LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] begrafenisverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door brenda229 »

ik wil ons verzekeren. Alleen welke maatsc happij? wie heeft goede ervaringen en waar moet ik op letten/

Petra12
Berichten: 107
Lid geworden op: 07 jun 2005 20:13

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door Petra12 »

Ik zou zeggen: vraag je eerst af of je echt wel een begrafenisverzekering wilt hebben! Is je begrafenis echt niet te betalen uit je erfenis? Zo ja, dan zou ik zeggen: niet doen, die verzekering. Waarom immers jarenlang premie betalen voor iets wat toch al uit je vermogen betaald kan worden?

Als je dan toch per se een begrafenisverzekering wilt, laat je dan goed voorlichten over de voorwaarden. Een natura-verzekering klinkt mooi, maar bijna altijd zijn er toch nog onverwachte kosten, zoals de niet-meeverzekerde grafsteen, extra koffie met cake omdat gerekend is op 50 man terwijl er 100 kwamen, bloemstukken, extra luxe kist, enzovoorts. Het is dus echt niet zo dat je nabestaanden van de financiele sores af zijn bij een natura-verzekering.

Als je een verzekering afsluit die een bepaald bedrag uitkeert voor de begrafenis:
Let goed op hoe lang je premie moet betalen en wat er gebeurt als je de verzekering wilt stopzetten. Stel bijvoorbeeld dat je een begravenisverzekering hebt die 30 jaar loopt en waar je 30 jaar premie voor betaalt. De eerste jaren zou je dan eigenlijk minder premie moeten betalen, want dan ben je nog jong. De laatste jaren zou je eigenliojk (veel) meer premie moeten betalen omdat je dan aanzienlijk ouder bent. In de regel is de premie echter over de hele looptijd gelijk, hetgeen betekent dat je eigenlijk de eerste jaren "teveel" betaalt en de laatste jaren te weinig.
Vraag je af wat er gebeurt als je de verzekering na 5 jaar wilt stopzetten. Krijg je dan een stuk waarde van de verzekering mee?

Alternatief is om een verzekering af te sluiten met een korte looptijd. Dan weet je zeker dat je in die 5 jaar van het voorbeeld niet teveel betaalt.

Wat betreft tips waar je zo'n verzekering het beste kunt afsluiten: kijk goed rond op internet. Kijk ook bij verzekeringen die geen begrafenisverzekering heten, maar wel hetzelfde doen, namelijk een bedrag uitkeren bij overlijden. Zo'n verzekering heet dan vaak een overlijdensverzekering of een overlijdensrisicoverzekering.

Ben je niet-roker? Verschillende verzekeraars geven niet-rokers korting. Heb je een inkomen > 50.000 euro per jaar? Er is 1 verzekeraar die op grond daarvan korting geeft (idee daarachter: veel bverdienen gaat vaak samen met gezonde levensstijl).

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door brenda229 »

jammer we zitten net onder de grens van 50000, maar leven wel ergg gezond..maar ja... daar krijg je geen korting op.
we moeten volgend jaar de hypotheek vernieuwen en overlijdensverzekering afsluiten voor elkaar. (had eerst huis alleen dus toen niet nodig). misschien die wat ophogen...
thanks voor je reactie
brenda

lind@
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 sep 2004 22:50

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door lind@ »

ik wil ook even reageren hierop
mijn moeder is 17 juni j.l overleden
mijn ouders hebben zich laten verzekeren bij Uzet
dat is een pakket voor 2780 euro en daaruit is werkelijk alles betaald
je kan kiezen voor crematie of begrafenis mijn moeder had voor crematie gekozen toen met afsluiten mijn vader was ook meeverzekerd
maar voor een minder bedrag maar omdat we van mijn moeder haar bedragmaar leifst 1000 euro overhielden kunnen ze die weer in een nieuwe uzet polis voor mijn vader doen.
Wij vonden deze polis heel goed als ik jou was zou ik eens kijken op hun site mss is het wat voor.
ze kijken niet naar leeftijd of gezondheidsproblemen
mijn ouders hebben dit zelf in 2002 afgsloten toen waren ze rond de 70 jaar.
succes


http://www.uitvaartcentrumzuid.nl/

http://www.uzetuitvaartpolis.nl/contactinfo.html

Gerborgh
Berichten: 381
Lid geworden op: 27 jun 2006 18:02

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door Gerborgh »

