LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kinderopvangtoeslag 2012 als alleenstaande ouder

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
piet jagers

Re: kinderopvangtoeslag 2012 als alleenstaande ouder

Ongelezen bericht door piet jagers » 22 dec 2011 09:32

darnaast betaalt de overheid niks
zijn nog altijd de mensen die geen kinderen hebben die er voor op moeten draaien :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 » 22 dec 2011 09:44

Beste Daan,

Ik wil echt niet zeggen dat het allemaal simpel is, en ik heb ook nooit gezegd dat ik pertinent tegen de opvangtoeslag ben. Maar realiseer je goed dat het vroeger ook niet zo simpel was.
Toen mijn kinderen klein waren konden mijn man en ik ook niet rondkomen van zijn inkomen, ik heb dus ook altijd moeten werken. Arbeidsparticipatie in aantal vrouwen is nu hoger maar vroeger waren er genoeg gezinnen waarbij tweeverdieners ook een noodzaak was.
Er gaat nu vast iemand zeggen dat vroeger opa en oma ook vaak oppasten, en dat was ook zo, maar ook niet bij iedereen.
Om te stellen dat alles vroeger gewoon makkelijker ging vind ik erg kort door de bocht. Veel voorzieningen die er nu zijn waren er gewoon niet. Parttime werken voor vrouwen was bijvoorbeeld veel moeilijker, er waren gewoon minder parttime banen. als je dus met 1 inkomen niet rondkwam moest je als vrouw vaak fulltime werken, dat hoeft tegenwoordig bijna niet meer. In de tijd dat mijn kids klein waren was er ook crisis (jawel die van eind 70 begin 80). Veel mannen zijn toen om werk te vinden/houden naar het buitenland overgeplaatst, dan stond je er als moeder ook alleen voor met je kinderen en je baan. Even heen en weer vliegen met een lowcost maatschappij zat er niet in.
Het was voor veel gezinnen toen normaal om nooit op vakantie te gaan, geen electronica te kopen, geen auto te hebben, en toen de crisis eenmaal goed insloeg om niet elke dag vlees te eten. Het 'vroeger was het makkelijker' verhaal gaat dus niet op.

Ik moet wel zeggen dat opvang toen goedkoper was, er werden gewoon minder eisen aan gesteld. Nu willen we geschoold personeel, heen en weer gebracht van school. Daar deden we toen gewoon niet aan.

Ik zeg echt niet dat het vroeger slechter was, maar het was op veel fronten ook zeker niet makkelijker.

Het punt wat ik wilde maken is dat ik het storend vind dat er mensen zijn die het normaal vinden dat anderen voor hun keuzes moeten betalen. Ik vind het goed dat er een vangnet is, begrijp me niet verkeerd, maar de manier waarop dat maar 'gewoon' en 'normaal' gevonden wordt stoort me.

Ik zie mensen (en ik zeg echt niet allemaal hoor) die wel het heel normaal vinden dat de overheid de opvang betaald, want anders 'rijzen de kosten de pan uit' maar die mensen hebben een auto, grote tv, gaan op vakantie, hebben 2 computers, een ipad, in totaal 3 telefoon abonnementen etc. Dan denk ik: misschien rijzen de kosten de pan uit door je consumptie patroon. Vroeger accepteerden we makkelijk (misschien) dat je voor kinderen iets op moest geven.

groetjes

Isabel

joyzzz

Ongelezen bericht door joyzzz » 11 jan 2012 22:20

Hai,

ik heb zelf 3 (inmiddels al grote) kinderen. Maar ik vind het hele idee toch wel vreemd dat mensen verwachten dat de overheid (=samenleving) voor de opvang betaald.
Vroeger toen mijn kinderen klein waren was er niet zo iets als opvang toeslag, dat betaalde je lekker zelf, als jij kinderen wilde, dan moest je accepteren dat die geld kostten.

