LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
het midden
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:07

Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door het midden »

Een kort onderzoekje bij mijn verzekeraars heeft me laten zien dat gemiddeld 25% van de door mij maandelijks betaalde premie in de zak van de verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon verdwijnt. Ik heb nog nooit een schade geclaimd. Het enige dat ik voor die 25% terug krijg is een jaarlijks berichtje (tegenwoordig per e-mail) dat de verzekering verlengd is.

Zou het geen goed idee zijn om, in navolging van hypotheken, ook de premie op schadeverzekeringen 'netto' te maken? Alternatief zou dan kunnen zijn om de tussenpersoon een vast bedrag te betalen als ik een verzekering afsluit, wijzig, of een schade wil claimen. Iemand daar een mening over?

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

ik dnek als je tussenpersoon op basis van uurtjes je gaat schrijven je misschien wel duurder uit bent die hebben hoog tarief

het midden
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:07

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door het midden »

Ik betaal jaarlijks zo'n €1.000,- premie voor de woning, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en auto. Daarvan gaat dus €250,- naar de tussenpersoon. Elk jaar weer.

Het afsluiten van een verzekering kostte misschien anderhalf uur. Bij een uurtarief van €100,- is dat dan 150,- aan kosten. Laat ik eens 1 keer in de 5 jaar een schade hebben. Afwikkelen daarvan (doorsturen schadeformulier en 5x nabellen) is gemiddeld hooguit 2 uur werk. Dat is dus €200,- aan kosten per 5 jaar. Dat is €40,- per jaar!

Ik denk dat ik echt een stuk minder kwijt was geweest dan...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

het midden schreef:Alternatief zou dan kunnen zijn om de tussenpersoon een vast bedrag te betalen als ik een verzekering afsluit, wijzig, of een schade wil claimen. Iemand daar een mening over?
Ik weet niet of wij als consument daar zoveel mee opschieten. De grote verzekeraars zullen de premie niet veel verlagen als dit uurtje-factuurtje ingevoerd wordt. Die zullen eerder denken ah meer winst.

Een precentage als 25% lijkt misschien veel maar is natuurlijk ook nog eens afhankelijk van de hoogte van de verzekering. Bij een verzekering van een tientje per maand is men met 1 factuur al snel duurder uit dan 25% van de maandpremie omdat die commerciële tarieven niet voordelig zijn.

Vooral bij het claimen van schade kan het vervelend worden. Een tussenpersoon heeft er best afhankelijk van het soort schade behoorlijk wat werk mee. Toevallig zitten wij nu midden in een schade en men is er maar druk mee met alle contacten over en weer. Daarbij wordt er veel werk achter de schermen verricht wat voor een consument amper te controleren is en komen de discussies weer dat de een er zo lang mee bezig is geweest en of dat wel redelijk is enz. Ik denk dat we deze discussies ook niet willen voeren.

Bij een grote inboedel, opstalschade of een letselschade gaan er wat uren inzitten. Degene die schade heeft, kan een extra rekening van al die uren niet gebruiken op dat moment omdat deze al duur genoeg uit is door het herstellen van de schade, want uiteindelijk schiet men er altijd wel wat bij in.

Pareltje31
Berichten: 420
Lid geworden op: 19 nov 2010 11:34

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Pareltje31 »

het midden schreef:Ik betaal jaarlijks zo'n €1.000,- premie voor de woning, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en auto. Daarvan gaat dus €250,- naar de tussenpersoon. Elk jaar weer.

Het afsluiten van een verzekering kostte misschien anderhalf uur. Bij een uurtarief van €100,- is dat dan 150,- aan kosten. Laat ik eens 1 keer in de 5 jaar een schade hebben. Afwikkelen daarvan (doorsturen schadeformulier en 5x nabellen) is gemiddeld hooguit 2 uur werk. Dat is dus €200,- aan kosten per 5 jaar. Dat is €40,- per jaar!

Ik denk dat ik echt een stuk minder kwijt was geweest dan...
ja als je het zo bekijkt heb je gelijk. Maar goed ik denk dat de verzekeraars dit ook wel makkelijk vinden

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door brokkel »

Een kort onderzoekje bij mijn verzekeraars heeft me laten zien dat gemiddeld 25% van de door mij maandelijks betaalde premie in de zak van de verzekeringsmaatschappij of tussenpersoon verdwijnt. Ik heb nog nooit een schade geclaimd. Het enige dat ik voor die 25% terug krijg is een jaarlijks berichtje (tegenwoordig per e-mail) dat de verzekering verlengd is.
Ik zou dan als ik jou was eens snel een nieuwe verzekeringsagent zoeken.
Ik krijg elk jaar mijn agent op bezoek. Dan lopen wij al mijn polissen door om te zien of deze nog wel correct zijn.
Er verandert namelijk nogal veel in de loop der jaren. Als je gaat kijken naar je inboedel dan denk ik dat jij toch behoorlijk wat nieuwe spullen hebt aangekocht in die periode. Zijn die allemaal wel meeverzekerd? Zo ook je gezinsituatie kan gewijzigd zijn. Misschien is het verstandig om eens te kijken of het niet beter is om naar een andere maatschappij te gaan vanwege veranderende voorwaarden?