Brenda,

Ook goed om even op te letten: bij sommige geldverstrekkers krijg je korting op de hypotheekrente als je een levensverzekering erbij sluit.

Eens met Petra: kijk goed of je deze verzekering wel echt nodig hebt. Advies om een korte duur te sluiten kan goed zijn maar draagt wel een risico met zich mee:
- wat nu als er de komende 5 jaar wat gebeurt in jullie gezondheidstoestand waardoor je minder makkelijk of zelfs niet meer te verzekeren bent na die 5 jaar?
- naarmate je ouder wordt, wordt de premie ook hoger. Als je zeker weet dat je deze verzekering gedurende bijvoorbeeld 20 jaar wilt aanhouden, dan dus beter in 1x voor die hele looptijd sluiten (anders heb je ook iedere keer weer poliskosten)
- denk ook eens aan een gemengde verzekering, zie mijn reactie op de vraag van Joost28 met onderwerp "overlijdensrisicoverzekering" op dit forum. Da's een alternatief op de vraag die Petra terecht stelt: wat als je na 5 jaar wilt stoppen?

Bovenal: denk goed na wat je wilt en laat je adviseren door een onafhankelijke deskundige.

En het beste advies: gewoon blijven ademen. :D

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door NAK »

Petra12
Ik zou zeggen: vraag je eerst af of je echt wel een begrafenisverzekering wilt hebben! Is je begrafenis echt niet te betalen uit je erfenis?
Heb je er wel eens aan gedacht dat brenda229 mogelijk de begrafenis van een partner moet betalen.
In dat geval heb je weinig aan een erfenis. :wink:

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

Die partner laat toch ook een erfenis na?

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door NAK »

Dan verschillen wij toch duidelijk van mening over het woord erfenis.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door kiz »

ik vind het eerlijk gezegd redelijk egoïstisch om niks voor je begrafenis te regelen onder 't mom "dat betalen ze maar uit de erfenis"
en inderdaad, in het geval het om je partner gaat, welke erfenis? dan word je in je eentje eigenaar van alles waar je voorheen met z'n 2 eigenaar van was. Moet je dan je bezittingen te gelde gaan maken om de begrafenis van je partner te regelen? beetje kortzichtig, lijkt me

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door NAK »

Een gemiddelde begrafenis kost al gauw € 8000,-- .

Dus tel uit je verdriet.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

Dan verschillen wij toch duidelijk van mening over het woord erfenis.
Een erfenis is een nalatenschap, datgene wat een overledene nalaat. Wat is jouw betekenis van erfenis?

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door kiz »

Ik begrijp dat Brenda voor zichzelf en haar partner een verzekering wil sluiten.
De erfenis (nalatenschap) bestaat in dat geval uit de "gemeenschap van goederen". Oftewel, Brenda (of haar partner) "erft" alles wat ze (hij) al bezat; er komt dus geen vermogen vrij.
Het enige dat er bij komt is dus een rekening van gemiddeld zo'n 8.000 euro.

justus
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 okt 2005 14:47

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door justus »

Bij een begrafenisverzekering moet je je steeds weer afvragen wat het kost. Als ik de bedragen zie in dit forum van 8000 € vind ik dat rijkelijk veel. Maar dat hangt ook af van waar je woont. In de Randstad komt een bedrag van 6500 € dicht in de buurt van een normale begrafenis. Een Crematie kost globaal 5000 € dus 1000 - 1500 € minder omdat er geen grafrechten zijn. :oops:

Als iemand komt te overlijden is het logisch dat uit de nalatenschap deze kosten worden betaald. Probleem ontstaat, als de nalatenschap onvoldoende is? Het blijkt dat in Nederland globaal 1 % van alle mensen met een onvoldoende nalatenschap én geen nabestaande op kosten van de overheid worden begraven. Dit is een te verwaarlozen aantal. :?

