Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
picobello
Berichten: 64
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:14

Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door picobello »

Heden bericht op teletekst Yarden heeft problemen met de stijgende uitvaartkosten van naturaverzekerden Yarden select en AVVL verzekerden. Dit is de grootste onzin die ze weer in de publiciteit willen brengen. De bewuste polissen zijn destijds afgesloten voor altijd waardevast; ongeacht de kosten op het moment van overlijden. Het ging zo goed met Yarden dat verzekerden die al premie vrij waren zelfs de jaarlijkse bijdrage van € 9,00 per jaar niet meer hoefden te betalen ! Vergeet trouwens niet dat Yarden met de fusie in bezit was van 11 eigen crematoria ( CVN ). Nadien nog meer eigen crematoria; de eigen uitvaartondernemingen, aula's en wagenpark in Nederland. De Vereniging YARDEN is voor 100% eigenararesse van de hele onderneming. De Vereniging voor Crematie AVVL was in 2001 de meest sterke en je kunt spreken dat de AVVL de NUVA heeft over genomen. In 2007 door Consumentenbond en KIFID veroordeeld. Nu proberen zij het weer! Mijn hoop is dat ze bakzeil halen en weer op de vingers wordt getikt door Het Nederlandse Recht; De Nederlandse Bank, door Tros-Radar en Kassa.
Laatst gewijzigd door Radar op 16 jul 2019 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ten behoeve van duidelijkheid / leesbaarheid.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat proberen ze nu precies weer?
Je roept een heleboel, maar heb je zelf eigenlijk wel enig idee wat er nu precies aan de hand is en wat je nu exact zelf beweert?

In het persbericht kwam naar buiten dat de solvabiliteit niet op orde was ( dit is eenvoudig te controleren adhv het jaarverslag ), maar dat de liquiditeit wel in orde was. Heb je überhaupt begrepen wat er nu eigenlijk stond?

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het komt er eigenlijk op neer dat die polissen toentertijd zijn afgesloten en een bepaald bedrag hebben opgeleverd en daarop heeft men een bepaalde winst behaald. Maar die winst is niet genoeg om de steeds duurder wordende begrafenissen en crematies te bekostigen en dus moet er geld bij worden gelegd door Yarden. Moeilijker is het niet.

witte angora
Berichten: 30555
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door witte angora »

Yarden is de goedkoopste uitvaartverzekeraar, maar dat heeft gevolgen. Minder inkomsten betekent ook... juist ja... Je kunt minder uitgeven, of minder winst maken, of minder op de balans hebben staan. En dat laatste is nu dus het geval.

Een extra uitdaging is dat al geruime tijd de rente 0,niks is, en het gevolg daarvan is dat beleggen ook minder oplevert als voorheen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is geen onzin, het is, net als voor particulieren, voor bepaalde bedrijven nu nog steeds leven met de gevolgen van die vermaledijde financiële crisis. In dit geval is een van de factoren die lage rente, die zo laag wordt gehouden omdat de EU daarmee geld, en dus smeermiddel in de economie blijft pompen. Daar wisten ze, toen ze die polissen afsloten, nog helemaal niks van af. Verder zijn ook zij, als verzekeraar, gebonden aan strengere financieringsregels naar aanleiding van die crisis, die regels bestonden toentertijd ook nog niet. Wat betreft die stijgende uitvaartkosten, daar zijn ze als een van de spelers op die markt zelf ook debet aan, en kan/mag geen nieuws voor ze zijn als bedrijf. Opgeteld staan ze daarom waar ze nu staan. Ze kunnen (nog) niet voldoen aan die strengere financieringseisen (solvabiliteit), maar ze hebben genoeg geld in kas (liquiditeit). Het is voorlopig nog "slechts" een papieren probleem, maar ze zullen wel wat moeten met deze situatie, de toezichthouder zal op een gegeven moment die solvabiliteitsregels wel gaan handhaven, en dan kan het hard gaan voor ze.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

picobello schreef:
01 apr 2019 19:42
Heden bericht op teletekst Yarden heeft problemen met de stijgende uitvaartkosten van naturaverzekerden Yarden select en AVVL verzekerden. Dit is de grootste onzin die ze weer in de publiciteit willen brengen. De bewuste polissen zijn destijds afgesloten voor altijd waardevast; ongeacht de kosten op het moment van overlijden. Het ging zo goed met Yarden dat verzekerden die al premie vrij waren zelfs de jaarlijkse bijdrage van € 9,00 per jaar niet meer hoefden te betalen ! Vergeet trouwens niet dat Yarden met de fusie in bezit was van 11 eigen crematoria ( CVN ). Nadien nog meer eigen crematoria; de eigen uitvaartondernemingen, aula's en wagenpark in Nederland. De Vereniging YARDEN is voor 100% eigenararesse van de hele onderneming. De Vereniging voor Crematie AVVL was in 2001 de meest sterke en je kunt spreken dat de AVVL de NUVA heeft over genomen. In 2007 door Consumentenbond en KIFID veroordeeld. Nu proberen zij het weer! Mijn hoop is dat ze bakzeil halen en weer op de vingers wordt getikt door Het Nederlandse Recht; De Nederlandse Bank, door Tros-Radar en Kassa.
Tot nu toe lijkt deze post zelf heel wat meer op "onzin" dan het bericht op teletekst waarnaar je verwijst.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Costnix »