Op zich vind ik het prima dat de overheid iets bijdraagd maar zodra er geroepen gaat worden dat dat MAAR 70% is rijzen mij de haren te berge.
Je wist toch toen je kinderen kreeg dat je die niet de hele dag alleen thuis konden blijven? Je gaat er toch niet vanuit dat de overheid hier voor moet betalen? Misschien heb ik hier iets niet begrepen, en ik wil echt niet gemeen of bot overkomen, maar wat is dit nou? Ik wil kinderen en de overheid moet dat betalen?

Isabel

Hai,

Deze mevrouw gaat helemaal te ver. Ten eerste alleenstaande hebben er niet voor gekozen om alleenstaand te worden. En tegenwoordig kun niet leven van een 1 mans salaris omdat alles zo belachelijk duur is geworden sinds de euro. VROEGER zoals u zegt was het inderdaad ook anders toen kon je wel leven van een 1 mans salaris en VROEGER was alles ook stukken goedkoper, toen zaten de vrouwen thuis om voor hun kinderen te zorgen. Kon ik maar thuis zijn voor mijn kinderen elke dag. Ik vindt het heerlijk om bij mijn kinderen te zijn. Ik werk 37 uur in de week, voornamelijk om brood op de plank te leggen, maar ik vind het wel heel er leuk om te werken, maar ik vindt het heel erg belachelijk dat ik voor mijn 3 kinderen 450 euro aan opvangkosten moet betalen ik hou letterlijk bijna niets over van mijn salaris(minus huur/zorg e.d.). Dus ik begrijp de opmerking van sommige mensen wel dat je beter kunt stoppen met werken. Sommige mensen moeten niet alleen naar hun eigen situatie kijken maar zich eens verschuiven in andere mensen hun situatie, dan begrijpen ze het misschien beter, mevrouw Isabel.

Groeten van joyce

joyzzz

Ongelezen bericht door joyzzz » 11 jan 2012 22:22

en btw opa's en oma's van tegenwoordig moeten ook 40 uur in de week werken anders redden ze het ook niet dus die kunnen helaas ook niet oppassen.

joyzzz

Ongelezen bericht door joyzzz » 11 jan 2012 22:26

sommige mensen die een uitkering krijgen verdienen meer dan mij en die zitten wel lekker thuis met hun kinderen en ik ben er 37 uur niet per week voor mijn kleintjes begrijpt u. Dat is dan toch raar of niet soms.?!?

aardjee

Ongelezen bericht door aardjee » 11 jan 2012 22:33

Je hebt toch zelf gekozen voor kinderen, als je dat niet kunt betalen, moet je er niet aan beginnen

bakker6

Ongelezen bericht door bakker6 » 03 feb 2012 11:00

hoi
Ik ben ook alleenstaande ouder en ik werk 23 uur per week.
Ik mag 69 uur opgeven maar ze gaan 90 uur per maand omdat ik er vakantie bij afneem.
Vorig jaar was mijn eigenbijdrage 74 euro per maand nu moet ik 353 euro per maand zelf betalen.
Ik kan mijn 1000 euro spaarloon gelijk weer inleveren.
De kinderen zijn 9 en 7 jaar en moeten straks op maandag en dinsdag alleen naar huis en een half uur alleen thuis zijn zodat ik uit mijn werk naar huis race om bij de kinderen te zijn.
belastingdienst leuker kan ik het niet maken en ook niet makkelijker.
kabinet bedankt
Nu lees ik aardjee en denk ik, hoop voor jouw dat er straks genoeg kinderen zijn die voor jouw de aow en pensioenen bij elkaar verdienen.
We betalen toch ook allemaal belasting voor de criminelen in de gevangennis, waarom is er dan altijd zo veel gezeur over werkende ouders , hou toch een keer op met zeuren over kinderen

dyjanna

Ongelezen bericht door dyjanna » 10 feb 2012 22:12

Daan_1978 schreef:Dat lijkt me met een part-time contract ook niet meer dan normaal. Meeste mensen gaan part-time werken om MEER bij de kinderen te kunnen zijn, niet om juist op tijden te gaan werken dat de kinderen eigenlijk klaar zijn met school!

