LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
theo een tevredenklant
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2006 16:47

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door theo een tevredenklant »

Als ik die berichten allemaal lees van die zogenaamde wijsneuzen wordt ik een beetje misselijk,ik Theo heb een T 50 sinds 1999 tot grote tevredenheid mijn vrouw & zoon sinds 2005 een T70, sinds mijn hart problemen vanaf 2004 werkt het verzekerings gebeuren bij HMI perfect,
wat betreft de uitbetalingen en er wordt gewoon doorgespaard,welke maatschappij in nederland kan ook zo'n product leveren ? geen een met dezelfde conditie's als HMI heb dit zelf onderzocht. de mensen die op dit forum zitten te zeuren laat je eerst goed voorlichten voor je gaat praten als een kip zonder kop.


mvgr;Theo

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Beste Theo.

Ik heb zelf veel T50's verkocht. Het is een uitstekend product en wordt nu niet meer verkocht omdat het niet meer uit kan vanwege de lage rentevoet. U heeft ook ietsvan 158 en centen betaald die kort na de inschrijving van uw rekening werden geschreven onder het mom dat dit geld voor de overbrugging van de eerste drie maanden zou zijn. Niets is minder waar. Dat geld is gebruikt om de verkoper, diens meerdere enz. enz. van te betalen. Dat had u op uw rekening moeten houden en Hamburg-Mannheimer ons destijds moeten betalen, het was de moeite waard. Zo zit het in elkaar.
Ik val het product niet af, dat is een uitstekend product.
Alleen hebt u iet zoveel aan 108.000,00 over veertig jaar. het is namelik dan nog maar 40% van de huidige economische waarde waard.

theo een tevredenklant
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2006 16:47

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door theo een tevredenklant »

klopt helemaal maar heb je weleens van indexatie gehoord ? je hebt minimale indexatie op basis van consumtieprijzrn en vaste vam 6% t/m 10%. wat de vergoeding betreft je hebt gelijk , maar wat denk je wat een verzekerings agent van een andere maatschappij krijgt? heel wat meer dan een medewerker van HMI.heb je je de laatste tijd de krant gelezen wat een verzekeringsmaatschappij in nederland in zijn eigen zakken steekt dat is pas schandalig.ik gok op zekerheid daarom ben ik met HMI in zee gegaan en ik heb daar geen spijt van, ik vind het jammer dat ik geen golden 60 kan hebben in verband met mijn gezondheid maar ik ben ook tevreden met mijn T 50 als ik wordt af gekeurd wordt er uitgekeerd en door gespaard tot ik 65 jaar wordt , welke maatschappij in nederland heeft zo'n polis? gr; theo

net zo serieus
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 okt 2006 21:37

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door net zo serieus »

Hallo Chanmaster :D ,

Ik wil even kwijt dat ik het geweldig vind te om te zien dat je weer lekker meedoet.

Beste lezers er kan weer gelachen worden. :lol:

Frans vd L
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 jan 2007 13:54

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door Frans vd L »

Hallo mensen,
mijn naam is Frans, ben natuurkunde leraar, in mijn vrije tijd speel ik graag hockey en ik heb ongeveer een jaar geleden een G60 afgesloten.

Halverwege de tweede helft van het seizoen (25 april) brak ik tijdens een training mijn rechter enkel. Ruim een maand geleden ben ik weer begonnen volledig te werken. Ik kan niet anders zeggen dan dat Hamburg Mannheimer haar gemaakte afspraken punctueel nakomt. Al het boegeroep verbaast mij dan ook en ik begin nu ook te geloven dat er wel eens afgunst in het spel zou kunnen zijn. Ook alle vraagtekens die geplaatst worden bij de zogenaamde (on)transparantie zijn mij niet duidelijk. Bij mij is alles op het gemak door genomen bij het eerste gesprek, toen ik mijn offerte kreeg is mijn adviseur langs gekomen en hebben we weer samen ernaar gekenen en weer bij het tekenen van de polis. Alles staat er met gedrukte letters, ook de kosten.
Ook begrijp ik niet hoe het aan de ene kant geld zou opleveren en aan de andere kant geld zou moeten kosten (justice man). Wat is er gebeurd met de werkgever die verspreid over twee jaar 170% moet door betalen?
Zelf sparen en beleggen bij een bank is niets voor mij. Ik weet niks van beleggen, ik heb er geen zin in, ben ook niet van plan daar een uur per dag mee bezig te zijn. En waarom krijgen de mensen van Hamburg Mannheimer die zich verdedigen op deze site geen fatsoenlijk antwoord terug? Ik ben zelf ook wel benieuwd naar de antwoorden.
Aldus besloten, ik ben tevreden en kan (met de argumenten die hier te vinden zijn) geen begrip opbrengen voor de tegenstanders, concurrenten.
Het is namelijk makkelijker een tegenpartij omlaag te halen dan te zorgen dat jezelf beter bent.
Vr gr

