Pagina 1 van 1

Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 08:13
door Guardian72
Door een te vroege incasso (3 dagen voor salaris) is mijn bankrekening in het rood gekomen. Op zich niet zo erg - je betaalt toch (veel) rente hierover.

Maar, omdat dit nog een keer is gebeurd, heeft de rabobank aan ALLE bedrijven die automatisch incasseren laten weten dat op mijn rekening geen incasso meer gedaan kan worden.

Gevolg - een heleboel brieven die mij vertellen "omdat u de incassomogelijkheid geblokkeerd heeft" enz. enz.
Gelukkig hebben alle bedrijven aangegeven hoe/waar ik dan moet betalen - en alleen de hypotheek legde een extra kostenpostje (1,25 euro) erbij - dus niet zo heel erg.

Maar, mijn vraag is - los van de oorzaak - als een bank de incassomogelijkheid intrekt - zou men dan niet de rekeninghouder moeten informeren?

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 11:09
door kweenie
Heeft de bank de bedrijven geïnformeerd voordat ze de incasso hebben geprobeerd, of is geprobeerd om de bedragen af te schrijven van de rekening met negatief saldo, en is dat naar de bedrijven gemeld? Dat zijn namelijk wel twee heel verschillende zaken.

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 11:19
door WilWil
De bank heeft een incassoblokkade op je rekening gezet. Bedrijven die proberen te incasseren krijgen een melding terug dat de rekening geblokkeerd is voor automatische incasso's. De bank gaat niet elk bedrijf informeren.

Als het goed is heb je bericht ontvangen dat er een ongeoorloofde debetstand op je rekening is ontstaan. Als het goed is staat in de brief ook wat de gevolgen kunnen zijn indien dit niet wordt opgelost.

In de voorwaarden zal ook ongetwijfeld e.e.a. hierover staan beschreven. Sla deze er eens op na.

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 11:24
door Guardian72
WilWil schreef: Als het goed is heb je bericht ontvangen dat er een ongeoorloofde debetstand op je rekening is ontstaan. Als het goed is staat in de brief ook wat de gevolgen kunnen zijn indien dit niet wordt opgelost.
ALS ik zo iets zo hebben ontvangen - had ik contact gezocht voor een oplossing met de bank VOORDAT alle brieven van de bedrijven kwamen.
Maar, het punt is dat de bank GEEN melding naar mij toe heeft gemaakt.

Ik snap dat bedrijven incasso niet uit kunnen voeren - en dat als 'kennisgeving' zullen gebruiken - maar ja.

Wat voor mij het grootste probleem is - dat de bank totaal geen informatie geeft over wat zij doen met mijn rekening. En daardoor kan ik, bij fouten van mijn kant, ook geen actie nemen.
(Ja, er was roodstand (voor 3 dagen) , maar als ik dat wist, had ik vanaf de spaarrekening een correctieboeking kunnen doen)

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 11:36
door kweenie
Ze zullen je niet standaard melden dat je roodstaat, nee. Maar je kunt wel bij de rabo aangeven dat je een alert wil als je rood komt te staan. Is voor de meeste betaalpakketten nog 12 keer per jaar gratis ook.

Dus als je het zo belangrijk vindt om het te weten als je rood komt te staan en je houdt zelf niet goed bij wanneer de incasso's zijn en wanneer je salaris wordt gestort, dan kun je altijd die rabo alerts nog aanzetten.

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 11:39
door Guardian72
kweenie schreef:Ze zullen je niet standaard melden dat je roodstaat, nee. Maar je kunt wel bij de rabo aangeven dat je een alert wil als je rood komt te staan. Is voor de meeste betaalpakketten nog 12 keer per jaar gratis ook.

Dus als je het zo belangrijk vindt om het te weten als je rood komt te staan en je houdt zelf niet goed bij wanneer de incasso's zijn en wanneer je salaris wordt gestort, dan kun je altijd die rabo alerts nog aanzetten.
Yep - dat weet ik nu ook.
Maar, wat mijn punt is - men blokkeert de gehele rekening voor alle incasso - zonder enige vorm van waarschuwing. Hetzij per telefoon, hetzij per brief.

Dat vind ik toch, op zijn minst, niet erg klantvriendelijk.

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 16:12
door kweenie
Het is volgens mij bij iedere bank zo dat je niet meteen op de hoogte wordt gesteld als het saldo niet toereikend is (bv. door een te vroege incasso) en er daardoor andere afschrijvingen mislukken. Maar het is in elk geval tegenwoordig wel zo dat je ervoor kunt kiezen om in dat geval op de hoogte gebracht te worden, met zo'n alert. Dat was vroeger ook niet mogelijk en lijkt mij toch best klantvriendelijk.

