LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
rcvdveen
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 dec 2010 14:16

5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Ongelezen bericht door rcvdveen »

Kan iemand mij uitleggen waarom wij als nabestaanden maar 5 dagen de tijd krijgen om te protesteren tegen de (verkeerde) uikeringsberekening die Yarden ons stuurt? Daarna zijn wij volgens hen akkoord met hun vreemde berekening. Is dit wettelijk?

Mijn onlangs overleden vader heeft altijd geprotesteerd tegen de omzetting en heeft altijd vastgehouden aan zijn natura polis. Toch stuurt Yarden nu een rekening met een verzekerd bedrag + 62% ledenkorting rekening. in de begeleidende brief spreekt men echter van "de oude situatie" afgezet tegen de posten van de komende nota. Met "de oude situatie" opmerking wil men ons in verwarring brengen?

Edit: sorry, deze vraag had bij het grote yarden topic moeten staan. Zal wel op de verkeerde button hebben geklikt.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: 5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Ongelezen bericht door Eres »

Rcvdveen
Of zo’n termijn wettelijk is weet ik niet en zal in de polis vermeld moeten staan.
Ik zou zonder meer direct schriftelijk protesteren bij yarden.
Als je vader geprotesteerd heeft tegen de omzetting, moet er de zgn. keuzebrief zijn en dan is het simpel of het moet op een andere wijze (brief/email wisseling) aangetoond kunnen worden.
Gewoon de oude dus natura condities opeisen en slechts evt. meerwerk kosten betalen.

rcvdveen
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 dec 2010 14:16

Re: 5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Ongelezen bericht door rcvdveen »

Ik heb gister, binnen de 5 dagen termijn, een aangetekende brief gestuurd. Eerst telefonisch geprobeerd, maar daar kwam ik niet veel verder mee. In deze brief heb ik uitstel van de 5 dagen termijn "gevraagd" om de rekening beter te bestuderen. Zo staat er bijvoorbeeld een bedrag van bijna 600 euro op voor thuis opbaren voor 4 dagen. Erg cru gezegd hadden wij als nabestaanden hem voor dat geld ook in een duur hotel kunnen laten opbaren.

Ik heb vandaag een overzichtje gemaakt van alle posten en daarachter onder welke van de vermelde 10 rechten van de FUV deze vallen. Volgens mij blijven er alleen een condeolance register en de koffie tafel over, maar dat zal wel weer anders zijn volgens Yarden denk ik. Deze zal ik hen toe doen komen inclusief de keuzebrief.

picobello
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:14

Re: 5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Ongelezen bericht door picobello »

rcvdveen,
Er bestaan verschillende FVU polissen.
nl. FVU-66 polis
FVU-78 polis met een naturapakket voor een begrafenis
FVU-78 polis met een naturapakket voor een crematie
FVU-95 polis
FVU-99 polis
Vertelt u mij om welke polis het gaat, dan zal ik het rechtenpakket nakijken en/
of het tarief van opbaring dat u in rekening is gebracht daarmee overeenkomt.

vriendelijke groet.

rcvdveen
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 dec 2010 14:16

Re: 5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Ongelezen bericht door rcvdveen »

picobello schreef:rcvdveen,
Er bestaan verschillende FVU polissen.
nl. FVU-66 polis
FVU-78 polis met een naturapakket voor een begrafenis
FVU-78 polis met een naturapakket voor een crematie
FVU-95 polis
FVU-99 polis
Vertelt u mij om welke polis het gaat, dan zal ik het rechtenpakket nakijken en/
of het tarief van opbaring dat u in rekening is gebracht daarmee overeenkomt.

vriendelijke groet.
Bedankt voor je reactie picobello :)

Hoe deze polissen te herkennen?

De polis die mijn opa destijds heeft afgesloten voor zijn gezin stamt uit 1948:
serie B, no. 2585 - 6585
Daarna, vlak voor mijn moeder 19 werd in 1965, is zij verder gegaan met de FUV:
no. 19048 - 29183
Kort daarna (2 maand) is mijn vader bij de polis opgekomen:
no. 19048 - 29183 (zelfde als de vorige)

De polis van mijn opa bevat een ondertekende getypte toevoeging over een recht op een graf, de 2 volgende polissen bevatten deze toevoeging niet.

Met vriendelijke groet,
rcvdveen

picobello
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:14

Re: 5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Ongelezen bericht door picobello »

rcvdveen.
Ik zou graag van u vernemen wat de omschrijving is van rechten op de 2 volgende polissen.
Het zou ook kunnen gaan om een FUV 00-polis.
vr.groet

rcvdveen
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 dec 2010 14:16

Re: 5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Ongelezen bericht door rcvdveen »

picobello schreef:rcvdveen.
Ik zou graag van u vernemen wat de omschrijving is van rechten op de 2 volgende polissen.
Het zou ook kunnen gaan om een FUV 00-polis.
vr.groet
De polis met no. 2585 - 6585 bestaat uit een enkelblads bewijs van deelneming en daarbij een dubbelblads Duplicaat van deelneming.

