een achtergestelde lening".

Ik ben geen expert op dit gebied maar ik heb inmiddels begrepen dat de SNS participaties al een achtergestelde lening zijn. Dus voor ons veranderd er niet zoveel.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

En jawel hoor, afgelopen week kreeg één onzer wederom het bericht dat sprake was van execution only, ondanks zijn expliciete verwijzing naar de relevante passages hierover in de Kifid-uitspraak. Op dat onderdeel wordt gewoonweg niet ingegaan.
Kortom, de geschiedenis herhaalt zich. Blijkbaar heeft de SNS-klachtenafdeling louter kluitjes in het riet in de tekstverwerker staan.

Ik leid hieruit af dat SNS zijn kruit droog houdt en sluit niet uit dat men toch in beroep is gegaan tegen de Kifid-uitspraak.
Ondanks de aanzwellende tegenwind vaart men nog immer dezelfde koers. Het stemt somber en geeft voeding aan het idee om, na verzilvering (die m.i. niet tegen te houden is op termijn), alle banden met SNS te verbreken.

strating
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 feb 2012 10:48

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door strating »

Snotversnui, ik heb van het KiFiD vernomen dat SNS in beroep is gegaan bij de rechtbank Utrecht, dus niet bij de Commissie van Beroep van het KiFiD!

De DNB heeft de ontvangst van mijn klacht bevestigd. Zij zeggen niet in te gaan op individuele klachten maar het wel op prijs te stellen deze te ontvangen. Daardoor blijven zij op de hoogte van wat er gebeurt en wat er onder de consument leeft.

DNB bevestigt dat SNS haar toestemming nodig heeft om de call optie uit te voeren. De reden die DNB hiervoor opgeeft is dat hierdoor het eigen kapitaal van SNS afneemt.

Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen een klacht bij DNB deponeert..

viktim
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 nov 2011 14:09

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door viktim »

Dus de SNS heeft zich MIJN/ONS geld toegeëigend ?

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

Ik hoorde van Tros Radar dat de Aangeslotene niet in hoger beroep kán bij het Kifid; alleen de Consument kan dat.

snotversnui
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 nov 2011 22:32

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door snotversnui »

Indien de SNS inderdaad naar de burgerlijke rechter is gestapt dan zien ze in deze zaak een reden om zich -ondanks de eigen verklaring om zich in het algemeen aan de oordelen van de Geschillencommissie te onderwerpen- om het oordeel van de civiele rechter te vragen. Onderstaand het bewuste artikel van het Kifid-reglement:

Artikel 32 Voorafgaande aanvaarding bindendheid oordeel
Indien de Aangeslotene bij of na de aansluiting bij de Stichting Schriftelijk heeft verklaard zich bij voorbaat in het algemeen aan de oordelen van de Geschillencommissie in de vorm van een bindend advies te onderwerpen, dient de Consument bij het indienen van de Klacht bij de Geschillencommissie Schriftelijk te verklaren dat hij de uitspraak van de Commissie als bindend advies zal aanvaarden. Indien de Consument dat weigert, zal de Geschillencommissie de Klacht niet in behandeling nemen.

Dit is een verrassende wending. I.t.t. het bericht van Kim62 als dat Tros Radar gemeld heeft dat SNS niet (en de consument wel) naar de civiele rechter kan stappen zou dan in de termen “… in het algemeen …” het addertje onder het gras moeten zitten.

Het is allicht van belang de gronden te kennen die SNS bij de rechtbank aanvoert. Gezien de uitspraak van de HR per 5 februari jongstleden op het onderdeel ‘zorgplicht’ meen ik dat SNS geen schijn van kans maakt. De vraag is dan: wat heeft SNS dan wel aangevoerd (ervan uitgaand dat daadwerkelijk toch de rechtbank is ingeschakeld)?

Traineren? Alle ballen in de lucht houden c.q. alle ijzers in het vuur?

Hoe dan ook, indien de weg naar de Rb is ingeslagen dan kunnen we met als mogelijk vervolg het Hof en tenslotte de Hoge Raad onze borst nat maken.

miep.1
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2012 20:46

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door miep.1 »

Wil ook graag van deze participaties af weet alleen niet hoe?
miep.1

kim62
Berichten: 148
Lid geworden op: 25 feb 2007 13:19

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door kim62 »

miep.1 hallo, da's nog niet zo gemakkelijk om van de participatie certificaten af te komen want de handel ligt stil, lees dit forum door vanaf het begin.
Je kunt kijken op http://www.snsparticipaties.nl en je aanmelden op het emailadres [email protected]

strating
Berichten: 21
Lid geworden op: 07 feb 2012 10:48

Re: SNS participatie-certificaten

Ongelezen bericht door strating »

Kim62, uitspraak van Tros Radar klopt niet. Natuurlijk kan ook Aangeslotene in beroep gaan bij de Commissie van Beroep van het KiFiD.

Aangeslotene kan er echter ook voor kiezen in beroep te gaan bij de burgelijke rechter. Dit kan zelfs indien vooraf is overeengekomen dat het advies bindend is. Aangeslotene moet alleen aannemelijk maken dat voor hem met deze zaak een belang van meer dan € 5 miljoen gemoeid is.

Gesloten