LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

Daarom zou de noodzakelijke zorg grotendeels voor iedereen gelijk moeten zijn, maar voor de zaken die daar omheen hangen kun je eventueel wel onderscheid maken. Want ik denk dat het niet zo zou moeten zijn dat iemand geen noodzakelijke zorg krijgt omdat hij arm is. Bij het verlenen van die zorg zou dus niet naar inkomen moeten worden gekeken. Kanttekening daarbij is dat je voor de premie die je voor die noodzakelijke zorg betaalt wel onderscheid zou kunnen maken.

Maar hoeveel, dat is eigenlijk weer een heel ander verhaal. Vraag is hier of je mensen moet 'straffen' voor hun vermogen. Ik denk dat je het vermogen wel zou moeten/mogen meetellen, maar dan op de zelfde manier als bijvoorbeeld vermogen dat je in je pensioen hebt zitten. Als iemand met 65 jaar 1 1/2 ton heeft, dan kan daar bv een pensioen van 10.000 per jaar van worden 'gekocht' of hij kan het op de bank laten staan en er zelf uithalen hoeveel hij wil. De keuze daartussen zou niet heel sterk moeten uitmaken voor de gevolgen voor toeslagen of premies. Als je het op de bank zet, dan zou het dus net zo zwaar moeten meetellen als een pensioen van (netto) 10.000 per jaar. Dat komt bruto neer op een inkomen van zo'n 13.000 bruto.

Dan kun je óók nog redeneren dat je vooral zorg nodig hebt als je wat ouder bent en je dus al een flink deel van je 'pensioengeld' hebt opgebruikt. Dus misschien dat het dan eerlijker zo zij dat je gemiddeld gezien met een ton aan spaargeld net zo zwaar wordt aangeslagen als met bv 13.000 pensioen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Daarom zou de noodzakelijke zorg grotendeels voor iedereen gelijk moeten zijn, maar voor de zaken die daar omheen hangen kun je eventueel wel onderscheid maken. Want ik denk dat het niet zo zou moeten zijn dat iemand geen noodzakelijke zorg krijgt omdat hij arm is. Bij het verlenen van die zorg zou dus niet naar inkomen moeten worden gekeken. Kanttekening daarbij is dat je voor de premie die je voor die noodzakelijke zorg betaalt wel onderscheid zou kunnen maken.

Maar hoeveel, dat is eigenlijk weer een heel ander verhaal. Vraag is hier of je mensen moet 'straffen' voor hun vermogen. Ik denk dat je het vermogen wel zou moeten/mogen meetellen, maar dan op de zelfde manier als bijvoorbeeld vermogen dat je in je pensioen hebt zitten. Als iemand met 65 jaar 1 1/2 ton heeft, dan kan daar bv een pensioen van 10.000 per jaar van worden 'gekocht' of hij kan het op de bank laten staan en er zelf uithalen hoeveel hij wil. De keuze daartussen zou niet heel sterk moeten uitmaken voor de gevolgen voor toeslagen of premies. Als je het op de bank zet, dan zou het dus net zo zwaar moeten meetellen als een pensioen van (netto) 10.000 per jaar. Dat komt bruto neer op een inkomen van zo'n 13.000 bruto.

Dan kun je óók nog redeneren dat je vooral zorg nodig hebt als je wat ouder bent en je dus al een flink deel van je 'pensioengeld' hebt opgebruikt. Dus misschien dat het dan eerlijker zo zij dat je gemiddeld gezien met een ton aan spaargeld net zo zwaar wordt aangeslagen als met bv 13.000 pensioen.
Wat dat betreft was die opmerking van (ik meen) de directeur van het CPB over dat ouderen misschien een deel van het vermogen wat hun eigen huis is, zouden aan kunnen wenden voor het betalen van hun eigen stijgende zorgvraag, geen al te gek idee. Dat is ook de plek waar ze jarenlang hebben geprofiteerd van forse stijgingen, en waar de jongeren/starters nu de jackpot voor moeten betalen, náást de al stijgende zorg- en pensioenpremies.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat een veel van de oudere mensen met overwaarde er op zich geen bezwaar tegen zouden hebben als die overwaarde ook zou meetellen en als zo de zorg op niveau zou kunnen blijven. Het grote probleem, waar sowieso veel ouderen tegenaan lopen, is echter dat je niet bij dat kapitaal kunt komen. In de huidige systematiek kun je als bejaarde met een klein pensioentje alleen aan dat geld komen door je huis te verkopen en te verhuizen. Maar we willen nu juist dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig blijven!

