LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Patrick*
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2014 00:15

officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door Patrick* »

2 jaar geleden heb ik tijdens mijn werk een bekering gekregen omdat ik te hard gereden had..
Ik werd hiervoor staande gehouden door de KMar.

Op de bekeuring waren verkeerde auto gegevens geplaatst dus in de hoop onder de terechte bekeuring uit te komen heb ik beroep aan getekend.
Nou snap ik dat alleen zware criminelen weg komen met verkeerd ingevulde gegevens maar goed..
Nooit geschoten altijd mis.

Maar goed.
Als ik het goed begrijp heeft de officier van Justitie 10 weken de tijd om tot uitspraak te komen.
Heeft hij meer tijd nodig dan heeft hij een uitstel van ik geloof nog 14 weken mits hij je op de hoogte brengt.

Nu bijna 2 jaar na de datum van de bekeuring krijg ik een brief van het CJIB.
Dat de officier van Justitie een uitspraak gedaan heeft binnen de genoemde tijd.
Maar dat er door het CJIB een fout is gemaakt waardoor het niet is verwerkt..


En dat ik dus gewoon moet betalen.. Iets wat ik wel begrepen had als ik binnen 14 weken bericht had gehad..
Kan dit zomaar?
Als de officier van justitie te laat is vervalt alles en als het CJIB te last is maakt dat niks uit...

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door Moneyman »

Of het mag, weet ik niet. Maar het gebeurt ;) en dus kan je alleen nog weigeren te betalen en tzt in verzet gaan tegen het dwangbevel wat dan gaat komen.

Maar... als de boete terecht was, moet je niet zeuren en gewoon betalen. Ook in verzet zal een rechter primair kijken naar de vraag of de boete terecht is opgelegd.

Zie het maar zo: je hebt kostenloos twee jaar uitstel van betaling gekregen.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door Toppy »

Van belang is wat er in de brief van het CJIB staat.
Is er nog een rechtsgang mogelijk? Dat wil zeggen kun je nog in beroep gaan tegen de beslissing van de OvJ bij de rechter.
Zo ja, dan zou ik dat zeker doen.
De kans is dan namelijk heel groot dat de rechter er korte metten mee maakt en de OvJ, zo schat ik het in, niet ontvankelijk verklaart en je niet hoeft te betalen.

Zo niet dan kun je altijd nog een klacht indienen. Mocht men daar niet naar tevredenheid op antwoorden dan staat je de weg naar de Nationale Ombudsman open.
Duurt even, hou daar wel rekening mee, maar het levert altijd iets op.

Overigens Moneyman: rechters zijn tegenwoordig een 'beetje' allergisch voor slordigheden geworden. Zeker in dit soort gevallen. Om over de Nationale Ombudsman nog maar te zwijgen. Als er één instantie is die zich hieraan groen en geel ergert is deze het wel.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door Moneyman »

De Nationale Ombudsman is er inderdaad allergisch voor. Rechters over het algemeen minder: die passen strik(er) de wet toe, daar waar de NO meer oog heeft voor maatschappelijk belang.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door langste adem »

Vormfouten bestaan niet bij bekeuringen en uw bezwaarschrift had dus sowieso weinig kans van slagen. Bovendien, u zegt dat de boete terecht was , dus dat is gewoon betalen.

Maar het lijkt me niet meer dan logisch dat u sowieso een reactie had moeten krijgen op het bezwaarschrift. Binnen redelijke termijn moet er een beslissing komen en niet pas na 2 jaar. Dat het CJIB nu beweert dat de beslissing weliswaar was genomen binnen die die redelijke termijn kan wel waar zijn, maar daar moeten ze uiteraard niet over stilzwijgen en ze horen jou daarover in te lichten..(wederom binnen " redelijke termijn" )

Ik weet het niet zeker, maar ik denk juist dat in tegenstelling tot je eerste bewaarschrift er nu grotere kans bestaat op seponeren van de bekeuring,

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door Moneyman »

langste adem schreef:Ik weet het niet zeker, maar ik denk juist dat in tegenstelling tot je eerste bewaarschrift er nu grotere kans bestaat op seponeren van de bekeuring,
Daar kon je inderdaad wel eens gelijk in hebben.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Patrick* schreef: Nou snap ik dat alleen zware criminelen weg komen met verkeerd ingevulde gegevens maar goed..
Zware criminelen komen er alleen mee weg volgens de Telegraaf.... In het geval dat ze niet verder vervolgd worden zijn er grotere vormfouten gemaakt dan alleen een verkeerd kenteken of een schrijffout in de naam. Dan moet je eerder denken aan huiszoekingen zonder de juiste toestemming of ander bewijsmateriaal dat niet op legale wijze is verkregen.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door Toppy »

Ik heb voor de zekerheid een en ander maar eens opgezocht.

We hebben hier te maken met het bestuursstrafrecht.
Je hebt de snelheidsovertreding begaan en is het terecht dat je hiervoor een boete krijgt.
Laat dat voorop staan.

