LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Yarden-uitvaartverzekering

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
MAXIEM

Re: Yarden-uitvaartverzekering

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag vok,

Dat achter de brievenbus liggen valt toch wel mee. Je moet alleen de brieven van Yarden (als die er al komen) direkt doorsturen naar de KIFID en categorisch tegen Yarden zeggen (schrijven) dat je de nieuwe polis NIET accepteert. 8)

Vriendelijke groet, Maxiem.

janssen

Ongelezen bericht door janssen »

Beste Vok.

Allereerst moeten wij opassen dat wij als NUVA leden en anderen als AVVL leden geen onderlinge meningsverschillen krijgen.

Maar waar ik wel aan vast wil houden: is dat NUVA echt geen armlastinge verzekeringsmaatschappij was. integendeel, het was een zeer gezonde en sovalbele uitvaartverzekering.
Zelf heb ik nog t/m 1985 in het bestuur gezeten, toen nog de onderlingen crematie en uitvaartverzekering Meppel e.o UA dus ken ik NUVA ook wel.
Ook kende NUVA in het verleden geen natura uitvaart verzekeringen, maar allen Nautra sommen verzekeringen.

Dus wisten zij altijd precies hoe het premie bedrag vastegsteld moest worden, risico was er derhalev verzekeringstechnisch helemaal niet. Het enige risico was natuurlijk het beleggings risico.

Dan premie betaling, er zijn AVVL leden die doen voorkomen als of zij alleen veel premie betaald hebben, voor hun nu premie vrije polis.
Het grootste risico dat een uitvaart verzkering loopt is wel het risico van premie vrije polissen.
Dat risico liep NUVA niet. premie betalen tot en met 85 jaar is voor 99% dus levenslang. dus levens lang elk jaar premie verhoging gelijk aan de verhoging uitvaart kosten.
Dan loop je als maatschappij geen enkel risico.
Ik heb zelf premie betaald van af 1957 dus al 50 jaar en dan komen er nog 12 jaar ???? bij. dus totaal 62 jaar.
Begonnen met een uitvaart van 1000 gulden 1957 premie 1.73 per maand. van af 1977 verhoogd tot 3000 gulden premie per maand 6,08
vanaf 1088 5000 gulden premie per maand 8.94.
Vanaf 1998 kwamen zij met een natura verzekering premie 19,42 per maand en dat tot 85 jaar.
Reken dan maar eens uit wat ik reeds an premie betaald heb, en nog
moet betalen. Want inmiddels is die 19,42 al € 13,35 is f 29.15 per maand.

Het risico van een x aantal jaren premie betaling ,en dan premie vrij is de geld ontwaarding.

Dus beter een lagere premie en dan levenslang met indexering per jaar, dan is er geen enkel risico.

Pas nog een medewerker van Yarden gepsproken, die had ook de zelfde mening als er geen premie vrije polissen waren geweest en m.n in grote aantallen er voor Yarden geen enkel probleem was geweest.
Maar dat wast alle water van de zee niet weg, dat men bij de overname van NUVA en AVVL dit toch vooraf had kunnen berekenen.
Dat dit schijnbaar onvoldoende is geweest, is niet de schuld van de verzekerde, maar van het bestuur die de overnames geregeld hebben.
Dus mag geen enkele verzekerde de dupe worden van een mis management. Van Yarden.
Laatst gewijzigd door janssen op 12 jul 2007 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Vok

Ongelezen bericht door Vok »

verwijderd
Laatst gewijzigd door Vok op 20 jul 2007 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Vok

verwijderd
Laatst gewijzigd door Vok op 20 jul 2007 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

jojonij

Ongelezen bericht door jojonij »

