LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stamrecht

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Stamrecht

Ongelezen bericht door Eres »

Heeft er iemand ervaring met het zgn stamrecht.
Het is een van drie keuzes die je kan maken.
Voor de duidelijkheid, dit doet zich voor wanneer je te maken krijgt met een gouden handdruk of oprotpremie.
Deze kan je bij een verzekeringsmaatschappij onderbrengen volgens het stamrecht en bv maandelijks laten uitkeren.
Dit zou belasting technisch gunstig zijn, echter het ondergebrachte geld is niet erfbaar slechts alleen voor partner of kinderen onder opnieuw verzekerde condities.
Ik vind dit onder deze voorwaarden een vreemde regeling, maar kan geen duidelijke wettelijke bepalingen vinden, opgrond waarvan het niet erfbaar mag zijn. Bij overlijden vervalt het geld aan de verzekering maatschappij en kunnen dus risicoloos het geld in hun zak steken.
De bedrijven geven bewust geen duidelijke informatie hierover.
Het gaat mij dus om de precieze wettelijke regeling, daar ik de uitleg omtrent het stamrecht wel begrijp, maar ik het niet erfbaar zijn oneerlijk vind.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Stamrecht

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Je kunt ook een stamrecht bv oprichten, dan heb je deze problematiek niet.
Dit is echter wel pas interessant vanaf ongeveer 75.000 euro

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Stamrecht

Ongelezen bericht door SJZ »

Eres,

Jij KIEST dus zelf voor een verzekeringsproduct, en vervolgens ga je klagen dat je geen verzekeringsproduct wilt? Wat wil je dan? Dat het (overgebleven) kapitaal sowieso in je nalatenschap valt? Dan moet je dus voor een andere optie kiezen, bv. een bankspaarrekening.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Stamrecht

Ongelezen bericht door Eres »

Leo the Emperor
Ik had al verteld dat het 1 v/d 3 keuzes is, daaronder valt dus een bv constructie. De reactie op SJZ verklaart waar het omgaat.
SJZ
Je hebt nogal snel een (ver)oordeel klaar, maar bedenk dat het ook kan dat iemand iets wil uitzoeken, omdat hij/zij er op de een of andere manier mee te maken heeft gekregen.
Het is voor mij niet erfbaar, dat is voor mij niet het werkelijke punt, maar wie gunt het een verzekering bedrijf of de belasting?
Dit klinkt mij als een woekerpolis en hoop info te krijgen van personen, die het ook meegemaakt hebben of er iets meer over weten.

Belegger+
Berichten: 699
Lid geworden op: 24 jun 2005 15:54

Re: Stamrecht

Ongelezen bericht door Belegger+ »

Eres, op dit links sociaal getinte forum kom je weinig mensen tegen met verstand van deze problematiek. Ligt eraan welke periode je wilt overbruggen met je 'handdruk' en ook hoe hoog de handdruk is. Heb je een goede bank, of heb je daar personal banking voor vermogenden, dan krijg je daar redelijk tot goed advies. ABN-AMRO kan je goed adviseren, ze zijn innovatief en hebben een paar goede produkten. Stamrecht BV is meer een waan van deze tijd, kijk maar eens bij ABN op de site bij gouden handdruk of ga er eens voorbij. Ik werk daar niet overigens.
Grt.
B+

Kemmelot
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 nov 2011 19:35

Re: Stamrecht

Ongelezen bericht door Kemmelot »

Ik zie hier bij een stamrecht BV weer allerlei bedragen de revue passeren wanneer deze interessant zou zijn. Helaas zijn die bedragen vaak gebaseerd op hoge tarieven van diegene die ze verzorgt. Als je voor een BV 3000 euro rekent dan is het idd niet interessant dat met een bedrag van 30.000 euro ontslagvergoeding te doen. Maar als je voor de oprichting 1500 all in betaald en een boekhouder zoekt die een normaal tarief van 400 euro per jaar hanteert voor de boekhouding en aangifte dan is dat een ander verhaal.

Rekensommetje: stel BV heb je voor ca 15 jaar, dan zijn de oprichtingskosten overgeslagen over de looptijd 1500/15 = 100 euro. Tel daar je boekhoudkosten en je inschrijving KvK (€50)bij op en je zit op € 550 per jaar.

Uitgaande van een gemiddelde variabele rente ligt het breakevenpunt op € 20.000
(20.000 * 2,75% = 550). M.a.w. bij 20.000 euro betaalt de rente de jaarlijkse kosten al terug. Ik ken polissen die duurder zijn.....

Moet je nu vanaf 20/m ontslagvergoeding een BV opzetten? Nee, want je neemt wsl ook nog wel eens wat op uit de BV.
Maar ik zou vanaf ca € 35.000 zeker is rond gaan kijken. Voor de geïnteresseerden: De 5 grootste misverstanden over een stamrecht BV http://stamrechtbv.net/

Mvg Rogier

Gesloten