LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvullende WW uitkering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen zorg, die WW stopt toch wel in 2020, of je nu wel of niet die aanvulling krijgt. Stop je eerder met werken? Dan herleven de huidige rechten, maar dan tot de huidige einddatum. Stop je na 26 weken werken? Dan ontstaat er een nieuw WW-recht gebaseerd op je totale arbeidsverleden.

Het enige nadeel is dat het iets lager uitvalt omdat je huidige inkomen iets lager ligt. Maar het voordeel is hoe dan ook dat je voorlopig van die sollicitatieplicht af bent, en dat je geen training hoeft te volgen.

Wat met jouw leeftijd, en zeker als je volgend jaar 65 bent, allemaal volslagen onzin is, laten we eerlijk wezen.

Ooit heb ik een vrouw gekend die al jarenlang in de bijstand zat. Moest op een gegeven moment op gesprek komen. De eis was dat ze ging solliciteren. Mevrouw stond perplex, want ze zou de dag daarop 65 worden, en in aanmerking komen voor AOW. Toch bleef de Soos vasthouden aan de sollicitatieplicht.

Regeltjes, weet je wel, regeltjes. De regeltjes zijn er niet voor de mens, nee, de mens is er voor de regeltjes.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik weet niet wanneer uw AOW ingaat, maar één jaar voor die datum stopt ook uw sollicitatieplicht als u dan WW hebt.

Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door Drylster »

Lady1234 schreef:
17 aug 2019 16:14
Ik weet niet wanneer uw AOW ingaat, maar één jaar voor die datum stopt ook uw sollicitatieplicht als u dan WW hebt.
Onder de nieuwe regels is mijn pensioen datum 1-6-2022.
Dus als mijn dienstverband niet wordt verlengd, ik ben dan net 65 geworden moet ik nog 18 maanden werken.
Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik tot mijn pensioen mag blijven werken bij mijn huidige werkgever, maar dat is niet zeker. Wat zeker is , is dat de arbeidsovereenkomst, zonder verlenging, ophoud op 31 december 2020. Dan, na een half jaar, stopt mijn sollicitatieplicht.
Het is dan nog te bekijken hoe mijn WW rechten dan zullen zijn. Dat moet ik nog maar eens navragen bij het UWV

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw ww rechten zijn dan prima. Maar laat dat stuk nog eens aan u uitleggen door het UWV. Dan bent u gerustgesteld.

uwv_webcare
Berichten: 97
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:59
Contacteer:

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door uwv_webcare »

Beste Drylster,

Ik heb dit topic doorgenomen en ik zie dat je een aantal vragen hebt.

Als je weer aan het werk gaat en wij zien dat je 2 maanden achterelkaar meer dan 87,5% hebt verdient van je WW-maandloon, zien we dat je genoeg inkomsten hebt en zullen we je WW-uitkering beëindigen. Verdien je minder? Dan heb je recht op een aanvullende WW-uitkering.

Je kan je recht op WW-uitkering stopzetten als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
1. Je werkt of gaat werken in loondienst.
2. Je verdient 87,5% of minder van uw WW-maandloon.
3. Je bent minder uren gaan werken en het verschil met het aantal uren waarop je WW-uitkering is gebaseerd, is minder dan 5 uur per week. Of je werkt meer of hetzelfde aantal uren.

Voldoe je niet aan de voorwaarden? Dan kun je je WW-recht niet stopzetten, maar wel de WW-betaling zoals je al aangaf. Stop je de WW-betaling? Dan kan het dus zijn dat je geen recht meer hebt op WW, omdat de maximale duur van je recht op een WW-uitkering is bereikt. Dit is wettelijk zo bepaald.

Ik lees ook dat jouw contract loopt tot en met 31 december 2020 en je wilt weten of je dan een nieuwe WW-uitkering moet aanvragen. Het is inderdaad belangrijk dat je dan een nieuwe WW-uitkering aanvraagt op 24 december 2020, dit omdat je een nieuw ‘’WW-recht’’ hebt opgebouwd. Wij gaan dan opnieuw naar jouw totale arbeidsverleden kijken om de duur van je WW-uitkering te berekenen.

Die nieuwe uitkering kan lager zijn dan je oude uitkering. Wij kijken dan of een deel van je oude uitkering kan herleven. Als je oude WW-uitkering herleeft wordt, is het totaalbedrag van je uitkering net zo hoog als je oude uitkering.

Verder geef je aan dat je 4x moet solliciteren en daarnaast voor 36 uur werkzaam bent, heb je al een keer de sollicitatieplicht besproken met jouw adviseur werk? Je kunt de adviseur werk bereiken via de werkmap. Meer informatie: https://www.uwv.nl/particulieren/werklo ... lliciteren.

Ik hoop dat ik je zo wat gerust heb kunnen stellen en ik wens je verder een mooie dag vandaag.