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door Maarschalk »

@Frans vd L, je kijkt nu wel erg makkelijk. Verscheidene niet kundige hmi mensen hebben hier gepost, Hun argumenten kwamen niet verder dan "ze bestaan al zoveel jaar", "ze sponsoren het wk" en nog wat meer non argumenten.
Dat beleggen voor jou niets is prima. Maar je geeft niet aan waarom hmi preferabel is boven een andere verzekeringsmaatschappij.
En ik moet je terugfluiten op die 170%. Als een werkgever 170% zou moeten doorbetalen is dat meer dan het normale salaris, en dus een prima reden om je ziek te melden. Tenzij je bedoelt dat men over twee jaar verspreid in totaal 170% van een jaar salaris betaalt. 100% in het eerste jaar en 70% in het tweede jaar.

einde hm
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2007 15:50

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door einde hm »

Ik ben op zoek naar gedupeerde klanten en medewerkes van Hamburg Mannheimer.

Cloclo
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2007 15:37

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door Cloclo »

Ik vind het best wel grappig nu dit forum te lezen. De laatste reactie dateert namelijk van januari. Ik zeg er wel even bij dat ik van België ben, waar het fiscaal iets anders loopt als in Nederland. Bij ons zit er namelijk nog een fiscale aftrek in de producten, omdat het pensioenprobleem enorm is in België.

Er worden veel problemen gemaakt rond de waarborgen van HM. Ten eerste, waarborgen betekenen ook werkelijk WAARborgen. Die staan in de polis en zijn bepaalde verzekeringen zodat uw kapitaal altijd gewaarborgd blijft. En onder dat kapitaal verstaan we de spaarsom, die berekend is tegen een vast percentage, 2,5%. Het is vrij simpel, als iemand van mijn prospects geen waarborgen nodig heeft krijgt zij of hem die ook niet. Dan leg ik een T60 of SUV60 uit ipv. een G60. Dus ja, het blijft een beetje maatwerk ipv dat je maatschappij je oplegt alleen maar G60 te verkopen.

Het andere kapitaal is inderdaad een aandelenfonds, osiris equities belgium active genoemd. Ik heb nog NOOIT in een polis met een aandelenfonds gezien dat het berekende rendement gewaarborgd is. Behaalde rendementen zijn geen garantie voor de toekomst natuurlijk. Iemand merkte op dat er alleen maar Belgische aandelen instaan, dat is puur gedaan om fiscaal in orde te zijn, zonder belgische aandelen in het fonds krijgen klanten geen fiscaal voordeel in België. Dus kwestie van tegelijkertijd de economie wat te stimuleren. Moet dat fonds nu juist het meest koopwaardige fonds van België zijn :-d volgens de onafhankelijke website www.budget-net.com , een divisie van test-aankoop. 18,40% de voorbije 10 jaar opgeleverd. Dus voor elke 100€ kreeg je de afgelopen 10 jaar 18,4€ terug. Is dit goed? Nee, dit is heel goed. Daarmee dat dit fonds 5 sterren krijgt en ook al verschillende awards gekregen heeft van Belgische kwaliteitskranten.
En dan de beheerder, Bank de Groof, wint zowat elk jaar verschillende prijzen van beste fondsbeheerder.

En dan nog liggen zeuren over dingen als verborgen kosten blalalla waar toch de helft van de mensen hier iets van snapt. Ga naar uwen dexia of ing, en haal daar maar eens de verborgen kosten er onderuit. Alleen maar praten over kosten hier kosten daar, maar over de structuur van het product, waar mensen beleggen in een topfonds en ook verschillende waarborgen mee kunnen nemen, waardoor hun pensioenspaarplan gekoppeld wordt aan een levensverzekering, waar we ook nog eens GRATIS verdersparen bij economische werkonbekwaamheid, daar horen we niemand iets goeds over zeggen. Trouwens, de enigste maatschappij in Europa die dit doet ;-), zelfs de grootste, Allianz, biedt zoiets nie aan.

