LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
paolo26
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:33

is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door paolo26 »

Goede dag,

Middels dit schrijven zou ik graag uw assistentie willen vragen in het volgende.

Ik heb jarenlang een uitvaartverzekering gehad die via het pakket van mijn ouders heeft gelopen.
Inmiddels heb ik zelf al een tijdje een neiuwe uitvaartverzekering bij een andere verzekeraar lopen en is mijn eerste verzekering stopgezet)premievrij gemaakt.

Ik heb van de eerste verzekeraar een overzicht ontvangen met daarop het totaal opgebouwde verzekeringsbedrag.
Gezien ik bij mijn nieuwe verzekeraar voor 100% verzekerd bent, zou ik graag willen weten of ik het reeds opgebouwde verzekerd bedrag kan afkopen en/of indien niet mogelijk een andere suggestie kunnen adviseren.

Alvast bedankt voor de mogelijke reactie.

Met vriendelijke groet,
van Deelen

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door trudy81 »

Hai,

bij mijn weten is het gewoon afkoopbaar (ik heb hetzelfde gehad en toen mijn oude verzekering afgekocht) je maakt wel wat verlies. Ik zou dus gewoon even bellen met de oude verzekering en vragen hoe dat moet.

Trudy

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door Byob »

Ik zou de vraag gewoon bij de tussenpersoon of maatschappij neerlegen, uw informatie nu is te weinig om hierop te kunnen antwoorden.

Beetje afhankelijk van de waarde in de oude polist, maar u zou die ook nog aan kunnen houden om stijging van de kosten in de toekomst mee op te vangen.

paolo26
Berichten: 8
Lid geworden op: 10 aug 2010 10:33

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door paolo26 »

Zojuist met de tussenpersoon geschakeld en blijkt om een bepaalde lange/termijn constructie te gaan en derhalve is deze niet afkoopbaar.

Ik hou hem inderdaad gewoon aan om de stijging van kosten te compenseren.

Bedankt voor de reacties.

finadleo
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 apr 2010 21:46

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door finadleo »

Dit laatste zal niet waar zijn. Iedere levensverzekering (dus ook uitvaart) is afkoopbaar. Het is de vraag, of er waarde in zit maar afkopen zal zonder meer kunnen.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door tennis »

paolo26 schreef:Zojuist met de tussenpersoon geschakeld en blijkt om een bepaalde lange/termijn constructie te gaan en derhalve is deze niet afkoopbaar.

Ik hou hem inderdaad gewoon aan om de stijging van kosten te compenseren.

Bedankt voor de reacties.
Als je van tevoren jou tussenpersoon had gebeld, hoefde je hier geen topic aan te maken.
Maar ik geloof er van jou antwoord niets, want ook ik heb deze mening:
finadleo schreef:Dit laatste zal niet waar zijn. Iedere levensverzekering (dus ook uitvaart) is afkoopbaar. Het is de vraag, of er waarde in zit maar afkopen zal zonder meer kunnen.

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Of een verzekering afkoopbaar is, hangt af van de polisvoorwaarden. Er is weliswaar geen rechtsregel die afkoop civiel verbiedt, maar op grond van het contractenrecht kan dit wel bij overeenkomst (in de algemene voorwaarden) worden verboden. Afkoop kan fiscale gevolgen hebben.

Let bij afkoop er wel op dat de uitkering laag kan zijn tov het verzekerd kapitaal. Vaak geldt hoe jonger je bent des te minder je terugkrijgt bij een begrafenisverzekering, zeker als de verzekering destijds tegen koopsom is gesloten.

De praktijk leert ons dat verzekeraars in principe meewerken aan afkoop van levensverzekeringen tenzij de polis verpand is of het een direct ingegane lijfrente betreft.