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:Ik denk dat een veel van de oudere mensen met overwaarde er op zich geen bezwaar tegen zouden hebben als die overwaarde ook zou meetellen en als zo de zorg op niveau zou kunnen blijven. Het grote probleem, waar sowieso veel ouderen tegenaan lopen, is echter dat je niet bij dat kapitaal kunt komen. In de huidige systematiek kun je als bejaarde met een klein pensioentje alleen aan dat geld komen door je huis te verkopen en te verhuizen. Maar we willen nu juist dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig blijven!
Je kan je als bejaarde ook in een cooperatieve serviceflat of particulier bejaardenhuis inkopen voor dat geld, heb je toch nog je eigen woning, met een stukje kapitaal, maar meer zorg en gemak als in een eigen losse woning.

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

De premier van Japan heeft aan de oudere inwoners van zijn land gevraagd waarom ze niet sneller
doodgaan, deze regering zegt het nog net niet. Ik ben in de 70 en geef mijn AOW al een paar jaar aan
de voedselbank. Wat ik me afvraag en zeker weet dat onze jeugd een patatgeneratie is en daar verwacht
ik niet veel van en van deze regering ook niet. Oude dames die achter een rollator lopen en ouderen thuis bezoeken en beroven daar zijn ze goed in.

Het is o.a. de onopgevoede jeugd en de killersmentaliteit van de huidige jeugd die hun handje ophouden voor een uitkering en een grote bek hebben, die dit eens zo mooie land om zeep helpen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kan je als bejaarde ook in een cooperatieve serviceflat of particulier bejaardenhuis inkopen voor dat geld, heb je toch nog je eigen woning, met een stukje kapitaal, maar meer zorg en gemak als in een eigen losse woning.
Ja, we kunnen de bejaarden inderdaad tegen hun wil in deporteren naar een bejaardenopslagplaats.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door sjohie »

kweenie schreef:
Je kan je als bejaarde ook in een cooperatieve serviceflat of particulier bejaardenhuis inkopen voor dat geld, heb je toch nog je eigen woning, met een stukje kapitaal, maar meer zorg en gemak als in een eigen losse woning.
Ja, we kunnen de bejaarden inderdaad tegen hun wil in deporteren naar een bejaardenopslagplaats.
Jeetje, brand dat nou erg, dat azijnpissen? :shock:

Mijn oma, die dit gedaan heeft samen met mijn opa toen die nog leefde, is er zéér gelukkig, kwam geen deporteren of druk van familie oid aan te pas. Dat was geheel vrijwillig en op eigen initiatief.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

mafvogeltje schreef:De premier van Japan heeft aan de oudere inwoners van zijn land gevraagd waarom ze niet sneller
doodgaan, deze regering zegt het nog net niet. Ik ben in de 70 en geef mijn AOW al een paar jaar aan
de voedselbank. Wat ik me afvraag en zeker weet dat onze jeugd een patatgeneratie is en daar verwacht
ik niet veel van en van deze regering ook niet. Oude dames die achter een rollator lopen en ouderen thuis bezoeken en beroven daar zijn ze goed in.

