LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Welke verzekering?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Ridder777

Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Goede morgen beste mensen van het forum,

Ik was vorige week bij mijn zwager en zusje op bezoek.
Helaas stootte ik in de woonkamer de telefoon van mijn zwager op de grond.
Ik heb meteen die zelfde avond via de computer de schade gemeld.
Ik zit al erg lang bij Aon, waar ik een aansprakelijkheidsverzekering heb.
(ik heb nog nooit 1 cent geclaimd)
Aon zegt dat het via de inboedel moet van mijn zwager?
Mijn zwager heeft OHRA gebeld en die zeggen dat het via de aansprakelijkheidsverzekering van mij moet?
Wie heeft er gelijk?
Het is een klein scheurtje in het scherm van de Samsung S10.
280 tot 300 E kost het .
Wie heeft er tips?
Ik heb dit nog nooit meegemaakt gelukkig, en helaas nu de 1e keer.
Ik heb er ook niet veel verstand van.
(ik deed het per ongeluk)

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door kuklos »

Gewoon claim indienen bij jouw verzekeraar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door berndv »

jouw zwager moet zijn kosten laten inschatten, daarvan zal hij een prijsopgave krijgen en die geeft hij aan jou, met die prijsopgave ga jij naar jouw verzekering.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw verzekeraar moet die schade vergoeden.

De inboedelverzekering van zwager heeft er niets mee van doen en voor hetzelfde geld heeft hij helemaal geen all-risk dekking.

miexie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:18

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door miexie »

Veel aansprakelijkheidsverzekeraars hebben in de voorwaarden staan dat zij schade aan derden alleen vergoeden indien er geen andere verzekering is die de schade dekt.

Dit staat in de polisvoorwaarden van AON ook als volgt omschreven:

3.2
U of een andere verzekerde krijgt geen vergoeding voor schade die u of een andere verzekerde
kunt krijgen via een andere verzekering, voorziening of een wet.

Dit betekent dat de eigen verzekering van benadeelde 'voor gaat' en de schade dus zou moeten vergoeden (mits de oorzaak ook verzekerd is op de polis van benadeelde).

Dit kan ook nog een voordeel hebben qua uitkering. In veel gevallen keert een inboedelverzekering uit op basis van nieuwwaarde en gaat bij een aansprakelijkheidverzekering de leeftijd van het beschadigde meteen meetellen omdat die op basis van dagwaarde vergoeden. En wordt er dus een afschrijving toegepast.

Overigens kan het wel zijn dat benadeelde op zijn eigen verzekering een eigen risico heeft. Dit kan dan vervolgens alsnog op de aansprakelijkheidsverzekering indiend worden.

Mocht de eigen verzekeraar van benadeelde toch erbij blijven dat zij niet als eerst aan zet zijn dan zou ik hiervan een schriftelijke verklaring opvragen (mailtje is ook voldoende) en dit doorsturen naar de aansprakelijkheidsverzekering. Zij zullen de schade dan, neem ik aan regelen. Het kan zijn dat ze zich daarna nog achter de schermen in verbinding gaan stellen met de verzekeraar van benadeelde, maar daar zul je mogelijk dan zelf niets meer van horen/merken.

Succes!

miexie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:18

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door miexie »

Nog ter aanvulling op mijn vorige reactie. Indien de benadeelde geen dekking heeft voor deze schade op zijn eigen verzekering, dan is het uiteraard ook goed om hiervan een verklaring van zijn verzekering van op te vragen en deze naar de aansprakelijkheidsverzekering te sturen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Revoked »

Met BlackFriday heb je een scherm,digitizer mèt frame voor €175. Origineel.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@miexie

Maar zwager met de kapotte mobiel is niet de ‘U’ uit die voorwaarden hij is ook niet een ‘andere verzekerde’ van die polis.

Als men schade aan iemand toebrengt, dient men dat te claimen op de AVP van de aansprakelijke. Of de benadeelde het eventueel liever bij zijn eigen verzekering claimt, is ter keuze aan hem. Staat er wel een claim op zijn naam.

Dus die clausule is niet voor de benadeelde. U begrijpt die clausule verkeerd.

“U of een andere verzekerde krijgt geen vergoeding voor schade die u of een andere verzekerde kunt krijgen via een andere verzekering, voorziening of een wet. Dit geldt ook als u die vergoeding had kunnen krijgen als u deze verzekering niet had gehad” bron AON

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Samsung S10 vanaf €480 of heeft hij de 512 versie van €578,-?

De Amoled schermen zijn duurder dan gewone maar is er geen Gorilla glas voor te leveren?
Ik zie ze voor €14,95 staan en dat lijkt me wel handiger....
dit H9 glas lijkt me een goede investering en dus naast herstel ook gelijk die erop doen.
Dan is hij Ridder proef geworden!

Of gaat hij voor het Panzer glas van €23,95, dat zou nog sterker moeten zijn?

Als hij een verklaring van geen verzekering geeft moet jou verzekeraar alles betalen.
Of wacht je 6 weken op een Ali Express glaasje van €1,09 ook die heb ik goede ervaringen mee... merkloos glas....

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@hypo63

Dat is onjuist. Men hoort de schade te claimen bij de veroorzaker.

Dat het soms voordeliger is dat bij je eigen verzekeraar te doen, is een andere zaak.

En de verzekeraars hebben vaak afspraken om geen schade bij elkaar te gaan verhalen, knock for knock, dan heb jij wel een claim achter je naam staan.

miexie
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2011 15:18

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door miexie »

@Lady1234

'Dat is onjuist. Men hoort de schade te claimen bij de veroorzaker.'

