LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] id kaart toch niet gratis!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 02 feb 2012 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

Als je in Den Haag woont is die nog gratis :mrgreen: was net op de radio.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

bprosman schreef:Vandaar dat ik rijbewijs gaf als alternatief. Sinds dit ook verplicht is voor bromfietsers hebben al heel veel jongeren zo'n ding.
Sinds wanneer kun je daarmee reizen :lol:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

ciske schreef:Als je in Den Haag woont is die nog gratis :mrgreen: was net op de radio.
Ja maar wel met het risico dat je hem later alsnog moet betalen :evil:

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door manondoris »

sephora30 schreef:
ciske schreef:Als je in Den Haag woont is die nog gratis :mrgreen: was net op de radio.
Ja maar wel met het risico dat je hem later alsnog moet betalen :evil:
en dat ie daar ook betaald moet worden is wel heel zeker hoor! ik lees net dat de gemeentes maar wat blij zijn dat het terug gedraaid is , ze liepen anders heel veel inkomsten mis .

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 02 feb 2012 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

:mrgreen: :mrgreen:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef:
ciske schreef:Als je in Den Haag woont is die nog gratis :mrgreen: was net op de radio.
Ja maar wel met het risico dat je hem later alsnog moet betalen :evil:

Eens gegeven , blijft gegeven :mrgreen:

bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door bianca82 »

bprosman schreef:Vandaar dat ik rijbewijs gaf als alternatief. Sinds dit ook verplicht is voor bromfietsers hebben al heel veel jongeren zo'n ding.

ff onschuldig plagen... niet iedereen heeft een rijbewijs.. ik ben 29 heb geen bormfietsrijbewijs of gewoon rijbewijs..

overigens heb ik nog alleen een paspoort... maar ja ik ben van het vrouwelijke geslacht en heb meestal een giga tas genaamd handtasJE (de ironie) bij me waar mijn paspoort wel in past..

al had ik zeer blij geweest met een gratis idkaart.
maar vanwege de drukte dacht ik.. ik wacht wel even... tja.. nu brand ik (weer) mijn vingers

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

ciske schreef: Eens gegeven , blijft gegeven :mrgreen:

Inderdaad ja :twisted:

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef:
ciske schreef: Eens gegeven , blijft gegeven :mrgreen:

Inderdaad ja :twisted:
:lol: :lol: gewoon zeggen als ze om geld vragen.

rooie60
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 feb 2007 11:12

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door rooie60 »

newmikey schreef:
rooie60 schreef:kutland,blij maken met n dooie mus meer is het niet. :evil:

He joh! Emigreer en wel vlug ook. Zat landen zonder ID kaart out there...
Alsof het mij alleen om die ID kaart gaat :roll: doe niet zo kortzichtig joh.

Hanscn
Berichten: 67
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:07

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door Hanscn »

Op dit moment ontbreekt voor een (gemeente-) ambtenaar een juridische basis (titel) om geld te vragen voor de verstrekking van een ID-kaart. Dat er bij de Tweede Kamer een wetsvoorstel ligt om daar verandering in aan te brengen en wel met terugwerkende kracht, doet daar niet aan af. En het is nog maar de vraag of dat wetsvoorstel ooit -in de huidige vorm- het Staatsblad haalt, maar dat terzijde.

De aanvrager van een ID-kaart die van zijn gemeente ambtenaar het verzoek krijgt daarvoor geld op tafel te leggen, doet er goed aan niet alleen een bezwaarschrift in te dienen.
Een bezoekje aan het politiebureau lijkt ook op zijn plaats.
Er is hier immers sprake van een delict, genaamd KNEVELARIJ, zoals vermeld in art. 366 van het Wetboek van Strafrecht:

De ambtenaar die in de uitoefening van zijn bediening, als verschuldigd aan hemzelf, aan een ander ambtenaar of aan enige openbare kas, vordert of ontvangt of bij een uitbetaling terughoudt hetgeen hij weet dat niet verschuldigd is, wordt, als schuldig aan knevelarij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ronald g »

Je kan nu wel mekkeren over de ID kaart die niet meer gratis is maar je kon op je blote voeten wel nagaan dat er een noodwet zou komen. De run op de ID kaart heeft de boel versneld vooral paspoorthouders wilden zo'n kaart scoren want is toch handiger in het dagelijks gebruik, de kaart voegt dus iets toe nml gebruiksgemak. Gemeentes dreigden een boel inkomsten mis te lopen en hadden waarschijnlijk al plannen om belastingen te verhogen, nieuwe heffingen te verzinnen en zo meer en wat kost de ID kaart op jaarbasis een euro of negen?. Ik vind het wel best dat de kaart niet meer gratis is heb er namelijk geen zin aan om een paspoorthouder te sponsoren.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Tja als jij het best vindt dat je moet betalen voor iets dat verplicht wordt gesteld.............. :shock:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door bprosman »

