LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Hindriks-Vught
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2016 19:17
Locatie: Vught

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door Hindriks-Vught »

In een aantal reacgties zag ik vermeld dat de tenaamstelling van het autokenteken bewijs van eigendom zou zijn; dat is niet zo. Wie de eigenaar is, blijkt uit de aankoop dmv koopovereenkomst, nota en levering. Zowel de eigenaar als de gebruiker kan de auto verzekeren; in de leasewereld komt dat regelmatig voor: auto is eigendom van leasemaatschappij, maar wordt verzkered door de gebruiker. Dus: wat wordt bedoeld met "mijn Golf", wat is de rol van het zusje en wat zeggen de verzekeringsvoorwaarden over verschillen tussen eigenaar en gebruiker. Pas na antwoorden op die vragen wordt helder of de verzkeraar iets te verwijten is.

Willemzelf
Berichten: 196
Lid geworden op: 10 okt 2012 16:10

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door Willemzelf »

Wat een onzin verhalen allemaal !
De auto was gewoon WA verzekerd, wie die verzekering op zijn naam heeft staan doet niet ter zake.
De zuster reed dus niet onverzekerd in de auto.
De overheid beschouwt de betaler van de verzekeringspremie als eigenaar van de auto.
Dat is om het probleem van de zgn "katvanger" te elemineren.
Bij verzekeringen ligt dat waarschijnlijk toch anders.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door gemist »

A) Bij een WA keert een verzekeraar na autodiefstal sowieso niet uit.

B) Lekkere vooroordelen van reageerders

C) TS rijdt al weer rond, en is daarom hier nooit meer gezien.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door witte angora »

gemist schreef:A) Bij een WA keert een verzekeraar na autodiefstal sowieso niet uit.
Maar uit de OP (en dat is meteen de enige post van de topicstarter) blijkt niet hoe de auto verzekerd is.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik mag gewoon de auto verzekeren van mijn zus MITS ik maar vermeld dat mijn zus de regelmatige bestuurster is, denk dat daar iets mis is gegaan, je moet wel alle info geven naar waarheid ingevuld zoals de werkelijke situatie is, voldoe je hier niet aan dan keert men niet uit...

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Willemzelf schreef:Wat een onzin verhalen allemaal !
De auto was gewoon WA verzekerd, wie die verzekering op zijn naam heeft staan doet niet ter zake.
De zuster reed dus niet onverzekerd in de auto.
De overheid beschouwt de betaler van de verzekeringspremie als eigenaar van de auto.
Dat is om het probleem van de zgn "katvanger" te elemineren.
Bij verzekeringen ligt dat waarschijnlijk toch anders.
Als jij fraude pleegt kun je premie betalen tot je een ons weegt, maar heb je - terecht - geen dekking.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door KR1275 »

Op zich is elke constructie mogelijk, zolang zowel verzekeringnemer als de verzekeraar ermee akkoord gaan. Een verzekeraar komt hier ook niet zomaar mee weg. Er moet sprake zijn van bewuste misleiding van de verzekeringsmaatschappij en de maatschappij moet aantonen dat ze het risico niet zouden hebben geaccepteerd als ze van de werkelijke feiten op de hoogte waren. Ik denk dat dat laatste hier het geval is. De zus heeft de auto, maar wellicht is er een reden dat zij moelijk een verzekering krijgt? Combinatie auto/leeftijd? Schadeverleden? Frauderegistratie? Slecht betaalgedrag? En daarom op naam van iemand anders verzekerd?
Als er niks aan de hand zou zijn, zou geen verzekeringsmaatschappij hier echt een punt van maken. Dat houdt bij de rechter ook geen stand. Dus er moet iets aan de hand zijn. Maar ja... daar komen we nooit achter, want zoals gebruikelijk in dit forum komen klagers nooit terug. Ik vind dat nieuwe leden zich verplicht moeten voorstellen, voordat ze een nieuw topic aanmaken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door scontra »

Een autoverzekering kan alleen worden afgesloten op naam van de kentekenhouder (eigenaar) van de auto, in dit geval de zus.
De enige uitzondering op deze regel is dat de (geregistreerd) partner van de kentekenhouder ook de verzekering op naam kan afsluiten.
Een broer wordt niet aangemerkt als partner.

nakita
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2009 17:22

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door nakita »

mijn broers hebben recentelijk iets soortgelijks meegemaakt.

kenteken staat op naam van de jongere broer verzekering oudere broer. Dit is natuurlijk absoluut gedaan voor de korting op de premie . Ze hebben het nooit gezien als fraude. Volgens mij is deze constructie al 10 of 15 jaar of 5 ik weet het niet. Het betreft een auto van nog geen 6 jaar oud.

dus recentelijk gestolen aangifte gedaan paar dagen later wordt de auto ergens gevonden met deukjes krasjes. Verzekering heeft ook niet uitbetaald omdat de auto op diens naam stond en de verzekering op diens naam.

ik vond het wel raar dat de verzekering jarenlang wel de premie had geincasseerd en nu niet had uitbetaald.

de verzekeringen hebben ze nu wel op orde dat weer wel.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door Julie4444 »

nakita schreef:ik vond het wel raar dat de verzekering jarenlang wel de premie had geincasseerd en nu niet had uitbetaald.
Waarom is dat raar? Men liegt de verzekering voor.

nakita
Berichten: 17
Lid geworden op: 11 jan 2009 17:22

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door nakita »

dat weet ik niet , word de vraag gesteld vanuit de verzekering staat de auto op uw naam?

zo ja en er wordt daar niet naar waarheid geantwoord dan liegt men

wordt die vraag niet gesteld dan liegt men toch niet

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door Julie4444 »

nakita schreef:dat weet ik niet , word de vraag gesteld vanuit de verzekering staat de auto op uw naam?

zo ja en er wordt daar niet naar waarheid geantwoord dan liegt men

wordt die vraag niet gesteld dan liegt men toch niet
Ja, natuurlijk. Men vraagt daarnaast natuurlijk ook gegevens over de bestuurder.

Een beetje schadevrije jaren gebruiken voor korting als je daar geen recht op hebt is natuurlijk niet OK.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Auto van zus verzekerd op mijn naam - geen geld na diefstal

Ongelezen bericht door Hatertje »

Korting bedingen door de verzekering op andermans naam te registreren. En er is echt niet in je opgekomen dat zoiets niet mag? Vrij naief....

Gesloten