Dat ik begrafenisverzekeringen onzin vind is een ander verhaal..........


finadleo
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 apr 2010 21:46

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door finadleo »

Fiscaal jurist, dat je begrafenisverzekeringen onzin vind komt waarschijnlijk omdat je niet de praktijk meemaakt. Mischien eerst eens een paar keer doen in situaties waarin nabestaanden de uitvaart (ook niet de goedkoopste) kunnen betalen. De ellende die er dan is! Theoretisch kun je allerlei betere (?) of andere oplossingen bedenken. Tussen theorie en praktijk zit alleen een wereld van verschil.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door tennis »

finadleo schreef:Fiscaal jurist, dat je begrafenisverzekeringen onzin vind komt waarschijnlijk omdat je niet de praktijk meemaakt. Mischien eerst eens een paar keer doen in situaties waarin nabestaanden de uitvaart (ook niet de goedkoopste) kunnen betalen. De ellende die er dan is! Theoretisch kun je allerlei betere (?) of andere oplossingen bedenken. Tussen theorie en praktijk zit alleen een wereld van verschil.
Fiscaal jurist heeft een ander land gekozen, om begraven te worden!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

een kennis van mij heeft hem afgekocht,had er meerdere lopen en deze was 3000 gulden waard ,in euro's?pff wat zal het zijn...1300?zoiets,ze hield niet veel over....ik denk dat het beter is,om hem gewoon lekker te laten staan..
mocht je getrouwd zijn dan kan je vrouw iets moois voor je doen en de rest krijgt ze toch wel...dan zonder afkoopsom enz..

fiscaaljurist,ja als jij geld genoeg hebt om je vrouw/man/vriend etc zo te begraven of te cremeren ja dan hoef je geen verzekering...
ik wil toch heel graag mijn man een mooie laatste eer mee geven....de kosten lopen aardig op.
we zijn er pas nog mee geconfronteerd en je wordt er niet vrolijk van wat het allemaal kost

lambertbecks
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2010 09:31

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door lambertbecks »

Los van de vraag of de 'eerste' verzekering afkoopbaar is, zou je je eigenlijk moeten afvragen: wil ik wel afkopen? Waarom zou je een oudere, vaak goedkopere (in verband met aanvangsleeftijd) verzekeringen willen afkopen om vervolgens elders weer een duurdere (met opnieuw aanvangskosten in de premie) verzekering te starten...

Heb je je laten adviseren? Zou het niet handiger zijn om de oude verzekering te laten bestaan en voor het ontbrekende deel een tweede verzekering af te sluiten. Is wel wat omslachtiger, maar waarschijnlijk voordeliger.

Iedere levensverzekering (dus ook een uitvaartverzekering) is per direct stop te zetten. Het is niet altijd zo dat er waarde in de verzekering zit en dat deze afgekocht kan worden. Dat kun je nalezen in de algemene voorwaarden. Als je hier de naam van de verzekeraar en de versie van de algemene voorwaarden publiceert, wil ik e.e.a. wel voor je nakijken...

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Ik vind het product begrafenisverzekering onzin, niet iets opzij zetten voor je begrafenis. De kosten in een begrafenispolis zijn net als bij andere levensverzekeringen erg hoog.

Vergelijk maar eens de premie tov het verzekerd kapitaal. Je zult zien dat er een erg laag rendement overblijft.

Je kunt beter nadenken over maandelijks geld op een spaarrekening zetten plus een tijdelijke zuivere orv via een internetvergelijkingssite.

Daarbij is het goed de cao bij je werkgever na te kijken. Vaak volgt daar ook een vorm van uitkering.

Geld opzij zetten voor begrafenis prima, verzekeraars spekken daar hou ik niet van.

Dat is mijn praktijk

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door Byob »

De rekenvoorbeelden zijn er al eens eerder neergezet om bovenstaande stelling tegen te spreken;

In mijn geval zou ik als ik over 20 jaar € 10.000,00 wil hebben per maand,
€ 31,25 moeten inleggen, rente 3%.

Om voor 20 jaar een dalende risicoverzekering te sluiten, begin dekking
€ 10.000 kost iets meer dan € 3,00 per maand.
Totaal € 34,25.