Dus ik vraag me af waarom je de kinderen op de bso hebt en hoeveel uur per week je ze daar laat "slijten"....
wat een domme opmerking, hoezo slijten... als alleenstaand ouder ben je verplicht te moeten werken, en terecht!!!! wij zullen wel moeten, en mogen daar trots op zijn, wat een ouderwetse mentaliteit zeg!!!

dyjanna

Ongelezen bericht door dyjanna » 10 feb 2012 22:15

aardjee schreef:Je hebt toch zelf gekozen voor kinderen, als je dat niet kunt betalen, moet je er niet aan beginnen
wat een domme domme domme opmerking, sjongejonge.......
Van het concert des levens heeft niemand een program.....
Wat nou als je man/vrouw overlijdt..... of ongeneeslijk ziek wordt...
Sommige dingen zijn geen keuzes...

dyjanna

Ongelezen bericht door dyjanna » 10 feb 2012 22:20

joyzzz schreef:Hai,

ik heb zelf 3 (inmiddels al grote) kinderen. Maar ik vind het hele idee toch wel vreemd dat mensen verwachten dat de overheid (=samenleving) voor de opvang betaald.
Vroeger toen mijn kinderen klein waren was er niet zo iets als opvang toeslag, dat betaalde je lekker zelf, als jij kinderen wilde, dan moest je accepteren dat die geld kostten.

Op zich vind ik het prima dat de overheid iets bijdraagd maar zodra er geroepen gaat worden dat dat MAAR 70% is rijzen mij de haren te berge.
Je wist toch toen je kinderen kreeg dat je die niet de hele dag alleen thuis konden blijven? Je gaat er toch niet vanuit dat de overheid hier voor moet betalen? Misschien heb ik hier iets niet begrepen, en ik wil echt niet gemeen of bot overkomen, maar wat is dit nou? Ik wil kinderen en de overheid moet dat betalen?

Isabel

Hai,

Deze mevrouw gaat helemaal te ver. Ten eerste alleenstaande hebben er niet voor gekozen om alleenstaand te worden. En tegenwoordig kun niet leven van een 1 mans salaris omdat alles zo belachelijk duur is geworden sinds de euro. VROEGER zoals u zegt was het inderdaad ook anders toen kon je wel leven van een 1 mans salaris en VROEGER was alles ook stukken goedkoper, toen zaten de vrouwen thuis om voor hun kinderen te zorgen. Kon ik maar thuis zijn voor mijn kinderen elke dag. Ik vindt het heerlijk om bij mijn kinderen te zijn. Ik werk 37 uur in de week, voornamelijk om brood op de plank te leggen, maar ik vind het wel heel er leuk om te werken, maar ik vindt het heel erg belachelijk dat ik voor mijn 3 kinderen 450 euro aan opvangkosten moet betalen ik hou letterlijk bijna niets over van mijn salaris(minus huur/zorg e.d.). Dus ik begrijp de opmerking van sommige mensen wel dat je beter kunt stoppen met werken. Sommige mensen moeten niet alleen naar hun eigen situatie kijken maar zich eens verschuiven in andere mensen hun situatie, dan begrijpen ze het misschien beter, mevrouw Isabel.

Groeten van joyce

ja nog zo'n dommerik.... zullen wij dan maar in de bijstand gaan zitten, kunnen jullie opdraaien voor de kinderen én onze bijstand, hoeven we ook geen gemeentelijke belastingen te betalen, en rioolrecht, krijgen wij vrijstelling van.... kunnen jullie lekker voor opdraaien, denk toch eens na met wat je zegt, ik ben een keurig opgeleid Verpleegkundige, werk om mezelf vol trots te redden, en ja er zijn overheidsbijdrages, straks voor Uw A.O.W ook hoor Mevrouw... en als U in een verpleeghuis komt moeten wij voor U opdraaien, en weet je dat geeft niets, want we hebben een social stelsel en daar moeten we trots op zijn.....

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman » 10 feb 2012 22:22

Voor diegene welke nog wat leesvoer willen betreffende dit onderwerp, zie link.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=111570

NathalieDP

Ongelezen bericht door NathalieDP » 10 feb 2012 23:22

Ik ben het met Joyzzz eens!!

