LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Roy Data versus no-claim

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
claudia1
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 18:20

Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door claudia1 »

Ik heb onlangs een andere auto en motor verzekering afgesloten
De oude werd opgezegd. Ik ontving twee royementsverklaringen.
Deze heb ik doorgestuurd naar de nieuwe verzekering.
Na ontvangst van de bevestiging bleek dat ik i.p.v. de 75% no-claim maar 50% ontvang dit is volgens de verzekering volgens het Roy Data systeem met 5 schadevrije jaren en de andere van 75% naar 65% met 6 jaar. Ik rijd al jaren schadevrij en had 75%.
Ik heb mijn oude verzekering gebeld Zij vertelde mij dat wij met deze korting mazzel hadden en dat dit alleen bij hun geldig is. Vreemd verhaal. Ik zou dus niet over kunnen stappen omdat ik dan minder no-claim ontvang. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt. Ik vind het trouwens ergelijk dat je niet zelf het systeem Roy Data kan inzien zonder te betalen. :roll:

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door Byob »

Je hebt zelf de royementsverklaringen gezien, stonden hierop het zelfde aantal schadevrije jaren als de nieuwe maatschappij gebruik van maakt?

Let wel het gaat om schadevrije jaren, niet de trede waar je op stond bij de vorige verzekeraar.[/b]

claudia1
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2008 18:20

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door claudia1 »

Schadevrije jaren heb ik veel meer dan die vermeld staan op de royementsverklaring maar no_claim klopt wel op de verklaring Op de vermelde schadevrije jaren krijg ik dus minder no_claim bij mijn nieuwe verzekeringsmaatschappij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door kweenie »

Dan zou ik eerder bij je oude verzekeraar te rade gaan waarom het aantal schadevrije jaren zo laag is. Want als je veel langer helemaal niets hebt geclaimd, dan zou je dus ook veel meer schadevrije jaren moeten hebben. Wat gaf de oude verzekeraar aan als reden dat het aantal schadevrije jaren zo laag was?

TwinCamDude
Berichten: 107
Lid geworden op: 17 apr 2006 21:58

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door TwinCamDude »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, ja :). Als je tien jaar schadevrij rijdt, heb je tien schadevrije jaren. Wellicht is er iets in de tussentijd gebeurt, wat gevolgen heeft gehad voor je no-claim?

bromtol
Berichten: 648
Lid geworden op: 22 mei 2005 16:29

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door bromtol »

Had je noclaim bescherming of een speciale kortingsregeling? het kan voorkomen dat je door noclaimbescherming of een speciale regeling meer korting krijgt dan gerechtvaardigd is door het aantal schadevrije jaren.

Het gaat om de jaren. Weet je zeker dat er niets gebeurd is?

jantje12
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2008 09:47

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door jantje12 »

hallo

ik heb onlangs een nieuwe auto gekocht en deze onder gebracht bij centraal behaar achmea om dat ik dan via mij werkgever een collectiveits korting krijg
in het telefonische contact werd gezegd dat de zgn allrisk op een jaar bedrag zou komen van 468 euro
echter nu heb ik een specificatie premie gekregenvan 1078 97 euro
berekent collectiviteitskorting 32 procent
bonusmalis korting trede 4 25 procent
en geen schade vrijde jaren

echter ik heb nog nooit schade gereden in tien jaar die mij schuld waren


ik gebeld met centraal beheer achmea
die vertelde mij dat mij vorige verzekering de rvs
mij de bonus maluskorting
niet in het landelijke data base hadden geplaats

ik gebeld met de rvs vriende lijke vrouw aan de telefoon en zij vertelde mij dat ik in een schorsingsperiode geplaats was
en als deze langer duurde dan drie jaar dan de verzekering beeindigt zou worden
ik haar verteld dat ik in het landelijke date base gezet wilde worden
omdat ik bij centraal beheer achmea een collectiviteits korting van 32 procent krijg via mij werkgever

de vriendelijke vrouw vertelde dat dit geen probleem was om mij in het landelijke date base te plaatsen
en dat als ik binnen een jaar terug zou komen mij de toegekende bonus malis van 5 jaar toe gekend zou worden
ik haar verteld dat dit raar is want
echter de jaren daar voor was ik verzekerd bij de asforo
en volgens de asforo zou ik deze 5 schade vrije jaren hebben mee genomen
dit was bij de rvs niet bekent
en ik zou volgens die vriendelijke vrouw contact op moeten nemen met de asforo te ede

WAAROM WORDEN ONZE SCHADE VRIJE JAREN NIET AUTOMATISCHE
IN EEN LANDELIJKE DATE BASE GEPLAATS

ik vindt dit een vorm van oplichting heb nu tien jaar een rijbewijs
en nog nooit schade gemaakt
maar zit nog wel pas op 5 vrije jaren
kan hier niks mee gedaan worden

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door Byob »

Roydata bestaat nu sinds september 2007.
Daarvoor werd er nog met de papierenverklaringen gewerkt.

