LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
dammerej
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2017 08:00

Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door dammerej »

In totaal al bijna dertig jaar een lijfrente polis bij NN en twee van de voorlopers maatschappijen die door NN zijn overgenomen.
Nu ineens gaat het niet goed met de vooruitzichten van deze pensioenvoorziening. Er komt een "vrijblijvend" advies over alternatieven. Kan m zelfs premievrij maken of er een rekening van maken bij NN zelf.
Nu betaal ik netto premie in een bruto put zo zie ik het dus ik moet er wel iets tegen ondernemen.
Het is geen woekerpolis in de zin van het woord, maar wel een slecht product geworden.
Voel me belazerd en hoor graag ervaringen van anderen met lijfrenten.
Uitbetaling van wat er wel over is, duurt nog 8 jaar.

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Moneyman »

dammerej schreef:In totaal al bijna dertig jaar een lijfrente polis bij NN en twee van de voorlopers maatschappijen die door NN zijn overgenomen.
Nu ineens gaat het niet goed met de vooruitzichten van deze pensioenvoorziening. Er komt een "vrijblijvend" advies over alternatieven. Kan m zelfs premievrij maken of er een rekening van maken bij NN zelf.
Nu betaal ik netto premie in een bruto put zo zie ik het dus ik moet er wel iets tegen ondernemen.
Het is geen woekerpolis in de zin van het woord, maar wel een slecht product geworden.
Voel me belazerd en hoor graag ervaringen van anderen met lijfrenten.
Uitbetaling van wat er wel over is, duurt nog 8 jaar.
En waarom ben je nu precies belazerd?

Moneyman
Berichten: 30018
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Moneyman »

dammerej schreef:In totaal al bijna dertig jaar een lijfrente polis bij NN en twee van de voorlopers maatschappijen die door NN zijn overgenomen.
Nu ineens gaat het niet goed met de vooruitzichten van deze pensioenvoorziening. Er komt een "vrijblijvend" advies over alternatieven. Kan m zelfs premievrij maken of er een rekening van maken bij NN zelf.
Nu betaal ik netto premie in een bruto put zo zie ik het dus ik moet er wel iets tegen ondernemen.
Het is geen woekerpolis in de zin van het woord, maar wel een slecht product geworden.
Voel me belazerd en hoor graag ervaringen van anderen met lijfrenten.
Uitbetaling van wat er wel over is, duurt nog 8 jaar.
En waarom ben je nu precies belazerd?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Het is maar de vraag of u iets moet ondernemen. Het kan zijn dat u een doelkapitaal uit een ver verleden niet meer haalt maar staar u daar niet blind op. Na een dip in de wereldeconomie gaat het met resultaten van beleggingen juist weer stukken beter. Dat kunt u natuurlijk voor uw polis zelf ook beoordelen als u uw jaaroverzichten van de afgelopen 30 jaar bekijkt en met name die van recente jaren.
U kunt dat vrijblijvende advies toch gewoon accepteren als een aangeboden service en daarna uw conclusies trekken?
En ook ik vraag me af waarom u zich belazerd voelt. Is het alleen een gevoel of kunt u dit ook met feiten onderbouwen? Aan die feiten hebt u bij eventuele vervolgstappen wat dus ik zou zeggen, verdiep u in uw polis en/of laat u voorlichten. Succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door kweenie »

Zonder verdere informatie over bv. het soort polis (en de hoogte van de bedragen) is et geen goede raad te geven. Gaat het om een beleggingspolis of gaat het om een polis met een gegarandeerd eindkapitaal? En gaat het om één polis waarop je jaarlijks geld stort, of zijn het meerdere polissen?

30 jaar geleden was de enige fiscaal-vriendelijke mogelijkheid om kapitaal op te bouwen via koopsompolissen/lijfrenteverzekeringen en niet via banksparen. Bij verzekeringen zitten er meer kosten in en bovendien is de uitkering bij overlijden afwijkend van hoeveel er in de pot zit. Dat kan meer zijn of minder. Maar je had 30 jaar geleden, de tijd van de 'oud regime'-polissen, ook veel meer leuke (fiscale) mogelijkheden wat je met je polis zou willen gaan doen.

Als je 30 jaar geleden bent begonnen met koopsompolissen, dan heb je mogelijk nog een deel als 'oud regime' polis(sen). Dat biedt bij uitkering veel interessante mogelijkheden, waardoor het niet altijd verstandig is om die zomaar om te zetten naar banksparen. Ook bij nieuwere polissen kan het zijn dat je minder keus hebt in uitkeringsvormen als je omzet naar banksparen. Weet dus waar je aan begint.

Als het gaat om een polis met een bepaald garantiebedrag, dan is het helemaal goed uitkijken wat je doet. Die garantie zul je waarschijnlijk kwijtraken als je een ander product kiest.

Maar eigenlijk is de hamvraag wat precies hun boodschap was. Gaat het er om dat het eindkapitaal lager is dan 'voorspeld', of gaat het er om dat de uitkering die je van het zelfde kapitaal kunt kopen waarschijnlijk veel lager is dan 30 jaar geleden gedacht?

dammerej
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 aug 2017 08:00

Re: Lijfrentepolis Nationale Nederlanden

Ongelezen bericht door dammerej »

Dank voor de reacties tot dusver.
"Me belazerd voelen" is teleurstelling om dat de te verwachten hoogte van het eindbedrag veel lager is dan 20, 30 jaar geleden voorspeld toen inderdaad de fiscale mogelijkheden uitgebreider waren.
Het is geen koopsompolis voor zover ik het begrijp maar een lijfrente polis met winstdeling. Wat beschikbaar is voor winstdeling is minder dan verwacht in het begin. NN verwacht dat dat niet zal veranderen.
De boodschap van NN is dat het product eigenlijk gezien de lage rente niet meer van deze tijd is. Ze geven in overweging om eens naar andere mogelijkheden te kijken waar wel nog beweging in zit.

Ik wacht nog af wat het uitgebreide rapport zal zijn en dan kom ik er op terug in dit forum. Dank voor de hulp alvast.

Gesloten