Het is o.a. de onopgevoede jeugd en de killersmentaliteit van de huidige jeugd die hun handje ophouden voor een uitkering en een grote bek hebben, die dit eens zo mooie land om zeep helpen.
Beseft u wel dat die 'onopgevoede jeugd' uw AOW betaald?
Dat zijz elf geen AOW zullen krijgen?
Lekker om alles zo over één kam te scheren zeg, ga u schamen!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door Jolijn »

En wie heeft die onopgevoede jeugd dan niet opgevoed? Is dat de generatie die door @mafvogeltje is opgevoed?

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

VioletPrue schreef:
mafvogeltje schreef:De premier van Japan heeft aan de oudere inwoners van zijn land gevraagd waarom ze niet sneller
doodgaan, deze regering zegt het nog net niet. Ik ben in de 70 en geef mijn AOW al een paar jaar aan
de voedselbank. Wat ik me afvraag en zeker weet dat onze jeugd een patatgeneratie is en daar verwacht
ik niet veel van en van deze regering ook niet. Oude dames die achter een rollator lopen en ouderen thuis bezoeken en beroven daar zijn ze goed in.

Het is o.a. de onopgevoede jeugd en de killersmentaliteit van de huidige jeugd die hun handje ophouden voor een uitkering en een grote bek hebben, die dit eens zo mooie land om zeep helpen.
Beseft u wel dat die 'onopgevoede jeugd' uw AOW betaald?
Dat zijz elf geen AOW zullen krijgen?
Lekker om alles zo over één kam te scheren zeg, ga u schamen!
Ik ben in de 70 en geef mijn AOW al een paar jaar aan
de voedselbank.
Uw mening respecteer ik uiteraard.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door sjohie »

VioletPrue schreef:
mafvogeltje schreef:De premier van Japan heeft aan de oudere inwoners van zijn land gevraagd waarom ze niet sneller
doodgaan, deze regering zegt het nog net niet. Ik ben in de 70 en geef mijn AOW al een paar jaar aan
de voedselbank. Wat ik me afvraag en zeker weet dat onze jeugd een patatgeneratie is en daar verwacht
ik niet veel van en van deze regering ook niet. Oude dames die achter een rollator lopen en ouderen thuis bezoeken en beroven daar zijn ze goed in.

Het is o.a. de onopgevoede jeugd en de killersmentaliteit van de huidige jeugd die hun handje ophouden voor een uitkering en een grote bek hebben, die dit eens zo mooie land om zeep helpen.
Beseft u wel dat die 'onopgevoede jeugd' uw AOW betaald?
Dat zijz elf geen AOW zullen krijgen?
Lekker om alles zo over één kam te scheren zeg, ga u schamen!
Jaaaa, je moet het niet wagen om iets te zeggen over het slechte rentmeesterschap wat die grijze generatie de laatste ~30 jaar heeft getoond. De gevolgen van de algehele hebzucht van die generatie komen nu bovendrijven, maar oh wee als je daar over begint.

Ik zie het nog wel gebeuren dat we in plaats van links/rechts stemmen, naar jong/oud stemmen gaan. Dus een op het midden georiënteerde jongerenpartij tegen wat ik maar even de 50+ beweging noem. en beide partijen zullen de schuld van de realiteit op de ander willen verhalen. :wink:

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Die generatie heeft dit land wel opgebouwd en alle verworven rechten ziet de jeugd als iets wat erbij
hoort :lol:

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door Jefdus »

mafvogeltje schreef:Die generatie heeft dit land wel opgebouwd en alle verworven rechten ziet de jeugd als iets wat erbij
hoort :lol:
Onzin. De welvaartsgroei van de afgelopen 60 jaar is een universeel gegeven in de westerse wereld. Je kunt dit dus niet koppelen aan de al of niet aanwezig inzet van een generatie in een klein landje als Nederland. Het hangt veel eerder samen met technologische vooruitgang en ontwikkelingen in het financiele systeem. De welvaart is grotendeels gebasseerd op lucht en schulden en niet op het harde werken van de na-oorlogse generatie. Dat blijkt wel nu de lucht er een beetje uit begint te lopen...