Sluit ik een polis in geld, dekking € 10.000,00 bij overlijden, 20 jaar lang premiebetaling, betaal ik € 20,53 per maand. En of de verzekeraar of tussenpersoon hier nu ook nog iets aan verdiend of niet, ik weet wat ik betaal, ik weet wat ik (mijn nabestaanden) krijgen.
Laatst gewijzigd door Byob op 11 aug 2010 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

lambertbecks
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2010 09:31

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door lambertbecks »

Byob schreef:De rekenvoorbeelden zijn er al eens eerder neergezet om bovenstaande stelling tegen te spreken;
Tsja, Fiscaal Jurist daar gaat 'jouw praktijk'. Ik was al bezig om eenzelfde rekensommetje te maken, maar Byob is mij voor. Waarom iets roepen waarvoor je geen feiten kunt aanleveren?

FiscaalJurist
Berichten: 579
Lid geworden op: 05 dec 2008 09:39

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

wat jullie inzichtelijk maken is het kanskarakter van een verzekeringscontract. Bij overlijden binnen 20 jaar is de begrafenispolis voordeliger dan de andere constructie die jullie berekenen.

Na 20 jaar rent het geld in eigen beheer door terwijl het verzekerd kapitaal vast staat. Bij overlijden op de gemiddelde leeftijd van de gehanteerde sterftetafel door de verzekerde bij aanvang van de verzekering moet de eigen beheersconstructie voordeliger zijn. Bij vooroverlijden dus niet.

De verzekeraar hanteert de wet van de grote getallen en haalt een deel van zijn rendement uit de sterftewinst (die dus onstaat bij overlijden na het snijpunt), de rente is naar die periode voor hen en niet voor jouw.

Wel of niet verzekeren moet een solide afweging zijn van alle risico's in de financiele situatie van een persoon. Als er echt geen ander vermogen is, kan ik mij die begrafenisverzekering voorstellen, maar dan accepteer je het rendementsverlies na het snijpunt.

Begrafenisverzekeringen zijn emotie producten die vaak schijnzekerheid verkopen. Hoe weet jij of die EUR 10.000 genoeg zal zijn om je over 20 jaar te begraven conform je wensen? Bij zelf sparen zal de rentestand op lange termijn meestijgen. Je zult dan met dezelfde inleg meer krijgen dan bij de begrafenispolis. Weliswaar is deze in jullie rekenvoorbeeld in eerste aanleg goedkoper. De verzekeraar geeft jullie immers een deel van de verwachte sterftewinst en verdisconteert dit in de premie.

Ik mag begrafinispolissen onzinnig vinden, jullie mogen ze zinnig vinden. Nogmaals ik ben wel voorstander van het afdekken van risico's die jezelf niet kunt dragen

lambertbecks
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2010 09:31

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door lambertbecks »

Kijk, nu breng je de zo gewenste nuance aan. Overigens, vergeet je nog dat uitvaartverzekeringen winstdelend zijn. Voor de goede orde: ik ben geen voorstander van levenslange premiebetalende verzekeringen (met index). Uitvaartverzekering met een dekking in kapitaal tegen een tijdelijke gelijkblijvende premiebetaling zijn in zeer veel situaties 'zinnig'. Zowel op basis van financiele gronden (rendement) als op basis van risico.

Byob
Berichten: 519
Lid geworden op: 17 okt 2006 10:54

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door Byob »

:D

En nu was jij mij voor

wiheda
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2005 15:14

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door wiheda »

Begrafenisverzekeringen zijn emotie producten die vaak schijnzekerheid verkopen. Hoe weet jij of die EUR 10.000 genoeg zal zijn om je over 20 jaar te begraven conform je wensen? Bij zelf sparen zal de rentestand op lange termijn meestijgen. Je zult dan met dezelfde inleg meer krijgen dan bij de begrafenispolis. Weliswaar is deze in jullie rekenvoorbeeld in eerste aanleg goedkoper. De verzekeraar geeft jullie immers een deel van de verwachte sterftewinst en verdisconteert dit in de premie.

