LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
mickberger
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:27

Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door mickberger »

Mijn vader heeft bij leven een aanvullend pensioen afgesloten bij Reaal verzekeringen. Op 22 mei 2010 is mijn vader op 84 jarige leeftijd overleden en het pensioen voor mijn moeder werd naar beneden aangepast. Op 22 april 2018, dus bijna 8 jaar later, krijgt mijn moeder die momenteel 90 jaar is een brief van Reaal dat er een berekeningsfout is gemaakt en dat mijn moeder in de de periode van 1 januari 2011 tot 1 maart 2018 blijkbaar €12.143,13 teveel heeft ontvangen. Nu wil Reaal mijn moeder van 1 maart 2018 tot 1 april 2021 (zijnde 37 maanden) haar pensioen inhouden om zodoende het teveel betaalde pensioen weer terug te vorderen.
Mijn moeder is volledig overstuur daar zij nog steeds in haar eigen woning woont en haar pensioen hard nodig heeft om, naast haar vaste lasten en onderhoud van haar woning, in haar levensonderhoud te kunnen voorzien. Mijn moeder heeft nooit geweten dat ze teveel pensioen na het overlijden van mijn vader heeft ontvangen daar deze al haar financiële zaken regelde.
Mijn vraag is of Reaal die zelf de berekeningsfout heeft gemaakt zomaar na 7,5 jaar kan zeggen dat de pensioenuitkering voor ruim 3 jaar stopgezet kan worden.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door piet987654 »

Dit is waarschijnlijk een dermate complexe situatie dat hier echt een goede deskundige naar moet kijken. Ga eens naar een rechtswinkel, een adres is te vinden op www.rechtswinkel.nl Kijk eens in de papieren van uw moeder of zij die brief nog heeft uit 2010 waar het een en ander instaat.
wellicht weet een deskundige van die rechtswinkel of Reaal af mag wijken van die brief.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Dit is precies zo een voorbeeld die Cees van Grimbergen aanhaalde in de docuserie "Zwarte Zwanen". Gisteren nogmaals zo een voorbeeld op TV bij omroep MAX; "Het nationaal pensioen debat".

Misschien eens contact opnemen met die redactie? Mogelijk kunnen ze jullie verwijzen naar de juiste experts om dit op te lossen.
Eventuele publiciteit werkt ook altijd goed om verzekeraars tot redelijke oplossingen te dwingen. (Nog even aannemend dat Reaal het bedrag terecht zou mogen terugvorderen. Dat hoeft trouwens helemaal niet het geval te zijn. Bekijk nauwkeurig de pensioenpolisvoorwaarden.)
Laatst gewijzigd door arvandongen op 15 mei 2018 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.


mh73

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door mh73 »

:shock: Het pensioen zolang gewoon inhouden lijkt me sowieso geen klantvriendelijke en acceptabele oplossing.

Ik zou hier inderdaad door een deskundige naar laten kijken. Ik geloof nooit dat dit zomaar mag.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Er is wel eens een rechtszaak geweest over te weinig uitbetaald pensioen. En dat werd niet hersteld, want het was verjaard!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Cornelis7 schreef:Er is wel eens een rechtszaak geweest over te weinig uitbetaald pensioen. En dat werd niet hersteld, want het was verjaard!
Verjaring is na 5 jaar. Maar advies inwinnen is wel verstandig, al blijft natuurlijk het feit dat als je teveel hebt ontvangen je dit gewoon moet terug betalen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door tttlocke »

mh73 schreef::shock: Het pensioen zolang gewoon inhouden lijkt me sowieso geen klantvriendelijke en acceptabele oplossing.

Ik zou hier inderdaad door een deskundige naar laten kijken. Ik geloof nooit dat dit zomaar mag.
Het kan nog minder vriendelijk: gewoon het pensioen doorbetalen, maar wel per direct de 12000+ euro terugvorderen.
En het is zelfs denkbaar dat ook dan Reaal gewoon in zijn recht staat.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als een niet ontvangen uitbetaling na vijf jaar verjaard, zou dat bij een teveel ontvangen bedrag ook zo moeten zijn.

In mijn link wordt gerefereerd aan een rechtzaak waarbij er teveel ontvangen was.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door tttlocke »

Lady1234 schreef:Maar als een niet ontvangen uitbetaling na vijf jaar verjaard, zou dat bij een teveel ontvangen bedrag ook zo moeten zijn.

In mijn link wordt gerefereerd aan een rechtzaak waarbij er teveel ontvangen was.
En die verjaringstermijn zou wel eens later kunnen gaan lopen dan het moment waarop de foute uitbetaling is gecommuniceerd of gestart.
Namelijk op het moment dat de schuldeiser ontdekt heeft dat hij teveel betaald heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door kweenie »

Lady1234 schreef:Maar als een niet ontvangen uitbetaling na vijf jaar verjaard, zou dat bij een teveel ontvangen bedrag ook zo moeten zijn.
.
En dat is dus niet zo. Het zijn namelijk twee zeer verschillende zaken. Het één gaat over het niet opvragen van bedragen waar je recht op hebt, het ander over het ontvangen van de facto onderschuldigde betalingen.

BERG0001
Berichten: 70
Lid geworden op: 19 nov 2011 17:49

Re: Fout bij pensioenuitkering Reaal Verzekeringen

Ongelezen bericht door BERG0001 »

Natuurlijk een fout bij een pensioenverzekeraar. Welke niet! En maar blijven ontkennen! Bij welke regering moeten wij nog aankloppen om ons recht te vinden. Zeker deze niet! Volksverlakeraars. Volksverraders.

Gesloten