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Het heeft een hoop te maken met de huidige politieke leiders die A zeggen en B doen toch.
De 50+ partij staat nu in de peilingen al op 24 zetels en dat worden er nog meer. Dat is de
enige partij die Nederland gaat redden in de toekomst.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door Jolijn »

mafvogeltje schreef:Die generatie heeft dit land wel opgebouwd en alle verworven rechten ziet de jeugd als iets wat erbij
hoort :lol:
Dan had die generatie hun jeugdig nageslacht duidelijk moeten maken dat dat niet zo vanzelfsprekend is?

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Jolijn schreef:
mafvogeltje schreef:Die generatie heeft dit land wel opgebouwd en alle verworven rechten ziet de jeugd als iets wat erbij
hoort :lol:
Dan had die generatie hun jeugdig nageslacht duidelijk moeten maken dat dat niet zo vanzelfsprekend is?
Goed punt van jou Jolijn je hebt volkomen gelijk.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door sjohie »

mafvogeltje schreef:Die generatie heeft dit land wel opgebouwd en alle verworven rechten ziet de jeugd als iets wat erbij
hoort :lol:
Dan hadden ze wel op een wat beter fundament mogen bouwen, de bubbels die nu barstten, en problemen van de vergrijzing, zijn niks nieuws, en hadden ze zich dus op kunnen voorbereiden.

mafvogeltje
Berichten: 192
Lid geworden op: 06 jun 2011 19:14

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door mafvogeltje »

Daar heeft u wel gelijk in hoor :lol:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door VioletPrue »

mafvogeltje schreef:Het heeft een hoop te maken met de huidige politieke leiders die A zeggen en B doen toch.
De 50+ partij staat nu in de peilingen al op 24 zetels en dat worden er nog meer. Dat is de
enige partij die Nederland gaat redden in de toekomst.
Tja peilingen.
Als peilingen klopte, hadden we nu Roemer 1 i.p.v. Rutte 2.
De bel die de 50+ partij is gaat echt wel barsten, net als de PVV en de SP.
Een one issue partij als 50+ red het nooit, kijk maar naar de Partij vd Dieren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hogere eigen bijdrage voor mensen met vermogen

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:
kweenie schreef:
Je kan je als bejaarde ook in een cooperatieve serviceflat of particulier bejaardenhuis inkopen voor dat geld, heb je toch nog je eigen woning, met een stukje kapitaal, maar meer zorg en gemak als in een eigen losse woning.
Ja, we kunnen de bejaarden inderdaad tegen hun wil in deporteren naar een bejaardenopslagplaats.
Jeetje, brand dat nou erg, dat azijnpissen? :shock:

Mijn oma, die dit gedaan heeft samen met mijn opa toen die nog leefde, is er zéér gelukkig, kwam geen deporteren of druk van familie oid aan te pas. Dat was geheel vrijwillig en op eigen initiatief.
Daar is ook niets mis mee. Maar het moet wel een eigen keuze blijven. Het wordt een heel ander verhaal als je je huis móet verkopen en móet verhuizen omdat je in de stenen zo'n hoog vermogen hebt en dus zo'n hoge eigen bijdrage moet betalen, dat je dat niet van je aow'tje kunt betalen.

Dat is het probleem van het kapitaal dat in de stenen zit. En waar je niet bij kunt. Een probleem dat bij heel wat senioren speelt, niet alleen in dit kader. Ik vind het triest als mensen die nog nauwelijks hulp nodig hebben, uit pure noodzaak verhuizen alleen maar omdat ze niet bij het geld in de stenen kunnen. Mensen die nog lange tijd gelukkig (en ook nog goedkoper voor de samenleving) en met slechts beperkte hulp zelfstandig hadden kunnen blijven wonen. Maar welke keus heb je als je een paar ton overwaarde hebt maar geen geld op de bank voor bv. een traplift of andere aanpassingen?

Gesloten