Het enigste terechte wat ik gelezen heb is over sommige onbenullen van medewerkers die maar wat uit hun nek kletsen en niks van iets afweten. Dit is niet overal zo en we proberen nu strenger te zijn in onze recruteringspolitiek. Dus begrijp eens, er zijn mensen die wel serieus bezig zijn met hun job en die willen samen met hun maatschappij graag ook serieus genomen worden.

Groetjes, Christophe

Philip25
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2007 09:43

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door Philip25 »

Ik heb een kleine periode geweekt bij Hamburg Mannheimer en ben nu meer bekend rondom pensioen en beleggingsproducten en ik kan Christoph wel voor een gedeelte gelijk geven.

Iedere maatschappij hanteert kosten en provisies die de eerste 5 jaar verrekend worden. HMI is daar geen uitzondering op. Daarnaast is het HMI product voor het grootste gedeelte een garantieproduct en dus niet een volledig beleggingsproduct wat nadelig kan zijn in een slecht beursjaar. Kijk maar naar de media welke grote verzekeraars nu naar voren komen met kostenstructuren.

Een groot nadeel van HMI is het systeem waarmee zij de producten verkopen. Het product zit vrij goed in elkaar alleen weten de verkopers amper iets van fiscaal/juridische zaken omtrent kapitaalverzekeringen. Het einge waar je als HMI er in geraind wordt, is het product en meer niet. Dit veroorzaakt de negatieve publiciteit en HMI zal er slim aan doen om dit aan te pakken aangezien dit wel van essentieel belang is bij een advies. Verkopers van HMI weten dus amper iets van pensioenwetgeving en fiscaal juridische zaken terwijl dit wel noodzakelijk is. Als je het product gaat bekijken is het helemaal niet zo een slecht product alleen hebben de meeste mensen nare ervaringen met de verkopers die volledig op provisiebasis werken.

Groten,

Philip

Cloclo
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 mei 2007 15:37

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door Cloclo »

Verkopers van HMI weten dus amper iets van pensioenwetgeving en fiscaal juridische zaken terwijl dit wel noodzakelijk is.
Idd, Philip, en daarom zeg ik dat er ook mensen wel met serieus met de job/producten en wetgeving bezig zijn, die willen graag serieus willen genomen worden.

De meeste HM-producten zijn inderdaad voor het grootste gedeelte garantieproducten(voor 60% van de premie) en dus niet een volledig beleggingsproduct wat nadelig kan zijn in een slecht beursjaar. Het is langs de andere kant dan ook niet een volledig vast rentend product wat nadelig is voor je totaal rendement op lange termijn omdat die rente(afhankelijk van de langetermijnrente) afhankelijk is van de conjunctuur en redelijk laag is.

HM is de enigste maatschappij die deze splitsing doet in Belgie en lees: kan doen omwille van haar financiële slagkracht, en dit heeft ook positieve gevolgen voor de 10% eindbelasting op het 60ste levensjaar. Daar wordt belasting genomen op de contractueel vastgelegde spaarsom(in dit geval het vastrentend gedeelte) en blijven ze af van het rendement van het aandelenfonds(het grote gedeelte in het product). Dit is uiteraard alleen in België zo, omdat het daar fiscaal anders ineen steekt!

Voor verder vragen kan u altijd hier reageren op een fatsoenlijke manier of mailen op [email protected]

Groetjes

mlmangel
Berichten: 1820
Lid geworden op: 19 dec 2005 21:05
Contacteer:

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door mlmangel »

'k Ben onlangs op gesprek geweest bij een Belgische HMI vertegenwoordiger, hij had het een uur lang enkel over hoe goed hun producten wel niet zijn, hoeveel je wel niet kunt verdienen als ik in hun mlm systeem zouw tappen, en dat ik op korte termijn zeer zeker veel geld zou verdienen. Had ik al gezegd dat hij het voortdurend had over het vele geld dat ik zou kunnen binnenrijven? En dit door slecht een drietal avonden per week te werken. Klninkt goed, niet?

Daarnaast had hij het herhaaldelijk ook over het feit dat het echt niet een pyramide constructie betrof, dat er niets illegaal aan is. Waarom dan dit enkele keren melden?

En ja, je begint natuurlijk eerst aan je familie te verkopen, da's toch normaal, vond hij? Dat zulke relaties er niet mee gebaat zijn dat je hen onder sociale druk komt zetten om iets van je te kopen, dat kon hij maar niet toegeven. Hij vergeleek het met het geven van een advies, en je verdient er nog aan ook! Wel vergeet hij hierbij dat iedereen wel eens een product aanprijst bij familie of vrienden, maar dan onbaatzuchtig, waardoor de vertrouwensrelatie overeind blijft.

