LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden-uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Rawbear

Geen dank hoor, ik probeer nog steeds om de mensen op het yarden probleem te wijzen.
Wat de UZN betreft, ik heb daar goede ervaring meegehad.
De polis kosten toen waren wel ± 3500,--(een jaar of 2 geleden)
Een standaard crematie zonder extra's, dus niet echt moeilijk voor hun om te doen, maar alles was goed geregeld.
Het personeel was vriendelijk en vragen beantwoorden was geen probleem, het kan altijd veranderen en er zullen best wel mensen zijn die geen goede ervaring met hun zullen hebben gehad.
Pas wel op, de verzekering waar je nu over praat kan wel eens een erg uitgekleedde versie zijn, dus goed informeren.
Gelegenheid tot iets geven wil nog niet zeggen dat de kosten daarvan ook betaald worden.
Plaats van overlijden en overbrenging naar hun uitvaartcentrum kan ook behoorlijke kosten veroorzaken, dus goed navraag doen.
Die maximale kosten voor het crematorium á 1250,-- kunnen weleens erg oplopen, vooral wanneer dit om een onafhankelijk crematorium gaat.
Ooit hadden we ook een goede natura uitvaartverzekering met goede condities bij de avvl, maar deze heeft yarden onderuit gehaald.
Ben nu zeer huiverig om verzekeringen af te sluiten over een hele lange periode,ik kan de financiele wereld beslist niet meer vertrouwen.

rawbear
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2008 11:35

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door rawbear »

Picobello schreef naar aanleiding van de leveringen en diensten van de Contura-polis met een eenmalige afkoopsom van 2685,00 euro:

In de omschrijving van rechten zijn niet de kosten van rouwbezoek,
begrafeniskosten en grafrechten en crematie en asbezorging opgenomen.
Dit geeft misschien een vertekend beeld.
Informeer er maar eens goed na.


Heb Contura vandaag maar eens gebeld.
De begrafenis of crematie zelf is eveneens gedekt. In het overzicht van leveringen en diensten is dat eufemistisch omschreven als: "betaling van de aan de begraafplaats of het crematorium verschuldigde rechten"

Rawbear, Amsterdam

Matthijs_ZH
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2011 03:59

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Matthijs_ZH »

Op 2 april is mijn vader overleden. Op 8 april gecremeerd.

http://www.bloggers.nl/777/295293/Vaarwel+papa.html

Inmiddels de factuur ontvangen:

* Uitkering polis Yarden € 3.354
* Yarden Ledenvoordeel Sommenverzekering € 2.077,48

En dan nu nog even € 1.454,52 bijbetalen!
Voor een uitvaart die - zachtjes gezegd - minimalistisch mag worden genoemd.

Nou, dat gaan wij dus maar niet doen.

Als tekstschrijver, publicist en blogger ga ik hier - zeker na lezing van dit forum - even flink mijn tanden in zetten.
Ik houd u op de hoogte.

rawbear
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2008 11:35

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door rawbear »

Matthijs_ZH schreefr:

En dan nu nog even € 1.454,52 bijbetalen!
Voor een uitvaart die - zachtjes gezegd - minimalistisch mag worden genoemd.

Nou, dat gaan wij dus maar niet doen.

Als tekstschrijver, publicist en blogger ga ik hier - zeker na lezing van dit forum - even flink mijn tanden in zetten.
Ik houd u op de hoogte.

Yes please, doe dat!
Ik ben zelf op een leeftijd dat doodgaan in zicht komt. Heb in 1977 voor mezelf, mijn toenmalige vrouw en onsz twee kinderen 4 stuks AVVL polissen afgesloten die inmiddels uiteraard allang premievrij zijn.

Na overname van AVVL door Yarden heb ik na de eerste welkomstbrief van Yarden alle volgende enveloppen van Yarden ongelezen in de prullenbak gedumpt. Want wat zou daar nog kunnen instaan over mijn rechten? Daar kon tich niks meer aan veranderen? Reclame dus en weg ermee.

En toen vernam ik over dat gezeik met yarden, dat ze aan de oorspronkelijke AVVL polis (volledige uitvaart zonder verdere kosten) haddsen getornd ten nadelen van de voormalige AVVL klanten. En dat dar kennelijk zo maar kon, wilo er bij mij nog steeds niet in.
Dus please please keep me informed over de resulaten die u t.a.v. Yarden gaat boeken.

