LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afvalstoffenheffing Gemeente Den Haag

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Nrs
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mei 2012 22:39

Afvalstoffenheffing Gemeente Den Haag

Ongelezen bericht door Nrs »

Goedeavond allen,



In maart heb ik mijn aanslag voor de gemeentelijke belastingen ontvangen. Hierop is de afvalstoffenheffing berekend voor 2 personen. Tot 17 januari jl. bestond het huishouden inderdaad uit 2 personen. Persoon 2 is echter op 17 januari jl. uitgeschreven van het adres en sindsdien is het een éénpersoonshuishouden.
Ik heb dan ook m`n bezwaar ingediend en gevraagd om een herberekening.

Vandaag heb ik hier antwoord op ontvangen en zij antwoorden als volgt:

Als peilmoment voor de bepaling van de grootte van het huishouden (de gebruikssituatie) en dus voor de bepaling van het verschuldigde belasting geldt de situatie op 1 januari van het belastingjaar. Vangt de belastingplicht later aan, dan is beslissend de gebruikssituatie bij aanvang van het gebruik.
Voor de vaststelling van de gebruikssituatie is beslissend de registratie in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, tenzij blijkt dat de gebruikssituatie anders is.


Het scheelt nogal wat. Voor 1 persoon afvalstoffenheffing of voor 2 personen. Ik betaal nu dus een jaar (-17 dagen) voor een persoon die er niet is en dus die geen afval produceert, althans niet op mijn adres ;-)

Indien ik het niet eens met ben met de uitspraak kan ik hier tegen in beroep bij de rechtbank. Maar daar zitten dan weer griffiekosten aan verbonden. Nu weet ik dat dit een bedrag is van €109,00. Ook niet gering.

Dit is mijn dilemma. Ik vind dit zo onrechtvaardig maar maak ik enige kans als ik in beroep ga. Mijn juridische kennis reikt niet zo ver.

Het is nogal een verhaal geworden maar zie uit naar de reacties.

Bij voorbaat dank.

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Afvalstoffenheffing Gemeente Den Haag

Ongelezen bericht door priewjet »

In de betreffende verordening staat dat de situatie per 1 januari bepalend is. Dat betekent dat wijzigingen in de loop van het jaar geen verandering brengen. Soms komt dat goed uit, bijvoorbeeld al je op 1 januari alleenwonend bent en er komt in de loop van het jaar iemand bij. Maar soms is het ook vervelend, zoals in uw geval.

NathalieDP
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:49

Re: Afvalstoffenheffing Gemeente Den Haag

Ongelezen bericht door NathalieDP »

Ben je nog "on speaking terms" met je oud-huisgenoot?? Ik weet niet of deze op het nieuwe adres alsnog afvalstoffenheffing moet betalen, maar misschien is diegene wel zo aardig om jouw rekening te delen?

priewjet
Berichten: 223
Lid geworden op: 18 nov 2005 21:16

Re: Afvalstoffenheffing Gemeente Den Haag

Ongelezen bericht door priewjet »

Ben je nog "on speaking terms" met je oud-huisgenoot?? Ik weet niet of deze op het nieuwe adres alsnog afvalstoffenheffing moet betalen, maar misschien is diegene wel zo aardig om jouw rekening te delen?
Die ex-huisgenoot zal op zijn/haar nieuwe adres zelf ook een aanslag hebben gekregen, of dat nou in Den Haag is of ergens anders.

NathalieDP
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:49

Re: Afvalstoffenheffing Gemeente Den Haag

Ongelezen bericht door NathalieDP »

priewjet schreef:
Ben je nog "on speaking terms" met je oud-huisgenoot?? Ik weet niet of deze op het nieuwe adres alsnog afvalstoffenheffing moet betalen, maar misschien is diegene wel zo aardig om jouw rekening te delen?
Die ex-huisgenoot zal op zijn/haar nieuwe adres zelf ook een aanslag hebben gekregen, of dat nou in Den Haag is of ergens anders.

Maar dat is dan toch na 1 januari? Ik weet niet of je dan alsnog die rekening krijgt, maar het lijkt me toch niet dat je het dan twee keer moet betalen? (er even vanuit gaan dat normaal gesproken de rekening gedeeld wordt...)

Ik heb er verder geen verstand van, probeerde alleen even hardop mee te denken ;)

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afvalstoffenheffing Gemeente Den Haag

Ongelezen bericht door ArneLH »

Tja, als je meerdere peildata in 1 jaar wil hebben kost dat ook meer administratieve handelingen waarschijnlijk -> hogere heffing.
Nrs schreef:Indien ik het niet eens met ben met de uitspraak kan ik hier tegen in beroep bij de rechtbank. Maar daar zitten dan weer griffiekosten aan verbonden. Nu weet ik dat dit een bedrag is van €109,00. Ook niet gering.
Het griffierecht voor de meeste belastingzaken is € 41. Geen enkele bestuursrechtelijke zaak kosten € 109 aan griffierecht, dat bedrag komt enkel voor bij de sector civiel. Het kan voorkomen dat je wel bij de civiele rechter moet zijn (als 'restrechter') als je procedeert tegen een bestuursorgaan, maar dat is voor gemeentelijke belastingen uiteraard niet het geval.
Nrs schreef:Dit is mijn dilemma. Ik vind dit zo onrechtvaardig maar maak ik enige kans als ik in beroep ga. Mijn juridische kennis reikt niet zo ver.
Kans op winst = 0.
De afvalstoffenheffing mag geheven worden op grond van de Wet milieubeheer. De keuze van het heffingstijdvak (jaar, kwartaal etc.) wordt overgelaten aan de gemeente en is niet verwerkt in deze wet. De gemeente stelt dit tijdvak of heffingstijdstip vast in de betreffende belastingverordering.

Wilma 1949
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2012 10:48

Re: Afvalstoffenheffing Gemeente Den Haag

Ongelezen bericht door Wilma 1949 »

In Roermond betaal ik afvalstoffenheffing PER PERCEEL in 2012
207,96 euro, ik ben alleenstaand de kliko wordt wekelijks geleegd,
bij mij is hij nog niet eens gevuld voor de helft.

Gesloten