Autoverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Cro schreef:
08 mei 2021 00:19
NeoDutchio schreef:
07 mei 2021 18:56
Een auto laten repareren die economisch total los is werd nooit gedaan. De kosten wegen immers niet op tegen de opbrengst. Het is altijd zo geweest dat je bij schade de schade vergoed krijgt. Dat wil zeggen bij total los de dagwaarde. Tenzij het om een bijzondere auto gaat en deze tegen een taxatiewaarde is verzekerd.
Maar hoort de dagwaarde niet de waarde te zijn waarvoor je een vergelijkbare auto, zoals voor het moment van de crash, kan terugkopen. Als TS geen vergelijkbare auto kan terugkopen, lijkt me niet dat hem de dagwaarde geboden wordt, maar dat de verzekering er met een laag bod vanaf probeert te komen. Iets waar ik trouwens niet raar van op zal kijken.
De waarde van een auto is sowieso anders dan de aankoopprijs. De waarde is waarvoor je een auto kunt verkopen. Dus als je die dagwaarde krijgt is je vermogen voor en na het ongeval even groot. Als je de aankoopprijs voor een vergelijkbare auto krijgt groeit het vermogen, en dat is niet de bedoeling van een verzekering.

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Jablan »

Wat ik mis in dit topic: de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de extra kosten. Via de verzekering wordt de dagwaarde vergoed, dat valt onder de reguliere dekking. Als herstel meer kost, dan kun je het verschil direct verhalen op de tegenpartij.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
08 mei 2021 14:18
Wat ik mis in dit topic: de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de extra kosten. Via de verzekering wordt de dagwaarde vergoed, dat valt onder de reguliere dekking. Als herstel meer kost, dan kun je het verschil direct verhalen op de tegenpartij.
Dat is al geopperd.

Maar dat werkt echt niet zo. De aansprakelijkheid van de tegenpartij wordt overgenomen door de verzekeraar van de tegenpartij.

thecure
Berichten: 2704
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door thecure »

Hoeveel is die dagwaarde dan? Zo groot vind ik die schade niet...

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
08 mei 2021 15:32
Jablan schreef:
08 mei 2021 14:18
Wat ik mis in dit topic: de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de extra kosten. Via de verzekering wordt de dagwaarde vergoed, dat valt onder de reguliere dekking. Als herstel meer kost, dan kun je het verschil direct verhalen op de tegenpartij.
Dat is al geopperd.
Maar dat werkt echt niet zo. De aansprakelijkheid van de tegenpartij wordt overgenomen door de verzekeraar van de tegenpartij.
Te snel gelezen, sorry voor de vervuiling.

Arizonakid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Arizonakid »

thecure schreef:
08 mei 2021 15:46
Hoeveel is die dagwaarde dan? Zo groot vind ik die schade niet...
Die schade is best groot hoor, complete achterste zijpaneel moet vervangen, ophanging krom, en dan nog alles wat je niet direct ziet. Corsa van die leeftijd is niet veel waard, en is al bij een kleinere schade dan dit economisch total loss.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En hoe oud is die Corsa dan?

Cro
Berichten: 2054
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Cro »

PeterPeters1966 schreef:
08 mei 2021 13:11

De waarde van een auto is sowieso anders dan de aankoopprijs. De waarde is waarvoor je een auto kunt verkopen. Dus als je die dagwaarde krijgt is je vermogen voor en na het ongeval even groot. Als je de aankoopprijs voor een vergelijkbare auto krijgt groeit het vermogen, en dat is niet de bedoeling van een verzekering.
Op welke wijze groeit in jouw voorbeeld het vermogen?

Stel TS heeft vlak voor het ongeluk een auto die hij kan verkopen voor €2000
De 3de partij veroorzaakt nu het ongeluk.
Daarna komt de verzekering met een dagwaarde van bijvoorbeeld €1500

Met die €1500 kan TS in principe nooit een auto terugkopen die hij direct weer kan verkopen voor €2000
Bij jouw redenatie neemt het vermogen van TS dus af, en dat kan nooit de bedoeling zijn.

zou TS €2000 krijgen om een vergelijkbare auto te kopen die hij ook weer zou kunnen verkopen voor €2000 blijft zijn vermogen juist gelijk, wat mijn inziens juist zou moeten gebeuren in een situatie als deze.
Laatst gewijzigd door Cro op 09 mei 2021 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat een gezeur. Als de Ts het niet eens is met de dagwaarde moet hij een expert inschakelen.

