LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
RoyKruyshaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2017 12:04

Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door RoyKruyshaar »

8 april jl heb ik een erge krampaanval gehad waarbij mijn borstspieren ook verkrampt waren en ik nagenoeg geen adem meer kon halen. Ik heb Multiple Sclerose maar dit had ik nog nooit gehad, ik was ervan overtuigd dat mijn laatste uur geslagen had. Ik woon alleen en was ook alleen thuis. Ik heb 112 gebeld voor een ambulance en gezegd dat ik, ivm de kramp, mij niet kon bewegen, laat staan de deur open kon doen en de politie mee moest komen om de deur te forceren. Het was toen rond de klok van 23:30 uur.
Politie heeft de deur geforceerd en de ambulance heeft me naar het ziekenhuis gebracht. De politie is blijven wachten op de timmerman om mijn woning weer af te sluiten en hebben de nieuwe sleutels afgeleverd in het ziekenhuis.
Voor die afdichting heb ik een rekening gekregen van rond de €370. Op de politiewebsite wordt gemeld dat deze kosten bij de verzekering kunnen worden geclaimd alleen wil mijn verzekering daar niet aan. Ik heb, naast mijn inboedelverzekering een WA-verzekering.
Het appartement huur ik van MVGM uit Rotterdam.
Nu komen ze volgende week de deur en het kozijn vervangen. Ik heb met MVGM gebeld, want mijn verzekeringstussenpersoon zei dat de schade op de opstalverzekering vergoed moet woorden, maar die willen daar niet van horen. De kosten voor de deur en kozijn heb ik nog niet, maar die zullen na de plaatsing wel komen.
Ik woon hier sinds 19 december 2016. Bij de huur heb ik drie sleutels gekregen, één voor mijzelf en mijn ouders en werkster hebben de sleutel. Die konden de bewuste avond niet bereikt worden. Ik heb op 14 maart 2017 MVGM een mail gestuurd met de vraag voor extra sleutels zodat minimaal een buurman een sleutel kon krijgen. Op deze mail is echter niet gereageerd door de MVGM. Later, toen ik het ziekenhuis weer uit was, hoorde ik van de huismeester dat de sleutels bij de lokale gereedschapszaak besteld konden worden, wat ik toen ook gedaan heb en inmiddels heeft mijn buurman ook een sleutel én ik heb een persoonsalarm bij Pieter van Foreest, de thuiszorgorganisatie hier in Delft. Ook zei hebben nu een sleutel, mocht ik alarm slaan.

Mijn vraag is nu, weet u hoe ik de kosten van het 's-nachts repareren van de deur én de kosten van de deur en kozijn kan verhalen?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door Brahms »

Fijn te horen in ieder geval dat je weer thuis bent, na deze zeer vervelende gebeurtenis.

Duidelijk verhaal, prima geschreven, maar je verzekeringsmaatschappij vermeld (bewust ?) niet.
En juist hun verzekeringsvoorwaarden zijn belangrijk om eens even in te zien.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door rvjapio »

Volgens mij kunt u die kosten niet verhalen omdat de forcering in feite op uw verzoek is gebeurd. Een kennis van mij in een rolstoel heeft hetzelfde gehad. Er moest een achterraampje in zijn huurwoning worden geforceerd om hem te helpen. Inmiddels 2x gebeurd. Hij heeft 2 x 400 euro betaald.

RoyKruyshaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2017 12:04

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door RoyKruyshaar »

Mijn verzekeringsmaatschappij is ASR voor inboedel en WA. De opstalverzekering heeft de verhuurder natuurlijk.
Als de MVGM had gereageerd op mijn mail over de extra sleutels had de politie er niet aan te pas hoeven komen natuurlijk. Bedankt voor de reacties in ieder geval.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Zou dit niet eventueel onder de zorgverzekering kunnen vallen?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door sylvesterb »

RoyKruyshaar schreef:Mijn verzekeringsmaatschappij is ASR voor inboedel en WA. De opstalverzekering heeft de verhuurder natuurlijk.
Als de MVGM had gereageerd op mijn mail over de extra sleutels had de politie er niet aan te pas hoeven komen natuurlijk. Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Uw eigen WA staat er los van, immers heeft u niet zelf de schade veroorzaakt en de deur is geen inboedel. Je zou eens kunnen bellen met de Politie (0900-8844) en navragen wat gebruikelijk is hiervoor.

