LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
mgielissen
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2006 21:32

Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door mgielissen »

Een aantal jaren geleden heb ik een hypotheek genomen bij de ING bank en een overlijdensrisico verzekering bij een andere maatschappij.

Overstappen naar een andere verzekeraar scheelt mij nu 2/3 in de kosten en heb een nieuwe overlijdensrisico verzekering afgesloten en de oude polis opgezegd. De verzekeraar gaf aan dat zij nog een afpandbericht nodig hebben van de ING om de polis te beëindigen. Dit heb ik de ING dan ook schriftelijk medegedeeld.

Nu krijg ik een brief van de ING dat ik de nieuwe polis moet opsturen en dat ze hiervoor wel 225 euro in rekening brengen. Mogen zij wel kosten in rekening brengen hiervoor?

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door Martijn T »

De hypotheekverstrekker moet een actie uitvoeren op uw verzoek.
Dus moeten daar mensen voor ad slag.

Niemand werkt voor niets over het algemeen dus waarom zouden ze daar niets voor mogen rekenen?

De hoogte vh bedrag is dan vers 2, maar een nota lijkt mij niet onredelijk.

Die_Naco
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2012 17:45

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door Die_Naco »

waarom zouden ze daar niets voor mogen rekenen?
Waar zijn de kosten dan voor bedoeld die de tussenpersoon elk jaar (of ineens bij afsluiting) de zgn. provisie, ontvangt?

Wel vangen en er niks voor doen?

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door aardjee »

Je geeft zelf het antwoord al je hebt de hypotheek schijnbaar via een tussenpersoon afgesloten en hebt nu zelfstandig de orv laten aanpassen, je had dit misschien via je oude tussenpersoon moeten laten doen, voor zijn rekening

Die_Naco
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2012 17:45

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door Die_Naco »

Neen, alles afgesloten bij de tussenpersoon. De ORV uit de polis halen ook bij die zelfde tussenpersoon. De uiteindelijke verzekeraar doet overigens geen zaken met particulieren dus moest ook wel via een tussenpersoon. In mijn geval dus één en dezelfde.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door aardjee »

Dan zou ik de tussenpersoon er op aanspreken

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Heb je destijds aan de tussenpersoon een bedrag betaald voor het advies? Want dan kan het zo zijn dat er helemaal geen provisie is.

Waarschijnlijk rekent uw tussenpersoon de kosten van de ING door aan u.

Die_Naco
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2012 17:45

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door Die_Naco »

Nadat de overeenkomst was getekend voor de beleggingshypotheek bij de tussenpersoon (een bank) heeft deze zelfde tussenpersoon een provisie ontvangen. Deze kosten komen jaarlijks terug. Het kan zijn dat de tussenpersoon ineens de provisie heeft ontvangen, of elk jaar. Het eerste is het meest waarschijnlijk. Deze kosten worden 'kosten bemiddelaar of verzekeringsadviseur' genoemd.

Nu vraag ik mij af, was die zgn. provisie alleen maar om een klant aan een woekerpolis te helpen of moet de tussenpersoon gedurende de looptijd hier ook nog wat voor doen? Anders lijkt mij het gemakkelijk (partners in crime) verdiend.

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door Rense »

Er lopen twee trajecten en je hebt te maken met twee partijen.

De eerste is de tussenpersoon, deze verzorgt de advisering en bemiddeling.
De tweede is de geldverstrekker, deze verstrekt jouw een hypotheek.

In de voorwaarden van de geldverstrekker is opgenomen dat een mutatie kosten met zich meebrengt. Deze kosten worden gemaakt omdat de oude polis, via een afpandbrief of retro sessie verklaring, moet worden losgekoppeld van de hypotheek en de nieuwe polis moet worden verpand.

Deze kosten hebben dus niets te maken met de kosten die de tussenpersoon in rekening brengt c.q. heeft gebracht.

De tussenpersoon heeft een zorgplicht richting zijn klant en dient hem te informeren indien er wijzigingen optreden in zijn situatie. In dit geval lijkt het mij dat de tussenpersoon juist uitstekend heeft gehandeld door te wijzen op de mogelijkheden van een voordeliger aanbieder. Wellicht heeft hij hiervoor zelf ook een nota opgesteld of ontvangt hij provisie maar dat lijkt mij reëel.

Die_Naco
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 feb 2012 17:45

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door Die_Naco »

De eerste is de tussenpersoon, deze verzorgt de advisering en bemiddeling.
De tweede is de geldverstrekker, deze verstrekt jouw een hypotheek.
Rense, bedankt voor je antwoord. Het zit wat anders in elkaar.

Mijn geldverstrekker, voor mijn hypotheek, is de tussenpersoon.
Deze tussenpersoon heeft mij geadviseerd om een beleggingsverzekering (zgn. woekerpolis) af te sluiten. Deze tussenpersoon heeft dit voor elkaar gemaakt. In mijn geval bij Delta Lloyd (Delta Life polis).

Delta Lloyd heeft mijn tussenpersoon vervolgens een provisie betaald. Dit komt jaarlijks weer terug op mijn specificatie bij 'ingehouden kosten'.

