LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ING zet zomaar woonverzekering stop

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Sabje1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018 16:40

ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Sabje1991 »

Hallo, ik hoop dat iemand ons hier kan helpen.
Wij kregen vandaag een brief van de ING dat onze woonverzekering per 20-11-2017 is beëindigd. Deze brief kregen wij op 30-01-2018.

Verhaal.
In november inderdaad de afschrijving gemist. December en januari zijn netjes betaald. Met de ING bellen. 'Ja maar wij hebben 2 keer een aanmaning gestuurd.'
Pardon!?!?! 2x nog wel?? Ik heb geen aanmaning gezien!!! En ja ik houd hier alles goed op orde en zeker een aanmaning wordt (normaal gesproken) direct betaald.

Oké dus en omdat wij dus die 'aanmaningen' hebben gemist volgens de ING vinden zij het nodig de verzekering stop te zetten. Zonder bericht, mail, telefoontje weet ik het.

Al 7 jaar zijn wij trouwe klant bij de ING en alles wordt altijd netjes betaald.. we zijn hier behoorlijk van geschrokken vooral omdat mijn vriend nu blijkbaar een wanbetaler is en moeilijk weer een woonverzekering kan afsluiten!
Nou heb ik me even verdiept op internet en ik heb nog meer van zulke gevallen gelezen.. Maar nu mijn vraag hoe gaan wij dit oplossen?

Mijn vriend heeft uiteraard vanmiddag nog een x met ING gebeld om een dikke klacht in te dienen maar de verbinding werd verbroken dus dat gaan we vanavond weer doen.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door mahadma »

Formeel is het onmogelijk om op 30-01-2018 een brief te sturen dat u per 20-11-2017 gestopt is. Stel nu even dat op 29-1-2018 een probleem had gehad? Echter, één termijn missen is wèl een kwalijke zaak. Maar zelfs twee aanmaningen missen is wel erg opvallend. Is dit het hele verhaal?

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Of u al lang of kort een klant bent is niet relevant. Nieuwe klanten hebben net zo veel rechten en plichten als oude klanten.
Waarschijnlijk staat in uw voorwaarden wat de consequenties zijn als er niet betaald wordt. Dat u later wel weer gaat betalen heeft niets te maken met betalingen die ontbreken. Bij een goede geen administratie ziet u op het eind van elke maand of er nog posten open staan. Nog beter is gewoon per automatische incasso betalen. Dan weet u zeker dat de betalingen op tijd gedaan worden en u bent zelfs nog beter beschermd voor het geval dat er iets niet klopt.

Sabje1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018 16:40

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Sabje1991 »

Wij betalen per automatische incasso en dit gaat ook altijd goed. Gaat het wel een keer fout, ontvangen wij altijd een brief en betalen we alsnog.

De 2 aanmaningen waar ik het over heb, hebben wij nooit gekregen!!! (Of uberhaupt een herinnering) Omdat ik hier meer verhalen over heb gelezen dat aanmaningen niet aankomen/verstuurd worden lijkt me dit toch echt een fout van ING en niet van ons.

En inderdaad.. als er iets was gebeurd waren we mooi de *** geweest.

Maar wat kunnen we hiermee? Heeft het zin om rechtbijstandsverzekering in te schakelen?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Frantic2 »

het enige dat de ING hoeft aan te tonen is dat de herinneringen zijn verzonden....

Ooit ingevallen op de debiteuren afdeling.... mijn hemel! Het lijkt wel of de post nooit bezorgd wordt.... Altijd dezelfde smoes: "ik heb niks ontvangen"Maar de opzegging? Ja die komt wel aan... rara hoe kan dat toch?

Ook de stornering van uw bank niet gezien?

Technisch is een premie een "breng"schuld. Dat betekent dat u zelfs zonder vraag de premie moet betalen! Het is eigenlijk alleen service( en maar goed ook) dat een maatschappij erom vraagt!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Brahms »

..En ja ik houd hier alles goed op orde en zeker een aanmaning wordt (normaal gesproken) direct betaald...
Als je echt alles financieel op orde hebt zie je nooit aanmaningen. In mijn hele leven nog nooit een aanmaning gehad.....
.....hebben gemist volgens de ING vinden zij het nodig de verzekering stop te zetten. Zonder bericht, mail, telefoontje weet ik het......
Rekening gemist
Aanmaning gemist
Aanmaning gemist
En een brief ontvangen dat de verzekering is stopgezet.