Vroeger was het écht niet veel makkelijker dan nu, maar lag inderdaad de standaard gewoon veel lager.
De meeste mensen die in de jaren vijftig zijn geboren, hebben in crisis geleefd, en toen zij volwassen werden, zijn ze dus goedkoop gaan huren en konden zij gaan SPAREN zodra ze gingen werken, waardoor ze, bij het kopen van een huis (zo omstreeks begin jaren tachtig in mijn verhaal), het grootste gedeelte zelf konden betalen, en dus een lagere hypotheek konden nemen, waarbij dus de maandkosten lager lagen.
Toen ze voldoende opzij hadden gezet, kwam er een kindje, en kon de moeder gerust stoppen met werken voor een aantal jaar. Ook gingen deze mensen niet drie weken in de zomer naar Egypte (vaak all inclusive) en óók op wintersport, en óók in het voorjaar een weekje weg met de kinderen. Nee, in de zomer twee weken kamperen in Duitsland, of Belgie, of gewoon lekker in Nederland. En soms in het voorjaar of in de herfst een midweekje naar een huisje aan de andere kant van Nederland als de financiën het toe lieten. Soms werkte pa een paar uur per week 's avonds (nadat de kinderen in bed lagen) over, om een extra'tje te kunnen verdienen om nog iets leuks voor de kids te doen in de vakantie.

Waren die kinderen minder gelukkig omdat ze niet naar een hotel gingen met zwembad en dergelijke?? Omdat ze geen computer hadden? Ik denk het niet ;).

Uiteraard vind ik dat dit niet geldt voor alleenstaande ouders!! Zij zullen wel moeten werken; al is het maar om niet het idee te krijgen om met de hand omhoog te moeten zitten.... Deze mensen zouden inderdaad een vergoeding moeten krijgen.

Tweeverdieners die "niet rond kunnen komen van één inkomen", hebben, naar mijn mening, te hoge maandlasten! Men wil tegenwoordig graag in een groot huis wonen, drie keer per jaar op vakantie, (het liefst dan ook nog een keer met z'n tweeën, want ze komen niet meer aan elkaar toe met al dat werken en voor de kinderen zorgen tussen het werken door).
De kinderen moeten op hun verjaardag, met Sinterklaas, en ook met kerst verwent worden met WI's Ipods, Ipads, DSi en verzin het allemaal maar....
En dan vind men het gek dat kinderen niet zo snel meer tevreden zijn?? (en laat ik het dan maar niet over "welvaartsziekten" zoals ADD, ADHD ed hebben)

Ik wil absoluut niet alle ouders over één kam scheren; er zullen een hoop ouders zijn die super zuinig moeten leven, en allebei moeten werken, en hooguit één keertje per jaar op vakantie kunnen gaan (als ze al op vakantie kunnen), en op een flatje drie hoog achter wonen, maar er zijn ook echt een héle hoop (vooral die het hardst klagen) ouders die hun EIGEN leefstandaard niet aan willen passen (ze kunnen het vast ook niet omdat ze niet beter meer weten) en dan gaan piepen dat ze zelf moeten betalen voor de opvang.....

kika67

Ongelezen bericht door kika67 » 15 feb 2012 13:31

Isabel1 schreef:Hai,

Isabel
Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn, maar ik kan je vertellen dat 22 jaar jaar terug de kinderopvang al gesubsidieerd was.
Mijn oudste kind ging ruim 20 jaar terug ook naar een KDV en het maandbedrag was inkomensafhankelijk.
Bovendien als je destijds bij de overheid werkte kreeg je daar nog een tegemoetkoming van enkele tientjes boven op. In sommige CAOs (welzijn, ziekenhuiswezen) was hier ook iets voor geregeld.

Kortom, het siert niet om werkende ouders van nu te beschuldigen van opportunisme. Mogelijk kreeg je vroegah geen toeslagen, maar had je wel meteen korting op je maandfactuur.