Vr gr en heeeel benieuwd,

rawbear, amsterdam

PS
Na scheiding van mijn eerste vrouw ben ik opnieuw getrouwd. Mijn tweede echtgenote bracht 2 kinderen in en samen hebben we er nog 2 bijgemaakt. Uiteraard heb ik voor hen ook uitvaartverzekeringen afgesloten, maar uiteraard NIET bij Yarden. Die naam speelt op een negatieve manier steeds door mijn hoofd als ik aan mijn eigen overlijden denk en aan de kosten waarmee mijn nabestaanden na mijn hellevaart zullen worden opgezadeld (iets wat ik juist had willen voorkomen met mijn AVVL polis)

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Matthijs_ZH
Gecondoleerd met het verlies van je vader.
maart/april 2007 heeft yarden deze truc uitgehaald.
Er staat me nog iets bij, dat destijds in een begeleidende brief ook medegedeeld werd, dat je de eerst 5 jaar (dus tot april 2012) volgens de oude normen (naturapolis) een keuze zou mogen maken tussen de 2 polissen.
Dus kijk de papieren van je vader goed na, vanaf maart/april-2007.
Ik heb in mijn pc archief gezocht, maar kan het zo snel niet meer vinden.
Als je die verklaring vindt, kan je denk ik, daarmee juridisch misschien iets beginnen.

Nu yarden weer boven komt drijven, heeft iemand slechte ervaringen met de uitvoering van "de keuzebrief" gehad.
Helaas zal dat betekenen, dat men met een overlijden te maken heeft gehad.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door testcase »

@rawbear
En dan nu nog even € 1.454,52 bijbetalen!
Voor een uitvaart die - zachtjes gezegd - minimalistisch mag worden genoemd.
Graag meer details. Heeft u uw afgenomen diensten vergeleken met uw rechtenlijst?
En toen vernam ik over dat gezeik met yarden, dat ze aan de oorspronkelijke AVVL polis (volledige uitvaart zonder verdere kosten) haddsen getornd ten nadelen van de voormalige AVVL klanten.
Dit is feitelijk onjuist. Uw polis bevat een rechtenlijst, niets meer. Recht hebben op een volledige uitvaart is een subjectief begrip.
Er staat me nog iets bij, dat destijds in een begeleidende brief ook medegedeeld werd, dat je de eerst 5 jaar (dus tot april 2012) volgens de oude normen (naturapolis) een keuze zou mogen maken tussen de 2 polissen.
Een beetje klok en klepel verhaal. Na de omzetting was de waarde van de oude polis voor 5 jaar gegarandeerd. Of als je toen bezwaar hebt gemaakt heb je nu de keuze uit oude en nieuwe polis.

Matthijs_ZH
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2011 03:59

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Matthijs_ZH »

@ testcase

Citaat:
@rawbear
En dan nu nog even € 1.454,52 bijbetalen!
Voor een uitvaart die - zachtjes gezegd - minimalistisch mag worden genoemd.

"Graag meer details. Heeft u uw afgenomen diensten vergeleken met uw rechtenlijst?"

Ik heb nooit een 'rechtenlijst' gezien. Heet dat echt zo?
Dat moet dan een Yarden-neologisme zijn. Daar kan ik me nu wel iets bij voorstellen, naarmate ik me leer te verplaatsen in de denkwijze en het businessmodel van Yarden. Maar daar komen ze bij mij niet mee weg.

Als ik erachter kom dat mijn vader inderdaad een (oudere) natura-polis had, die al premievrij was geworden, dan wordt er dus geenszins 1.400 euro bijbetaald, nee dan zal ik restitutie eisen van het teveel betaalde.

A.s. maandag komt de man van Yarden terug van vakantie die de crematie van mijn vader geregeld heeft. Ik heb zijn collega daarom gevraagd om mij alvast alle onderliggende stukken (Yarden polis en 'Yarden Ledenvoordeel Sommenverzekering' - wat dat ook moge zijn - maar ook eventuele voorafgaande polissen van voor de overname) toe te sturen.

Hoewel ik ook zonder deze stukken met de factuur al de vloer kan aanvegen, gezien de buitenproportionele bedragen (waarbij de kosten soms 4 à 5 maal of meer over de kop gaan) en ik bovendien sterk de indruk heb dat bepaalde diensten dubbel in rekening zijn gebracht.

