LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

tijger1 schreef: Dat valt dus wel mee.
Zolang de exacte formulering op de polis niet bekend is blijft het wat uw mening betreft bij aannames en gissen.
Dat is een feit.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

Goed hoor.;-)

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Dank voor u antwoord Kweenie, hier kan ik iets mee.

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Zover ik gegoogled en gelezen heb is het uitkeren van een begrafenispolis niet meer alleen aan de begrafenisondernemer voorbehouden. Immers, nabestaanden willen steeds meer een persoonlijke inbreng in een uitvaart en alles zelf regelen en dat een begrafenisondernemer er nog maar zijdelings bij betrokken is. Ik was op voorhand alleen belangstellend in wat mijn rechten in deze zijn wat betreft de polis. En voor de rest wacht ik het antwoord van de verzekeringsmaatschappij af, wat dat ook moge zijn.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

Het uitkeren van een begrafenisverzekering is nooit voorbehouden geweest aan een begrafenisondernemer. Vaak worden de polissen aan de begrafenisondernemer meegegeven en dient hij ze in bij de verzekeraar. Vooral met oude polissen en fusies van verzekeraars kan dat handig zijn.

Dat is alles.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

U kunt beter nagaan of u recht hebt op een bijzonder nabestaandenpensioen van uw ex.

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door martine81 »

Tijger,

Misschien begrijp ik het niet helemaal goed (wat best zou kunnen) maar toen mijn man overleed mocht ik van het uitgekeerde geld alleen de uitvaart betalen (dus ging direct naar de begrafenis ondernemer) en ik mocht dus niet gewoon een goedkopere uitvaart kiezen en dan van het overige geld gaan shoppen. Als ik dus voor een goedkopere uitvaart had gekozen was ik het overige geld kwijt geweest.

of bedoelt u iets anders en sla ik de plank hier helemaal mis?

martine

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

@martine81

Er zijn verschillende soorten uitvaarverzekeringen. Sommenverzekeringen, waarbij dus een bedrag tot uitkering komt nadat iemand is overleden. Daar kan de begunstigde, echtgenoot, kinderen, erfgenamen, mee doen wat ze willen. Veel mensen denken dat ze verplicht zijn dat gehele bedrag aan een uitvaart te besteden en ook verplicht zijn die polis aan de uitvaartondernemer te overhandigen. Niets is minder waar. Die ondernemer vraagt wel naar de polissen, want hij wil graag de hoogte weten, zodat hij de kosten nog een beetje kan opschroeven. Mensen met hele oude polissen komen natuurlijk vaak te kort, om de kosten te dekken en moeten bijbetalen. Maar het staat een ieder vrij zelf de polis naar de verzekeraar te sturen en het bedrag aan henzelf te laten uitkeren.
Dan zijn er nog naturaverzekeringen, waarbij een pakket verzekerd is. Meestal moet men dan ook door bij die verzekeraar aangesloten uitvaartondernemer de uitvaart laten regelen. Vaak hebben mensen dan ook nog een (klein) bedrag aan contanten bijverzekerd, voor eventuele extra's. Veel ondernemers plooien de rekening dan zo, dat ook dat bedrag opgaat aan de uitvaart. Maar dat hoeft niet, men kan er op staan, dat dat uitbetasld wordt.
Uiteraard is men vaak na een overlijden niet in staat op zijn strepen te gasn staan en daar wordt nog vaak misbruik van gemaakt doir de uitvaartondernemer. Helaas.

martine81
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 jun 2015 17:08

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door martine81 »

oh kijk ik snap het, dank! wij hadden inderdaad een pakket, dus ik heb zelf geen geld gezien (vond ik overigens prima, uitvaart was netjes geregeld en ik had er financieel geen omkijken naar)

Lisare
Berichten: 325
Lid geworden op: 19 jul 2012 09:33

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Lisare »

Beste Wilhelmina,

Zolang er geen kopie van de polis is kan niet veel zinnigs gezegd worden over het feit of u nu wel of niet geld krijgt. Feit is wel dat ik gezien de huidige relatie de begunstiging van uw eigen polis in ieder geval ook even zou nakijken.

Verder is nu voor u van belang dat u een bewijs van overlijden krijgt om zodoende het tijdens de huwelijkse periode opgebouwde nabestaandenpensioen op te vragen. Kijk daarbij ook goed naar wat er in het echtscheidingsconvenant is afgesproken over deze uitkering. Wellicht heeft uw dochter ook nog recht op een uitkering uit het pensioen van uw ex-man.

Sterkte in deze periode.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

Om dat eventuele pensioen op te vragen is geen bewijs van overlijden nodig. De pensioenfondsen krijgen dat overlijden door uit de GBA.

Lucretia13
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 dec 2012 18:04

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Lucretia13 »

Lieve Wilhelmina. Bel de maatschappij waar de polis loopt. Als jij begunstigde op die polis bent heb jij recht op die centen. Tenzij het een naturapolis is want dat werkt weer anders. Jij hebt destijds meebetaald aan die premie dus laat je niet gek maken door moralistisch gepraat over de besteding van de uitkering van die polis. Bel de maatschappij, noem het polisnummer en je weet genoeg.

Wilhelmina1955
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 sep 2015 13:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door Wilhelmina1955 »

Dank voor al jullie reacties! Beste Lucretia13, ik ben er inmiddels achter. Mijn overleden exman heeft destijds de polissen afgesloten, een gezinspolis....hij heeft mij alleen niet als begunstigde aangewezen, ondanks dat wij al die jaren getrouwd waren (dat heeft hij waarschijnlijk ook niet geweten). De premievrije polis op zijn naam gaat nu naar de huidige erfgenamen. Mij is geadviseerd door de assuradeur om de polissen op mij en mijn dochter afgesloten direkt op te eisen. Hij zou er direkt werk van maken. Anders zouden deze polissen ook nog door de huidige erfgenamen opgeëist kunnen worden. Dat de premievrije polis op zijn naam voor zijn eigen uitvaart, dus naar zijn uitvaartvereniging gaat heb ik geen enkel probleem mee, wel met de premievrije polissen op naam van mijn dochter en mij. Het waren trouwens polissen die destijds bij Ardanta afgesloten zijn. Het ging mij trouwens niet om de polissen te gelde te maken. Ik wilde alleen weten hoe het in elkaar stak met die polissen. Daar ben ik dus nu achter.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: Uitbetalen begrafenispolis bij overlijden ex-partner

Ongelezen bericht door tijger1 »

@ Wilhelmina

U schrijft: "hij heeft mij alleen niet als begunstigde aangewezen, ondanks dat wij enz. enz..."

Zoals ik hier al eerder schreef, op begrafenispolissen staan de begunstigden nooit met name genoemd, maar staat de begunstiging omschreven als: verzekeringnemer, erfgenamen, enzovoort.

Heel vaak wordt bij een echtscheiding vergeten een en ander te regelen.

Gesloten