LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
j.c.kant
Berichten: 7
Lid geworden op: 10 mar 2010 03:46

Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door j.c.kant »

Vaste hypotheekklanten moeten meer rente betalen (zie Radar uitzending 23/11/2010) bij de spaarders werkt het net andersom, deze krijgen juist minder rente.

Uit een inventarisatie blijkt dat de meeste grootbanken een spaarbeleid hanteren die ronduit ongunstig is voor haar meest trouwe spaarders. Met name de loyale spaarders zijn hiervan de dupe. Zie dit persbericht voor meer achtergronden; http://www.nieuwsbank.nl/inp/2010/10/28/G004.htm

Uit het spaarbeleid van ING blijkt dat men alleen klagende spaarders helpt met het vinden van betere spaarrekeningen. Dat maakt dat vaste klanten hierdoor minder rente ontvangen doordat 'oude' rekeningen vaak ongunstiger zijn (gemaakt).

Wat is het spaarbeleid van jouw bank? Bent u actief door de bank benaderd voor betere alternatieven of bent u er zelf achtergekomen? Kortom wat zijn de ervaringen?

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door buckleup »

Ha ja, dat deed de Postbank al jaren, voordat het in ING opging.
Sorry, maar mensen die nu nog steeds bij ING sparen, die vragen erom een oor aangenaaid krijgen.
Die schandalige praktijken zijn uitgebreid in het nieuws geweest.

Maar ja, je krijg wel rentepunten he?
Ook mooi.
:mrgreen:

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

j.c.kant schreef:Uit het spaarbeleid van ING blijkt dat men alleen klagende spaarders helpt met het vinden van betere spaarrekeningen.
Toch hopelijk niet binnen dezelfde bank?
Want dan grijpt de klant er weer vreselijk naast. :lol:
Actuele tarieven van alle spaarrekeningen met- en zonder voorwaarden en deposito's zijn te vinden op:
http://www.spaarinformatie.nl
Onafhankelijk en worden dagelijks bijgewerkt.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door buckleup »

Tis weer bijzonder schreef: Toch hopelijk niet binnen dezelfde bank?
Juist wel. Mijn vader had daar veel last van toen hij bij de Postbank bankierde.

Dan nam hij spaarrekening X, die de hoogste rente gaf op dat moment. Bijvoorbeeld 4%.
Maar in de jaren daarna daalt de rente van rekening X tot een schamele 1%
Dan had hij dat eerst niet in de gaten, en liep dus een paar jaar rendement mis.
Als hij dan eindelijk weer eens klaagde bij Postbank, bleek X al lang niet meer de hoogste rente te geven.
Dan bleek er een rekening Y te zijn met een veel gunstiger rente, bijvoorbeeld 4%
Dus stapte mijn vader over naar rekening Y.
En in de jaren daarna zakte de rente op rekening Y naar 1%.
Had mijn vader weer niets in de gaten.
Totdat hij toch maar eens ging vragen wat er aan de hand was.
Bleek dat je voor de hoogste rente nu rekening Z moest hebben, want die gaf wel 4%.
Moest mijn vader weer overstappen.

Toen heb ik hem maar eens uitgelegd dat dit geen onschuldige vergissing van de Postbank is.
Het gaat hier om een uitgekiend beleid om flink geld te verdienen aan slapende rekeningen.
Klanten die niets in de gaten hebben, krijgen jarenlang een minimale rente.
Klanten die attent zijn en klagen, worden binnenboord gehouden door ze de nieuwste spaarrekening aan te bieden.

Om het verhaal af te ronden.
Niet lang daarna verkochten mijn ouders hun woning met veel winst, en hadden plotseling een half miljoen op de bank staan.
Een week later hing er een Private Banking adviseur aan de lijn, om te vragen of hij op mocht komen om over een vermogensplan te praten.
Antwoord: nee.

Mooi dat ze hun boedeltje opgepakt hebben en zijn overgestapt naar een andere bank.

Echt, alle banken hebben zo hun nare streken.
Maar ik ken geen bank die zo laag is als die verdomde Postbank/ING
Ze naaien je waar je bij staat, en toch blijft het klootjesvolk er klant.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

buckleup schreef:Mooi dat ze hun boedeltje opgepakt hebben en zijn overgestapt naar een andere bank.
Dan is het maar te hopen dat ie daar nog goed zit of zat.
Alle banken hebben namelijk in meer of mindere maten dergelijke apenstreken.
Maar inderdaad de Postbank spande wel de kroon met -geloof ik- een kwart procent op een renterekening voor de slapers.
Schandalig in 1 woord.