Vraag is dus inderdaad wat is er gebeurt bij de overstap van Asforo naar de RVS. Is toen de royementsverklaring wel door u aan de RVS gegeven, of heeft u deze wel gehad??

Op welke basis heeft de RVS de polis destijds opgemaakt?? Als die uiteindelijk geen verklaring hebben ontvangen zou toen de korting ook gecorrigeerd moeten zijn, of kwam de premie uiteindelijk niet meer met de offerte overeen.

De vraag waarom niet die schadevrije jaren in de database komen:

Het afgeven van de schadevrije jaren gebeurt alleen als u verzoekt de polis te beeindigen. Aangezien een maatschappij u graag zou willen houden, gaan die bij het alleen doorgeven van verkoop er blijkbaar vanuit dat u de dekking wenst op te schorten tot u een nieuwe auto heeft. De opgeschorte polis kan dan zo weer aangepast worden. Zou u de polis royeren, en even later aankomen met een nieuwe auto, is vaak ook weer een nieuw aanvraagformulier nodig.

Dit heeft namelijk ook nog een voordeel. Bij verkoop van uw oude auto, kunt u de polis natuurlijk beeindigen. De dan afgegeven verklaring is één jaar geldig. Niet erg als u direct weer een nieuwe verzekering sluit.

Verkoopt iemand bijvoorbeeld de auto, en zal niet direct een nieuwe aanschaffen, is opschorten verstandiger. De schadevrije jaren blijven dan 3 jaar bij die maatschappij staan.

griek92
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jan 2009 16:25

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door griek92 »

Ik rij nu 44 jaar schadevrij ! door ongelukkoge omstandigheden ben ik door verblijf in het buitenland terug gezet naar trede 0, ik heb dit helaas niet aangevochten. Ik heb zowel privé als later zakelijk vanaf 1993 weer treden opgebouwd en was eind 2005 bij schrijven van mijn tussenpersoon weer opgelopen naar 17/75%. Voorts gaat deze contactpersoon failliet en wordt mijn privé-auto in 2003 tot 2e gezinsauto gekwalificeerd en ik weer op trede 0 sta ?!? Resumerend na 44 jaar schadevrij, 2,5 miljoen kilometers gereden, sta ik met gratie op trede 6. Wie kan mij helpen om dit onrecht ongedaan te maken, ondanks mondelinge toezegging van Reaal wordt dat niet gehonoreerd en sta ik nu in Roydata op trede 6.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door Byob »

@ Griek92

Deels snap ik uw opmerking, maar de regels zijn alsvolgt (waarbij het even niet uitmaakt dat er tegenwoordig een roydata is of niet).

Bij het beeindigen van een polis worden de schadevrije jaren door de maatschappij vrijgegeven. Regel is dat deze verklaring 1 jaar geldig is.

Denk er wel om dat schadevrije jaren iets anders is dan de trede waarop je stond bij beeindiging. Sommige maatschappij zijn erg scheutig met het verstrekken van extra tredes, waarboven op een aantal tredes geteld worden die je aan kunt tonen d.m.v. schadevrij rijden (royementsverklaring of roydata).

Als u dus meer dan een jaar in het buitenland bent verbleven, zouden uw schadevrije jaren zijn vervallen. Optie was misschien geweest de polis op te schorten. In dat geval blijven de schadevrije jaren 3 jaar in de polis, de maatschappij geeft de schadevrije jaren dus niet vrij, maar houdt deze in de polis aan, waarvoor overigens geen premie meer betaald wordt.

Tredes bouwt u ook alleen op in een eigen polis. Dus als u het over zakelijk heeft, en de auto zit volledig in de lease (incl. verzekering) heeft u dus zelf geen polis.

Ik heb dit wel eens op kunnen lossen door een verklaring van de leasemaatschappij te verkrijgen waarin de periode en de schade(s) als die er zijn geweest gemeld worden. Ik heb dit echter nooit als schadevrije jaren gekregen bij een verzekeraar, maar als extra treden. Klant krijgt dus wel de korting alsof de jaren schadevrij er zijn, maar niet de schadevrije jaren zelf.

Vreemd trouwens dat doordat uw contactpersoon failiet gaat er een polis gewijzigd wordt.. Was dit een polis uit een volmacht?

Er zijn trouwens maatschappij die niet meer werken met een b/m ladder. Ze noteren wel het aantal schadevrije jaren bij aanvang, en tellen dit ook gewoon door (of halen er bij schuldschade wat af).