Volgens wie?

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

U geeft aan al langere tijd bij Aon verzekerd te zijn.
Welke polisvoorwaarden zijn er van toepassing?

Daarnaast, als Aon uw claim afwijst heeft u ook een afwijsbrief waarin de afwijzing onderbouwt dient te worden. Heeft u die al ontvangen?

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

miexie schreef:
27 nov 2019 14:39
@Lady1234

'Dat is onjuist. Men hoort de schade te claimen bij de veroorzaker.'

Volgens wie?
Omdat degene die de schade veroorzaakt, normaal gesproken, ook voor die schade aansprakelijk is.

Dat heeft helemaal niets met verzekeringen maken. Voor hetzelfde geld heeft de veroorzaker geen verzekering voor schade die hij veroorzaakt, en voor hetzelfde geld heeft de benadeelde geen verzekering die dergelijke schade dekt.

Maar als een veroorzaker daarvoor een verzekering heeft, kan HIJ of ZIJ dat claimen bij zijn verzekeraar.

Annedien
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2016 11:24

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Annedien »

@ allemaal

Laatste keer heeft een man van een bouwonderneming die renovaties aan mijn huis deed mijn bril kapot gemaakt door erop te gaan zitten.
Natuurlijk heb ik hem dezelfde dag aansprakelijk gesteld voor de geleden schade en verteld dat hij zijn WA voor bedrijven moest inschakelen. Mijn verrassing was heel groot toen hij mij doodleuk vertelde dat ik mijn inboedelverzekering moest inschakelen.
Ik was natuurlijk boos want hij veroorzaakt de schade. Maar toch heb ik mijn verzekering maar gebeld. En ja hoor het klopt, ik moest inderdaad mijn inboedelverzekering hebben, en eigen risico bestaat op dat punt namelijk niet want de veroorzaker ben je zelf niet.

Dus inderdaad RAAR, maar echt waar.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op een normale inboedelverzekering is een bril helemaal niet gedekt.

Het gaat helemaal niet over een eigen risico.

En dan is het in uw geval ook nog maar de vraag of die brave man aansprakelijk was voor de schade. Hij ging op uw bril zitten. Lag die dan op een stoel? Daar hoeft iemand niet op verdacht te zijn.

Maar als u een paar keer per jaar aan u door anderen veroorzaakte schade claimt, komen al die claims wel op uw naam te staan. Kunt u echt moeilijk van verzekering veranderen.

Het is dus wel makkelijk, claimen bij de eigen verzekering, maar het is dus NIET waar dat dat moet.

Annedien
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 nov 2016 11:24

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Annedien »

Beste Lady 1234,

Quote "Op een normale inboedelverzekering is een bril helemaal niet gedekt. "

Hoe weet u nu zo precies welke verzekring ik heb en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn?

Mijn verzekering gaf al aan dat dit de juiste gang van zaken was, ondanks dat het oneerlijk voelt.
Dus helaas raar maar waar.

Wellicht kan je ook openstaan voor andere antwoorden dan wat jezelf denkt.
Bel anders je verzekring eens en kijk dan wat het antwoord is voordat je pertinent zegt :" IS NIET WAAR."

En ik raad Topicstarter dan ook aan om zijn eigen verzekering te bellen en te vragen naar de juiste weg om te bewandelen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Voor de goede orde.

De reden dat het in de regel verstandig is om naar de inboedelverzekeraar te stappen ipv de AVP-verzekeraar is omdat een inboedelverzekeraar vergoed op basis van nieuwwaarde en een AVP-verzekeraar schade vergoed op basis van dagwaarde.

Niets moet. Er is geen verplichte route, want beide verzekeringen zijn onverplicht.

Of wist iedereen dat al?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Toeter schreef:
27 nov 2019 16:11
Of wist iedereen dat al?
:D

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Was het maar waar dat een inboedel vergoedt op dagwaarde. Volgens mij heeft alleen ING een 10 jaar nieuwwaarde dekking en anderen kennen het systeem van dat als iets door afschrijving minder dan 40% waard is, slechts die waarde vergoed wordt.

Een normale inboedelverzekering dekt brand, inbraak, diefstal en waterschade, en dergelijke met soms nog enige uitsluitingen.

Als men een all-risk clausule, uiteraard tegen hogere premie, op de polis heeft, komen ook ongelukjes, zoals het laten vallen van een mobiel op de plavuizen of het omstoten van een vaas bij het ophangen van een schilderij enz... voor vergoeding in aanmerking.

Maar als men te vaak gebruik maakt van die all-risk dekking, wordt die geschrapt of je krijgt een hoger eigen risico.

Uiteraard kost het wat meer moeite om de claim op de juiste plaats neer te leggen, maar als iemand schade berokkent aan een ander, en daarvoor aansprakelijk is, moet hij die schade vergoeden. Als hij daarvoor een verzekering heeft, is dat fijn, voor hem dus.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Welke verzekering?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Lady1234 schreef:
27 nov 2019 16:40
Was het maar waar dat een inboedel vergoedt op dagwaarde.
Wie stelt dit dan?

@Lady:

Er zijn honderden, zo niet duizenden verschillende voorwaarden in omloop. https://polisvoorwaarden.moneyview.nl/
In plaats van aan te nemen welke voorwaarden er van toepassing zijn kan je ook vragen welke van toepassing zijn.

Gesloten