Voorbeeld: meneer rekent voor het bedrukken van 50 standaard rouwkaarten (inkoopwaarde incl. envelop 80 cent) maar liefst € 4,81 per kaart. Dat was trouwens niet eens drukwerk, maar een eenvoudig printje van de tekst, waar ook nog eens 37,50 extra werd berekend wegens 'Kleurendruk', omdat de tekst in blauw i.p.v. zwart was afgedrukt. Hoe verzin je het.

Zelf heb ik vorige week 50 A5-boekjes gemaakt en verstuurd aan iedereen die belangstelling had getoond, hetzij door bijwoning van de crematie hetzij door een kaartje, telefoontje of mail. Een boekje van 16 pagina's (inclusief kleurenfoto op de voorpagina) met een verslag van de plechtigheid, dus alle toespraken en de gespeelde muziek. Kosten voor het tweezijdig printen, snijden, vouwen en nieten: € 1,82 per boekje!
Vergelijk dat eens met de € 4,81 van Yarden voor het printen van één tekstje op een rouwkaart!

En wat te denken van een 'Receptie-arrangement' à raison van € 1.085?
Volgens de factuur voor 70 personen, in werkelijkheid waren er 23.
Van de flesjes bier die klaarstonden zijn er hoogstens 12 genuttigd. Ook zijn drie flessen wijn aangebroken (niet eens opgemaakt). Verder werd er alleen koffie, thee en fris gedronken. En er stonden hapjes zoals je je die herinnert van de allerbelabberdste verjaardag die je ooit hebt meegemaakt. Met vieze hompjes kaas die alleen maar van de Lidl afkomstig konden zijn.
Gemiddeld is er per bezoeker niet meer dan 3 à 4 euro geconsumeerd. Totale kosten dus minder dan 100 euro. En daarvoor durven ze dan 1.085 euro in rekening te brengen!

Dit is hilarisch. Je hoeft dit verhaal alleen maar hardop voor te lezen - en het is gewoon cabaret!

Dat gaat een pittig gesprek worden!

rawbear
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2008 11:35

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door rawbear »

Matthijs_ZH schreef onder veeeeeeeel meer:

" Als ik erachter kom dat mijn vader inderdaad een (oudere) natura-polis had, die al premievrij was geworden, dan wordt er dus geenszins 1.400 euro bijbetaald, nee dan zal ik restitutie eisen van het teveel betaalde."

Schitterend verhaal als het allemaal niet zo treurig was.
Alstublieft alstublieft, hou mij (ons) op de hoogte van wat u bij Yarden gaat bereiken. Uw verhaal over de schandelijk hoge kosten die Yarden u in rekening bracht, tart inderdaad elke beschrijving. " Cabaret" is hier absolouut het enig juiste woord.

Ik kopieer uw hele tekst en mail die naar mijn (aanstaande) nabestaanden die beschikken over mijn (en hun) al jaren premievrije AVVL natura uitvaartpolis en de verzekerde diensten (ALLES dus wat bij een normale, beschaafde uitvaart hoort).

Rawbear (inmiddels de 70 gepasseerd)

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Eres »

Matthijs
Bij de avvl heette de lijst: omschrijving van rechten en bij yarden: voorwaarden uitvaartverzekering.
Je zal in je vaders papieren moeten zoeken, want een ding is zeker, yarden gaat je beslist niet helpen. Hoogstens de vernieling in, verwacht daar niets van.
In de begeleidende brief met de koopsompolis werd vermeld, dat men de eerste 5 jaar automatisch verzekerd was tegen stijging van de uitvaartkosten etc etc. Door yarden uitgevoerd praten ze over €3733,-- aan kosten waarde. Herinner hun maar aan deze kreet, alles zo’n beetje begin 2007.
Uitvaartkosten worden meestal onnodig opgeschroefd en vaak moeilijk controleerbaar, bij emotionele gebeurtenissen kan men vragen wat men wil, men houdt zich er dan in eerste instantie niet zo mee bezig.