_Hans_
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2011 01:48

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door _Hans_ »

Kenneth1980 schreef:
07 mei 2021 23:45
Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering? Het lijkt mij niet wenselijk dat de tegenpartij bepaalt hoeveel er wordt uitgekeerd door je de dagwaarde te geven. Het loont denk ik om zelf een expert in de arm te nemen om de dagwaarde vast te stellen. Heb je de auto toevallig naar een reparateur gebracht die aangewezen is door Inshared? Daar zou ik namelijk toch wel wat gezonde achterdocht bij hebben. Tussen schadebedrijven zit best wel wat verschil.

Recent had een collega van mij schade en deze is ook zelf langs schade herstel bedrijven gegaan. Hij had een zeldzame auto die vrijwel niet in Europa voorkomt en wilde deze graag hersteld hebben, Uiteindelijk had hij een herstel bedrijf gevonden die de auto niet afschreef. Het was een oudere auto en er was best wel discussie over de dag waarde.

Jaren geleden toen ik zelf aangereden was heb ik ook gewoon even gekeken waar voor mij de gunstigste schade herstel was. De tegenpartij zat heel duidelijk fout en mijn rechtsbijstand ging het regelen. Was super geregeld.

Van de ANWB website
De dagwaarde van een auto wordt door een expert vastgesteld. Het bedrag moet overeenkomen met de prijs die voor een andere, zoveel mogelijk vergelijkbare auto betaald moet worden. Bij het vaststellen van de dagwaarde is onder meer van belang: leeftijd van de auto, staat van onderhoud, kilometerstand en gangbaarheid van het betreffende merk en type. Van het vastgestelde bedrag kan niet altijd een vergelijkbare auto worden gekocht. Dit komt doordat de dagwaarde en de verkoopprijs verschillen. Met name bij een oudere auto is het van belang om de expert informatie te geven over het onderhoud dat aan de auto is gepleegd. Bijvoorbeeld door de nota's te overleggen.
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering bij Inshared en al op de hoogte gebracht. Kan alleen per email dus dat duurt weer even.
Mijn Opel Corsa Enjoy is van 2008 en heeft ca. 86.000 km gereden. Vorige maand heb ik de auto een onderhoudsbeurt gegeven en een APK-keuring bij de Opel dealer.

Van Inshared mag ik alleen bij ABS Herstelbedrijf de schade laten vaststellen en niet door een Opel dealer anders geldt mijn verzekering niet zegt Inshared.

De dagwaarde op Independer.nl en anwb.nl schelen bijna € 1.000,-
Door vandalen zijn er links en rechts op de deuren krassen aangebracht dus dat verlaagd de dagwaarde zei de schade expert DEKRA uit Alkmaar. Hij heeft me een formulier toegestuurd die ik moet ondertekenen, een afstandsverklaring. Dan kan hij de auto aan de hoogste bieder verkoper.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

Cro schreef:
09 mei 2021 00:28
Stel TS heeft vlak voor het ongeluk een auto die hij kan verkopen voor €2000
De 3de partij veroorzaakt nu het ongeluk.
Daarna komt de verzekering met een dagwaarde van bijvoorbeeld €1500

Met die €1500 kan TS in principe nooit een auto terugkopen die hij direct weer kan verkopen voor €2000
Bij jouw redenatie neemt het vermogen van TS dus af, en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Je voorbeeld is anders dan wat gezegd wordt. Met jouw bedragen: TS heeft een auto die hij kan kopen voor 2000 en die hij kan verkopen voor 1500. Wat is dan 'de waarde' van de auto?