Van dit soort verwijten word ik zo onpasselijk. Een beetje solidariteit had niet misstaan.

kika67

Ongelezen bericht door kika67 » 15 feb 2012 13:42

NathalieDP schreef:Ik ben het met Joyzzz eens!!

Vroeger was het écht niet veel makkelijker dan nu, maar lag inderdaad de standaard gewoon veel lager.
De meeste mensen die in de jaren vijftig zijn geboren, hebben in crisis geleefd, en toen zij volwassen werden, zijn ze dus goedkoop gaan huren en konden zij gaan SPAREN zodra ze gingen werken, waardoor ze, bij het kopen van een huis (zo omstreeks begin jaren tachtig in mijn verhaal), het grootste gedeelte zelf konden betalen, en dus een lagere hypotheek konden nemen, waarbij dus de maandkosten lager lagen.
Toen ze voldoende opzij hadden gezet, kwam er een kindje, en kon de moeder gerust stoppen met werken voor een aantal jaar. Ook gingen deze mensen niet drie weken in de zomer naar Egypte (vaak all inclusive) en óók op wintersport, en óók in het voorjaar een weekje weg met de kinderen. Nee, in de zomer twee weken kamperen in Duitsland, of Belgie, of gewoon lekker in Nederland. En soms in het voorjaar of in de herfst een midweekje naar een huisje aan de andere kant van Nederland als de financiën het toe lieten. Soms werkte pa een paar uur per week 's avonds (nadat de kinderen in bed lagen) over, om een extra'tje te kunnen verdienen om nog iets leuks voor de kids te doen in de vakantie.

Waren die kinderen minder gelukkig omdat ze niet naar een hotel gingen met zwembad en dergelijke?? Omdat ze geen computer hadden? Ik denk het niet ;).

Uiteraard vind ik dat dit niet geldt voor alleenstaande ouders!! Zij zullen wel moeten werken; al is het maar om niet het idee te krijgen om met de hand omhoog te moeten zitten.... Deze mensen zouden inderdaad een vergoeding moeten krijgen.

Tweeverdieners die "niet rond kunnen komen van één inkomen", hebben, naar mijn mening, te hoge maandlasten! Men wil tegenwoordig graag in een groot huis wonen, drie keer per jaar op vakantie, (het liefst dan ook nog een keer met z'n tweeën, want ze komen niet meer aan elkaar toe met al dat werken en voor de kinderen zorgen tussen het werken door).
De kinderen moeten op hun verjaardag, met Sinterklaas, en ook met kerst verwent worden met WI's Ipods, Ipads, DSi en verzin het allemaal maar....
En dan vind men het gek dat kinderen niet zo snel meer tevreden zijn?? (en laat ik het dan maar niet over "welvaartsziekten" zoals ADD, ADHD ed hebben)

Ik wil absoluut niet alle ouders over één kam scheren; er zullen een hoop ouders zijn die super zuinig moeten leven, en allebei moeten werken, en hooguit één keertje per jaar op vakantie kunnen gaan (als ze al op vakantie kunnen), en op een flatje drie hoog achter wonen, maar er zijn ook echt een héle hoop (vooral die het hardst klagen) ouders die hun EIGEN leefstandaard niet aan willen passen (ze kunnen het vast ook niet omdat ze niet beter meer weten) en dan gaan piepen dat ze zelf moeten betalen voor de opvang.....
Goh, wat een aannames.
Ja, mijn ouders kochten eind jaren 1970 ook een woning, cash, waar ze eerst gedeeltelijk voor hadden gespaard. Het restant werd op afbetaling aan de eigenaar uitgekeerd. Kostprijs maar liefs achtduizend guldentjes voor een eensgezinswoning. Om even een beeld te schetsen, in diezelfde maand kreeg ik mijn eerste barbie, ballerina barbie. Die was heel duur, maar liefst 20 gulden!
Het verhaal van vroeger was alles beter, gaat niet helemaal op.