Dus ook ú wees niet bang u komt onder de grond!!! Desnoods op kosten van de Gemeente! :lol:


Begrafenispolis is derhalve een voorziening uit egoïsme. Gesloten uit angst dat je boven de grond blijft staan! :wink:

Als Brenda zich wil verzekeren voor alle sores, is afhankelijk van haar leeftijd een bedrag van 12 Euro per maand al voldoende om haar voor globaal 5000 Euro te verzekeren. Meer hoeft niet, of wil ze dat haar partner er geld aan over houdt?? Ik zou niet "de Kat op het Spek binden" ! :roll:

Justus4all

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door NAK »

Een erfenis is een nalatenschap, datgene wat een overledene nalaat. Wat is jouw betekenis van erfenis?
kiz heeft het al keurig onder woorden gebracht, daar heb ik niets aan toe te voegen.

patricia1982
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2006 08:43

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door patricia1982 »

het ligt er ook helemaal aan hoeveel mensen er komen, mijn broertje is 3 weken geleden overleden en met € 10.000 redden we het niet, met condeleren waren er ongeveer 500 mensen en met crematie ook zoiets,

wij hadden ook speciale wensen en dat kost ook geld, ik weet wel ik ga mijn polis verhogen

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

kiz heeft het al keurig onder woorden gebracht, daar heb ik niets aan toe te voegen.
Wat Kiz schrijft heeft niet veel met het woord erfenis te maken. Maar ik kan jullie wel weer tegenspreken, maar kijk gewoon eens op www.vandale.nl en kijk wat een erfenis daar betekent.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door NAK »

Een erfenis is een nalatenschap, datgene wat een overledene nalaat.

Als mijn partner overlijdt laat zegeen erfenis na waar ik een begrafenis mee kan financieren.
Reden: "Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd".

Deze redenatie gaat alleen op als men op "huwelijkse voorwwrden" is getrouwd.

Dus blijf gerust tegenspreken sjz.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

Dus dat zeg je ook tegen de fiscus (als je boven de vrijstelling zit) en je krijgt een aanslag succesierechten over je erfenis? "Tja, wij waren in gemeenschap van goederen getrouwd, dus er is geen erfenis, dus ik betaal ook geen succesierechten". De inspecteur zal misschien glimlachen om je redenering, maar gewoon de aanslag opleggen.

Bij overlijden van een partner vormt bij een huwelijk in gemeenschap van goederen de onverdeelde helft van wat die partner nalaat de erfenis. Bij afwezigheid van een testament wordt dat gelijkelijk verdeeld over de kinderen (als die er zijn) en de echtgeno(o)t(e). Die erft dus ook een kindsdeel.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door NAK »

Waarschijnlijk leeft jouw partner nog??????

Als die overlijdt praat je vanzelf wel anders.


Maar laten we nu terug gaan naar de topic, want dat vind ik veel belangrijker dan een oeverloze discussie met jouw.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: begrafenisverzekering

Ongelezen bericht door SJZ »

Waarschijnlijk leeft jouw partner nog??????

Ja.

Als die overlijdt praat je vanzelf wel anders.
Nee hoor, wij hebben er bewust voor gekozen geen begrafenisverzekering af te sluiten, maar die kosten uit de erfenis te betalen (of gewoon zelf). Natuurlijk is het voor mensen zonder spaargeld wel verstandig na te denken over een begrafenisverzekering.

Gesloten