Minimaal eens per kwartaal ofzo even kritisch kijken of men nog wel goed zit is geen overbodige luxe wil men zichzelf niet te kort doen.
Een nieuwe spaarrekening openen, storten, leeghalen of opheffen is tegenwoordig in een mum van tijd te realiseren m.b.v. internet.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is een kleine moeite om je spaargeld over te boeken naar een rekening waar je meer rente krijgt. Door niets te doen, verleid je de bank ook niet om wat concurrerender te worden.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door buckleup »

Tis weer bijzonder schreef:
buckleup schreef:Mooi dat ze hun boedeltje opgepakt hebben en zijn overgestapt naar een andere bank.
Dan is het maar te hopen dat ie daar nog goed zit of zat.
Dagelijkse zaken via Rabobank, vermogen deels bij Moneyou (sparen) en Binck (beleggen).

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

buckleup schreef:Dagelijkse zaken via Rabobank, vermogen deels bij Moneyou (sparen) en Binck (beleggen).
Moneyou is de laatste tijd al weer flink aan het afdalen in de top tien van de hoogste spaarrente.
Even in de gaten houden.
Ik weet niet of er nog een groot kapitaal te beheren valt bij jullie, en dat hoef ik ook niet te weten, maar denk je ook nog aan het spreiden over meerdere banken i.v.m. de garantie van DNB?

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door buckleup »

Tis weer bijzonder schreef:
buckleup schreef:Dagelijkse zaken via Rabobank, vermogen deels bij Moneyou (sparen) en Binck (beleggen).
Moneyou is de laatste tijd al weer flink aan het afdalen in de top tien van de hoogste spaarrente.
Even in de gaten houden.
Ik weet niet of er nog een groot kapitaal te beheren valt bij jullie, en dat hoef ik ook niet te weten, maar denk je ook nog aan het spreiden over meerdere banken i.v.m. de garantie van DNB?
Dank voor de tips. Heb het weer even bekeken allemaal. MoneYou ligt zo'n 0,3% achter op de concurrentie. Voor dat verschil ga ik mijn ouders niet lastig vallen. Geen gedoe met overstappen is ze ook wat waard.

Wat betreft DNB garantie. Zolang de Nederlandse Staat eigenaar blijft ABN-AMRO (en ABN-AMRO eigenaar blijft van MoneYou) maak ik me geen zorgen. Als daar wat in verandert, hebben ze nog een Rabo Loyaalsparen rekening als back-up. Die geeft niet de allerhoogste rente, maar is in ieder geval niet zo verneukeratief als de zoveelste Postbank Slaap Zacht Rekening.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

buckleup schreef:hebben ze nog een Rabo Loyaalsparen rekening als back-up.
Momenteel 2,1%
waarvan 0.5% bonus rente over het laagste saldo in een kalenderkwartaal. Minimale inleg bij opening €20,000. Bij saldo onder €20,000 of boven € 5,000,000 lagere rente
:roll:
Pas je ook wel op dat Binck ook van de RABO is, i.v.m. de garantie van DNB?
Kan namelijk zijn dat ze onder 1 noemer staan bij DNB.
Dan geldt de garantie voor het totaal.

En van die 0.3%, dat kan ik begrijpen.
Een handige rekentool staat op:
http://www.spaarinformatie.nl/spaarwins ... ekenmodule
Laatst gewijzigd door Tis weer bijzonder op 23 nov 2010 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door buckleup »

Tis weer bijzonder schreef:
buckleup schreef:hebben ze nog een Rabo Loyaalsparen rekening als back-up.
Pas je wel op dat Binck ook van de RABO is, i.v.m. de garantie van DNB?
Kan namelijk zijn dat ze onder 1 noemer staan bij DNB.
Dan geldt de garantie voor het totaal.
Twee misverstanden:

1) Binck is niet van Rabo. Nooit geweest ook. Binck is een zelfstandig, beursgenoteerd bedrijf.
2) Het geld dat je via Binck op de beurs belegt, behoort niet tot het vermogen van Binck. Als Binck zou omvallen, dan komt het belegde vermogen van mijn ouders niet in gevaar. Hoogstens kunnen ze er een tijdje niet gemakkelijk bij.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Dat was inderdaad een goed bedoeld misverstand, ook een beetje omdat ik met beleggen niets meer doe.
Alex was eigendom van de RABO en verkocht aan Binck.
http://managementscope.nl/executives/5- ... koopt-alex
1000x excuses.
Je red je wel merk ik al. :lol:

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door buckleup »

Tis weer bijzonder schreef:Je red je wel merk ik al. :lol:
He he, als je ouders je hun vermogen toevertrouwen, dan zorg je dat je goed beslagen het ijs betreedt.