Echter het bestuursorgaan, in deze de OvJ met in het verlengde daarvan het CJIB, onderworpen aan de regels van de Algemene Wet Bestuursrecht.
En een van de dwingende voorschriften is dat het bestuursorgaan binnen een redelijke termijn een beslissing moet nemen. Nu zegt de OvJ wel dat de beslissing binnen een redelijke termijn genomen is, maar dat het CJIB de zaak heeft laten liggen tot 2 jaar na de overtreding.
Daar heeft u als burger geen enkele boodschap aan.
U heeft pas na twee jaar kennis kunnen nemen van de beslissing en dat is bepaald geen redelijke termijn.

Ik schat in dat u met dit argument bij de rechter een goede kans maakt. Immers u hoort twee jaar niets, dus u mocht veronderstellen dat uw beroep kennelijk op goede gronden berustte en dat de OvJ de zaak geseponeerd had.
Grote kans dat het OM, als de zaak ter zitting komt van wal steekt met dat u wel degelijk de overtreding heeft begaan. U dus een boete moet betalen. Maar gezien het tijdsverloop tussen het begaan van de overtreding en de beslissing op beroep een schuldigverklaring zonder oplegging straf vordert.
De rechter kijkt u aan, vraagt wat u er van vindt; u prevelt iets en er wordt gevonnist conform de eis van het OM.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door Frantic2 »

dus u mocht veronderstellen dat uw beroep kennelijk op goede gronden berustte en dat de OvJ de zaak geseponeerd had.
Nee, dat kan hij niet aannemen....Hij had zelf actiever kunnen zijn en kunnen informeren! Als zijn beroep op goede gronden was geseponeerd dan had hij daarvan ook bericht moeten ontvangen..

Wat voor goede reden kon hij hebben?
Op de bekeuring waren verkeerde auto gegevens geplaatst dus in de hoop onder de terechte bekeuring uit te komen heb ik beroep aan getekend.
Tja dat kan zijn dat hij zijn auto antraciet vindt en de politie heeft donker grijs opgeschreven....In zo'n geval kom je echt niet onder een boete uit!

Leg je brief gewoon voor bij je rechtsbijstandsverzekering of evt. het juridisch loket.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door sjohie »

Patrick* schreef:2 jaar geleden heb ik tijdens mijn werk een bekering gekregen omdat ik te hard gereden had..
Ik werd hiervoor staande gehouden door de KMar.

Op de bekeuring waren verkeerde auto gegevens geplaatst dus in de hoop onder de terechte bekeuring uit te komen heb ik beroep aan getekend.
Nou snap ik dat alleen zware criminelen weg komen met verkeerd ingevulde gegevens maar goed..
Nooit geschoten altijd mis.

Maar goed.
Als ik het goed begrijp heeft de officier van Justitie 10 weken de tijd om tot uitspraak te komen.
Heeft hij meer tijd nodig dan heeft hij een uitstel van ik geloof nog 14 weken mits hij je op de hoogte brengt.

Nu bijna 2 jaar na de datum van de bekeuring krijg ik een brief van het CJIB.
Dat de officier van Justitie een uitspraak gedaan heeft binnen de genoemde tijd.
Maar dat er door het CJIB een fout is gemaakt waardoor het niet is verwerkt..


En dat ik dus gewoon moet betalen.. Iets wat ik wel begrepen had als ik binnen 14 weken bericht had gehad..
Kan dit zomaar?
Als de officier van justitie te laat is vervalt alles en als het CJIB te last is maakt dat niks uit...

Tsja, je kan 2 kanten op, of accepteren dat er bij elke organisatie wel eens een menselijke fout wordt gemaakt, en gewoon de terechte boete betalen, of op je ietwat manke morele paard klimmen, en ze via het bestuursstrafrecht/de rechter gaan bestrijden. Dat manke slaat m.i. dan op het feit dat de hele reden hiervoor is dat jij je tijdens je eigen werk niet echt van je beste kant hebt laten zien, door dusdanig maatschappelijk ongewenst gedrag te vertonen, wat deze bekeuring tot gevolg had. :wink:

Ik persoonlijk krijg daar altijd een pot<-->ketel gevoel bij. Zeg dan tenminste dat je het doet voor een maatschappelijk hoger doel, bijvoorbeeld om het voor alle jou volgende personen beter te maken, door het CJIB op hun fouten te wijzen. Nu is het overduidelijk dat je gewoon je kont uit die terechte bekeuring wilt draaien.

stofzuigertje

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn ervaring, maar geen garantie!

Ik was ook in gelijkwaardige situatie gekomen en betaalde niet.
Wegens vele protesten duurde het te lang en is alleen daarom geseponeerd wegens teveel zaken en geen tijd.

Daarom heeft protest hoewel ik 100% fout was en moest betalen soms toch zin.
CJIB moet uitspraak afwachten en aan die regels houden en bij te laat, jammer dan en in hoger beroep ook vrijgesproken.