Hoewel een compleet andere situatie maar mogelijk wel van toepassing zie link hieronder:

https://www.corporatienl.nl/artikelen/w ... -forceert/

En (beetje meer, hier kon mevrouw de deur ook niet open doen, maar zoon was een boefje)

https://nl.hellolaw.com/juridisch-nieuw ... -de-schade

Concreet is uw verhuurder aansprakelijk voor het herstel, hij kan eventueel de politie aansprakelijk stellen. Dat u toestemming heeft gegeven staat er los van u was niet in de positie om de deur te openen, u treft dus geen blaam.

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door Emcede »

De schade is - hoe nodig ook - met opzet toegebracht en valt daarom onder geen enkele verzekering. Ik zag iemand adviseren de nota bij de politie in te dienen. Wat een zottigheid: die zijn toch juist door TS gevraagd om de deur te forceren?

Doe een beroep op de coulance van je inboedelverzekeraar ASR, daar heb je de meeste kans.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

.
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 04 okt 2018 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Verkeerde hulp gevraagd.

Als er geen anti kerntrek slot of uitboor inzit is uitboren cilinder voldoende en zijn de kosten lager en geen schade aan de deur.
Ook raampje in tikken is mogelijk, bij draadglas in voordeur met hamer maar dan alleen glas schade.
En als niet op slot maar dicht is bankpasje vaak voldoende als anti inbraak strip ontbreekt.

Maar als je zeg, ram maar doen ze dat ook.....
Als je geen Politie maar slotenmaker had gevraagd, die zijn niet goedkoop maar wel minder schade.
Politie zijn opgeleide ambtenaren die wel eens erg ruig werken en bij wietplantage hele deur eruit rammen!

Helaas heeft U teveel vertrouwen in onze Politie....

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door kokka »

Je moet natuurlijk alles wel in perspectief zien, als je denkt dat je een hartaanval hebt ga je ook niet op je gemakkie door de goudengids om een slotenmaker te zoeken.
ik ben benieuwd hoe dit afloopt, hoop voor TS dat het geregeld wordt, maar bovenal dat hij gezond blijft natuurlijk

lordi
Berichten: 164
Lid geworden op: 20 jan 2017 16:53

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door lordi »

stofzuigertje schreef:Verkeerde hulp gevraagd.

Als er geen anti kerntrek slot of uitboor inzit is uitboren cilinder voldoende en zijn de kosten lager en geen schade aan de deur.
Ook raampje in tikken is mogelijk, bij draadglas in voordeur met hamer maar dan alleen glas schade.
En als niet op slot maar dicht is bankpasje vaak voldoende als anti inbraak strip ontbreekt.

Maar als je zeg, ram maar doen ze dat ook.....
Als je geen Politie maar slotenmaker had gevraagd, die zijn niet goedkoop maar wel minder schade.
Politie zijn opgeleide ambtenaren die wel eens erg ruig werken en bij wietplantage hele deur eruit rammen!

Helaas heeft U teveel vertrouwen in onze Politie....
Ben je aan het trollen of meen je dit nou? TS belt 112 dat hij in levensnood is en dat de politie de voordeur moet forceren. Natuurlijk doet de politie dan datgene wat ze moeten doen: zo snel mogelijk de deur openen.

Denk je werkelijk dat een slotenmaker sneller zou zijn geweest dan de politie? Of dat de politie rustig de tijd had moeten nemen om alternatieve methodes te gebruiken om de deur te openen? Dan had er straks in de krant gestaan: "Man overlijdt omdat politie geen schade aan voordeur wil toebrengen" en dan had het internet vol gestaan met boze reacties dat ze gewoon de deur hadden moeten openbreken.

In dit geval leek het erop alsof elke seconden telde en de politie verdient in mijn ogen een dikke pluim.

Echt, de beste stuurlui staan aan wal......

stofzuigertje

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik twijfel aan sommige Politie Agentes.... die maar wat doen.

En ik lees niet welk slot erin zat.
En of er een raam was dat ze ook hadden in kunnen slaan en goedkoper te herstellen.
Maar breek maar open opdracht is gegeven dus ik kan die Politie niets aanrekenen.

Ook verschild de inhoud van de voertuigen waarin ze rijden dus jammer en nu beter geregeld.
Als je alleen woont met matige gezondheid moet je dit vooraf regelen en niet met thuiszorg of familie die verder weg woonde!

Bedankt voor het verhaal en ik hoop dat andere hier iets van leren, tijdig goed regelen!