Als je het draadje hier volgt zie je dat de "Run" op de gratis kaarten vooral veroorzaakt wordt door mensen die het gewoon "makkelijker/handiger" is dan het paspoort en niet omdat ze het zo nodig hebben.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ronald g schreef:Ik vind het wel best dat de kaart niet meer gratis is heb er namelijk geen zin aan om een paspoorthouder te sponsoren.
Ik vind het ook wel best dat deze niet meer gratis is. Ik heb er als bewust paspoorthouder ook geen zin in om dubbel te moeten betalen voor het paspoort om al die gratis ID's te betalen. En nee ik heb geen ID-kaart aangevraagd in de gratis periode.
sephora30 schreef:Tja als jij het best vindt dat je moet betalen voor iets dat verplicht wordt gesteld.............. :shock:
Tja,
- Zorgverzekering is ook verplicht en moet veel meer voor betaald worden dan een ID-kaart.
- Het afval moet ook afgevoerd worden in de kliko en daarvoor moet men ook verplicht per lediging of per kilo betalen.
enz.

Wat ik dan raar vind is dat zo'n ID-kaart pak en beet een tientje per jaar kost en dat vinden zoveel mensen een heel groot probleem. Echter als men hier een aantal topics leest over het jaarlijks te betalen inschrijfgeld bij een woningbouwvereniging (vergelijkbaar bedrag) vinden velen dit wel weer heel normaal. Toegegeven een groot verschil zo'n inschrijving is nog enigszins vrijwillig en een ID niet. Echter voor iemand die moet verhuizen, is het al niet meer zo vrijwillig. Bovendien zijn er velen die gewoon voor de lol op zo'n lijst staan want het kost zo weinig. Dan kost zo'n ID toch net zo weinig ?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

Zorgverzekering is ook verplicht en moet veel meer voor betaald worden dan een ID-kaart
Ik kan dit niet echt de beste vergelijking vinden, zorg is voor jezelf ( gezondheid) , ID kaart is nou eenmaal iets wat je bij je hoort te hebben( wat ik dus nooit heb).

Het is nu eenmaal opgelegd en we hebben ons daar maar bij neer te leggen , tis gewoon fout geweest om eerst te roepen ..."hij is gratis" en daarna het weer terug te trekken.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef: Het is nu eenmaal opgelegd en we hebben ons daar maar bij neer te leggen , tis gewoon fout geweest om eerst te roepen ..."hij is gratis" en daarna het weer terug te trekken.
Nee, het verdient zeker niet de schoonheidsprijs.

Op zich kan ik ook wel begrijpen dat het opgelegd wordt. Mede om mensen die vanalles ergens uitvreten, zich misdragen of verdacht gedragen om hun identiteit te kunnen vragen etc. Ook kan ik begrijpen dat er kosten aan verbonden zijn. Want zo'n kaart moet nu eenmaal gemaakt worden. De kosten hiervan zijn nogal prijzig omdat ze weer niet te makkelijk te vervalsen moeten zijn. Een gemeenteambtenaar moet toch de aanvraag behandelen enz. Dat zou ook weer een hoop kosten schelen als de verplichting er niet was.

Dus ja uiteindelijk kost het allemaal geld en linksom of rechtsom zullen ze die terug moeten halen. Dus blijven er maar een paar keuzes over.

Linksom: direct de kosten neerleggen bij de aanvrager en betalen bij aanvragen van een kaart.
Rechtsom: via de belastingen betalen we allemaal voor een gratis ID. In dat laatste geval zou ik het wel zo eerlijk vinden dat de mensen de keuze krijgen tussen een gratis ID of een gratis paspoort. Of desnoods een gratis ID en een paspoort met bijbetaling van € 10,- ofzo. Met een ID kan ook gereisd worden, weliswaar alleen binnen de EU. Daarom zou ik een kleine bijbetaling voor een paspoort wel redelijk vinden. Omdat deze gebruiker er dan persoonlijk voordeel van heeft. Maar de paspoorthouder dan weer de 'volle mep' laten betalen vind ik niet redelijk. En ja ik geef meteen toe dat dit ook in mijn straatje past. In dit voorbeeld zou ik dan ook meteen voorstellen dat de gebruiker die een ID en een paspoort wil hebben maar voor 1 van de 2 volledig moet betalen.
Persoonlijk zou ik het dan ook niet handig vinden om alleen de ID-kaart gratis te verstrekken. Je krijgt dan de situatie dat paspoorthouders en ook een gratis ID op gaan nahouden en hiermee de gemeenschap eigelijk onnodig op kosten jagen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door bprosman »

Je krijgt dan de situatie dat paspoorthouders en ook een gratis ID op gaan nahouden en hiermee de gemeenschap eigelijk onnodig op kosten jagen.
Precies, en dat heeft de grote run op de ID kaarten veroorzaakt en zijn er bij diverse mensen binnen gemeenten en ministeries vraagtekens gerezen wat weer "geplakt" is door een noodwetje. Beetje "eigen schuld" van de Nederlander die meteen in actie schiet als hij / zij het woord "gratis" hoort.

Gesloten