Het is dus rendabel op terechte boetes te protesteren mits je in drukke regio de overtreding maakte waar wegens werkdruk regelmatig dit soort lichte en tijd rovende zaken geseponeerd worden.

In rustige regio niet proberen, dan word het duurder dus NL bestaat niet, per regio van overtreding bepalend hoe groot de kans op seponeren is.

Zolang ze in Den Haag bezuinigen op rechters... doe ik hetzelfde met boetes niet betalen en hopen op, de sukkels die gelijk dit overboeken betalen zoveel dat ze deze enkele laten zitten...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door vroem »

Dat de officier van Justitie een uitspraak gedaan heeft binnen de genoemde tijd.
wat was de uitspraak?
in je voordeel, of juist niet?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door sacredfour »

Als de overheid zich niet binnen de hiervoor bepaalde tijd een beslissing neemt kan je een dwangsom eisen. Dit is nu te laat. Ga in beroep bij de kantonrechter. De OvJ wijst standaard alle bezwaren af. Gebruik hetzelfde argument nu in de rechtbank. Hetzelfde argument als in je bezwaarschrift.Benoem in je argumenten ook de late beslissing van het OM.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door puma73 »

sacredfour schreef:Als de overheid zich niet binnen de hiervoor bepaalde tijd een beslissing neemt kan je een dwangsom eisen. Dit is nu te laat. Ga in beroep bij de kantonrechter. De OvJ wijst standaard alle bezwaren af. Gebruik hetzelfde argument nu in de rechtbank. Hetzelfde argument als in je bezwaarschrift.Benoem in je argumenten ook de late beslissing van het OM.
We praten hier over een TERECHTE bekeuring, hoe lomp kun je zijn om dan in beroep te gaan. Er moet een keertje wat gedaan worden aan het verspillen van belastinggeld op deze manier. Gewoon betalen en niet meer zeuren.

Het zijn de aso's onder de weggebruikers die ook nog eens in beroep gaan tegen een terechte bekeuring in de hoop dat het wordt geseponeerd.

Toppy
Berichten: 164
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:01

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door Toppy »

Beste mensen,

Het recht is géén een-richtings verkeer.
Zowel de burger als de overheid zijn onderworpen aan wetten en regels.

Neem dit geval.
Als de burger te laat betaald dan heeft de overheid het recht de boete te verhogen en in het ergste geval de burger te gijzelen om betaling af te dwingen dan wel een vervangende vrijheidsstraf te laten ondergaan.
Als de overheid in gebreke blijft, zoals in het onderhavige geval, is dit bepaald niet vrijblijvend.
Het kan er, zoals in dit geval, toe leiden dat de overheid het recht om te vervolgen verspeeld.

Dit zijn de consequenties van de rechtsstaat waarin wij leven.
Of had u liever gezien dat het recht op basis van emoties zijn loop heeft?

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door sacredfour »

Toppy, ik ben het met je eens.
Hiervoor heeft de overheid de gedupeerde de mogelijkheid geboden om een dwangsom in rekening te brengen. De OvJ mag een keer de beslissingstermijn met 4 weken uitstellen. Gebeurt hierna nog niks dan moet je een ingebrekestelling versturen. Hierna hebben ze nog 14 dagen om alsnog te beslissen. Als er na 14 dagen nog geen besluit is gevallen is de dwangsom de eerste veertien dagen € 20 per dag, de daaropvolgende twee weken € 30 per dag en daarna € 40 per dag. Er is een maximum van 42 dagen en dus maximaal € 1260.

meave
Berichten: 35
Lid geworden op: 19 jan 2012 14:15

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door meave »

Ik ben wel nieuwsgierig hoe het is afgelopen.

Ik heb dit ook eens gehad. Was met een leenscooter op pad (van de dealer) en daarmee een overtreding begaan. Ik dacht ook nog onder de overtreding uit te komen. Maar helaas... vertelde de dame aan de telefoon. Toen toch maar betaald...ach wie zich brand, moet op de blaren zitten. Maar een keer minder uit eten geweest!

stofzuigertje

Re: officier van justitie doet uitspraak op tijd maar CJIB...

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik hoorde niets maar heb wel inmiddels van de 8 boetes uit 2014 er 5 geseponeerd gekregen wegens werkdruk en geen tijd en daarom seponeren ze soms al.

De andere 3 gewoon betaald en afgewezen maar ik had recht op 8x betalen.
Als we elke boete massaal protest aantekenen zullen er nog meer geseponeerd worden, vooral nu
diverse rechtbanken gesaneerd worden dus meer werk met minder mensen.

De reden dat ik 5x geseponeerd ben is dus tekort personeel.
De hoogte boete word niet naar gekeken, totale willekeur en een soort loterij van geseponeerde waar ik bij een zitting totaal geen kans had gehad!

Wel kan het nog even duren, vaak is het seponeren vaak meer dan 6 maanden later dus pas in 2016 verwacht ik pas antwoord van deze vragensteller!

Gesloten