Dus de marge is 1 ding, de hoeveelheid werk die de agent ervoor uitvoert 2.
Ik heb geen enkel probleem met die 25%, hij moet er namelijk ook voor werken. Elk jaar weer.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

het midden schreef: Ik betaal jaarlijks zo'n €1.000,- premie voor de woning, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en auto. Daarvan gaat dus €250,- naar de tussenpersoon. Elk jaar weer.
...
Laat ik eens 1 keer in de 5 jaar een schade hebben. Afwikkelen daarvan (doorsturen schadeformulier en 5x nabellen) is gemiddeld hooguit 2 uur werk. Dat is dus €200,- aan kosten per 5 jaar. Dat is €40,- per jaar!

Ik denk dat ik echt een stuk minder kwijt was geweest dan...
Ten eerste is het maar zeer de vraag of bij invoering van dit systeem de door u te betalen premie daadwerkelijk 250,- lager wordt.

Ten tweede denk ik dat u met name dat laatste stuk iets te rooskleurig schetst. Als uren berekend worden, worden deze doorgaans niet netjes per 5 minuten in rekening gebracht. Als ze 5 minuten aan een telefoontje of mail kwijt zijn, wordt er al minimaal een kwartier geschreven omdat ze ook weer 5 minuten kwijt zijn aan het bijwerken van de administratie. Vergeet niet dat al deze extra administratie een hoop tijd kost die dus uiteindelijk ook opgebracht moeten worden.

Zeker bij de grotere schades lopen uren en dus kosten erg hard op en dit op een moment dat degene die schade heeft het niet kan gebruiken. Als ik nu zie hoeveel tijd er gaat zitten in onze schade wordt dat een fikse rekening en ik ben er nog niet. Daar kan ik heel wat jaren die 250,- per jaar van betalen.

Men kan het ook zo bekijken deze provisie is een soort extra verzekering dat dit soort dingen allemaal afgehandeld worden zonder dat er een factuur volgt.

witte angora
Berichten: 30788
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door witte angora »

het midden schreef:Ik betaal jaarlijks zo'n €1.000,- premie voor de woning, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en auto. Daarvan gaat dus €250,- naar de tussenpersoon. Elk jaar weer.
Het is wat... je praat over 5 verzekeringen. Dus dat is 50 euro per verzekering aan provisie, gemiddeld dus. Ik weet niet wat jouw uurloon is, maar het uurloon van een zelfstandige is toch minimaal wel die 50 euro, reken daar maar op. Er moet een kantoor betaald worden, de receptioniste werkt ook niet gratis, en noem maar op. Eventueel moet iemand bij jou thuis komen om de contracten te tekenen, er is een briefwisseling met jou, een briefwisseling met de maatschappij(en) waar de verzekeringen zijn ondergebracht...

Maar lang niet iedereen heeft 5 verzekeringen. Iemand met een huurwoning hoeft zijn woning niet te verzekeren, niet iedereen heeft en rechtsbijstandsverzekering. Dan worden de verdiensten voor de tussenpersoon al een stuk lager.

Ik denk, als je per activiteit zou moeten betalen, dat iemand met een pakket als het jouwe hooguit een paar tientjes per jaar goedkoper uit zou zijn. Maar wat anderen ook al zeggen, als er schade is, dan kun je dokken, want dan moeten er heel wat uurtjes een gespendeerd worden.

het midden
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:07

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door het midden »

Oke, een uurtje-factuurtje wordt hem dan niet. Zou een tussenpersoon dan niet een vast tarief voor een schade-afhandeling kunnen hanteren? Hij moet toch kunnen berekenen hoeveel van zijn beschikbare tijd hij kwijt is aan schadeafwikkeling? En daar dan ook een vaste prijs op kunnen bepalen ongeacht de grootte van de schade of het daadwerkelijke werk?

Ik kan me voorstellen dat het afwikkelen van een grote schade in de papieren gaat lopen, maar er zullen ook heel veel 'kleine' schades zijn, zoals verlies van zonnebril op vakantie of aanrijding met de auto met duidelijke schuldenaar e.d. Gemiddeld moet hij dan met een uur of drie wel klaar zijn met een schade toch?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

het midden schreef:Ik betaal jaarlijks zo'n €1.000,- premie voor de woning, inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en auto. Daarvan gaat dus €250,- naar de tussenpersoon. Elk jaar weer.