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door Har45 »

Beste Roy,

Enkele "steek"woorden op google invullen geven aardig leesvoer hierover

Inboedel verzekeringen keren niet uit zie bijv....

https://beslismee.onderling.nl/moeten-w ... goeden-431

In 2004 heeft de nationale ombudsman ook al zijn gedachte laten gaan over een nagenoeg gelijke situatie echter deze mevrouw en haar familie zegt dat de politie niet eens toestemming te hebben gegeven om op deze manier binnen te treden .

https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2004/240

Alleen de woonbond gaat mee in het relaas dat de schade door de verhuurder dient betaald te worden zoals ik het lees

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/moet- ... ur-betalen

Ik kan natuurlijk niet in uw portemonnee kijken maar persoonlijk had ik die 370 euro voor mijn leven er graag voor over gehad, en mocht ik deze niet kunnen betalen in 1 keer zou ik gemotiveerd een betalingsafspraak willen aangaan met de geldeiser.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door Appie83 »

RoyKruyshaar schreef:Ik heb Multiple Sclerose maar dit had ik nog nooit gehad, ik was ervan overtuigd dat mijn laatste uur geslagen had. Ik woon alleen en was ook alleen thuis. Ik heb 112 gebeld voor een ambulance en gezegd dat ik, ivm de kramp, mij niet kon bewegen, laat staan de deur open kon doen en de politie mee moest komen om de deur te forceren. Het was toen rond de klok van 23:30 uur.
RoyKruyshaar schreef:Mijn vraag is nu, weet u hoe ik de kosten van het 's-nachts repareren van de deur én de kosten van de deur en kozijn kan verhalen?
Kan u de politie aanspreken?
U kan deze kosten niet verhalen op de politie of op een aansprakelijkheidsverzekeraar. De politie heeft de deur geforceerd omdat sprake was van een overmachtsituatie: de deur is geforceerd omdat u zich acute medische hulp nodig had. Dit zorgt ervoor dat de gedraging van de agenten in deze situatie niet onrechtmatig is en dus heb je geen recht op een schadevergoeding van een politieagent of zijn verzekeraar.

Zie ook dit bericht: https://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/2004/240 Samenvatting:
Instantie: Regiopolitie Haaglanden,
Klacht: Geweigerd schade te vergoeden die was ontstaan bij binnentreden in verzoeksters woning.
Oordeel: niet gegrond
Verzoekster was in dit geval de bewoonster van de woning.

Kan u de verhuurder aanspreken?

U woont in een huurwoning.
Uit de wet volgt dat de verhuurder verantwoordelijk is voor de kosten aan de buitenzijde van de woning, De huurder is pas aansprakelijk voor deze kosten als de verhuurder kan aantonen dat die schade is ontstaan door een aan de huurder toe te rekenen tekortschieten in de nakoming van een verplichting uit de huurovereenkomst.
En ik denk niet dat het forceren van de deur vanwege een noodgeval een dergelijk verplichting is en dus is de verhuurder verantwoordelijk voor de buitendeur.
In een geval waarbij de politie de deur forceerde omdat ze een huiszoeking wilden verrichten en de bewoonster de deur niet zelf opendeed omdat ze slecht ter been was, hoefde de huurder ook niets te betalen. [url]ECLI:NL:RBSGR:2007:BA5283[/url]

De verhuurder kan dit overigens weer verhalen op de staat.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Deur geforceerd in noodgeval, schade niet vergoed

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:Ik twijfel aan sommige Politie Agentes.... die maar wat doen.
Ik twijfel aan sommige forum leden hier, die maar wat schrijven
stofzuigertje schreef: En ik lees niet welk slot erin zat.
Ik vind mijn leven iets belangrijker dan een deur die kapot is, schijnbaar heb jij er een andere mening over.
stofzuigertje schreef: En of er een raam was dat ze ook hadden in kunnen slaan en goedkoper te herstellen.
Ja want aan brancard gaat zo eenvoudig door het raam heen met iemand erop.


P.S. TS dient de schade van de deur bij de verhuurder neer te leggen, de deur is geen inboedel en valt onder de opstal verzekering. De verhuurder kan deze gewoon claimen en wordt ook vergoed. Mevrouw had niet de intentie en deed niets strafbaars en de hulpverleners deden gewoon hun taak. Mevrouw heeft zeer goed gehandeld door de hulpverlening te informeren dat zij zelf de deur niet kan openen, hierdoor kunnen zij de juiste hulpverleners inzetten (politie/brandweer) die de deur vakkundig en vooral snel (sleutelmaker is niet snel) openen. Geen verzekering die de opstal verzekerd zal deze schade niet vergoeden.

Gesloten