LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] id kaart toch niet gratis!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef: Beetje "eigen schuld" van de Nederlander die meteen in actie schiet als hij / zij het woord "gratis" hoort.

dat is inderdaad typisch nederlands , ook al heeft iemand die niet nodig, het woord gratis doet wonderen :lol:

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door adSolvendum »

De functie van een paspoort is om toegang te verkrijgen tot een ander land.
De functie van een ID-kaart is identificatie.
What's in a name...

De Hoge Raad, het hoogste rechtsprekende orgaan in Nederland, heeft geconcludeerd dat betalen van de burger voor een identificatieplicht opgelegd door de overheid niet zo fraai is. Hier kan ik me wel in vinden.

Vergelijken met een ziektekostenverzekering snijdt geen hout. Men heeft immers ook profijt van een ziektekostenverzekering, hoewel ook dit steeds minder lijkt (?) te worden.

Welk profijt heeft iemand van een ID-kaart? Dat ie kan voldoen aan de verplichting zich ten alle tijde op verzoek van de daartoe bevoegde zich te identificeren? Dat is geen profijt.
Hiertoe een paspoort gebruiken is niet handig, het is hiervoor niet bedoeld, en het gaat snel kapot. Wanneer het kapot is kunt u het niet meer gebruiken waarvoor het is bedoeld.

Hoe men het ook draait of keert, wanneer de overheid een verplichting oplegt aan haar burgers is het onfatsoenlijk die burgers dan voor de kosten van de nakoming van die verplichting op te laten draaien.
Alle kunst en vliegwerk ten spijt.

Overigens mag mijn gratis ID-kaart gefinancieerd worden uit de enorme hoeveelheid kwartjes van Kok die ik nog terug moet krijgen. Maar dan wil ik ook wel de rest terugkrijgen, zodat ik de economie een bescheiden impulsje kan geven...

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

Welk profijt heeft iemand van een ID-kaart
Die heb je niet, je hebt wel een nadeel, als je die niet bij je hebt krijg je een prent :mrgreen: en als ik niet met de auto ben heb ik die niet bij mij , nog nooit een prent gehad, maar ik vind die hele regel giga onzin.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

adSolvendum schreef:Vergelijken met een ziektekostenverzekering snijdt geen hout. Men heeft immers ook profijt van een ziektekostenverzekering, hoewel ook dit steeds minder lijkt (?) te worden.
Weet ik ook wel, dat is ook precies de reden dat ze dit voor een zorgverzekering wel kunnen verplichten maar voor een ID niet. Af en toe moet die knuppel eens in het hoenderhok gegooid worden. :mrgreen:
adSolvendum schreef: Welk profijt heeft iemand van een ID-kaart? Dat ie kan voldoen aan de verplichting zich ten alle tijde op verzoek van de daartoe bevoegde zich te identificeren? Dat is geen profijt.
Hiertoe een paspoort gebruiken is niet handig, het is hiervoor niet bedoeld, en het gaat snel kapot. Wanneer het kapot is kunt u het niet meer gebruiken waarvoor het is bedoeld.
Met een paspoort kan men zich ook identificeren en met een ID kan men ook weliswaar beperkt reizen. Hoe vaak moet men zich daadwerkelijk ergens identificeren ? Ik ben op straat nog nooit naar identificatie gevraagd. Indien men zorgvuldig met het paspoort omgaat, gaat ie echt wel de geldigheidsduur mee ook als men deze dagelijks bij zich draagt.
adSolvendum schreef: Hoe men het ook draait of keert, wanneer de overheid een verplichting oplegt aan haar burgers is het onfatsoenlijk die burgers dan voor de kosten van de nakoming van die verplichting op te laten draaien.
Deze redenatie kan ik best wel volgen. Echter een beetje elementaire boekhoudkundige regels leert ons dat men nu eenmaal niet structureel meer kan uitgeven dat er binnenkomt. Het is enkel het herbenoemen van het etiket waarvoor men betaald. Daarom vind ik mijn 'rechtsom' voorstel wel zo redelijk om dat de gemeenschappelijke kosten voor ons allen in de hand te houden.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door bprosman »