Tis weer bijzonder
Berichten: 737
Lid geworden op: 30 mei 2010 21:26

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door Tis weer bijzonder »

Inderdaad: riemen vast! :lol:

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door CB »

Maar ik ken geen bank die zo laag is als die verdomde Postbank/ING
Ze zijn er toch echt wel, dus doe je huiswerk nog maar eens over. :wink:

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door buckleup »

CB schreef:
Maar ik ken geen bank die zo laag is als die verdomde Postbank/ING
Ze zijn er toch echt wel, dus doe je huiswerk nog maar eens over. :wink:
Lachen met jou, zeg.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door CB »

Lachen met jou, zeg.
Valt wel mee hoor. Het is gewoon een kwestie van goed uit je doppen kijken. Jij laat blijken daar moeite mee te hebben, maar dat geeft niet hoor. :lol:

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door buckleup »

CB schreef:
Lachen met jou, zeg.
Valt wel mee hoor. Het is gewoon een kwestie van goed uit je doppen kijken. Jij laat blijken daar moeite mee te hebben, maar dat geeft niet hoor. :lol:

Volgens mij hadden we hier een redelijk inhoudelijke discussie, totdat jij je er met je kinderachtige opmerkingen mee ging bemoeien. Beetje behoefte aan aandacht van de volwassenen, vermoed ik. Heb je verder nog iets zinvols te melden, of ga je nu weer gewoon lekker buiten knikkeren?

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door Firestar »

Wat is het spaarbeleid van jouw bank? Bent u actief door de bank benaderd voor betere alternatieven of bent u er zelf achtergekomen? Kortom wat zijn de ervaringen?
Ik had eerst mijn spaargeld bij de Rabobank.
Die heeft destijds zoals veel groot banken de rente op de spaarrekeningen verlaagd. Ongemerkt en niet aangegeven .. gewoon stilzwijgend eigenlijk.

Wakker gemaakt werd ik door het forum van Spaarinformatie
Jammer dat dit forum nog steeds gesloten is want het was zeer leerzaam.

Door het spaarinformatieforum weet ik nu veel meer.
Ook wat betreft de maxima aan saldi die je per bank zou moeten aanhouden want anders is het niet gedekt door het DNB. Gelukkig is dit max nu flink verhoogd.
Het was rond de 20.000 nu ligt het (tijdelijk) op 100.000 wat voor 100% gegarandeerd is.

Zo weet ik ook dat ik risico loop als ik een achtergesteld deposito zou hebben.
Voorheen wist ik dus niet wat die termen betekenden of wat het inhield (belangrijker om te weten). Zo ook dat die nieuwe bank uit schotland waar je een bonus bij een eerste inleg zou kunnen krijgen .. niet onder het Nederlandse depositogarantiestelsel hoort. Daarmee loop je vind ik nu teveel risico als spaarder. Een risico wat je dus niet zou moeten willen nemen vind ik nu persoonlijk, zo'n grote spaarder ben ik nou ook weer niet namelijk.

Ook moet je gewoon in de gaten houden wat er bij je bank(en) veranderd.
Het is inderdaad zo dat spaarrekeningen vaak ongemerkt minder rente opleveren omdat de bank deze stillekes verlaagd. En dat je op een nieuwe rekening meer rente zou kunnen krijgen. Je moet gewoon wakker blijven en blijven onderzoeken. En natuurlijk niet inslapen ;)

Firestar
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 dec 2010 23:59

Re: Vaste klanten krijgen minder rente op hun spaargeld!

Ongelezen bericht door Firestar »

Tis weer bijzonder schreef: Ik weet niet of er nog een groot kapitaal te beheren valt bij jullie, en dat hoef ik ook niet te weten, maar denk je ook nog aan het spreiden over meerdere banken i.v.m. de garantie van DNB?
Spreiding is niet alleen goed ivm de garantie van het DNB.
Maar ook om als er iets met één van je banken gebeurt en je zou gebruik moeten gaan maken van het DNB je tijdelijk niet geheel zonder toegang tot je spaargeld zit.

Verdelen is dus altijd goed!
Dat hebben we nu wel gezien bij mensen die al hun spaargeld bij Icesave hadden of bij Scheringa's bank. Uiteindelijk krijg je al je geld wel terug (met een maximum) maar dat kan een tijdje gaan duren. Heb je een deel van je spaargeld bij een andere bank staan dan heb je daarover tenminste nog beschikking!



Overstappen is overigens heel simpel.
Ook voor die 0.3% kun je dus gerust overstappen.
Met een deel van je spaargeld of al je spaargeld.
Een paar klikken op je pc ... formuliertje invullen .. zorgen dat er een kopie van je id bij de bank komt etc. Easy.

Gesloten