LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
brbeentjes
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2014 13:47

Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door brbeentjes »

Allen

Ik heb medio december een overlijdensrisicoverzekering afgesloten die gelijk loopt met mijn Hypotheek via Erasmus Leven (looptijd=30 jaar). Ten tijde van het afsluiten van deze verzekering rookte ik nog, ik ben echter een jaar later volledig gestopt en dat is inmiddels dus al meer als 2 jaar. Nu heeft dit nogal wat consequenties op mijn maandelijkse premie die ik betaal (premie is gebaseerd op roker, wat ik dus inmiddels gelukkig niet meer ben).

Vandaag Erasmus Leven hiermee geconfronteerd met de vraag of hier iets aan te doen is: Zelfs de mogelijkheid tot het afsluiten van een nieuwe regeling oid geopperd. Deze medewerker gaf niet thuis en zei zelfs: 'Ten tijde van het afsluiten van deze verzekering rookte u nog, hier is niets aan te doen'. Ik zei vervolgens ook dat veel andere verzekeraars deze mogelijkheid wel bieden maar ook daarmee deed hij niets.

Kunnen jullie mij vertellen wat ik hiermee zou kunnen doen? Of is hier echt niets aan te doen en betaal ik gedurende circa 25 jaar gewoon onnodig teveel?

Alvast vriendelijk dank voor jullie reactie.
Laatst gewijzigd door brbeentjes op 11 apr 2014 08:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door Lisare »

Als u nog steeds gezond bent kunt u eenvoudig overstappen naar een andere verzekeraar of opnieuw een verzekering bij Erasmus afsluiten als niet roker.

brbeentjes
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2014 13:47

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door brbeentjes »

Bedankt voor je reactie!

Zijn hier dan kosten aan verbonden? Zou je mij hierin wat tips kunnen geven hoe ik dit het beste aan kan pakken? De looptijd van deze verzekering is 30 jaar, kan ik hier boetevrij onderuit?

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U bent intussen wel 5 jaar ouder geworden, waardoor de startpremie natuurlijk iets hoger ligt. Zeer waarschijnlijk is er een boete clausule opgenomen bij vervroegt opzeggen van uw verzekering. Mocht hier over niets in de polis staan, kunt u natuurlijk een offerte aanvragen.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door Lisare »

Ja, er zijn wel kosten aan verbonden. Namelijk de advies- en bemiddelingskosten voor uw adviseur.

Deze zullen echter wel opwegen tegen het premieverschil dat kan worden bereikt.

Het door Jantje7 gestelde is onjuist. Een ORV kent geen boeteclausules en ook de startpremie zal niet hoger zijn dan 5 jaar geleden gezien de enorme daling van de premies voor dergelijke verzekeringen.

brbeentjes
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 apr 2014 13:47

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door brbeentjes »

Super bedankt allemaal voor jullie reacties,

Ik heb gisteren na mijn telefoontje naar Erasmus Leven even verder geinformeerd bij De Hypotheker (welke mij overigens zoals iedere keer prima heeft geholpen). Zij hebben direct contact gezocht met Erasmus over dit gegeven en kwamen feitelijk op hetzelfde uit. Erasmus geeft aan dat mijn verzekering via 'een oude constructie' loopt en 'niet meer gebruikt' wordt en daarom ook 'niet gewijzigd' kan worden. Althans, niet boetevrij. Volgens de Hypotheker kan ik namelijk wel voor een bedrag van €250,- deze verzekering opzeggen maar dat is wel veel 'gedoe'.

Ik vind het nog steeds een belachelijke gang van zaken van Erasmus. Dit zou toch eenvoudig te regelen moeten zijn middels een verklaring/formulier o.i.d.???
Mijn vraag aan jullie: Hoe kan ik dit het beste aanpakken, is het het waard om eenmalig die €250,- te gaan betalen om hier vanaf te komen of zijn er andere opties?

Alvast bedankt!

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door Byob »

Of het die € 250 waard is, is natuurlijk afhankelijk van het premieverschil tussen de oude en nieuwe polis.

Veel gedoe kan het inderdaad worden, de polis zal verpand zijn, en is vaak een vervelend proces om te wijzigen.

Zeg in ieder geval niet eerder uw oude polis op voordat u bevestiging heeft van acceptatie en premie van de nieuwe verzekeraar.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door Lisare »

Met € 250 ben je er bij de Hypotheker waarschijnlijk niet.

Ik vermoed dat de genoemde € 250 de kosten van Erasmus zijn voor het wijzigen van de verpanding. Daarnaast betaal je kosten aan de Hypotheker (volgens hun website € 350, en wellicht nog aanvullend kosten omdat het een verpande polis betreft).

Even goed navragen dus wat de totale kosten zijn.

Tevens even navragen of je een vrije keuze van verzekeraar hebt bij de hypotheek. Als dat zo is ga je vrijwel zeker voordeel behalen uit het oversluiten.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door tijger1 »

Uiteraard heb je een vrije keuze van verzekeraar. Koppelverkoop is allang verboden.

Informeer eerst wat een nieuwe verzekering gaat kosten, dat kan je zo nagaan op internet. En zorg dat u alle andere kosten zwart op wit krijgt. U hoeft daarvoor ook niet naar de Hypotheker. Via internet betaal je ook meestal € 250 aan kosten.

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door Lisare »

@Tijger1

Was dat maar waar. Ze noemen het nu alleen geen koppelverkoop meer maar je krijgt gewoon 0,1 of 0,2% korting als je het product bij hen onderbrengt. Kan toch aardig in de papieren lopen als je daar overheen kijkt.

Vandaar mijn opmerking.

Regelen via internet indien verpand gaat je helaas niet lukken. Dat moet toch echt via een bemiddelaar.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Overlijdensrisicoverzekering via Erasmus Leven

Ongelezen bericht door tijger1 »

Dus vrije keuze. Als die overlijdensrisicoverzekering zoveel duurder is, heb je aan die zogenaamde korting ook niet veel. Ik zeg ook niet dat de verpabding via internet gaat, maar daar kan je wel zien wat zo'n verzekering maar hoeft te kosten. Bij elke overlijdensrisicoverzekering betasl je kosten voor de bemiddeling.

Gesloten