LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat zijn de opties om van een levensverzekering af te komen?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
kweenie

Re: Wat zijn de opties om van een levensverzekering af te komen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Je hebt een product gekozen waarmee je op je pensioendatum gegarandeerd ongeveer 2,4% rendement hebt op de ingelegde premies. Daarnaast heb je de mogelijkheid dat er een hoger rendement wordt behaald. Omdat bij het beleggen ook met die garantie rekening moet worden gehouden, zal het gewone beleggingsrendement lager zijn dan als je zelf zonder garantie zou gaan beleggen. Voor die garantie moet je immers ofwel een soort 'verzekeringspremie' betalen, ofwel er moet met zo veel zekerheid worden belegd dat de waarde aan het eind van de rit niet lager is dan het garantiekapitaal.

Los van dat een gegarandeerd rendement op de einddatum van 2,4% niet echt verkeerd is, heb je ook nog eens te maken met fiscale voordelen. Je kunt de premies aftrekken tegen een tarief dat in de huidige regelgeving waarschijnlijk hoger is dan dat na pensioneren, zodat het netto rendement nog een stuk hoger kan worden. Daarnaast geldt ook nog eens dat het saldo niet meetelt voor je bezit in box 3, wat je ook nog eens 1,2% per jaar kan schelen.

Ik denk dat veel mensen jaloers zouden zijn op dit product. Want ondanks dat ook de verzekeringsmaatschappij er goed aan verdient, lijkt het mij ook voor jou niet verkeerd.

Klaas Jan

Re: Wat zijn de opties om van een levensverzekering af te komen?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

ptezog schreef:Dit neemt niet weg dat ik de combinatie van verzekeringsmaatschappij en belastingdienst een groot dievengilde vind aangezien ik, nu ik wat ouder en hopelijk wijzer ben dan 18 jaar geleden, dit soort constructies vind lijken op witte boorden criminaliteit.
Ik zou daar toch wat genuanceerder tegenaan kijken. In de opbouwfase heb je een belastingvoordeel zoals hier al eerder opgemerkt. In de uitkeringsfase betaal je alsnog die belasting maar dan in een lagere tariefgroep. Een fiscaal voordelige constructie dus.
Wat betreft de verzekeringsmaatschappijen deel ik uw opwinding.

Puur uit nieuwsgierigheid: hoe zit het eigenlijk met de waarde van uw polis in de afgelopen jaren. En met de 3 daarin genoemde rendementen (pessimistisch, 4% en historisch) op bijvoorbeeld uw overzicht van 2015?

Gesloten