Als TS de auto al vijf jaar in bezit heeft, dan kan het best zijn dat hij er al wel aan dacht om een andere auto te kopen. Was er geen ongeluk geweest, dan had hij wellicht volgende maand de auto ingeruild en er 1500 voor gekregen. Zou hij 2000 van de verzekering krijgen, dan zou hij er dus 500 op vooruit gaan. Dag is 1500 dus een eerlijke dagwaarde. Omdat hij er anders inderdaad op vooruit zou gaan.

Andersom, als TS gisteren de auto heeft gekocht voor 2000, dan zou het misschien juist logischer zijn om 2000 te vergoeden. Maar dan is het ook wel weer gek dat precies dezelfde auto ter verschillende dagwaardes heeft. Dan wordt het voor je gevoel helemaal een loterij in te bepalen hoeveel je krijgt.

Daarom hebben sommige verzekeraars, om dit verschil te overbruggen, een aanschafwaarderegeling bij hun autoverzekering. Dan krijg je de eerste tijd na de aankoop niet de lagere dagwaarde vergoed, maar de aanschafwaarde. Wellicht een idee voor TS om bij de volgende auto te kiezen voor een verzekeraar waarbij je voor zo'n aanschafwaarderegeling kunt kiezen?

Kenneth1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2021 22:55

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Kenneth1980 »

_Hans_ schreef:
09 mei 2021 00:45
Ik heb een rechtsbijstandsverzekering bij Inshared en al op de hoogte gebracht. Kan alleen per email dus dat duurt weer even.
Mijn Opel Corsa Enjoy is van 2008 en heeft ca. 86.000 km gereden. Vorige maand heb ik de auto een onderhoudsbeurt gegeven en een APK-keuring bij de Opel dealer.

Van Inshared mag ik alleen bij ABS Herstelbedrijf de schade laten vaststellen en niet door een Opel dealer anders geldt mijn verzekering niet zegt Inshared.

De dagwaarde op Independer.nl en anwb.nl schelen bijna € 1.000,-
Door vandalen zijn er links en rechts op de deuren krassen aangebracht dus dat verlaagd de dagwaarde zei de schade expert DEKRA uit Alkmaar. Hij heeft me een formulier toegestuurd die ik moet ondertekenen, een afstandsverklaring. Dan kan hij de auto aan de hoogste bieder verkoper.
[/quote]

De tegenpartij veroorzaakt schade, deze wordt aansprakelijk gesteld en de verzekering van de tegenpartij moet gaan uitkeren. Je rechtsbijstand helpt jouw om je recht te halen en heeft daarvoor experts, maar die kunnen ook foutjes maken. Je hebt gewoon het recht om een andere expert te raadplegen. Zie ook op de inshared algemene voorwaarden. Wel even melden bij Inshared.

https://www.inshared.nl/documenten/down ... kering.pdf

-----------------------------
U en wij hebben de mogelijkheid om een deskundige in te schakelen voor het
vaststellen van de schade. Als u na het oordeel van onze deskundige gebruik
wilt maken van een eigen deskundige moet u ons dat laten weten. De kosten
van inschakeling van een eigen deskundige (een contra-expert) worden altijd
vergoed tot de kosten van inschakeling van een eigen expert. Als de kosten van
contra-expertise redelijk zijn, vergoeden wij deze tot een bedrag van € 250,-
zonder dat overleg vooraf nodig is . Indien de kosten van een contra-expert meer
bedragen dan de kosten van de eigen expert, zal het meerdere worden getoetst
aan de redelijkheid. Zoals bijvoorbeeld de kosten die onze expert in rekening
brengt. Waarbij we dan ook rekening houden met ons eventuele inkoopvoordeel. Extra kosten die niet redelijk zijn, blijven voor uw rekening. Als wij
(u, uw deskundige, InShared of onze deskundigen) het niet eens kunnen worden,
benoemen de deskundigen samen een derde deskundige. Die stelt de omvang
van de schade voor u en voor ons bindend vast
-----------------------------

Kenneth1980
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 mei 2021 22:55

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Kenneth1980 »

Overigens is het naar mijn idee niet per definitie dat de expert van de verzekering in je nadeel werkt. Een total loss zaak is gewoon wat complexer en je kan er verschillend naar kijken.

jonis
Berichten: 2714
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door jonis »

Door vandalen zijn er links en rechts op de deuren krassen aangebracht dus dat verlaagd de dagwaarde zei de schade expert DEKRA uit Alkmaar
Eerdere niet gerepareerde schades verlagen uiteraard de dagwaarde.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De verzekeraar van de tegenpartij maakt niet uit bij welk bedrijf je de schade laat taxeren/maken. En ook je eigen verzekeraar maakt dat niet uit. En hier is de eigen verzekeraar, normaal gesproken, al helemaal niet in beeld, want zo’n oude auto zal niet casco verzekerd zijn.