Rechten:

A. Levenloos geborenen
B. kinderen tot 1/2 jaar
C. kinderen van 1/2 jaar - 5 jaar
D. kinderen van 5 - 12 jaar
E. kinderen van 12-16
F. kinderen van 16 jaar en ouder:

1. afleggen en kisten van de overledene door gediplomeerd verpleegster, of naar plaatselijk gebruik en levering van een fijn katoenen doodshemd.
2. prima lijkkist (eikengebeitst), fries of hollands model, met blank beslag, kantrouw en sierkussen.
3. vervoer, inrichten, gebruik en ophalen van complete verplaatsbare rouwkamer.
4. lijkauto met 2 volgauto's.
5. 8 dragers onder toezicht van een leider.
6. vervullen van alle formaliteiten en het treffen van alle voorbereidingen, polisbriefje inbegrepen. (wat houdt dit polisbriefje in?)
7. rouwdrukwerk tot 40 rouwkaarten met enveloppen, geadresseerd en gefrankeerd.
8. particulier bekendmaken (buurten) aan ten hoogste 40 adressen waarvoor 40 aanzegkaarten beschikbaar worden gesteld.
9. overbrengen, zo nodig met 4 dragers onder toezicht van een leider van de overledene naar het, in dezelfde woonplaats gelegen woonhuis van de overledene of naar enig ander gebouw of inrichting aldaar. Voor noodzakelijk vervoer van de overledene van de ene plaats (dorp of stad) naar de andere wordt over een afstand van ten hoogste 25 km., gereden langs de kortste of gebruikelijke weg, de helft der vervoerskosten vergoed.

Toevoeging: In deze overeenkost van deelneming is tevens begrepen de levering van een graf op (4e afdeling der) Algemene begraafplaats te Leeuwarden bij het overlijden van de in deze overeenkomst vermelde zelfstandig verzekerde deelneemster, met de kosten van het openen en het sluiten van dit graf en het gebruik der werktuigen. Op kerkhoven elders geschied deze levering naar verhouding, doch maximaal tegen de kosten welke te leeuwarden hiervoor gelden. Voor bovenvermeld graf wordt nimmer meer geld beschikbaar gesteld dan daarvoor nodig was ten tijde van het afsluiten dezer overeenkomst.


De polis met no. 19048 - 29183 bestaat uit een dubbelblads bewijs van deelneming.

A t/m E zijn gelijk
F. Personen van 16 jaar en ouder:

1. afleggen en kisten van de overledene door verpleegster, of naar plaatselijk gebruik.
2. levering van een fijn katoenen doodshemd.
3. prima lijkkist (gebeitst), fries of hollands model, met blank beslag en kantrouw.
4. vervoer, plaatsen en gebruik van complete verplaatsbare rouwkamer-inrichting.
5. lijkauto met 2 volgauto's.
6. 8 dragers onder toezicht van een leider.
7. vervullen van alle formaliteiten en het treffen van alle voorbereidingen, polisbriefje inbegrepen.
8. rouwdrukwerk tot 40 rouwkaarten met enveloppen, geadresseerd en gefrankeerd.
9. particulier bekendmaken (buurten) aan ten hoogste 40 adressen waarvoor 40 aanzegkaarten beschikbaar worden gesteld.
10. overbrengen, zo nodig met dragers onder toezicht van een leider van de overledene naar het, in dezelfde woonplaats gelegen woonhuis van de overledene of naar enig ander gebouw of inrichting aldaar. Voor noodzakelijk vervoer van de overledene van de ene plaats (dorp of stad) naar de andere wordt over een afstand van ten hoogste 25 km., gereden langs de kortste of gebruikelijke weg, de helft der vervoerskosten vergoed

Met vriendelijke groet en dank voor uw hulp,
rcvdveen.

NMK
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 okt 2011 15:30

Re: 5 dagen antwoordtermijn Yarden?

Ongelezen bericht door NMK »

Gelegaliseerde diefstal?????
1995: verzekeringsagent adviseert de waardevaste uitvaartverzekering (UVV) in natura bij het huidige Yarden dat het gelijknamige bedrijf enkele jaren geleden omzette in een niet waardevaste UV. Heb zowel per mail als per brief geprotesteerd, echter nooit enige reactie mogen ontvangen. Een telefoontje leverde een verwijzing op naar de kleine lettertjes: "tussentijdse wijziging van de voorwaarden is mogelijk". Tijdens het schaken de spelregels veranderen dus.
2011: brieven van Yarden. Verzoek om te indexeren vanwege de toenemende uitvaartkosten van 2,7% per jaar. We 'mogen' ons gelukkig indekken voor de komende 5 jaar met (voor 3 polissen) een extra premie van € 41,40 per jaar = 18,3% premiestijging!!!
Van een 'waardevaste' in natura polis naar een geïndexeerde UVV met een premiestijging die de maximaal te berekenen rente per jaar overstijgt / benadert.
Weg bij Yarden? Dat kan natuurlijk meneer, krijgt u 50% van het ingelegde bedrag terug!!!???? Wanneer ik vervolgens vraag of de volgende stap is de kist uit het pakket te halen of wellicht de brandstof voor de crematie, krijg ik opnieuw de naald in de groef: meneer u besluit zelf of u wilt indexeren of niet. Gelegaliseerde diefstal, gluiperig en vele mensen trappen er nog in ook. Het is een schande en ik ben :x dat ik zonder een onevenredig groot verlies van het ingelegde bedrag zelf geen tussentijdse wijziging van de voorwaarden doen kan, namelijk: wegwezen! Kortom: trap er niet in. Wijziging van de spelregels tijdens het spel maakt zeker geen betrouwbare indruk, net als de andere 500 reacties in dit forum daar niet aan bijdragen. Dus geen Yarden.
Weet iemand overigens een andere "in natura waardevaste UVV"? Of misschien een andere idee voor de dekking van uitvaartkosten?

Gesloten