Beste janssen,

De AVVL was een hele rijke Vereniging; eigendom van de leden.
In 1993 volledig de aandelen overgenomen van De Facultatieve,
wat resulteerde dat de AVVL 11 crematoria's in bezit had. De NUVA kreeg in het oosten van het land de uitvaarten van de AVVL. Als ze die niet hadden gehad waren ze allang failliet geweest. Ik heb al eerder geschreven, dat als de AVVL zich in 2001 had opgeheven, was de laatste AVVL-er ter zijner tijd over misschien 100 jaar nog een waardevaste uitvaartvoorzienening gekregen volgens de AVVL-ledenrechten ! Yarden heeft nu anno 2007 een Vereniging,
een Verzekering, de Uitvaartondernemingen en de Crematoria.
Dat zijn er nog wel wat in aantal in Nederland. En omdat dat allemaal van de leden is kunnen we nog wel een potje breken.
Yarden verdient grof geld aan particuliere uitvaarten. Daar komen de premies van verzekerden bij, die ze goed kunnen beleggen in Vastgoed,
aandelen enof obligaties. Wat ze de afgelopen jaren hebben gedaan
zijn inlijvingen en overnames van Ondernemingen, Aankopen van Crematoria. Maar hebben ook panden verkocht en of verhuurd in DIEMEN, MEPPEL en ALMERE. YARDEN is zeker wel bij machte om de
betreffende polissen te herstellen in het rechtenpakket van YARDEN-select Voorwaarden 2004. Met de vaste krachten en de vrijwilligers
kunnen ze zorgen voor de goede afloop die YARDEN heeft gehanteerd.
Dus wat veranderen in de AVVL-polis. In ieder geval geen sommen-
bedrag, maar de volledige uitvoering van ledenrechten.

Vok

verwijderd
Laatst gewijzigd door Vok op 20 jul 2007 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

janssen

jojony:

Ik weet uiteraard niet alles wat er na 1985 gebeurd is, maar daarvoor was de onderlinge een zeer welvarende verzekering.
Ook van NUVA heb ik nooit gehoord dat zij finnaciéel niet sterk waren.
Zij hadden in Meppel een prachtig kantoor pand .bovendeel in eigen gebruik, en de beneden verdieping werd verhuurd aan o.a welzijn voor ouderen en chr, mannenkoor.

Het is dan ook vreemd dat wij na de fusie met Yarden alleen een brief hebben ontvangen van de naams wijziging, wat voor ons geen verdere consequentisch zou hebben. alles bleef gewoon gehandhaafd.
Ik ken uiteraard de kapitale reserves van AVVL niet.
Wel lijkt het mij toe als je een verzekering overneemt, en een groot deel darvaan geen premie meer betaald, dit een riskante zaak, ongeachte wat zij bij AVVL betaald hebben. tenzij zij ook alle reserves van AVVL konden overnemen, dus voldoende reserves om alle premie vrijen t.z.t de crematie of uitvaart te kunnen garanderen.
Maar nog maals ik twijfel niet aan de reserves die yarden zelf heeft opgebouwd, zie zelf wel wat zij bij ons hebben aan gekocht, wat zij nu weer verbouwd hebben, dat is echt voor kapitalen. ga er van uit, dat dit allemaal echt uit eigen middelen betaald wordt.
Daarom is het al noodzakelijk dat wij blijven opomen voor onze rechten.

Jij hebt gelijk dat zij het pand in Meppel heel goed verkocht hebben.
Temeer daar men er achter was gekomen dat er vervuilde grond onder zat, dus kosten gemeente.
Laatst gewijzigd door janssen op 12 jul 2007 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Ayla

Ongelezen bericht door Ayla »

Ik ben blij dat wij 5 minuten van het crematorium wonen,dan kunnen we als één van ons iets overkomt de auto pakken laden de overledenen in en er moet toch genoeg betaalt zijn in die veertig jaar dat ze ons de oven inschuiven toch :twisted:

Vok

verwijderd
Laatst gewijzigd door Vok op 21 jul 2007 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Ayla

Ongelezen bericht door Ayla »

Dag Vok

dan moeten ze toch een hoop geld overhouden daar bij yarden, en er is zeker leven na de dood

groeten Ayla

janssen

Ayla:

Voorlopig de moed nog niet opgeven, jij hebt altijd je premie betaald, dus moet Yarden ook zijn verplichtingen nakomen.
Daar zijn zij ten slotte voor. Om ons, als dat nodig is die hulp tegeven waarvoor wij alijd rechten hadden.
Laatst gewijzigd door janssen op 12 jul 2007 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.

jojonij

Ongelezen bericht door jojonij »

vervallen.
Laatst gewijzigd door jojonij op 02 sep 2008 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

--
Laatst gewijzigd door testcase op 27 okt 2007 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

mcwimpy51

Ongelezen bericht door mcwimpy51 »

http://www.uitvaartmedia.com/webgen.aspx?p=833&o=6284

Beste mensen kijk eens op deze link .Uw reacties gaarne sturen naar

Http://www.yarniek.nl

Het is dus heel belangrijk registreer u. Die paar honderd behoort u daar toe ? Het zal je maar gebeuren. :cry:

janssen

testcase.
Dan lig ik toch echt zo ver naast dat NUVA en gezonde vereniging was, en dat de fusie met AVVL, voor de NUVA leden onvoroodelig is uitgepakt.