Rawbear het yarden deel op dit forum beslaat 130 pagina’s, als je de tijd hebt lees deze en je vindt beslist een antwoord op je vragen.
We hebben destijds zoveel als we konden aandacht in de media gezocht, doch van de honderdduizenden verzekerden (±990.000)hebben een paar duizend geageerd en een keuzebrief gehad. Ook hiermee nam ik geen genoegen en ben doorgegaan.
Heb een soort erkenning v/d oude rechten gekregen.
Vind ik nog steeds niet correct, helaas je vecht wel tegen de financiele witte boorden .....

Matthijs_ZH
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2011 03:59

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Matthijs_ZH »

@ Eres

"...want een ding is zeker, yarden gaat je beslist niet helpen. Hoogstens de vernieling in, verwacht daar niets van."

We hebben natuurlijk het voordeel dat de factuur nog niet betaald is, en dat ik die tijdig (d.w.z. direct na de crematie) heb betwist.
Nu zal Yarden moeten aantonen dat die aanvullende factuur conform de oorspronkelijke contractafspraken is.

Yarden gaf mij bericht dat de man die ons account behandelde terug is van vakantie en a.s. maandag weer aan het werk gaat. Ik zal hem dus eerst in de gelegenheid stellen met een overtuigend verhaal te komen.

Voor 'witte boorden' ben ik niet zo huiverig. Mochten ze gaan dreigen of een incassoprocedure in gang zetten, dan laat ik het desnoods op een rechtszaak aankomen en ga ik een enorme rel schoppen.

Ik heb niet alle (bijna 2600!) reacties in dit forum gelezen. Anderen misschien wel. Maar wat ik er tot nu toe van begrijp, is dat Tros Radar deze zaak ooit in een uitzending heeft aangekaart en uiteindelijk verder maar heeft laten zitten. Is dat juist?
En weet iemand of er ooit - betreffende dit vraagstuk - een gerechtelijke procedure is geweest tussen Yarden en een verzekerde? En zo ja, hoe die is afgelopen?

Belangrijke vragen om de vervolgkansen in te schatten. Dus wie er toevallig meer over weet: graag hier vermelden, met zoveel mogelijk details.

Kerstster
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 jan 2011 13:49

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Kerstster »

Ook wij hebben 'trammelant' met Yarden, onze, inmiddels overleden moeder
had ook bij AVVL een polis, koopsom, al hetgeen in het overzicht van
rechten was dus gedekt.

Ook bij onze zeer oude en dementerende ! moeder heeft Yarden de truc
uitgehaald , waartegen wij tijdig bezwaar hebben aangetekend;

nu blijven de aanmaningen maar komen, na de nota is een uitgebreid
aangetekend schrijven verzonden, waarop een minimale korting is verleend,
waarmee wij uiteraard niet accoord kunnen gaan. Via AVVL was alles
wat verstrekt is verzekerd, compleet, er is niet voor niets destijds voor
een natura verzekering gekozen.

Een eventuele rechtzaak zien wij in alle vertrouwen tegemoet.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door testcase »

@matthijs_ZH
Matthijs_ZH schreef:
Ik heb nooit een 'rechtenlijst' gezien. Heet dat echt zo?

Ik zou even goed kijken in de nalatenschap naar de polissen Yarden is een maatschappij die uit velen fusies zijn voorgekomen. Rechtenlijst is heel belangrijk om aan Yarden aan te tonen waar je recht op het. Het zou heel goed kunnen dat YArden ook niet meer weet waar u recht op heeft.

Als ik erachter kom dat mijn vader inderdaad een (oudere) natura-polis had, die al premievrij was geworden, dan wordt er dus geenszins 1.400 euro bijbetaald, nee dan zal ik restitutie eisen van het teveel betaalde.

Zo simpel is het het niet. Als bijvoorbeeld in de rechtenlijst een standaard kist staat en u heeft een eiken kist oid besteld, moeten de extra kosten bijbetaald worden

A.s. maandag komt de man van Yarden terug van vakantie die de crematie van mijn vader geregeld heeft. Ik heb zijn collega daarom gevraagd om mij alvast alle onderliggende stukken (Yarden polis en 'Yarden Ledenvoordeel Sommenverzekering' - wat dat ook moge zijn - maar ook eventuele voorafgaande polissen van voor de overname) toe te sturen.

Dat Hoeft Yarden in principe niet te doen. u moet de polis kunnen tonen.

Hoewel ik ook zonder deze stukken met de factuur al de vloer kan aanvegen, gezien de buitenproportionele bedragen (waarbij de kosten soms 4 à 5 maal of meer over de kop gaan) en ik bovendien sterk de indruk heb dat bepaalde diensten dubbel in rekening zijn gebracht.

