LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Maryse Gal
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jul 2017 21:03

Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door Maryse Gal »

Tot mijn grote verbazing heeft iemand die zelfmoord pleegt geen recht op verzilvering van zijn begrafenispolis.
Waarom is er een uitsluitingsclausule opgenomen in begrafenispolissen?
Kortgezegd: iedereen gaat een keer dood, of dit nu op natuurlijke wijze gebeurt of dat dit het gevolg is van een ongeluk, ernstige ziekte of zelfdoding? Je zou kunnen stellen dat iemand als gevolg van een extreme psychische aandoening overgaat tot zelfdoding, word je dan gewoon maar uitgesloten en afgedankt?
Ik begrijp hier helemaal niets van. De verzekeringnemer heeft al die jaren keurig premie afgedragen en heeft dus geen recht op een respectvolle uitvaart due bekostigd wordt door de uitvaartpolis.
In het betreffende geval is het al een ongelooflijke schok als iemand overgaat tot zelfdoding, laat staan dat je vervolgens als nabestaande ook nog eens geconfronteerd wordt met gigantische kosten. Helaas is niet iedereen in de omstandigheid om dit dan te betalen.
Ik vind dIt pure discriminatie. Iedereen gaat één keer dood geen twee keer. Waarom wordt dit onderscheid onder dergelijke intens trieste omstandigheden gemaakt???

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Waarom er in uw ogen onderscheid gemaakt wordt heeft te maken met de schuldvraag. Een verzekeraar keert uit, maar zal zijn schade willen verhalen op de veroorzaker. Inderdaad, iedereen gaat een keer dood, maar als er een schuldige veroorzaker is hiervan zal deze moeten betalen.

En als, zoals in geval, de 'dader' en overledende dezelfde persoon zal er dus niets uitgekeerd worden.

Alles zal ongetwijfeld ook gewoon in de AV staan.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Maryse Gal schreef:Tot mijn grote verbazing heeft iemand die zelfmoord pleegt geen recht op verzilvering van zijn begrafenispolis.
Waarom is er een uitsluitingsclausule opgenomen in begrafenispolissen?
Kortgezegd: iedereen gaat een keer dood, of dit nu op natuurlijke wijze gebeurt of dat dit het gevolg is van een ongeluk, ernstige ziekte of zelfdoding? Je zou kunnen stellen dat iemand als gevolg van een extreme psychische aandoening overgaat tot zelfdoding, word je dan gewoon maar uitgesloten en afgedankt?
Ik begrijp hier helemaal niets van. De verzekeringnemer heeft al die jaren keurig premie afgedragen en heeft dus geen recht op een respectvolle uitvaart due bekostigd wordt door de uitvaartpolis.
In het betreffende geval is het al een ongelooflijke schok als iemand overgaat tot zelfdoding, laat staan dat je vervolgens als nabestaande ook nog eens geconfronteerd wordt met gigantische kosten. Helaas is niet iedereen in de omstandigheid om dit dan te betalen.
Ik vind dIt pure discriminatie. Iedereen gaat één keer dood geen twee keer. Waarom wordt dit onderscheid onder dergelijke intens trieste omstandigheden gemaakt???
http://financieel.infonu.nl/verzekering ... g-uit.html

Volgens deze informatie is het wel gedekt maar dient de verzekering een bepaalde periode te lopen (2 jaar) anders keert de verzekering niet uit.

Caseybasey
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 mei 2017 20:43

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door Caseybasey »

[quote="Maryse Gal"]Tot mijn grote verbazing heeft iemand die zelfmoord pleegt geen recht op verzilvering van zijn begrafenispolis.
Waarom is er een uitsluitingsclausule opgenomen in begrafenispolissen?