Garden trekt zijn vingers weg, voordat er op getikt kan worden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele kiezen na een pijnlijke ervaring met eerdere niet verzekerde die een factuur opleverde is vaak meer als erfenis was.....
Die kiezen nu voor Budget uitvaarten, en daar is de marge nihil, maar leegstand is nog duurder.

Naast het Biljart in plaatselijk cafe een vaatje legen en dan wegwezen en budget uitvaart,
dus geen koffie met cake maar... en dan valt er voor hun weinig winst meer te behalen om deze verliesgevende oude polissen uit te voeren!

Net als vele lege begraafplaatsen, omdat een graf zo duur is, en ook daar is vaak veel leegstand.
Kijk eens naar de uitvaart die je bij Yarden kreeg aangeboden en de kosten in hun folder en Google dan eens op Budget!

Daar kun je leuk feest van maken en vele zullen blij zijn als ze van mijn af zijn!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze kunnen (nog) niet voldoen aan die strengere financieringseisen (solvabiliteit), maar ze hebben genoeg geld in kas (liquiditeit).
Dat is een mooie samenvatting van de situatie. Net als bijvoorbeeld bij pensioenen moeten ook uitvaartverzekeraars met een bepaalde rekenrente doorrekenen hoeveel geld er nú in kas moet zitten om in de toekomst de uitvaarten te kunnen betalen. Omdat die rekenrente zo extreem laag staat, terwijl de 'doorgerekende' kosten wel normaal stijgen, zouden ze ook extreem veel geld nu in kas moeten hebben.

De toezichthouders rekenen daarbij op een heel veilige manier, wat betekent dat de conclusie al snel wordt dat er 'te weinig' geld in kas zit om in de toekomst alle lasten te kunnen betalen. Maar dat is dus grotendeels een papieren tekort. Wel iets om rekening mee te houden, natuurlijk, want er willen liever geen Griekse toestanden.

Clona
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 apr 2019 09:53

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Clona »

Gaat Radar in actie komen naar aanleiding van de publicatie in het Financieel Dagblad dd 1 april jl.? Daarin wordt gesproken over 'Afstempelen' wat naar ik begrijp betekent dat Yarden in samenspraak met DNB polishouders het recht ontneemt op de oude natura polis voorwaarden van de AVVL. Uiteraard ben ik bevreesd over dit afstempelen.
Destijds, (uitzending Tros Radar 17 september 2007) heeft men mede door deze uitzending bewerkstelligd dat toen de rechten niet werden afgenomen door een uitspraak van de KIFID.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door joep873 »

kweenie schreef:
03 apr 2019 09:41
De toezichthouders rekenen daarbij op een heel veilige manier, wat betekent dat de conclusie al snel wordt dat er 'te weinig' geld in kas zit om in de toekomst alle lasten te kunnen betalen. Maar dat is dus grotendeels een papieren tekort.
Het is meer dan een papieren tekort door lage rekenrentes. Probleem voor Yarden is dat de begrafeniskosten zo snel zijn gestegen dat de beloftes op naturapolissen op termijn niet nagekomen kunnen worden. Al voor de kredietcrisis met zijn lage rentes is Yarden begonnen met pogingen die beloftes te versoberen, maar daarbij zijn ze steeds teruggefloten.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat papieren probleem van Yarden leidt wel tot echte problemen voor de verzekerden:
https://www.nu.nl/geldzaken/5959109/fin ... vaart.html

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Yarden doet het na 12 jaar weer.
Door het Kifid teruggefloten worden en nu via een nieuwe truc een deel van de verzekerden waar Yarden heel graag vanaf wil duperen en uiteraard met instemming van de Ned Bank en heel opvallend ook de “Consumenten”bond.
Van een consumentenbond zou ik iets anders verwachten, dan te verklaren zuur voor de verzekerden maar wel duidelijkheid.
De truc is volgens de punten 4.5 en 4.6 mag het allemaal gebeuren en met goed vinden van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.

4.5 De verzekeraar kan a de periodieke premies voor hen die reeds verzekerd zijn wijzigen.
b. de in het eerste lid genoemde rechten beperken tot ten hoogste het bedrag dat laatstelijk als grondslag voor de berekening van de technische reserve heeft gediend en dat per groep verzekerden onder benaming ‘onvoorwaardelijke rechten’ in elk financieel verslag van de verzekeraar wordt vermeld.