Misschien dat jij het prettig zou vinden als die alert-dienst standaard aan zou staan, maar ik denk dat de (grote) meerderheid van de mensen er niet op zit te wachten om zulke boodschappen te krijgen. Het is ook niet heel netjes om mensen ongevraad op zo'n dienst te 'abonneren'.

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 16:15
door Guardian72
kweenie schreef:Het is volgens mij bij iedere bank zo dat je niet meteen op de hoogte wordt gesteld als het saldo niet toereikend is (bv. door een te vroege incasso) en er daardoor andere afschrijvingen mislukken. Maar het is in elk geval tegenwoordig wel zo dat je ervoor kunt kiezen om in dat geval op de hoogte gebracht te worden, met zo'n alert. Dat was vroeger ook niet mogelijk en lijkt mij toch best klantvriendelijk.

Misschien dat jij het prettig zou vinden als die alert-dienst standaard aan zou staan, maar ik denk dat de (grote) meerderheid van de mensen er niet op zit te wachten om zulke boodschappen te krijgen. Het is ook niet heel netjes om mensen ongevraad op zo'n dienst te 'abonneren'.

Klopt - maar in dit geval gaat het erom dat de bank de rekening volledig voor iedere incasso geblokkeerd heeft.
Dat het tijdelijk is - want tekort - snap ik ..
maar om dan helemaal te blokkeren.....zonder melding....

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 20:05
door VENCO dropje
Rabobank had je gewoon moeten informeren toen ze een incasso blokkade op je rekening hadden gezet

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 22:10
door __oi__
Ach, tis waarschijnlijk maar weer de helft van het verhaal.
Meestal ligt aan dit soort acties van de bank notoir wanbetalingsgedrag van de rekeninghouder ten grondslag. Dus waarschijnlijk niet 1 keer een ongeoorloofde roodstand, maar veelvuldig, en daarvan word je op de hoogte gesteld. Mocht je dan daar mee doorgaan, dan neemt de bank maatregelen. Hoeven ze wat mij betreft in zo'n geval niet aan te kondigen.
In zijn algemeenheid natuurlijk. Bij jou is de situatie uiteraard anders

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 14 feb 2011 23:46
door MarkII
Niet om te stellen dat iemand niet de hele waarheid vertelt, maar........

Ikzelf zit ook bij de Rabobank. Voor zover ik nu begrijp heb je dus geen privelimiet. Altijd, als de Rabobank een debetstand ziet, dan gaat er na twee weken een standaard brief uit. In die brief staat dat je een debetstand hebt en dat je die spoedig (binnen aantal dagen) dient aan te zuiveren. Doe je dit niet, dan zal er een voorlopige incasso blokkade volgen.

Ook word er verwezen dat je misschien een limiet kan krijgen bij de bank, zodat dergelijke zaken tot het verleden behoren.
Ik kan me niet voorstellen dat de bank je niet heeft aangeschreven. Ben je misschien net als ik nog niet zolang geleden verhuist? Hebben ze wel het goede adres?

Ik kwam er pas achter toen mijn bankpas kapot ging en naar het oude adres werd gestuurd. En ik maar wachten op die nieuwe pas...........
Vanaf dat moment, ook al ga ik maar 1 euro debet staan, heb ik standaard een week of twee later een brief in de bus. Ergens klopt er iets dus niet.

:roll:

Re: Blokkade rekening door rabobank

Geplaatst: 15 feb 2011 06:06
door Guardian72
MarkII schreef: Ikzelf zit ook bij de Rabobank. Voor zover ik nu begrijp heb je dus geen privelimiet. Altijd, als de Rabobank een debetstand ziet, dan gaat er na twee weken een standaard brief uit. In die brief staat dat je een debetstand hebt en dat je die spoedig (binnen aantal dagen) dient aan te zuiveren. Doe je dit niet, dan zal er een voorlopige incasso blokkade volgen.
Het is me 3 jaar eerder ook overkomen - en toen kreeg ik inderdaad een brief "er staat X te kort op uw rekening". Met verwijzing naar het niet kunnen gebruiken van diverse opties. Sinds die tijd is het niet weer gebeurd, tot recentelijk.
MarkII schreef:Ook word er verwezen dat je misschien een limiet kan krijgen bij de bank, zodat dergelijke zaken tot het verleden behoren.
Ik kan me niet voorstellen dat de bank je niet heeft aangeschreven. Ben je misschien net als ik nog niet zolang geleden verhuist? Hebben ze wel het goede adres?
Ik woon reeds 3 jaar op dit adres, en andere post (reclame) van deze bank komt wel. De enige optie die dan overblijft is een externe oorzaak (dwz. bank heeft verzonden maar tussen hun en mij zit de fout) - zoals TNT, die (gezien andere topics) wel vaker de mist in gaat.

Punt is - zij kunnen niet aantonen verzonden te hebben, en ik kan niet aantonen niets ontvangen te hebben :|