Indien men zorgvuldig met het paspoort omgaat, gaat ie echt wel de geldigheidsduur mee ook als men deze dagelijks bij zich draagt.
Tegenwoordig wel , een paar jaar geleden viel dat vies tegen. De fotopagina brak heel eenvoudig af. Hele discussies gehad met het stadskantoor, ik zou het paspoort in mijn achterzak gedragen hebben (er op gezeten) terwijl dat nooit het geva isl. De strijd maar opgegeven (ik had het geluk dat ik het op mijn werk kon declareren) , kom met een splinternieuw paspoort in de UK aan, zegt die douanebeambte, "Ah , a new passport, yes these break so easily" :? :? . Volgens het stadskantoor was ik natuurlijk de enige die daar last van had :?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Tja,
- Zorgverzekering is ook verplicht en moet veel meer voor betaald worden dan een ID-kaart.
- Het afval moet ook afgevoerd worden in de kliko en daarvoor moet men ook verplicht per lediging of per kilo betalen.
enz.


Zorg heb heb je zelf nodig dus logisch dat je daar voor moet betalen.
Afval betaal ik niet voor.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

bprosman schreef:Als je het draadje hier volgt zie je dat de "Run" op de gratis kaarten vooral veroorzaakt wordt door mensen die het gewoon "makkelijker/handiger" is dan het paspoort en niet omdat ze het zo nodig hebben.
Wat mij betreft hoeft een ID kaart naast een paspoort niet gratis te zijn.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

Afval betaal ik niet voor.

Daar betaal je wel voor, of dacht je dat de kliko voor niks werd geleegd?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Hoe dan?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef:Hoe dan?

bij je gemeentelijke belastingen , via afvalstoffen heffingen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Betaal ik niet hoor :lol:

jean-jean
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 mei 2011 20:50

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door jean-jean »

Ik ook niet :D

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door ciske »

sephora30 schreef:Betaal ik niet hoor :lol:

okee, dan heb jij kwijtschelding, normaal moet je het betalen :lol:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
sephora30 schreef:Betaal ik niet hoor :lol:

okee, dan heb jij kwijtschelding, normaal moet je het betalen :lol:
Precies, en bij de ene gemeente betaalt men een vast bedrag per jaar en bij de andere gemeente betaalt men een lager vast bedrag en een variabel bedrag per lediging of kilo ofzo.

Tja of men daar nu bij mee moet zijn als men kwijtschelding heeft. :lol:

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door mzuri »

Emmy75 schreef:Wat ik dan raar vind is dat zo'n ID-kaart pak en beet een tientje per jaar kost en dat vinden zoveel mensen een heel groot probleem.
Maak van dat pak 'm beet een euro of €43...

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door mzuri »

Emmy75 schreef: Met een paspoort kan men zich ook identificeren en met een ID kan men ook weliswaar beperkt reizen. Hoe vaak moet men zich daadwerkelijk ergens identificeren ? Ik ben op straat nog nooit naar identificatie gevraagd.
Dan heb je niet de 'juiste' leeftijd. ;-) (stappende en schoolgaande jeugd wel).
Laatst gewijzigd door mzuri op 25 sep 2011 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

mzuri schreef:
Emmy75 schreef:Wat ik dan raar vind is dat zo'n ID-kaart pak en beet een tientje per jaar kost en dat vinden zoveel mensen een heel groot probleem.
Maak van dat pak 'm beet een euro of €43...
Sinds wanneer betaal je bij aanvraag van een ID ruim € 200,- ?

Er stond:
Emmy75 schreef:... dat zo'n ID-kaart pak en beet een tientje per jaar kost..

mzuri
Berichten: 205
Lid geworden op: 03 sep 2011 18:24

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door mzuri »

Oh, oké per jaar. 8) Niet zo gauw gezien.
Ik mag niet per jaar betalen, moet in 1 keer. :lol:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja graag de naam van de gemeente waar je hem in 12x mag betalen :D

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: id kaart toch niet gratis!

Ongelezen bericht door bprosman »

Ja graag de naam van de gemeente waar je hem in 12x mag betalen
Je kunt ook voor zaken die verlopen (ID kaart) of verslijten (auto/wasmachine) elke maand VANTEVOREN een bedrag opzij leggen :wink:

Gesloten