4.6 Een beperking als omschreven in 4.5 onder b alsook een eventuele wijziging in de ‘Omschrijving van Rechten’ , die een beperking inhouden, behoeven alvorens invoering , de goedkeuring van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders

Is er een gewone burger die dit in begrijpelijk Nederlands kan vertalen?

Ongeveer 1/3 van hun klanten lees verzekerden mogen opdraaien voor de zgn verliezen van het bedrijf berekend door een rekenrente.
Yarden heeft meerdere crematoria en Uitvaarorganisaties en gebouwen , schroeven zelf de prijzen buiten proportioneel op en roepen daarna, dat alles zoveel duurder is geworden.
Degenen die het raakt, we zullen net als in 2007 weer gezamenlijk ons moeten verweren.
Zal Radar het weer oppakken?

gerard1938
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jan 2016 11:09

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door gerard1938 »

Stipt bijgehouden heb ik mijn AVvL-historie niet, maar de Yarden-brief annex polis '93, een rechtenomschrijving (de kleine lettertjes) en een 'snel foldertje' met hun "waarom ?" schiet me nu toch écht verkeerd !
Mijn AVvL polis was namelijk in de 70-er jaren al premievrij.
Die premievrij clausule was de reden dat mijn ouders mij in '38 naast de geboorteaangifte ook bij de AVvL onderbrachten.

Toch ben ik - door de naamsverandering Yarden ? - later weer premie moeten gaan betalen.
Van die 'move' heb ik tot op de dag van vandaag een nare smaak over gehouden want een uitvaartpolis is geen autoverzekering waar je schadevrije jaren overal toepassing vinden. En komt een switch dus niet im Frage.

Idd had de man zojuist in EénVandaag groot gelijk met "dan had ik al die premiebetalingen wel op eigen rekening gedaan".
Vandaag op mijn 80e was dat €6720 geweest. Precies dekkend. Én....ik ben er nog. ;-)

Ja, beste Eres, ik hoop dat met je:
zal Radar ook dit weer oppakken ?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Eres schreef:
02 jul 2019 19:13

Ongeveer 1/3 van hun klanten lees verzekerden mogen opdraaien voor de zgn verliezen van het bedrijf berekend door een rekenrente.
Yarden heeft meerdere crematoria en Uitvaarorganisaties en gebouwen , schroeven zelf de prijzen buiten proportioneel op en roepen daarna, dat alles zoveel duurder is geworden.

Exact dit dus. Het is een kwestie van de markt in handen houden zodat er geen concurrentie ontstaat, en Yarden de prijzen bepaalt.

Ook blijkt weer eens (zoals ik al zo vaak roep( dat dergelijke verzekeringen alleen de verzekeraars spekken: jarenlang prmie betalen en vervolgens kan je als verzekerde nog bijbetalen.

Weer een fraai staaltje "hoe klop ik de portemonnaie van de klant leeg".

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, en maar uitvaartverenigingen en Onderlingen opkopen en zogenaamd garanderen dat alles hetzelfde blijft.

De vorige truc die ze uithaalden, stilletjes natura omzetten in sommen, heeft al een heleboel mensen de das omgedaan. Enkelen hebben zich verzet en geprocedeerd en natuurlijk gewonnen. En nu fl***en ze dit. Schandelijk.

Ik ben blij dat ik daar niets heb lopen.

16again
Berichten: 16032
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door 16again »

Even door het jaarverslag 2017 gebladerd:
https://www.yarden.nl/web/file?uuid=bb9 ... entid=7712

Ook met de toen eveneens lage rentestand werd een positief resultaat geboekt van 15 miljoen
En waren de beleggingsopbrengsten + 47 miljoen
704 werknemers, met personeelskosten van ruim 57 miljoen. Gemiddeld bruto loon is dus zo'n 81.000 euro.

Normaal geef ik commentaar....wat nu overbodig is

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

16again schreef:
02 jul 2019 20:51

704 werknemers, met personeelskosten van ruim 57 miljoen. Gemiddeld bruto loon is dus zo'n 81.000 euro.

Zou een ovenist dat verdienen?

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Erthanax »

Die 81.000 euro vormen niet het brutoloon, maar de personeelkosten per werknemer. Naast het loon zijn dat ook de werkgeverslasten en bv. kosten voor opleiding/training.

Ik ben het met u eens dat het hoog lijkt, maar ik weet niet hoe hoog de gemiddelde personeelkosten per werknemer zijn in andere branches.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Yarden / AVVL natura uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Deel het totale bedrag aan personeelskosten rustig door twee om een beetje in de buurt van het kale brutoloon te komen. Niets schokkends aan.

Gesloten