Ik mag begrafinispolissen onzinnig vinden, jullie mogen ze zinnig vinden. Nogmaals ik ben wel voorstander van het afdekken van risico's die jezelf niet kunt dragen.
==================================================

Je praat hier over of 10.000 euro genoeg zal zijn over 20 jaar.

a. 10.000 euro is nu al niet meer voldoende als je een beetje mooie begrafenis wilt hebben met iets meer dan een kopje koffie, een standaard kist, geen volg auto's en meer dan 25 kaartjes met postzegel.
b. Een verzekering is haast altijd een gok om te nemen.
Verwacht je dat je huis afbrand? Of heb je hier geen verzekering voor en spaar je iedere maand 25 euro en hoop je dat er pas na 25 jaar een brand uit breekt.
Ook geen inboedelverzekering? Uiteindelijk is de televisie en pc van tegenwoordig al na 5 jaar afgeschreven. Je kan beter naast die 25 euro ook nog eens 25 euro sparen voor als men eens in zou gaan breken. Als je nu weet dat dit ook pas na 20 jaar is, zet je het gelijk 20 jaar vast. Heb je zeker een hoge rente.
c. Stel dat je volgende week hoort: u heeft kanker? Dan kan je jezelf niet eens meer verzekeren of het bedrag verhogen. Heb je dan nog genoeg jaren te leven om 20 jaar te sparen?
d. Hoeveel schade vrije jaren rij je in een auto? 15 jaar, zonde van al dat geld.

Zo kan ik nog wel verder gaan. Een verzekering is soms gewoon verplicht en soms doe je het voor iets wat misschien weleens gebruikt moet worden. Eén zekerheid heb je, we gaan allemaal een keer dood.

Mijn vrouw en ik (beide uit 1955) wilde onze begrafenisverzekering in 2003 opvoeren naar 16.000 euro per persoon. Contant uitgekeerd bij overlijden. Of het nu 5.000 of 20.000 euro kost. Helaas hoorde mijn vrouw een dag na het posten van de getekende offerte om het bedrag van 9.000 te verhogen naar 16.000 dat ze kanker heeft. Haar verhoging ging ineens niet door. Risicogroep.
Ik hoop nog vele jaren te mogen betalen voor mijn vrouw, dan leeft ze nog lang.

En het afdekken van risico's voor begrafenissen ben ik tegen. Uitgezonderd mensen met de laagste inkomens. Geld over de balk gooien en heerlijk leven en andere belastingbetalers op laten draaien voor je uitvaart.
Dan maar niet sparen en enkele euro's per maand betalen aan een verzekering die betaald in natura.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: is een uitvaartverzekering afkoopbaar.

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@fiscaaljurist

wat jij zegt,het is aan je zelf wat je wilt en hoe je erover denkt! helemaal mee eens,
ik heb ons wel verzekerd...
ik ging samen wonen,ik had het niet zo goed thuis en geen contact meer,man zijn ma was net overleden en die was daar nogal mee bezig...hij zegt ben jij verzekerd,weet ik veel???
dus gelijk gedaan,hij heeft ook 5 polissen nu eentje vanaf zijn geboorte maar ja dat is niks meer...dat was 3000 gulden was veel in die tijd..
nu zitten we op 10,000 euro zonder de winstdeling erbij en het loopt tot een bepaalde tijd..mits ik over 2 jaar weer zeg ik wil toch nog wat erbij want ik vertrouw het niet dan neem ik nog een polis het is wel zo hoe ouder je word hoe duurder.maar ja ik heb het er wel voor over...

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo diep doordenk over wat jij alemaal doet eerlijk gezegd,rendement enz...ik ben gewoon verzekerden ,op safe zeg maar.

ik ben wel voorstander van de polis om geld te krijgen kom even niet op de naam en niet in natura,daar geloof ik niet in...ik hoor zoveel verhalen...
ze beloven je nu zoveel ,punjte bij paaltje kan je nog een hoop bijbetalen..

ik heb de rekening gezien van mijn tante en schoonvader en die logen er niet om..ook tussen de maatschappijen zeg maar waar je..gecremeerd wordt scheelt het nogal...nogal veeeeeeeeeeeeeeeel....

wwij hebben niet veel wensen maar willen toch niet voor verassingen komen te staan...

he ik vind dit wel altijd een eng ding om over te praten mmaar ja het hoort bij het leven he?
dus ik ben rond de 10,000 en dan de winst nog en man iets meer omdat hij de polis van vroeger had.laat maar staan die ga ik niet afkoopen,hou ik misschien 400 euro over...

Gesloten