Voorbeeld: meneer rekent voor het bedrukken van 50 standaard rouwkaarten (inkoopwaarde incl. envelop 80 cent) maar liefst € 4,81 per kaart. Dat was trouwens niet eens drukwerk, maar een eenvoudig printje van de tekst, waar ook nog eens 37,50 extra werd berekend wegens 'Kleurendruk', omdat de tekst in blauw i.p.v. zwart was afgedrukt. Hoe verzin je het


Een fles cola echte coca cola kost voor anderhalve liter 1,50. Een glas cola van 0,2l in een restaurant rekent af zo'n 2,20. Afijn kostprijs 0,20 cent. oftewel 11 kee rover de kop. Niemand vind dit raar maar als een uitvaartmaartschappij dit doet is het ineens raar. Onderschatting van kosten die er zijn naast die fles cola is het. Kortom het is niet raar. En zwart is zwart en blauw is een kleur. Dat verzin ik niet.


En wat te denken van een 'Receptie-arrangement' à raison van € 1.085?
Volgens de factuur voor 70 personen, in werkelijkheid waren er 23.


Voor hoeveel mensen heeft u besteld? In prinicpe geldt dat wat bestel wordt moet betaald worden, overal!

Matthijs_ZH
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2011 03:59

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Matthijs_ZH »

@ testcase

"En wat te denken van een 'Receptie-arrangement' à raison van € 1.085? Volgens de factuur voor 70 personen, in werkelijkheid waren er 23.

Voor hoeveel mensen heeft u besteld? In prinicpe geldt dat wat bestel wordt moet betaald worden, overal!"

Ware het niet, dat ik een passage had gelezen dat er 'naar werkelijk gebruik' zou worden afgerekend.

We kregen na afloop een doos mee met de 'overblijfsels' van dit arrangement: wat stukjes goedkope kaas en worst (meteen na thuiskomst weggegooid, niet te vreten). Maar waarom hebben we dan al die ongeopende flessen bier en wijn niet meegekregen die behoren bij een gezelschap van 70 man?

Er zijn misschien 5, 6 of 7 flesjes bier geconsumeerd. En drie flessen wijn open gegaan. Terwijl er slechts 45 rouwkaarten werden verstuurd, heeft de Yarden-verkoper mijn broers dus een arrangement voor 70 man aan weten te smeren. Belachelijk natuurlijk, om aan te nemen dat je dat dan in het geheel moet afnemen. Die overgebleven drank wordt gewoon bij de volgende uitvaart opnieuw verstrekt (zonder kosten voor Yarden, want betaald door het vorige stoffelijk overschot).

De meneer van Yarden is terug op zijn post en heeft mij vanmorgen gebeld. En kwam meteen al met twee posten op de factuur waarin hij zich (zogenaamd) had 'vergist'. Mineure zaakjes.

Ik heb hem gevraagd waar de polissen blijven.
Hij zou me e.e.a. toe mailen. Is nog niet gebeurd.

Wel kon hij aangeven dat mijn vader een NUVA-polis had gehad (van € 3354) die door Yarden was overgenomen. En ook dat dat een natura-polis was. En dat was nou precies wat ik wilde horen.

Ik heb er dus geen enkele boodschap aan welke alternatieve aanbiedingen in het verleden zijn gedaan en waar mijn vader al dan niet op geantwoord heeft. Hij kan niet meer spreken en Yarden weet dat en maakt daar misbruik van. Ik accepteer gewoon niet dat Yarden eenzijding en - zoals ik inmiddels heb geleerd - 'en bloc' zomaar bestaande overeenkomsten heeft gewijzigd van een natura- naar een kapitaalsverzekering. Dat is volgens het Burgerlijk Wetboek gewoon contractbreuk.

Wij als nabestaanden hoeven niets aan te tonen, anders dan wat in de oorspronkelijke polis van NUVA was beloofd.
Yarden zal moeten aantonen wat er 'extra' is geleverd, niet volgens hun huidige exorbitante tarieven, maar in 'natura-zin', dus volgens welke aantoonbare aanvullende dienstverlening. En die was er niet of nauwelijks.