In mijn Delta Life polis zit een ORV. Deze wil ik uit de polis halen. Dit is mogelijk maar mijn tussenpersoon en tevens geldverstrekker moet hier toestemming voor geven.

Deze tussenpersoon moet inventariseren of zij (en ik) geen risico zullen lopen als de ORV uit de polis wordt gehaald.

Ondanks een enorme overwaarde van een paar ton, eigen vermogen, goed inkomen moét er een inventarisatie gedaan worden. Hiervoor wordt door de tussenpersoon/geldverstrekker €250,- gerekend.
Waar ontvangen zij dan jaarlijks die kosten voor die ik elk jaar betaal?

Rense, nu heb je het beter in beeld.

mama1981
Berichten: 18
Lid geworden op: 29 nov 2011 22:34

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door mama1981 »

Goedenavond,

Mijn ervaring is dat alle geldverstrekkers (of de hypotheek nu via een tussenpersoon is afgesloten of niet) administratiekosten rekenen voor het wijzigen van bv een verpande polis. Dit kan varieren van € 150- € 250. De tussenpersoon ontvangt hier niets van. Indien u dit via de huidige tussenpersoon regelt zullen hier geen kosten voor in rekening worden gebracht (mijn ervaring tenminste).
mvg

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door Rense »

@Die_Naco

Je maakt de klassieke denkfout. Ook in dit geval is er sprake van twee partijen.

De ING Bank als geldverstrekker, en
Het plaatselijke ING kantoor als tussenpersoon.

Het plaatselijke ING kantoor heeft het advies en de bemiddeling verzorgt (als gebonden tussenpersoon van ING Bank) voor het verkrijgen van de hypotheek. Zij hebben hiervoor provisie van ING Bank ontvangen. Tevens hebben zij het advies en de bemiddeling van het bijverband (De Delta Lloyd verzekering) verzorgt en daarvoor provisie ontvangen.

De ING Bank is slechts verstrekker van het geld net zoals Delta Lloyd de verstrekker is van de verzekering.

Het plaatselijke ING kantoor heeft dus bij ING Bank het verzoek ingediend om de polis te wijzigen. Hiervoor is de toestemming van ING Bank nodig en moeten zij administratieve handelingen verrichten (het stopzetten van de verpanding van het risicodeel van de verzekering) en berekenen hiervoor kosten. Deze kosten kunnen eventueel verhoogt worden met een bedrag dat jou tussenpersoon (het plaatselijke ING kantoor) in rekening brengt.

De tussenpersoon MOET transparant zijn over de kosten die zij in rekening brengen. In jou geval is het plaatselijke ING kantoor dus verplicht aan jou te laten zien wat hun verdiensten zijn en wat de kosten van de geldverstrekker zijn.

De reeds ontvangen provisie heeft betrekking op de reeds verrichte werkzaamheden bij aanvang van de lening en verzekering. Bij een mutatie kan de tussenpersoon opnieuw kosten in rekening brengen. Deze kosten moeten in verhouding staan tot de verrichte werkzaamheden (inducementnorm).

Hopelijk is het je nu wat duidelijker en anders hoor ik het wel weer :D

The Voice
Berichten: 86
Lid geworden op: 15 mar 2004 11:09

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door The Voice »

Het in rekening brengen van kosten voor een dergelijke omzetting van de hypotheek is heel normaal. Het bedrag van 225 euro ook (volgens mij is dit zelfs een gangbaar tarief voor de meeste bank/verzekeraars).

En die kosten verbleken waarschijnlijk ook als je kijkt naar het voordeel wat je als klant hebt bij het omzetten van de hypotheek danwel het verpanden van een andere polis.

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Rense,

ING Bank en lokale ING kantoor zijn één en dezelfde partij. Er is geen sprake van een tussenpersoon, want iedereen op een ING kantoor is gewoon in loondienst van de ING. ING is in 2007 gestopt met het franchisen van kantoren.

Wellicht is je betreffende kantoor eerst wel franchise geweest en heeft de betreffende ondernemer betaald gekregen voor jou hypotheek (eenmalige of doorlopende provisie). Hoe dat exact in elkaar steekt zou je aan een vaste medewerker van je kantoor, of het hoofdkantoor kunnen vragen.

Rense
Berichten: 285
Lid geworden op: 09 apr 2009 12:23

Re: Hypotheekverstrekker rekent kosten bij wijzigen verzekering

Ongelezen bericht door Rense »

@Loveyou234

Begrijpelijke reactie maar helaas onjuist.

Er is wel degelijk sprake van twee verschillende rechtspersonen. (ING Bank & ING Hypotheken). Veel mensen begrijpen dit onderscheidt niet en dat is één van de voonaamste redenen waarom intermediars pleiten voor een Level Playing Field (gelijk speelveld).

Intermediars moeten (terecht) inzage geven in hun verdiensten terwijl banken en verzekeraars die rechtstreeks produkten sluiten bij hun klanten dit niet hoeven en nog steeds hun kosten kunnen verstoppen in het produkt. Hierdoor is een goed vergelijk niet mogelijk. Dit blijkt ook wel uit jouw reactie.

Gesloten