LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wel of niet verzekerd ?

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
angeldark
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2011 14:48

wel of niet verzekerd ?

Ongelezen bericht door angeldark »

de hond van een kennis heeft by my de bank kapot gemaakt terwyl ik op de hond paste en ik even een boodschap doen was. de bank is echt volledig stuk gescheurd en ziet er echt niet uit. nu is het zo dat mijn kennis wel is verzekerd maar ikzelf niet. heb ik dna toch nog recht om aanspraak te maken op schadevergoeding via de verzekering van mijn kennis ?

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: wel of niet verzekerd ?

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Ja zeker, via de WA van de kennis. Een hond valt onder de WA van het baasje.

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: wel of niet verzekerd ?

Ongelezen bericht door harley68 »

Helaas niet. Het klopt dat huisdieren middels risico-aansprakelijkheid zijn meeverzekerd op de polis van de baasjes maar op artikel 6:101 BW zullen ze de volledige schuld bij de benadeelde neerleggen. Je hebt de zorg voor de hond met de risico's overgenomen en hebt de hond alleen gelaten. de kans dat het dier op zo'n moment schade veroorzaakt is dan groot.

helaas, pindakaas....

Emcede
Berichten: 302
Lid geworden op: 18 dec 2010 23:45

Re: wel of niet verzekerd ?

Ongelezen bericht door Emcede »

De basis is dat een eigenaar van een dier risico-aansprakelijk is voor schade, veroorzaakt door dat dier. Dit op basis van artikel 6:179 BW.

Als de verzekeraar een beroep wil doen op 6:101 BW dan is hij vrij dat aan te tonen. Dat hoeft angeldark niet te doen.

Het beste kun je de schade dus melden bij de verzekeraar van de tegenpartij. Dat kun jij niet zelf doen, dat moet de kennis zelf doen. Formeel hoor je een aansprakelijkstelling op te stellen waarin je de kennis aansprakelijk stelt voor de schade door de hond. Hiermee kan de kennis naar de eigen aansprakelijkheidsverzekering (AVP, ofwel de WA-verzekering).

harley68
Berichten: 263
Lid geworden op: 16 dec 2010 12:56

Re: wel of niet verzekerd ?

Ongelezen bericht door harley68 »

De avp-verzekeraar wijst gewoon af. Ik hoop dat angeldark de moeite neemt de uitslag van haar schade hier te publiceren.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: wel of niet verzekerd ?

Ongelezen bericht door tufima »

Ik vrees ook dat de schade wordt afgewezen door de AVP-verzekeraar van de kennis.

Het is een vaststaand feit dat honden in een vreemde omgeving dergelijke capriolen zoals het slopen van een bank uithalen, dus eigen schuld.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: wel of niet verzekerd ?

Ongelezen bericht door Dirkie »

de hond van een kennis heeft by my de bank kapot gemaakt terwyl ik op de hond paste en ik even een boodschap doen was.
U past op de hond van een kennis (die er niet meer bij aanwezig is) en laat deze vervolgens alleen. Geen schijn van kans dat een claim gaat lukken. Het zou anders zijn, als de kennis met zijn hond op bezoek kwam en als tijdens dat bezoek de hond de bank gesloopt had en de kennis dit niet kon voorkomen. Dan had U een kans gemaakt.

Gesloten