Matthijs_ZH
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2011 03:59

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Matthijs_ZH »

Ik kom nog even terug op deze opmerking van 'testcase':

"Een fles cola echte coca cola kost voor anderhalve liter 1,50. Een glas cola van 0,2l in een restaurant rekent af zo'n 2,20. Afijn kostprijs 0,20 cent. oftewel 11 keer over de kop. Niemand vind dit raar maar als een uitvaartmaartschappij dit doet is het ineens raar. Onderschatting van kosten die er zijn naast die fles cola is het. Kortom het is niet raar."

Deze vergelijking gaat mijns inziens niet op.

Immers, als je in een restaurant een cola, een kop koffie of een biertje bestelt, dan betaal je tevens voor de bedrijfskosten. Je zit droog en verwarmd, je kunt naar het toilet, enz. Ook de huur van het pand en de personeelskosten zitten allemaal verwerkt in het product. Logisch dus dat je een behoorlijke opslag betaalt op de kostprijs/inkoopprijs.

In de uitvaartbranche (althans bij Yarden) ligt dat geheel anders.

Daar worden al die kosten namelijk ook nog eens afzonderlijk in rekening gebracht: personeelskosten ('Dienstverlening bij crematie' € 1411), Uitvaartverzorger per uur: € 94, Verzorging overledene € 146, Crematie met plechtigheid € 1075, Aula per halfuur € 188, Koffiekamer per halfuur € 188, Opbaring € 658, enz., enz.

Niet alleen wordt op diverse onderdelen een schaamteloze opslag berekend, ook meen ik hier diverse 'overlappingen' waar te nemen, waarbij de klant dus twee- of driemaal betaalt voor dezelfde dienstverlening of handelingen.

Ik begrijp inmiddels ook de 'Yarden Ledenvoordeel Sommenverzekering', inhoudende dat Yarden de waarde van de bestaande (oude) natura-polissen 'uit eigen zak' heeft verhoogd met 62%. Een mooi cadeau van Yarden, zou je denken. Maar in het geval van mijn vader constateer ik dat Yarden tevens de uitvaartkosten heeft verhoogd met ruim 105%!
Ja, dan kom je dus sowieso altijd tekort aan je natura-polis.

Mijn vader had dus € 3354 gespaard in een natura-polis voor een 'normale' uitvaart. Die heeft hij ook gekregen, maar Yarden heeft de kosten weten op te schroeven tot het fantasiebedrag van € 6886: meer dan het dubbele!

De Houdini/Hans Klok/Yarden-truc komt mij steeds helderder voor ogen.

De door Yarden overgenomen polissen bij fusies en overnames hebben sindsdien natuurlijk steeds gerendeerd. Dat kapitaal is belegd, en is dus aanzienlijk in waarde toegenomen. Maar Yarden doet alsof die poliswaarde nog steeds gelijk is aan het nominale bedrag dat de verzekerde had ingelegd, tien, vijftien of twintig jaar geleden.
Voorbeeld: een verzekerde som van € 3000 is tien jaar later aangegroeid tot een waarde van € 4000 à € 4500!

Dit is dus de eerste helft van de truc: het bagatelliseren (of verhullen) van de huidige werkelijke waarde van de inleg.

De tweede helft van de truc is het kunstmatig ophogen van de zogenaamde kosten van de uitvaart, tot bijna surrealistische proporties.

Dat is dus aan twee kanten de boel belazeren. Maar de meeste mensen doorzien dat niet, doordat de factuur zodanig slim is opgesteld dat het totaalbedrag van de kosten niet wordt vermeld. Je krijgt alleen te zien wat je (zogenaamd) tekort komt op je verzekering. Veel mensen denken dan: het zal wel. En betalen dus maar.

Je moet zelf even de boel optellen om te zien wat Yarden echt in rekening brengt. Bij de crematie van mijn vader is dat dus € 6886!
Terwijl die uitvaart een reële marktwaarde had van, pakweg, € 2800 à € 3000. En ook bij dat bedrag zou de uitvaartonderneming nog winst maken.

Inleg voor de naturaverzekering was € 3354, inmiddels aangegroeid tot een huidige geschatte waarde van ten minste € 4000.

€ 4000 minus € 2800 à € 3000 = een restitutie van 1000 à 1200 euro, in plaats van een bijbetaling van ruim 1400 euro!

Dit wordt dus het uitgangspunt voor mijn onderhandeling met Yarden.
Als Yarden nog durft.

