LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
ylkoert
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2018 09:46

ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door ylkoert »

Het ABP pensioen fonds verlaagt de opbouw van de werkgever per jaar en verhoogd de pensioenleeftijd naar 68 jaar. Ze gaan daarbij verder dan de wettelijke AOW leeftijd van dit moment. Mag dat zomaar? Daarnaast is de bulk van de opbouw in de laatste jaren. Alhoewel je zelf mag kiezen wanneer je met pensioen gaat voelt het of die keuze steeds moeilijker wordt om te maken . Mvg Yvonne

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dat mag. Sterker nog, om een zo hoog mogelijke opbouw volgens de fiscale regels mogelijk te maken, móeten ze de pensioenrichtleeftijd verhogen.

Het is fiscaal ook toegestaan om de richtleeftijd op 67 te laten, maar dan zou het opbouwpercentage maximaal 1,760 mogen zijn. In plaats van de huidige 1,875. Dat zou dan dus moeten dalen. Met het naar 67 jaar vervroegen van de huidige opbouw met richtleeftijd 68 jaar kom je op ongeveer de zelfde opbouw uit. Wat dat betreft dus min of meer lood om oud ijzer.

Groot verschil is dat het partnerpensioen gerelateerd is aan de mogelijke toekomstige opbouw. En met het verhogen van de pensioenrichtleeftijd naar 68 jaar wordt de mogelijke opbouw (vanaf 68 jaar) fors hoger dan bij de keuze voor leeftijd 67. Dat partnerpensioen kan dus een stuk hoger zijn. Ander voordeel, voor de ouderen, is dat je nu ook pensioen blijft opbouwen als je na je 67ste in dienst blijft.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Yvonne, het gaat om een rekenleeftijd. Hier https://www.abp.nl/over-abp/actueel/ont ... -2018.aspx wordt dat uitgelegd.
U kunt nog steeds met pensioen op het door u gewenste moment inderdaad, vanaf uw 60e levensjaar.
Vooral kijken vanaf wanneer u wilt gaan genieten van uw pensioen zou ik zeggen. U kunt met de rekentool op de site van ABP zien wat eerder of later opnemen van pensioen voor consequenties heeft voor de lange duur.

Speedy123
Berichten: 1143
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door Speedy123 »

ylkoert schreef:Het ABP pensioen fonds verlaagt de opbouw van de werkgever per jaar en verhoogd de pensioenleeftijd naar 68 jaar. Ze gaan daarbij verder dan de wettelijke AOW leeftijd van dit moment. Mag dat zomaar? Daarnaast is de bulk van de opbouw in de laatste jaren. Alhoewel je zelf mag kiezen wanneer je met pensioen gaat voelt het of die keuze steeds moeilijker wordt om te maken . Mvg Yvonne
Ja het mag zomaar, maar het maakt voor u helemaal niets uit. De hoogte pensioen uitkering wordt tegenwoordig bepaald aan de hand de inleg en het moment dat de uitkering in gaat. Wel is tijdens de crisis vaak het opbouw percentage verlaagt, zo ben ik van 2,25 procent opbouw per jaar teruggegaan naar 1,85 procent opbouw per jaar. Dat is waar de pijn zit, ik bouw 0,4 procent minder pensioen op per jaar, het opbouwen van de pot gaat gewoon langzamer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door sjohie »

Dat die keuze moeilijker wordt is inderdaad zo, maar de diverse complexe redenen daarvoor liggen buiten het ABP. De oplossing ervoor ligt vervolgens ook grotendeels buiten hun invloed, dus rekenen zij met het enige vaste getal, en dat is de wettelijke pensioenleeftijd, welke langzaam maar zeker naar die 68 jaar gaat. In dat opzicht zijn ze, zoals van ze verwacht wordt, behoudend, en tonen ze naar mijn mening een stuk realiteitszin. Andersom, stel ze blijven lekker rekenen met 65 jaar, want dat was vroegag zo. Dán kom je van een koude kermis thuis als je je eigen situatie doorrekent, en er achter komt dat je dat met je huidige pensioenopbouw never nooit niet kan realiseren.

fred62
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2018 21:54

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door fred62 »

Dit heeft zeker zeer grote consciëntie vooral voor mij als brandweerman namelijk,

Doordat pensioenrekenleeftijd omhoog is gegaan naar 68 jaar gaat de belastingdienst niet met akkoord met de FLO regeling brandweer.