Anyway, een uur lang zat ie over HMI te lullen. Het kwam blijkbaar niet in hem op mij te vragen wat mijn ervaring is, wat mijn interesses zijn, wat voor functie ik op dit ogenblik uitvoer en waarom ik eventueel zou overstappen naar een nieuwe werkgever. Het intereseerde hem simpelweg niet! Wat hun producten betreft kan ik me niet over uitlaten, maar hun manier van werving is niet meer van deze tijd.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door D1RK »

Prima produkt voor mensen die graag geld kwijt willen raken, maar ik verdien liever, en geloof niet meer in sprookjes, ik ben geen kind meer!

Dat er nog volwassenen zijn die hier in trappen, ik begrijp dat niet.

ge-daan
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2007 16:53

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door ge-daan »

Stel dat mensen dit forum hebben geskimd en zeer ernstige twijfels hebben bij HMI, maar al wel een pakket is aangesmeerd, kunnen ze dit dan opzeggen net als een donald duck abo? Of is het eenmaal aan, nooit meer uit?? Ben ik wel benieuwd naar. Neem namelijk aan dat als HMI zo goed is, dat ze mensen dan ook laten gaan wanneer ze willen.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door jor »

Via de mail ontvingen we een tweetal offertes van verzekeraar Hamburg-Mannheimer. Een leze van Fiscalert wilde graag weten wat Fiscalert vindt van dit produkt. De offerte was compleet, inclusief financiele bijsluiter. Wellicht is Hamburg-Mannheimer een naam waar u nog nooit van heeft gehoord. U mag hem na het lezen van dit stukje gerust weer vergeten.Deze club verkoopt namelijk produkten volgens het principe van de "multi level marketing" Dat is beschaafde manier om te zeggen dat er via een piramide-structuur wordt verkocht, want verkopers worden geacht in de eigen kenissenkring nieuwe klanten en verkopers te werven. Daar wordt goed voor betaald,zo blijkt uit de offerte van het Golden 60-plan die wij analyseerden.

De deelnemer kreeg het voorstel om gedurende 38 jaar een bedrag van €50 per maand te storten. Dat zou moeten leiden tot een eindkapitaal van bijna € 67.000 op de einddatum. De financiele bijsluiter is onthullend: na 5 jaar premie te hebben betaald ( totaal € 3.000) is slechts € 686,21 aan afkoopwaarde opgebouwd. Ondanks dat we best een beetje ervaring hebben als het gaat om analyseren van financiele produkten, moeten we er toch even voor gaan zitten om te achterhalen waar dit nu door komt. Het blijkt dat van iedere maandpremie van € 50 zo'n 13 % wordt ingehouden voor een waardeloze ongevallenverzekering die € 21.000,- uitkeert bij invaliditeit of overlijden als gevolg van een ongeval. Vervolgens wordt nog eens bijna 6 % ingehouden voor het terugstorten van premies mocht de polishouder arbeidsongeschikt worden. Dus resteerd per saldo nog ruim €40,-, en daarmee wordt daadwerkelijk belegt toch? Eh, nee dus. Op dit bedrag wordt namelijk ruim 7 % aan aankoopkosten en ook nog 11 % aan beheerskosten ingehouden. En dus houden we in elk geval nog € 33,12 over om te beleggen? Mis. De verzekeraar berekent namelijk 40% incassotoeslag, ter dekking van de incassokosten. Blijken die aan het einde van het jaar lager te zijn dan de ingehouden 40 %, dan stort de verzekeraar een bedrag voor de deelnemer in een beleggingsfonds in aandelen. Hoe die berekening precies tot stand komt, blijft echter in nevelen gehuld. Wij schatten in dat de kosten afhangen van de provisie die men moet betalen aan die fijne multilevel marketeers. Hopelijk komt u er nooit eentje tegen, maar u bent alvast gewaarschuwd""


Lijkt me een duidelijke recentie

In het hele topic zijn deze cijfers nooit aangevallen of is er een duidelijke uitleg geven hoe het dan wel in elkaar zit. Dat zou en moet eigenlijk een reden zijn om jezelf zeer goed achter de oren te krabben voor je eraan begint. En ook hier word geprobeerd op alle mogelijke manieren de persoon of bedrijf die de cijfers neerzette aan te vallen, Maar een juiste berekening kwam er nimmer. :wink:

net zo serieus
Berichten: 19
Lid geworden op: 25 okt 2006 21:37

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door net zo serieus »

@ jor,

ik vind het jammer te merken dat je niet de moeite hebt genomen om het hele topic te lezen alvorens je (on?)bevooroordeelde mening te geven.