Wij werken ook alle twee. De woonkosten aan hypotheek zijn per maand niet hoger dan wat ik aan huren kwijt zou zijn. Wij hebben geen tophypotheek en al helemaal geen aflossingsvrije hypotheek.
Wij doen alles op de fiets en het OV. Waar dan al het geld naar toe gaat? Niet naar grote plasmas op alle verdiepingen. Niet naar vakanties in luxe-resorts.
Wel aan studiekosten voor mijn oudste kind bijvoorbeeld. STuderen is tegenwoordig ook niet gratis. Bijvoorbeeld aan dieetkosten. Ik heb een kind met ernstige voedselallergieën voor melk, soja en gluten. Dat zijn dure boodschappen. Dat maakt niet uit, het is mijn kind en daar werk ik voor.

Waar ik soms van baal is mensen waarvan ik weet dat ze al jaar en dag in de WAO zitten of in de bijstand en maar aankopen en aankopen doen, nieuwe auto's, scooters, merkkleding.... en tegelijkertijd mekkeren over hun gemeenschapsgeld bla bla bla.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 15 feb 2012 13:59

Waar ik soms van baal is mensen waarvan ik weet dat ze al jaar en dag in de WAO zitten of in de bijstand en maar aankopen en aankopen doen,
Waar ik van van baal is dat mensen meteen beginnen te roepen dat het op één inkomen niet lukt.

Ook ik ben alleenstaande ouder met een studerende dochter, zoon op de middelbare school , hypotheek en meer dan fulltime baan waar tussendoor nog een "huishouden" gedaan moet worden. I ben echt geen superman maar het is best te doen. In de beginjaren was het ook geen vetpot maar dan neem je er een baan bij. Dat is even niet leuk voor je kinderen maar ze hebben er later wel profijt van omdat ze kunnen studeren , ik heb er dan ook nooit enig verwijt over gehoord.

Misschien lukt het inderdaad niet op één baan van 32 uur.

kaytje

Ongelezen bericht door kaytje » 07 mar 2012 22:32

Ik ben ook best geschrokken van de brief van de belastingdienst.
Ik werkende alleenstaande moeder van een kind van 10...... Die wel gekozen heeft voor een kind. maar er niet voor heeft gekozen omdat alleen te doen!
Ik werk 85 uur in de maand alleen nachtdiensten. Dus ik heb een lieve gastouder gevonden waar ze kan slapen en waar goed voor haar gezorgd word.
Dus heb ook die 85 uur nodig. Met deze nieuwe regeling krijg ik dus nog maar 63 uur en betekend dit dat ik 200 euro zelf moet betalen.
Ik vind dit echt een hoop geld wat ik gewoon weg niet heb.

Wat bij mij wel wat stress naar boven brengt. Moet ik nu stoppen met werken? of mijn dochter van 10 s`nachts alleen thuis laten?
Meer werken is geen optie want dan moet ik nog meer eigen bijdrage betalen....

Wat mij ook behoorlijk stoort aan deze hele regeling is dat ik pas in februari deze brief van de belastingdienst heb gekregen. En al 2 keer uitbetaald is!!

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk » 07 mar 2012 22:33

Als je stopt met werken van welk geld wil
je dan gaan leven ?

kaytje

Ongelezen bericht door kaytje » 07 mar 2012 22:36

ja precies!

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk » 07 mar 2012 22:38

kaytje schreef:ja precies!
Dat is dus ook geen optie want je zal toch inkomen
moeten hebben.

Begrijp dat er veel alleenstaande ouders in de problemen komen
door de kinderopvangtoeslag.

kaytje

Ongelezen bericht door kaytje » 07 mar 2012 22:47

dat bedoel ik. Alles wat ik bedenk is geen optie omdat ik met alles in de problemen kom.
En thuis zitten is voor mij ook geen optie omdat ik van mening ben dat ik een betere moeder ben als ik mij zelf kan redden. Alleen op deze manier word het wel knap lastig......

En omdat de belastingdienst zo laat was met de brief heb ik al een schuld bij hun van ruim 400 euro. En vanaf nu elke maand ergens 200 euro vandaan moet halen.

Gesloten