Deze nieuwe regeling was voor mij 50 procent werken en 90 procent salaris met 100 procent opbouw met ingang op 57 jarige leeftijd.
De belastingdienst weigert nu deze regeling omdat de pensioenrekenleeftijd is verhoogd naar 68 jaar.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij heeft de wijziging van de flo overgangsregeling van 1 januari 2018 weinig te maken met ruzie met de Belastingdienst. En al evenmin met de verhoging van de pensioenrichtleeftijd.

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door piet987654 »

Zoals eerder hier verteld is dit slechts een rekenleeftijd. En mag U dit best eerder laten ingaan. Uiteraard heeft U dan wel (iets) minder per maand. Voor het geval U woont in een sociale huurwoning raad ik mensen altijd aan om goed uit te (laten) rekenen wanneer uw AOW en pensioen en dat van uw eventuele partner ingaan en hoe hoog deze zijn. Heeft U een sociale huurwoning, dan mag uw jaarinkomen niet boven een bepaald bedrag uitkomen. Als U op jaarbasis hier maar 1 Euro boven zit, krijgt U geen huurtoeslag meer. Het kan in sommige gevallen zeer de moeite waard zijn om uw pensioen iets eerder in te laten gaan, waardoor dit iets lager is, en U op deze manier de rest van uw leven wel in aanmerking kunt komen voor huurtoeslag, hetgeen per saldo een veel hoger maand inkomen oplevert.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Speedy123 schreef:
25 mei 2018 04:47
Ja het mag zomaar, maar het maakt voor u helemaal niets uit. De hoogte pensioen uitkering wordt tegenwoordig bepaald aan de hand de inleg en het moment dat de uitkering in gaat. Wel is tijdens de crisis vaak het opbouw percentage verlaagt, zo ben ik van 2,25 procent opbouw per jaar teruggegaan naar 1,85 procent opbouw per jaar. Dat is waar de pijn zit, ik bouw 0,4 procent minder pensioen op per jaar, het opbouwen van de pot gaat gewoon langzamer.
Inderdaad bouwt u minder pensioen op. Vroeger heette dat een greep uit de pensioenkas. U krijgt nu een hoger netto loon, maar straks minder pensioen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door renewouters »

Cornelis7 schreef:
06 sep 2018 10:49
Speedy123 schreef:
25 mei 2018 04:47
Ja het mag zomaar, maar het maakt voor u helemaal niets uit. De hoogte pensioen uitkering wordt tegenwoordig bepaald aan de hand de inleg en het moment dat de uitkering in gaat. Wel is tijdens de crisis vaak het opbouw percentage verlaagt, zo ben ik van 2,25 procent opbouw per jaar teruggegaan naar 1,85 procent opbouw per jaar. Dat is waar de pijn zit, ik bouw 0,4 procent minder pensioen op per jaar, het opbouwen van de pot gaat gewoon langzamer.
Inderdaad bouwt u minder pensioen op. Vroeger heette dat een greep uit de pensioenkas. U krijgt nu een hoger netto loon, maar straks minder pensioen.
Maar je bouwt langer je pensioen op. Dus logisch dat je daar nu minder per jaar voor hoeft te betalen. Als je het helemaal doorrekent (dus hoger nettoloon over x jaar, en pensioen over y jaar) dan zal het ook zomaar zo kunnen zijn dat je uiteindelijk netto meer geld hebt gekregen.

fred62
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 sep 2018 21:54

Re: ABP verhoogt pensioenleeftijd naar 68

Ongelezen bericht door fred62 »

Kweenie,

Volgens mij ben je dan niet goed op de hoogte van FLO regeling brandweer.

Belastingdienst gaat uit van pensioenrekenleeftijd die nu 68 is en niet van pensioenleeftijd 67.

Daardoor is de FLO regeling 50 werken 90 salaris 100 pensioenopbouw verboden.

Gesloten