Ibrahimak1
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 apr 2010 15:15

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door Ibrahimak1 »

Goedendag,

Bij deze wil ik reageren op een aantal vragen/onduidelijkheden. Ik zelf ben verzekeringsagent van een groot verzekeraar.

Dat je bij de een 50% korting krijgt en bij de ander 75% zegt helemaal niets. Aangezien de premies ook niet het zelfde zijn. Wat vaak een misverstand is dat men denkt dat de bonus malus korting gelijk is aan de schade vrije jaren. Deze staan los van elkaar.

Als je net aangesloten bent bij een verzekaar kan het inderdaad zo zijn dat je een hoger nota krijgt dan afgesproken. Let op, dit ligt niet aan de nieuwe verzekeraar! De verzekeraar maakt een offerte op aan de hand van de door jou verstrekte gegevens. Vervolgens raadpleegd de verzekeraar 30 dagen lang de zogenaamde Roy-data. Als de schade vrije jaren daar niet in staan, gaat de verzekeraar uit van 0!
Belangrijk is om bij de vorige verzekeraar aan te geven de schade vrije jaren vrij te geven.

Op de vraag waarom de verzekeraar niet automatisch de schade vrije jaren in Roy-data plaats:
Wanneer de schade vrije jaren in Roy-data geplaatst worden, zijn ze voor een jaar geldig. Maar als de verzekeraar ze niet vrij geeft blijven ze 2 jaar geldig.
Het verkopen van een auto is niet altijd een reden voor de verzekeraar om de schade vrije jaren vrij te geven.
Het kan natuurlijk zo zijn dat de klant over een aantal maanden een nieuwe auto gaat kopen.

Als laatste wil ik verhelderen dat bij schade men niet 1 schade vrije jaar terug valt maar meerdere.

Met vriendelijke groeten,

een verzekeringsagent

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Goedemiddag,

Wat een heldere en duidelijke uitleg van de poster boven mij! En het klopt inderdaad allemaal.

Wat mensen ook nog zouden moeten weten, is dat schadevrije jaren , niet een reeel aantal jaren is zoals je leeftijd, het is een begrip een formule eigenlijk. waarbij na een rekensom je aantal vrije jaren uitkomt.

En inderdaad je valt na een schade niet 1 jaar terug, maar 5 jaar is heel gewoon.

Wat ook niet veel mensen zich realiseren, is dat ook een ruitvervanging, diefstal of vandlisme terugval in schadevrije jaren betekend.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door Byob »

Wat ook niet veel mensen zich realiseren, is dat ook een ruitvervanging, diefstal of vandlisme terugval in schadevrije jaren betekend.
Juist niet!!

Over het algemeen zal de regel gelden dat wat onder de beperktcasco dekking valt, geen invloed heeft op schadevrije jaren, ruitvervanging(of herstel) aanrijding met wild, brandschade, diefstal of poging daartoe, natuurgeweld (storm hagel) zijn zaken die onder die dekking vallen. Deze hebben geen invloed op uw schadevrije jaren.

Wel kan een maatschappij de voorwaarde hanteren dat er geen schadevrij jaar bijkomt bij dergelijke schades.

Om dekking te hebben voor vandalisme (kwaadwillige beschadiging) zal de auto een volledig casco dekking moeten hebben. Het claimen van een dergelijke schade zal bij de meeste maatschappijen wel van invloed zijn op je schadevrije jaren.

Er zijn een paar maatschappijen (ASR is daar bijvoorbeeld een van) die geen terugval bij vandalisme kent.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Het is absoluut wel zo dat een ruitvervanging, diefstal oid verlies van een of meer schadevrije jaren tot gevolg kan hebben.

Het vervelende is dat dit bij iedere maatschappij weer anders is en dat is het kromme van Roy data.

Het is zelfs zo dat sommige maatschappijen "stunten" met schadevrije jaren, noem een ruitvervanging, bij een aantal maatschapijen is het zo als je het bij Carglass laat doen kost het je geen schadevrij jaar en doe je het bij een zelf gekozen reperateur dat kost het je 1 jaar.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: Roy Data versus no-claim

Ongelezen bericht door Byob »

Heb je voorbeelden van maatschapijen?

Ik heb zo even snel een aantal maatschappijen bekeken, maar kon er geen vinden die je terugzetten in schadevrije jaren op dezelfde wijze alsof je een schuldschade claimt. (aansprakelijk zijn voor een schade voor derden, of een casco schade bij bijvoorbeeld paaltje raken).

Uitzondering op het niet gebruiken van de aangegeven hersteller, en het dan niet bijschrijven van een jaar. Kun je inderdaad opvatten als afnemen van 1 schadevrij jaar...

Heeft overigens niets met Roydata van doen maar zijn de voorwaarden waarmee de maatschapij werkt. Roydata is niet meer dan een doorgeefluik van een oude naar een nieuwe maatschappij.

Gesloten