LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kostenoverzicht Variabel Investeringsplan (Fortis)

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Kostenoverzicht Variabel Investeringsplan (Fortis)

Ongelezen bericht door roland48 »

Hallo Ralph,

Misschien heb ik wat gemist, maar om bij het begin te beginnen: wat is je spaardoel? Hypotheek aflossen, pensioenaanvulling?

Je beleggingshorizon is duidelijk 30 jaar. Dat maakt de keuze voor beleggen ipv sparen makkelijk. Maar waarom in hemelsnaam via een spaarproduct van een verzekeraar? Dat is zonde-geld en je weet het, anders was je post niet zo goed verwoord en uitgebreid.

De interesse is duidelijk aanwezig. Nu ben ik een amateur, maar wel 1 die zijn verstand gebruikt. Ik zou liever rechtstreeks beleggen in beleggingsfondsen, zonder verzekeraar. Je kent de internetbrokers wel. Bijna alle fondsen waar je in zou willen beleggen zijn ook via deze brokers te koop. Kosten: Aankoopkosten ca. 10 euro voor 2000 euro aan aandelenwaarde; beheerskosten fonds ca. 1-1,5%; beheerskosten broker ca. 0,2%.

Mijn methode aldus: sparen tot 1000 of 2000 euro, dan participaties kopen in een door jezelf uitgezocht fonds. Door steeds die delen van enkele duizenden euro's over verschillende soorten fondsen te verdelen spreid je enigszins je risico.

Het cijferwerk is natuurlijk altijd leuk, soms ook nodig. Is dit niet een betere optie? Het is er in ieder geval 1 waarin je niet veel tijd HOEFT te steken. De kennis om te beleggen in fondsen in dit forum ook wel aanwezig, of anders bij de internetbroker: die hebben ook een helpdesk die niet te beroerd is je het een en ander uit te leggen.

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Kostenoverzicht Variabel Investeringsplan (Fortis)

Ongelezen bericht door RalphL »

Renee,
Maar dat je na 13 jaar nog maar ruim 600 euro winst maakt, zet natuurlijk geen zoden aan de dijk.
Het gaat ook niet om het resultaat na 13 jaar, maar om het resultaat op de einddatum, welke wat mij betreft minimaal na 20 jaar moet liggen.
Het verwachte eindresultaat is ook nog maar de helft van de oorspronkelijke offerte.
Dat is natuurlijk kl... maar na de jaren 2000 - 2002 is het historisch gemiddelde (over de laatste 20 jaar) fors gedaald, en dat is hetgeen waarmee gerekend wordt.
Maar als jij ook pas na 5 jaar geïnformeerd bent lijkt me dat niet logisch
Als ik het me goed kan herinneren zijn er meerdere mensen op dit Tros Radar forum geweest die gemeld hebben pas na 5 jaar een overzicht te hebben gekregen van Fortis. Die 5 jaar is precies de periode waarin de eerste kosten van het Variabel Investeringsplan berekend worden... Toeval? Ik denk van niet...

RalphL
Berichten: 66
Lid geworden op: 11 nov 2006 13:29

Re: Kostenoverzicht Variabel Investeringsplan (Fortis)

Ongelezen bericht door RalphL »

Roland,
Het doel is inderdaad om een hypotheek af te lossen. Waarom ik het zo gedaan heb en niet een beter alternatief heb gekozen?
In de tijd dat ik een huis kocht (op mijn 27e in 1999) wist ik vrij weinig van hypotheken en vrijwel niets van beleggen. Ik ben volledig op het advies van mijn tussenpersoon afgegaan. Nu pas begrijp ik dat er lucratievere constructies mogelijk zijn, waarbij er dus niet zoveel verloren gaat aan onkosten richting verzekeraar. Hetgeen jij voorstelt is waarschijnlijk een alternatief wat uiteindelijk veel meer zou opleveren. Je zou er dan een aparte overlijdensrisicoverzekering bij moeten afsluiten. Destijds bij de aankoop van het huis heb je naast de financiele kant heel wat andere dingen aan je hoofd. Dit heb ik dus overgelaten aan de "adviseur", die waarschijnlijk het voor hem meest lucratieve voor mij gekozen heeft... Ik vermoed dat ik niet de enige ben die het zo gedaan heeft. De uitzending van Tros Radar op 6 nov. 2006 heeft mij wat de financiele kant betreft wakker geschud en zodoende ben ik sinds die tijd ook wat meer op de hoogte van de beleggingskant.

mariah
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 apr 2007 20:16

Re: Kostenoverzicht Variabel Investeringsplan (Fortis)

Ongelezen bericht door mariah »

zeker veel mensen hebben dit zo gedaan ,maar dan is ook nog de eventuele uitkering bij eerder overlijden voor de geldverstrekker,waarmee je dus verplicht werd ,die erbij af te sluiten ,waarbij bij eventueel overlijden de kosten van de hypotheek omlaag gaan !zodat het huis voor een deel vrij is,en de geld verstrekker voor een deel zijn geld al terug heeft
je word ook zo vlug gevraagd te tekenen,want als je al het papierwerk zo moeten lezen ,wat je EIGENLIJK dus wel MOET doen!!!!duurt het allemaal te lang
de tussenpersonen springen er zo handig op in

roland48
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 dec 2006 15:50

Re: Kostenoverzicht Variabel Investeringsplan (Fortis)

Ongelezen bericht door roland48 »

RalphL,
Eigenlijk zit ik in dezelfde situatie, zij het dat ik pas een huis heb gekocht. De ervaring, de vorige adviseur heeft er inderdaad flink aan verdiend, heeft nu geresulteerd in een beleggingsrekening met 3% kosten, een aparte orv en daarbij middels een koopsom een arbeidsongeschiktheidsverzekering (dit was een eis van de hypotheekverstrekker voor nog 0,1% rentekorting).

Bij je volgende huis bedenk je je wel 2x. Helaas heb ik de hypotheker nog nodig voor net die kleine truucjes, die wetenswaardigheden waar ik niet in zit. Maar goed, ze hebben wel flink moeten werken voor hun provisie, want een mondige klant gaat tot het uiterste.

Mariah:
vlugvlug hoeft natuurlijk nooit. Je hebt meestal wel een paar weken om te reageren op een offerte. Zet een adviseur druk op je, dan moet je snel weg zijn: die is op de provisie uit.

Gesloten