In 2001 was men dus ook niet volledig overtuigd, m.n de directeur.

Ik weet alleen dat toen wij nog gewoon een onderlinge verzekeringsmaatschappij waren, wij een zeer gezond bedrijf hadden.

testcase

Ongelezen bericht door testcase »

--
Laatst gewijzigd door testcase op 27 okt 2007 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.

janssen

testcase.

Persoonlijk zie ik het toch anders, Yarden had een andere weg moeten bewandelen.

Dan bekijk ik het als econoom, want dat ben ik ook nog, alleen geen Drs, want mijn opleidng heb ik gevolgd bij IBW.

Als ik daar invloed op gehad zou hebben, zou ik een geheel andere weg bewandeld hebben.

Ik zou eerst de verzekerden aangeschreven hebben, en duidelijk uiteengezet hebben dat de natura uitvaart in de huidige vorm onbetaalbaar zou worden.
Dan zijn er verschillenede mogelijkheden.
Of iedereen niemand uitgezonderd gaat per maand een x bedrag meer aan premie betalen, dus de premie inkomsten ( baten) moeten in ieder de uitgaven ( lasten kunnen) dragen.

Dan komt het probleem met de premie vrije polissen, want daar draait het om. Deze mensen hadden een keuze moeten krijgen of wij zetten de kapitaal waarde om in een sommen bedrag. of men neemt naast de premie vrije polis nog een andere polis als aanvulling op de gestegen kosten van begraven of cremeren.
Voor ons als NUVA leden zou dit kunnen betekenen dat de premie niet met 3 % jaarlijks zou stijgen maar met bv 5 % .

Nu weet ik ook wel als je 30 of 40 jaar premie betaald hebt, en je polis is premie vrij, voel je, je behoorlijk belaserd als dat ineens niet meer het geval is.
Ik weet natuulijk niet wat Yarden bij de overname van AVVL bedongen heeft.
Maar als je als verzkeraar een gehele maatschappij overneemt, en je weet vooraf dat bv 50% geen premie meer betaald ben je volgens mij onverantwoord en incorrect bezig.

Nu begrijp ik ook dat bij de overname van AVVL, ( waar ik mij nooit in verdiept had) er bij de NUVA nog al wat personeel naar een andere baan gesolliciteerd hebben.

Want deze overname is niet vlekkeloos verlopen, zo als ik gelezen heb.
Maar ik blijf wel bij mijn standpunt dat Yarden nu haar verplichtngen moet nakomen, t.o.v de verzkerden.
Door de beurs val enkele jaren geleden kunnen er echt wel problemen zijn, die zijn er ook andere gebieden.
Zelf heb ik een waardevast pensioen van het ziekenfonds, gegarandeerd. maar ik heb 3 jaar lang geen verhoging gehad, pas dit jaar weer 80% van de inflatie, Wat is gegarandeerd.????????

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM »

@@@

Testcase schrijft:
Ik zie het oorspronkelijk bestuur van AVVL en het geldwolf gedrag van de gemeentes als de grootste boosdoener in deze zaak.
Lekker makkelijk en goedkoop om de schuld ergens anders te leggen. Er is er maar één die onrechtmatig (zo zal nog blijken) de polissen wijzigt en dat is Yarden. Laat je dus niet afleiden door het geschrift van een mol die waarschijnlijke voor Yarden werkt.

Vriendelijke groet, Maxiem.

solight

Ongelezen bericht door solight »

@@janssen

bijkomend probleem is natuurlijjk ook nog dat Yarden zelf ook eigenaar is van de crematoria en begraafplaatsen. ze kunnen daar dus zelf "regelen" wat de kosten zullen zijn.

Dit kan natuulijk als een fictieve korting aan de leden gegeven worden,maar aan de andere kant (omdat de gehele bedrijfkolom beheerst wordt) hebben ze dus eigenlijk een monopolie positie omdat ze zelf de kosten en inkomsten kunnen vast stellen.

Als gesteld wordt dat de kosten de laatste jaren gestegen zijn, dan zijn ze daar zelf debet aan.

(en toch nog toe hebben ze de jaren steeds met winst afgesloten)

Gesloten