Je zou haast gaan denken dat de directie van Yarden zich heeft laten inspireren door de roman van Willem Elsschot:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijmen/Het_been_(roman)

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door testcase »

@Matthijs_ZH
NUVA


SAMENSTELLING PAKKET DIENSTEN EN VERSTREKKINGEN


De bespreking, de regeling en uitvoering van de uitvaart alsmede de ver­zorging van alle formaliteiten. De verzorging en overbrenging van de overledene, binnen Nederland, naar de plaats van opbaring. De levering van de kist, als gebruikelijk bij de vereniging. Het gebruik van een
door de vereniging geadviseerde opbaarruimte, indien geen gebruik wordt gemaakt van de door de vereniging geadviseerde opbaarruimte, kan dit tot meerkosten leiden, die niet door de vereniging worden gedekt. Het ontvangen en begeleidden van rouwbezoek, de levering van rouwcirculaires en enveloppen. De verzorging van een rouw- en een volgauto van het uitvaartcentrum c.q. de opbaarruimte naar de begraafplaats of het crematorium. De dienstverlening door het personeel van Nuva uit­vaartzorg c.q. door het personeel van een samenwerkende vereniging/ onderneming. De verzorging van overlijdensakte(n), de condoleancelijsten en verder benodigde materialen, de nazorg van onze adviseur. Maar tevens zijn gedekt de kosten van porti, consumpties, advertenties, bloemen, dankbetuigingen etc. tot een bedrag van maximaal f. 800,--. (Dit bedrag geldt voor 1999 en wordt jaarlijks aangepast aan de ont­wikkeling van het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie, waarbij 1987 wordt gesteld op 100.) De verzekering dekt vanzelfsprekend ook de kosten van: A. BIJ CREMATIE Het crematietarief inclusief het gebruik van de aula met muziek en de verstrooiing van de as op het terrein van het crematorium c.q. de onderbrenging van de as in de algemene nis voor maximaal 1 jaar. OF B. BIJ BEGRAFENIS: De kosten van de begraafplaats tot maximaal de onder A bedoelde kosten.

Afgegeven dd : 19-10-1999
Op deze polis zijn de NUVA Algemene Voorwaarden Natura Uitvaartverzekeringen AV-1998 en de Specifieke Voorwaarden Natura-Pakket Polis SV.NP-1998 van toepassing .


Matthijs_ZH
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2011 03:59

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Matthijs_ZH »

Dank, testcase.
Ik kende deze beschrijving al, maar wellicht zeer nuttig voor anderen. Het laat goed zien hoe ver de dekking van zo'n natura-polis gaat.

Correctie: de link in mijn eerdere bericht blijkt niet correct.
Dit is de juiste link:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijmen/Het_been

Klik op de bovenste link.

rawbear
Berichten: 40
Lid geworden op: 13 jun 2008 11:35

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door rawbear »

Matthijs_ZH schreef onder (veel) meer:

Inleg voor de naturaverzekering was € 3354, inmiddels aangegroeid tot een huidige geschatte waarde van ten minste € 4000.

€ 4000 minus € 2800 à € 3000 = een restitutie van 1000 à 1200 euro, in plaats van een bijbetaling van ruim 1400 euro!

Dit wordt dus het uitgangspunt voor mijn onderhandeling met Yarden.
Als Yarden nog durft.


Blijf ons s.v.p. op de hoogte houden over die onderhandelingen! (Er heeft zich al eens een advocaat onverrichterzake teruggetrokken, las ik op yaniek.nl).

De lijst van verstrekkingen van de AVVL zijn ook op het internet te vinden, maar ik weet zo gauw niet meer waar (zit momenteel in het noordoosten vanThailland, maar vind het onderwerp belangrijk genoeg om uw berichten bij het ontbijt door te nemen). Een crematie is hier trouwens spotgoedkoop. Maar de lijkschouwing in Bangkok (verplicht voor buitenlanders die hier overlijden en hier wensen te worden gecremeerd) drijven de kosten weer op

Ik meen in een oude posting echter te hebben gelezen dat Yarden de originele AVVL " verstrekkingenlijst" wil zien en geen genoegen neemt met een kopie daarvan.