Heel wat berichten dus.......

Conclusie: De topictitel is onjuist, immers de ING zet niet "zomaar" de verzekering stop, maar je loopt al sinds november 2017 achter met betalen.
Laatst gewijzigd door Brahms op 08 feb 2018 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Al de incasso niet plaats heeft kunnen vinden en er aanmaningen zijn verstuurd, is de verzekeraar uiteraard gerechtigd de polis op te zeggen miv de datum dat er niet betaald is.

Lees uw polisvoorwaarden eens na.

Het is heel verstandig minstens 1 keer per maand de bankrekening zorgvuldig door te nemen., want wat is er nog meer gemist in november?
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 08 feb 2018 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Sabje1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018 16:40

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Sabje1991 »

oké ik krijg nu het gevoel dat wij achterlijk zijn en alleen wij zo dom doen. Nee, dat is niet zo anders had ik niet meer van zulke verhalen gelezen.

Premie is betaald in december en januari. Alleen november misten we. @Brahms.

Polisvoorwaarden doorgelezen. Ga de ING wel bellen om bewijs van ze aanmaningen, want dat zullen ze niet hebben.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Frantic2 schreef:het enige dat de ING hoeft aan te tonen is dat de herinneringen zijn verzonden....
Ontvangen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sabje1991 schreef:oké ik krijg nu het gevoel dat wij achterlijk zijn en alleen wij zo dom doen. Nee, dat is niet zo anders had ik niet meer van zulke verhalen gelezen.

Premie is betaald in december en januari. Alleen november misten we. @Brahms.

Polisvoorwaarden doorgelezen. Ga de ING wel bellen om bewijs van ze aanmaningen, want dat zullen ze niet hebben.
Waarom is die incasso in november eigenlijk mislukt?

Sabje1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018 16:40

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Sabje1991 »

@Lady dat is voor jou niet relevant om te weten, toch?

In de brief die wij kregen staat 'ondanks meerdere aanmaningen hebben wij de betaling van het openstaande bedrag niet ontvangen. Uw woonverzekering hebben wij per 20-11-2017 beëindigd.'

Nog maals: Wij hebben nooit aanmaningen ontvangen!
Laatst gewijzigd door Sabje1991 op 08 feb 2018 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door vroem »

snuffel1 schreef:Off topic
alfatrion schreef:
Frantic2 schreef:het enige dat de ING hoeft aan te tonen is dat de herinneringen zijn verzonden....
Ontvangen.
@alfatrion het is toch echt verzonden en niet ontvangen. Herinneringen en aanmaningen worden per reguliere post verzonden en het voor de ontvanger de bedoeling dat de post ook gelezen wordt maar verplicht is dat niet, zelfs niet als de post aangetekend wordt verzonden. Zoals u het stelt is het zo dat als iemand een brief in het het grote blauwe archief deponeert en aangetekende poststukken niet in ontvangst wenst te nemen onder een betaling uit kan komen omdat de post niet ontvangen zou zijn. In dit geval de ING kan in de administratie de datum van verzending zo terug halen maar doen dat pas als het tot een vordering of rechtszaak komt.

On topic.
De gemiste betaling van november wordt in het huidige systeem van betalingskenmerken e.d. niet meer verrekend met de betaling van december maar blijft als onbetaald open staan dus als de premie van november open blijft staan is er op 1 februari een achterstand van 3 maanden op de premie van november ontstaan en dat zal ook de reden zijn dat de woonverzekering is stopgezet en zoals ik het lees is uw vriend nog niet geroyeerd maar dat de verzekering weer van kracht wordt zodra de premie van november binnen de gestelde termijn op de rekening van ING is bijgeschreven.
ik heb net in een ander topic geleerd dat het wel degelijk zo is dat ING aan zal moeten tonen dat de herinneringen/aanmaningen daadwerkelijk ontvangen zijn.. Ik neem tenminste aan dat deze rechtbankuitspraak/uitleg regelrecht van toepassing is op iets dergelijks, omdat de kern erom ging of eiser correct gehandeld had mbt verzenden en in rekening brengen incassokosten. Tenzij zij aangetekend verstuurd hebben en de goede handtekening kunnen alten zien handelen ze dus onrechtmatig.
Ik vraag mij ook af of er niet meer aan de hand is...

