LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ASR verveelvoudigd de verzekeringskosten op zijn Woekerpolis

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.

Heeft u ook deze ervaring met uw ASR woekerpolis kostenoverzicht

Ja
1
33%
Ja (dit jaar zijn ook mijn verzekeringskosten bij ASR verveelvoudigd)
1
33%
Nee
1
33%
 
Totaal aantal stemmen: 3

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

ASR verveelvoudigd de verzekeringskosten op zijn Woekerpolis

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Zojuist 3-9-2010 heb ik na veel bellen en excuus brieven van ASR het lang verwachte jaaroverzicht 2008-2009 van mijn beleggingsverzekering binnen. Ondertussen heb ik al diverse brieven van ASR gekregen dat deze beleggingsverzekering waarschijnlijk onder de compensatie regeling zal vallen omdat er te hoge kosten doorberekend werden. De compensatie zijn ze nu al bijna een jaar aan het berekenen en op dit moment is deze nog steeds niet bekend (lang leve de compensatie regeling :-( )!

Ik betaalde in voorgaande jaren ca 160 euro per jaar aan verzekeringskosten op deze woekerpolis. Nu staat er in het zojuist van ASR ontvangen overzicht van 2008-2009 dat ik ruim 1133 euro aan verzekeringskosten moet betalen!

Beloven dat je je klanten gaat compenseren voor veel te hoge verzekeringskosten op door ASR uitgegeven woekerpolis en vervolgens rekent ASR het jaar erop 8x zoveel verzekeringskosten! Dit noem ik schaamteloze diefstal van ASR!

ASR (voorheen Weardye >>>toen Stad Rotterdam >>> toen Fortis ASR >>> en nu ASR)

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: ASR verveelvoudigd de verzekeringskosten op zijn Woekerpolis

Ongelezen bericht door wevera »

Volgens de compensatieregeling mogen verzekeraars op hun beleggingsverzekeringen/woekerpolissen 2.50% - 2.85% van de eindwaarde van de polis, elk jaar, aan kosten verrekenen.

Daarbij is het zo dat de premie van een overlijdingsrisicoverzekering niet als kosten worden gezien.
Verder is het toegestaan/mogelijk dat in periodes van negatieve rendementen, zoals in 2009, op de beleggingen de premies voor de risicoverzekering aanzienlijk omhoog gaan, omdat er dan voor de verzekeraar een iets groter risico is van een verlies door de uitkering bij overlijden.
Als de polis € 40000 waard is dan is er al een kostenberekening toegestaan van € 1000 - € 1140 per jaar.
Als er ook nog een premie voor een risicoverzekering bij zit dan valt € 1133 dus nog mee.

Verder is het interessant om hier de inhoud van een artikeltje in de volkskrant van woensdag 1 september j.l. te benoemen . (pagina 29, onder het hoofdje "Ing- leeuw krijgt de zak") Daarin staat dat woeker-ASR-nederland voor het berekenen van de compensatie voor de woekerpolissen extra mensen en it-systemen moet inzetten. Dit gaat hun € 35 miljoen kosten. Die kosten moeten ook ergens vandaan komen.
De compensatieregeling is vooral bedoeld voor de verzekeraar elf. Het is vreemd dat hiervoor zo weinig begrip is.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: ASR verveelvoudigd de verzekeringskosten op zijn Woekerpolis

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Nu 1133 euro aan verzekeringskosten dat valt tegen als het alle jaren rond de 160 euro was!

Deze maximale bedragen van 2,85 % van de eindwaarde aan kosten werden in mijn voorwaarden bij het afsluiten van deze ASR woekerpolis niet genoemd!

mijn verzekering was 11.000 waard maar nu na aftrek van 1.133 euro kosten nog maar 9.500 euro waard dat is ruim 10% van de huidige waarde!

Daar in tegen kan de eindwaarde van mijn polis toch niet bekend zijn!?! De eindwaarde is afhankelijk van de Robeco WE aandelen koers op 2026 de einddatum en dan ook nog ieder jaar met aftrek van die gigantische ASR verzekeringskosten. Als ASR nog eens 9 jaar 1133 euro kosten ervan aftrekt is er niets meer van mijn verzekeringspolis voor mijn oude dag over!?!

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: ASR verveelvoudigd de verzekeringskosten op zijn Woekerpolis

Ongelezen bericht door wevera »

Bij een poliswaarde van € 11000 aan het einde van het jaar 2009,zou er volgens de compensatie-overeenkomst 2.85% van € 11000 = € 313 aan kosten over het jaar 2009 verrekend kunnen worden. De premiebetaling voor een ingebouwde overlijdingsrisico-verzekering zit daar niet bij in. Voor zover ik weet zit er in elke weardye-polis een dergelijke risicoverzekering.
Maar het is onwaarschijnlijk/onjuist dat er dan in totaal aan € 1133 verrekend is via de waarde van de polis. Dan zou de risico-premie € 820 moeten zijn geweest.

Gezien de berichten in de pers dat ASR-Nederland grote problemen heeft met het doorrekenen van de gevolgen van de compensatie-regeling is het goed mogelijk dat er onzorgvuldigheden/fouten zijn gemaakt
Mijn advies is om per aangetekende brief aan ASR-Nederland te laten weten dat u het niet eens bent met de kostenberekening en te eisen dat de berekening van € 1133 aan u schriftelijk wordt duidelijk gemaakt. Dit betekent dat u om een duidelijke kostenspecificatie vraagt, zoals normaal en gebruikelijk is, als het gaat om de aankoop van een of ander product/dienst.

Verder is het belangrijk om er vanuit te gaan dat de kostencompensatieregeling niets voorstelt en het in veel gevallen zelfs mogelijk is dat verzekeraars meer kosten kunnen berekenen dan voor het tot standkomen van de compensatieregeling. Dat u een hogere kostenberekening krijgt dan in het verleden is dus zeer goed mogelijk.

Succes en met vriendelijke groet, A.Wever

Weardye Mineur
Berichten: 22
Lid geworden op: 29 nov 2007 13:30

Re: ASR verveelvoudigd de verzekeringskosten op zijn Woekerpolis

Ongelezen bericht door Weardye Mineur »

Bedank Arie Wever, dat ga ik zeker doen!

Gesloten