Deze clausule is opgenomen om te voorkomen dat de maatschappij schade lijdt. Iemand met zelfmoordplannen zou anders bewust zo'n verzekering afsluiten om nabestaanden niet op kosten te jagen. In geval van zelfmoord binnen een bepaalde periode wordt de verzekering met terugwerkende kracht ontbonden en de betaalde premies worden terug gestort. Buiten deze periode wordt gewoon uitgekeerd.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door gemist »

Ik vrees dat in dit topic geen ervaringsdeskundigen hun ervaringen zullen delen....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door sjohie »

Maryse Gal schreef:Tot mijn grote verbazing heeft iemand die zelfmoord pleegt geen recht op verzilvering van zijn begrafenispolis.
Waarom is er een uitsluitingsclausule opgenomen in begrafenispolissen?
Kortgezegd: iedereen gaat een keer dood, of dit nu op natuurlijke wijze gebeurt of dat dit het gevolg is van een ongeluk, ernstige ziekte of zelfdoding? Je zou kunnen stellen dat iemand als gevolg van een extreme psychische aandoening overgaat tot zelfdoding, word je dan gewoon maar uitgesloten en afgedankt?
Ik begrijp hier helemaal niets van. De verzekeringnemer heeft al die jaren keurig premie afgedragen en heeft dus geen recht op een respectvolle uitvaart due bekostigd wordt door de uitvaartpolis.
In het betreffende geval is het al een ongelooflijke schok als iemand overgaat tot zelfdoding, laat staan dat je vervolgens als nabestaande ook nog eens geconfronteerd wordt met gigantische kosten. Helaas is niet iedereen in de omstandigheid om dit dan te betalen.
Ik vind dIt pure discriminatie. Iedereen gaat één keer dood geen twee keer. Waarom wordt dit onderscheid onder dergelijke intens trieste omstandigheden gemaakt???
Kwartet! Dat is in 4 topics in 4 dagen, de discriminatiekaart :D . Om te beginnen, dát is het dus niet, want die regel geldt voor alle mensen met zo'n polis. Bij een overlijdensrisicoverzekering wordt in zo'n geval soms helemaal niet, of meestal de eerste 2 jaar niet uitgekeerd, want het is een zelf afgeroepen risico, zelfmoord kan je niet overkomen, dan is het moord, en dus wél verzekerd.

Maar goed, eea is dus afhankelijk van de exacte polis waar jij je op baseert.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door renewouters »

MichielFRL schreef:Een risico verzekering zal inderdaad niet uitkeren bij zelfmoord, maar een polis met waarde opbouw zal na verwachting wel een uitkering kennen van het opgebouwde vermogen.
Na 9 maanden? ;-)

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door sjohie »

renewouters schreef:
MichielFRL schreef:Een risico verzekering zal inderdaad niet uitkeren bij zelfmoord, maar een polis met waarde opbouw zal na verwachting wel een uitkering kennen van het opgebouwde vermogen.
Na 9 maanden? ;-)
Waarom niet? Als er voldaan is aan de voorwaarden, en sommige keren bij zelfmoord (al) uit na 6 maanden, dan krijgt men de 9 maanden inleg. Het zal niet veel zijn, nét genoeg voor de gevulde koeken, maar dat is hoe het werkt.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door Frantic2 »

De verzekeringnemer heeft al die jaren keurig premie afgedragen en heeft dus geen recht op een respectvolle uitvaart due bekostigd wordt door de uitvaartpolis
Dit is gek... hoelang is "al die jaren"? Want na 30 jaar premiebetaling gaat hij echt wel over tot uitbetaling...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door sjohie »

Frantic2 schreef:
De verzekeringnemer heeft al die jaren keurig premie afgedragen en heeft dus geen recht op een respectvolle uitvaart due bekostigd wordt door de uitvaartpolis
Dit is gek... hoelang is "al die jaren"? Want na 30 jaar premiebetaling gaat hij echt wel over tot uitbetaling...
Zou het een erg oude polis, met ditto voorwaarden kunnen zijn? Ik weet niet sinds hoelang de 1 of 2 jaar clausule gebruikelijk is?

Marrietje19651
Berichten: 10
Lid geworden op: 20 apr 2016 08:01

Re: Na zelfmoord geen recht op verzilvering uitvaartpolis

Ongelezen bericht door Marrietje19651 »

Ik zou even navraag doen bij http://uitvaartverzekeringwijzer.net/. Ze hebben mij ook goed geholpen met een aantal vragen over alles wat met uitvaart te maken heeft

Gesloten