_Hans_
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 okt 2011 01:48

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door _Hans_ »

De tegenpartij veroorzaakt schade, deze wordt aansprakelijk gesteld en de verzekering van de tegenpartij moet gaan uitkeren. Je rechtsbijstand helpt jouw om je recht te halen en heeft daarvoor experts, maar die kunnen ook foutjes maken. Je hebt gewoon het recht om een andere expert te raadplegen. Zie ook op de inshared algemene voorwaarden. Wel even melden bij Inshared.

https://www.inshared.nl/documenten/down ... kering.pdf

-----------------------------
U en wij hebben de mogelijkheid om een deskundige in te schakelen voor het
vaststellen van de schade. Als u na het oordeel van onze deskundige gebruik
wilt maken van een eigen deskundige moet u ons dat laten weten. De kosten
van inschakeling van een eigen deskundige (een contra-expert) worden altijd
vergoed tot de kosten van inschakeling van een eigen expert. Als de kosten van
contra-expertise redelijk zijn, vergoeden wij deze tot een bedrag van € 250,-
zonder dat overleg vooraf nodig is . Indien de kosten van een contra-expert meer
bedragen dan de kosten van de eigen expert, zal het meerdere worden getoetst
aan de redelijkheid. Zoals bijvoorbeeld de kosten die onze expert in rekening
brengt. Waarbij we dan ook rekening houden met ons eventuele inkoopvoordeel. Extra kosten die niet redelijk zijn, blijven voor uw rekening. Als wij
(u, uw deskundige, InShared of onze deskundigen) het niet eens kunnen worden,
benoemen de deskundigen samen een derde deskundige. Die stelt de omvang
van de schade voor u en voor ons bindend vast
-----------------------------
[/quote]

De bevindingen van een contra-expert verschilt denk ik ook niet veel als de auto al total loss is verklaard.
Met de schadevaststelling kan ik het wel mee eens worden.

Maar niet met de hele gang van zaken dat ik nu geen auto meer heb door toedoen van een ander.

criticus2
Berichten: 1096
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door criticus2 »

misschien vergis ik mij, maar is veroorzaker ook niet aansprakelijk voor gevolgschade? aangezien de auto noodzakelijk is voor werkverkeer denk ik dat kosten vervangend vervoer wellicht ook onder de te claimen schadelast vallen. Maar aangezien je alleen WA verzekerd bent zal je dat wel zelf moeten claimen als slachtoffer.

Lady1234
Berichten: 26851
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »


Smokey20
Berichten: 132
Lid geworden op: 05 okt 2020 14:07

Re: Autoverzekering

Ongelezen bericht door Smokey20 »

Nijogeth schreef:
08 mei 2021 12:38
In mijn ogen zou de dagwaarde hetzelfde moeten zijn als de goedkoopste auto van hetzelfde merk en type in vergelijkbare staat die men op internet in Nederland kan vinden.
Beste Nijogeth,

Dit hoeft niet zo te zijn, men kijkt naar staat van de auto, onderhoud e.d. Wanneer een auto van "dealerkwaliteit" is krijg je ook een (hogere) dealerprijs. Bij een "kwikfit" auto krijg je ook een lagere prijs.

Een tegenpartij zal altijd proberen minder uit te keren, wanneer je slechts WA verzekerd bent staat je eigen verzekeraar je niet bij om dit te verdedigen/verbeteren. Mocht TS een (beperkt) casco verzekering hebben dan kan hij hulp bij zijn eigen verzekeraar vragen.

Plaats reactie