Het afsluiten van een verzekering kostte misschien anderhalf uur. Bij een uurtarief van €100,- is dat dan 150,- aan kosten.
En als deze tussenpersoon nu eens een vast tarief hanteert van 150,- per verzekering ?
U heeft het over 5 verzekeringen a 150,- = € 750,- (graag in 1 keer afrekenen)
Dan heeft u het over die ene schade van € 200,- waarvan ik denk dat die te rooskleurig is.

U heeft al niet heel veel ruimte (hooguit 3 uren per 5 jaar) meer over voor een extra schade, een schade die veel meer werk kost.

Bovendien hebben we het nog niet eens gehad over het wijzigen van verzekeringen, dekkingen enz. Op een moment dat u het hele pakket wil herzien binnen de 5 jaar bent u meer kwijt. De verzekeringen moeten met regelmaat ook eens onder de loep genomen worden of het ergens voordeliger kan of tegen betere voorwaarden. Betalen voor beëindiging van de verzekering en het opnieuw afsluiten. Vooral een autoverzekering kan nog wel eens wijzigen, bv een nieuwe auto kopen of wijzigen van de dekking.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

het midden schreef: Hij moet toch kunnen berekenen hoeveel van zijn beschikbare tijd hij kwijt is aan schadeafwikkeling? En daar dan ook een vaste prijs op kunnen bepalen ongeacht de grootte van de schade of het daadwerkelijke werk?

Ik kan me voorstellen dat het afwikkelen van een grote schade in de papieren gaat lopen, maar er zullen ook heel veel 'kleine' schades zijn, zoals verlies van zonnebril op vakantie of aanrijding met de auto met duidelijke schuldenaar e.d. Gemiddeld moet hij dan met een uur of drie wel klaar zijn met een schade toch?
Dan zullen ze eerder aan de ruime kant gaan zitten dan aan de krappe kant. Er zullen zeker veel kleinere schades zijn, maar er zijn ook genoeg grote schades waar een gevecht tussen verzekeraars moet plaatsvinden. Bovendien is brandschade of waterschade welke toch best veel voorkomen toch echt al snel een grotere schade.

Kijk het probleem is dat het niet de bedoeling is dat er 2 systemen tegelijkertijd lopen het is of uurtje-factuurtje (vast bedrag of wat dan ook) of het provisiesysteem. Dus voor die grote schades moet dan ook een oplossing komen. Of verzinnen we daar een nieuwe verzekering voor ? We zijn al wereldkampioen verzekeren dus dat kan er ook wel bij.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

U moet het geen provisie noemen, tussenpersoon heeft alleen afsluitprovisie.
Verder betaald u per jaar voor de service die hij of zij verleend.

Vroeger kregen ze doorlopende provisie en niemand die zich daar druk over maakte...
Helaas( zou ik zeggen) mag dat niet meer en moeten deze mensen wel alles extra's gaan berekenen om te kunnen overleven.

Als u dat niet wil moet u zaken zelf gaan regelen, er staat een batterij aan maatschappijen klaar om u te helpen zonder tussenpersoon....

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waarom sluit je niet gewoon de verzekeringen direct bij de verzekeraar af i.p.v. een tussenpersoon. De downside is dan wel dat als je een keer wat hebt ook zelf alles moet regelen met de verzekeraar....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

GJvdZ schreef:Waarom sluit je niet gewoon de verzekeringen direct bij de verzekeraar af i.p.v. een tussenpersoon. De downside is dan wel dat als je een keer wat hebt ook zelf alles moet regelen met de verzekeraar....
Dan wil TS een flinke korting op de premie omdat er geen provisie betaald hoeft te worden..

loveyou234
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 jul 2011 17:48

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door loveyou234 »

Ik wil u wel eens zien als u kijkt hoeveel letselschade zaken werkelijk kosten, vooral als er ook nog juridisch getouwtrek tussen 2 partijen plaats vind.

Ken een zaak van een kennis die nu al 2,5 jaar loopt. De persoon heeft wekelijks contact met de maatschappij. Als dat o.b.v. uurtarief zou moeten, kan ik je eerlijk zeggen dat de kosten ruim boven de € 10.000,- uitkomen. Als de maatschappijen zouden werken o.b.v. een vaste vergoeding, dan zou deze resoluut stoppen met deze soort schade te verzekeren.

het midden
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2011 14:07

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door het midden »

Dank voor alle reacties. Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met het principe van doorlopende provisie, ik ben alleen benieuwd of het ook anders kan en of dat wenselijk is.

Een verzekeringsagent die jaarlijks persoonlijk langskomt moet ik nog vinden. Ik denk dat dit voor bedrijven nog wel kan, maar je particuliere verzekeringen worden toch steeds meer digitaal afgegeven en aangepast. Een e-mail kost niets, hoogstens wat tijd. Ik krijg periodiek per e-mail een bericht over premieaanpassing en een nieuwe waardemeter voor inboedel of opstal in te vullen. Eerlijk gezegd zit ik niet eens te wachten op een jaarlijks gesprek over die paar verzekeringen.