Sabje1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018 16:40

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Sabje1991 »

@vroem heb je daar een link van aub?

Wat zou hier meer aan de hand moeten zijn..? Denk je dat we meerdeed maanden hebben gemist? Want dat is niet het geval

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Sabje1991 schreef:@Lady dat is voor jou niet relevant om te weten, toch?
Dit kan best relevant zijn. Een automatisch incasso die mislukt vanwege te weinig saldo, is anders dan een automatisch incasso die mislukt door een fout bij ING.

In het eerste geval lijkt het me ook dat er een hand in eigen boezem gestoken mag worden.

Sabje1991
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 feb 2018 16:40

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Sabje1991 »

Oké. Dus omdat de ING op een rot datum afschrijft (en dit geen andere dag KAN) en het salaris die dag OF de dag daarna binnen komt kan gelijk de hele verzekering beëindigd worden omdat ING die ene dag niet kon afschrijven?

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Sabje1991 schreef:Oké. Dus omdat de ING op een rot datum afschrijft (en dit geen andere dag KAN) en het salaris die dag OF de dag daarna binnen komt kan gelijk de hele verzekering beëindigd worden omdat ING die ene dag niet kon afschrijven?
Iedere maand dezelfde dag? Dan kunt u er toch rekening mee houden?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk kan het mij uiteraard helemaal niets schelen of er bij u incasso’s misgaan, of de aanmaningen niet ontvangt en ga maar door.

Maar normaal gesproken probeert een bedrijf, als ern incasso niet lukt, dat een dag of wat nadien nog een keer. Maar blijkbaar is uw bankrekening zo krap dat dat ook de tweede keer niet lukt. En blijkbaar is dat bij u ook niet ongebruikelijk want u schrijft dat u, normaal gesproken, na een aanmaning direct betaalt. Dat is prijzenswaardig, maar dan zou ik toch maar in voorkomende gevallen, als het saldo op de rekening zo laag is, dat incasso’s niet zullen slagen, belangrijke betalingen goed in het oog houden. Nu was het een woonhuisverzekering, maar wat dacht u van een autoverzekering als u schade rijdt en de premie is niet betaald? De ellende is niet te overzien.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door renewouters »

Sabje1991 schreef:Oké. Dus omdat de ING op een rot datum afschrijft (en dit geen andere dag KAN) en het salaris die dag OF de dag daarna binnen komt kan gelijk de hele verzekering beëindigd worden omdat ING die ene dag niet kon afschrijven?
Maar dan heb je een ander probleem: een rammelende administratie! Je weet dat er maandelijks moet worden betaald, waarom is het geld er dan niet?

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door renewouters »

Sabje1991 schreef:oké ik krijg nu het gevoel dat wij achterlijk zijn en alleen wij zo dom doen. Nee, dat is niet zo anders had ik niet meer van zulke verhalen gelezen.

Premie is betaald in december en januari. Alleen november misten we. @Brahms
Dan heb je dus een betalingsachterstand van bijna 3 maanden....

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: ING zet zomaar woonverzekering stop

Ongelezen bericht door Brahms »

Premie is betaald in december en januari. Alleen november misten we. @Brahms
Dan heb je dus een betalingsachterstand van bijna 3 maanden....
Inderdaad, dat schreef ik ook maar pakte Topicstarter niet op.

Nu ook nog de schuld bij ING leggen dat ze op de "verkeerde" data het geld innen.

De verzekering is stopgezet omdat er een achterstand van drie maanden was, immers november is nooit betaald.

Gesloten