Met vriendelijke groet,

Jim
UWV Webcareteam

Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door Drylster »

Beste Jim,

Bedankt voor uw reactie.
k heb nu meermaals contact gehad met het UWV over de aanvullende uitkering die het UWV mijn uitkeert.
Dat ik 36 uur per week werk heeft geen invloed op mijn aanvullende uitkering.
Er wordt alleen gekeken naar het bruto inkomen van mijn vorig en huidige werkgever.
Daar zit een verschil. Bij mijn vorige werkgever was het bruto dagloon hoger omdat er rekening werd gehouden met vakantiegeld en einde jaars uitkering. Bij mijn huidige werkgever heb ik een IKB, dit wordt niet maandelijks uitbetaald, maar spaar ik op tot december. Deze IKB opbouw zorgt er dus voor dat er een verschil is in het bruto inkomen van toen en van nu.
Als ik mijn WW uitkering laat stop zetten, krijg ik geen aanvulling meer, maar verloopt het termijn op recht op WW wel.
Stel nu eens dat mijn huidige werkgever, om wat voor reden dan ook, besluit om ontslag te geven in augustus 2020. ik heb dan geen recht meer op WW, want het recht op WW verloopt op 20 september 2020.
Het is voor mij onbegrijpelijk dat ik gewoon 36 uur per week een arbeidsovereenkomst heb met voldoende inkomen en dat het UWV vind dat onvoldoende inkomen heb en dus een aanvulling uitkeert met de daarbij behorende plichten.
Waarom kan de WW uitkering niet gewoon worden stopgezet. Dan heb ik één jaar WW gehad. Bij vroegtijdig ontslag kan ik een beroep doen op het herlevingsrecht. Ik hoop natuurlijk tot aan mijn pensioen te mogen blijven werken voor de huidige werkgever, maar dat staat niet vast. Vast staat dat ik een tijdelijk dienstverband heb tot 01-01-2021.
Het is me wel bekend dat bij geen verlenging van de tijdelijke overeenkomst ik gewoon weer een WW uitkering kan aanvragen en er wordt gekeken naar mijn totale arbeidsverleden voordat ik een WW uitkering heb gekregen.
Wat me dwars zit is, als ik vroegtijdig ontslag zou krijgen, hoe mijn WW rechten dan zullen zijn.
Wat betreft de vrijstelling van sollicitatieplicht zou ik graag wat meer info willen hebben. Welke mogelijkheden zijn er?

Op de site van het UWV wordt alleen gesproken over vrijstelling:

In overleg met uw adviseur werk kunt u misschien voor een bepaalde periode vrijstelling van de sollicitatieplicht krijgen. U kunt dit aanvragen via de Werkmap. In de volgende situaties kunt u vrijstelling krijgen:

U doet mantelzorg. Dit is de onbetaalde en noodzakelijke zorg voor een zieke of gehandicapte in uw naaste omgeving. Bijvoorbeeld een familielid. Hierbij gaat het om zorg die meer tijd en energie kost dan normale ziekenzorg. U kunt maximaal 6 maanden vrijstelling krijgen van uw sollicitatieplicht om een andere oplossing voor de mantelzorg te vinden. Is er sprake van een heel uitzonderlijke situatie? Dan kan de termijn steeds met 1 maand verlengd worden.
Er vindt in uw privésfeer plotseling een crisissituatie plaats. U kunt dan maximaal 6 maanden vrijstelling krijgen.
U bent werkloos geworden en u gaat evenveel uren werken als in uw vorige baan. En u verdient met dit werk minder dan 87,5 % van uw WW-maandloon. Dan heeft u een periode van 3 maanden vrijstelling van de sollicitatieplicht als u weer minimaal 3 maanden gaat werken. Ook moet een van de volgende situaties voor u gelden:
U werkt hetzelfde aantal uren als in uw oude baan.
U werkt meer uren dan in uw oude baan.
U werkt minimaal 36 uur per week.

Na 3 maanden heeft u weer sollicitatieplicht.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan laat u die IKB toch elke maand uitkeren? Dan is uw ‘probleem’ verholpen.

jos.jansen
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 sep 2017 09:49

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door jos.jansen »

Met die aanvulling klopt - een oud-collega zat enkele euro's onder het salaris van zijn vorige baan / uwv vulde aan met enkele euro's per maand. De oud-collega kon de uitkering niet tijdelijk stopzetten tot zijn nieuwe tijdelijke contract was afgelopen en moest ook 4 x per 4 weken blijven solliciteren.... "zo zijn de regels en daarmee zul je het moeten doen"... daar komt het op neer. of het allemaal logisch / billijk is, is geen punt van discussie: de regelmakers, dus onze regering is de enige die dit aan zou kunnen passen...

Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door Drylster »

Lady1234 schreef:
08 sep 2019 13:17
Dan laat u die IKB toch elke maand uitkeren? Dan is uw ‘probleem’ verholpen.
Dan moet, ik omdat het UWV beslist een aanvulling wil uitkeren, mijn IKB laten iedere maand laten uitbetalen. Het is een krankzinnige situatie.
Als ik bij een gewone werkgever in dienst zou zijn met hetzelfde bruto salaris als nu, heb ik geen recht op een aanvullende WW uitkering omdat er dan wel rekening wordt gehouden met het vakantiegeld en dat wordt ook alleen in mei uitbetaald en is dus ook uitgesteld loon.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Aanvullende WW uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, maar men kan niet alles hebben. U wilt niet hoeven solliciteren en u wilt niet uw recht op WW opgebruiken tegen een betaling van € 500 per maand. Misschien logisch. Dus als het niet links om kan, dan maar rechtsom.
Dan zet u dat maandelijkse bedrag aan IKB voor september t/m november even op een spaarrekening, want in december wordt het toch al uitbetaald.

Uw IKB bestaat natuurlijk uit meer dan slechts het vakantiegeld. Volgens mij kunt u ook een deel laten uitbetalen. Maar volgens de regels komt het toch helemaal vrij in december.

Gesloten