Vr gr

rawbear

FGee
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 mei 2011 15:27

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door FGee »

Ook ik ben zojuist benaderd door Yarden met het verzoek of ik mijn Polis wil 'Supersizen', omdat deze lang niet meer voldoende is voor een Uitvaart.
Mijn oorspronkelijke Polis is ong. 50-jaar geleden (!!!) afgesloten bij de AVVL en betrof een Naturapolis. Alle kosten werden vergoed. Ondertussen dus nog maar de helft volgens een Callcenter knulletje van Yarden. Ik lees in erg veel Fora dat iedereen erover klaagt. Is dit ondertusen opgelost? Status?

Matthijs_ZH
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 mei 2011 03:59

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Matthijs_ZH »

Weer even bijpraten, zoals ik had beloofd.

Afgelopen woensdagmiddag (8/6) had ik een onderhoud op de vestiging waar de crematie plaatsvond met de administrateur van Yarden.

Dat werd een beleefd en vriendelijk maar ook pittig gesprek. Ik had een Excel-sheet meegebracht, waarop ik in de linkerkolom alle posten van de Yarden-factuur had opgesomd, met daarnaast de reële bedragen zoals die volgens mij moesten zijn (met per regel ook een toelichting). De uitkomst van beide optellingen kwam erop uit, dat er een restitutie zou moeten komen van ten minste € 421, in plaats van de gevraagde bijbetaling van € 1455.

Mijn belangrijkste punten van kritiek waren:

* de kunstmatige (willekeurige) ophoging van kosten
* de buitenproportionele kosten van het receptie-arrangement
* het dubbel (of zelfs driemaal) in rekening brengen van dezelfde kostenpost

Ik had namelijk vooraf al gevraagd om een gedifferentieerde beschrijving van de posten 'Dienstverlening Yarden bij crematie' (€ 1411) en 'Crematie met plechtigheid' (€ 1075). En nu ik deze omschrijvingen op zak had, kon ik dus aantonen dat diverse posten daarnaast ook nog apart waren opgenomen in de berekening.

De man verdedigde zijn bedrijf met verve, maar had duidelijk niet gerekend op de uitgebreide expertise die ik inmiddels had opgebouwd, o.a. via dit forum. Hij mailde mij vrijdag dat hij nog e.e.a. met de medewerkers wilde bespreken en dat hij - na raadpleging van zijn manager - kon melden dat hij hier na zijn vakantie op terugkomt (in week 25).

Tijdens ons gesprek hield ik hem ook voor dat wij die hele berekening eigenlijk ook gewoon zouden kunnen verscheuren, aangezien het om een oude naturapolis ging. Waarbij een normale, gemiddelde uitvaart (zonder toeters of bellen) volledig was gedekt. Daarop adviseerde hij mij om contact op te nemen met het hoofdkantoor van Yarden, met het verzoek alsnog in aanmerking te komen voor het z.g. 'keuzerecht'.

Wel grappig: na thuiskomst zag ik diezelfde avond op tv de aflevering van 'De Rekenkamer' (KRO) met als thema: "Wat kost dood gaan?"
Waarin via genadeloze berekeningen werd aangetoond hoe de prijzen in de uitvaartsector soms tot hilarische fantasy-hoogten worden opgedreven. Er kwam toevallig ook een mevrouw aan het woord - locatiemanager van Yarden - die ronduit toegaf: "Jawel, bij de catering rekenen wij inderdaad horecatarieven."
Oeps... Die mevrouw zal wel op haar donder hebben gekregen vanuit het hoofdkantoor. Want op de factuur worden de kosten van personeel, verlichting en verwarming, huur koffiekamer, enz. ook nog eens apart in rekening gebracht. Terwijl die al begrepen waren in de hiervoor genoemde twee posten met algemene kosten.

Conclusie van het programma was: een (normale, eenvoudige) uitvaart hoeft niet meer te kosten dan 1500 à 2000 euro. En het kan zelfs ook helemaal gratis, wanneer je je lichaam beschikbaar stelt aan de wetenschap.

Wordt vervolgd ;-)

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Ik heb bij mezelf wel eens afgevraagd of die uitvaart eigenlijk wel goed in elkaar zit en of de baten/kosten aspecten daarvan wel in enige redelijke verhouding liggen. Ik heb daar eigenlijk niets mee gedaan maar zal toch eens een onderzoek instellen daar teveel betalen in de huidige tijd onder gegeven omstandigheden abuis is.

Gesloten