Ik snap dat grote schades veel tijd (en dus geld) kunnen kosten. Maar ik denk ook dat er veel meer kleine, dan grote schades zijn. De kosten van het afwikkelen van de schade door de tussenpersoon kunnen op de veroorzaker verhaald worden. Het hoeft de verzekerde zelf dan geen geld te kosten (de eigen schuld schade uitgezonderd).

Nogmaals, ik wil het provisiesysteem niet afgeschaft hebben, ik ben slechts op zoek naar alternatieven.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Emmy75 schreef:
GJvdZ schreef:Waarom sluit je niet gewoon de verzekeringen direct bij de verzekeraar af i.p.v. een tussenpersoon. De downside is dan wel dat als je een keer wat hebt ook zelf alles moet regelen met de verzekeraar....
Dan wil TS een flinke korting op de premie omdat er geen provisie betaald hoeft te worden..
Die korting krijg je vanzelf door direct via internet verzekeiringen af te sluiten bij de goedkoopste aanbieders....

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

het midden schreef:Ik snap dat grote schades veel tijd (en dus geld) kunnen kosten. Maar ik denk ook dat er veel meer kleine, dan grote schades zijn. De kosten van het afwikkelen van de schade door de tussenpersoon kunnen op de veroorzaker verhaald worden. Het hoeft de verzekerde zelf dan geen geld te kosten (de eigen schuld schade uitgezonderd).
En wat als er geen veroorzaker is ? Denk eens aan een brand- en/of waterschade. Ik zit nu toevallig midden in een aardige waterschade. Ik kan moeilijk de rekening naar het water sturen. De afwikkeling hiervan zorgt echt wel voor wat meer tijd dan een zoekgeraakte zonnenbril op vakantie.

Als ik hier een nacalculatie rekening van krijg, heb ik een fiske rekening te betalen. Terwijl we er nog midden inzitten dus de rekening loopt nog op. Veel mensen kunnen zo'n rekening niet ineens betalen als ze daarmee geconfronteerd worden. Dus moet alweer een afbetalingsregeling worden. Als ze dan de volgende schade krijgen voordat er is afgelost is er echt een probleem. Bovendien maakt dit het hele traject alleen maar duurder omdat de tussenpersoon dan voor moet gaan financieren, want zijn kosten lopen ook gewoon door.

Misschien denkt u ach dat valt wel mee. Laatst was in het nieuws dat zorgverzekeraar Menzis heel veel betalingsregelingen moest treffen voor het eigen risico dan wel premiebetaling (4000 per maand). De rekening van het eigen risico is maar hooguit 220,- eurootjes. Hoe verwacht u dat al die mensen een rekening van slechts 4 uurtjes nacalculatie werk gaan betalen ?

Dit komt echt nog lang niet in de buurt van het eerder gegeven letselschade voorbeeld. Dacht u dat een tussenpersoon die zoveel jaren dat zo'n zaak loopt gaan voorschieten ? Denk dat er wel tussentijdse nota's volgen.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door gtp »

Het midden, even het volgende, u heeft een nieuwe verzekering nodig en wil graag dat er een verzekeringsman langs komt omdat u de voorwaarden duidelijk met hem wil bespreken, hij geeft u de keuze of u betaald hem een uurloon of u betaald een premie incl. provisie wat wilt u? Weet wel het uurloon is € 100,00 hier komt natuurlijk wel de bezoek kosten nog bij.De te sluiten verzekerig heeft een premie van € 20,00 per maand incl. provisie zonder provisie( dus netto) zal de premie € 18,00 zijn, u ben aan zet.
PS.
De maatschappij verlaagd nooit de volledige vergoeding die zij anders aan de tussenpersoon kwijt zijn.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Is provisie op schadeverzekeringen nog van deze tijd?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

GJvdZ schreef:
Emmy75 schreef:
GJvdZ schreef:Waarom sluit je niet gewoon de verzekeringen direct bij de verzekeraar af i.p.v. een tussenpersoon. De downside is dan wel dat als je een keer wat hebt ook zelf alles moet regelen met de verzekeraar....
Dan wil TS een flinke korting op de premie omdat er geen provisie betaald hoeft te worden..
Die korting krijg je vanzelf door direct via internet verzekeiringen af te sluiten bij de goedkoopste aanbieders....
Da's niet altijd de beste qua voorwaarden.
Als iemand nu al een niet al te dure verzekering heeft via een tussenpersoon, gaat het dan ook niet echt lukken om een premiebesparing te realiseren welke gelijk is aan de provisie welke de tussenpersoon krijgt.

Gesloten