Ik raad je aan te beginnen bij de berichten van Frisco, maar sla in ieder geval niet de berichten van HMI nl over! Je zult zien dat als je alleen al maar beetje nadenkt er van het artikel van fiscalert weinig overblijft, er dus wel een juiste berekening kwam en dat "ge-daan" ook niet alles heeft gelezen. En dan heb ik het nog niet eens over het uitblijven van fatsoenlijke reacties op vragen van de kant van HMI.

Dit geeft gelijk aan wat de waarde is van een forum als dit en weet je meteen waarom ik mijzelf noem zoals ik mij noem.

andietje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2007 23:48

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door andietje »

del
Laatst gewijzigd door andietje op 17 jul 2008 04:37, 1 keer totaal gewijzigd.

jor
Berichten: 4524
Lid geworden op: 08 nov 2006 11:10

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door jor »

Geplaatst op 25 Sep 2007 23:13 door andietje


--------------------------------------------------------------------------------

lieve mensen, ik zelf heb zo een golden 60 polis,
dit is GEEN polis voor mensen die zekerheid willen hebben en een huisje boombje beesje bestaan hebben. het klopt er zitten wat onduidelijke cijfers bij



(kan het weten ben een halve duitser) succes met jullie kortzichtige discussie!! groetje andy weerts uit valkenburg aan de geul

Naar boven
Jij ook met je kortzichtige reactie.Liever hadden we iemand die de cijfers onderbouwde, Maar dat is mlm he, het moet ingewikkeld. HM staat hier niet zo ter discussie, De manier waarop deze polissen aan de man/vrouw gebracht worden des te meer.
De deelnemer kreeg het voorstel om gedurende 38 jaar een bedrag van €50 per maand te storten. Dat zou moeten leiden tot een eindkapitaal van bijna € 67.000 op de einddatum. De financiele bijsluiter is onthullend: na 5 jaar premie te hebben betaald ( totaal € 3.000) is slechts € 686,21 aan afkoopwaarde opgebouwd. Ondanks dat we best een beetje ervaring hebben als het gaat om analyseren van financiele produkten, moeten we er toch even voor gaan zitten om te achterhalen waar dit nu door komt. Het blijkt dat van iedere maandpremie van € 50 zo'n 13 % wordt ingehouden voor een waardeloze ongevallenverzekering die € 21.000,- uitkeert bij invaliditeit of overlijden als gevolg van een ongeval. Vervolgens wordt nog eens bijna 6 % ingehouden voor het terugstorten van premies mocht de polishouder arbeidsongeschikt worden. Dus resteerd per saldo nog ruim €40,-, en daarmee wordt daadwerkelijk belegt toch? Eh, nee dus. Op dit bedrag wordt namelijk ruim 7 % aan aankoopkosten en ook nog 11 % aan beheerskosten ingehouden. En dus houden we in elk geval nog € 33,12 over om te beleggen? Mis. De verzekeraar berekent namelijk 40% incassotoeslag, ter dekking van de incassokosten. Blijken die aan het einde van het jaar lager te zijn dan de ingehouden 40 %, dan stort de verzekeraar een bedrag voor de deelnemer in een beleggingsfonds in aandelen. Hoe die berekening precies tot stand komt, blijft echter in nevelen gehuld. Wij schatten in dat de kosten afhangen van de provisie die men moet betalen aan die fijne multilevel marketeers. Hopelijk komt u er nooit eentje tegen, maar u bent alvast gewaarschuwd""

andietje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2007 23:48

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door andietje »

del
Laatst gewijzigd door andietje op 17 jul 2008 04:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarschalk
Berichten: 2899
Lid geworden op: 14 aug 2004 17:03

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door Maarschalk »

simpel!!
Als het zo simpel is, waarom blijf ook jij dan weer hangen in de standaard argumenten?
En ben je niet in staat het stuk van Fiscalert te weerleggen?

andietje
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2007 23:48

Re: Hamburg-Mannheimer Golden 60 volgens Fiscalert WAARDELOOS!

Ongelezen bericht door andietje »

del
Laatst gewijzigd door andietje op 17 jul 2008 04:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten