LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

VioletPrue schreef:Ik zie niet in waarom twee mensen in exact dezelfde omstandigheden andere regels om hun oren krijgen!
Maar de omstandigheden zijn niet exact het zelfde. En als dat wel zo was dan zou je ook altijd nog de andere kant op kunnen redeneren.

Als de stelling is "De partnertoets moet ingevoerd worden in de bijstand" dan zou een argument kunnen zijn "deze mensen hebben zelf keuzes gemaakt die er toe hebben geleid dat ze in de bijstand zijn gekomen". Als je bijstand vervang door wajong dan gaat het argument opeens niet meer op, omdat jonggehandicapte hebben er niet voor gekozen om gehandicapt te zijn.

Het enge van "bij A doen we X dus bij B gaat we X doen" is dat je daarmee omzeilt om aan te geven waarom het rechtvaardig is om X te doen bij B.
VioletPrue schreef:Moeten we het aan de ene kant goed vinden dat AOW en bijstand netto omlaag is gegaan, maar wel Wajongers met goed verdienende partner van een uitkering blijven voorzien?
Dit is appels met peren vergelijken.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

VioletPrue schreef:Ten eerste klopt je definitie van 'jonggehandicapte' niet.
Dat is een jongere (t/m 26) met een beperking, of deze nu aangeboren is of niet.
Nee, mijn definitie klopt vrij aardig. Zij het dat ik deze iets heb verkort.
Artikel 2:3 lid 1 aanhef en onder a Wet Wajong schreef:Jonggehandicapte in de zin van dit hoofdstuk is de ingezetene die aansluitend op de dag waarop hij zeventien jaar wordt als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling gedurende 52 weken niet in staat is geweest met arbeid meer dan 75% van het maatmaninkomen te verdienen, terwijl niet aannemelijk is dat hij binnen een jaar volledig zal herstellen;
VioletPrue schreef:Ik had op dat moment nog geen diagnose, dus ben ik niet onterecht afgewezen.
Nee, je kunt ook een wajong uitkering krijgen zonder diagnose.
VioletPrue schreef:Maar een neiuwe aanvraag doen had geen zin nadat ik wel een diagnose had, want eenmaal afgrewezen kom je er niet meer in bij de Wajong.
Nee, als een Wajong is afgewezen dan wordt een tweede aanvraag niet automatisch afgewezen. Het in bezit hebben van een diagnose is een goede reden om een tweede aanvraag in te dienen.
http://www.uwv.nl/owajong/wajong-uitker ... index.aspx
VioletPrue schreef:Het gaat mij niet om mij, ik heb geen partner, dus het is op mij helemaal niet van toepassing.
Maar ik snap niet waarom persoon a met een beperking wèl inkomen moet inleveren (Wwb) en persoon b met exact dezelfde beperking (Wajong) niet.
Je betrekt je eigen situatie er anders wel in. De bijstand is niet bedoelt voor mensen met arbeidsbeperkingen. Daarvoor is er de WIA, als je een werkverleden hebt, of de Wajong als deze van jongs af aan hebt.

Voor de wet heb jij geen beperking, want je wajong uitkering is afgewezen en jij hebt na het ontvangen van de diagnose niet een tweede aanvraag ingediend. Kun je overigens nog altijd doen. Dan moet je wel aan de strengere criteria voldoen. Als deze wordt toegewezen dan krijg je hem met terugwerkende kracht van een jaar en wordt hij verrekend met de bijstandsuitkering.
VioletPrue schreef:Dan heb je een hele verkeerde indruk van wat ik bedoel.
Ik vind dat er in een uitkeringssituatie één lijn getrokken moet worden.
Dan zou je moeten pleiten voor afschaffing van de AOW, WIA, Wajong, ect. Je vindt tenslotte dat iemand die met een versleten lijf in de AOW zit moet het zelfde behandeld worden als iemand die jong en gezond in de bijstand zit.
VioletPrue schreef:
alfatrion schreef:Je geeft in ieder geval niet waar waarom deze twee groepen gelijk zouden zijn. Je geeft niet aan waarom de een afhankelijkheid moet worden opgedrongen, als een ander daar vrij voor kiest.
Deze mag je me even uitleggen, want ik snap niet wat je bedoelt.
1. Iemand is financieel afhankelijk van een partner wanneer zelf geen inkomen heeft. Het is makkelijk om bij iemand weg te gaan die mishandeld als je financieel onafhankelijk bent. Daarom moet iedereen over zijn eigen inkomen kunnen hebben.

2. Een jonggehandicapte heeft niet gekozen voor zijn handicap. Met de introductie van een partnertoets kan jonggehandicapte er voor kiezen om een partner te nemen of om financieel onafhankelijk te zijn. Het is voor hem onmogelijk om financieel afhankelijkheid te voorkomen indien hij een partner wenst.

3. Iemand die niet jonggehandicapte kan zijn leven sturen. Een vrouw kan na het krijgen van een kind er voor kiezen om snel weer aan het werk gaan of om huisvrouw te worden. In het eerste geval kiest ze voor financiële onafhankelijkheid en in het tweede geval juist afhankelijkheid. Punt is ze heeft hierin een keuze die de jonggehandicapte niet heeft. Daarom betekend een partnertoets in de bijstand niet het afdwingen van financieel afhankelijkheid.

Ik vind dat iedereen een partner zou moeten kunnen hebben zonder dit per definitie financiële afhankelijk betekend. Daaruit volgt geen partner voor jonggehandicapte. Daar komt nog eens bij dat de Wajong een volksverzekering is en de bijstand een sociale voorziening. De bijstand is voor als het echt niet anders kan en de Wajong is om compensatie te bieden voor het hebben van een arbeidshandicap.

En als er met alle geweld toch een partnertoets zou worden ingevoegd, dan zou ik er voor kiezen om de rekening bij de partner neer te leggen. En de persoon met een handicap gewoon zijn uitkering te laten behouden.
VioletPrue schreef:Jeetje, ja, nou een herkeuring en een inkomenstoets voor Wajongers is inderdaad compleet 100% hetzelfde als het racisme in Amerika.
Goede vergelijking!
Die vergelijking maak ik niet.

Op pagina twee geef ik een verschil aan tussen iemand die jonggehandicapte is en iemand die gezond in de bijstand zit. De eerste heeft geen keuzes kunnen maken en de laatste wel. Hierin zat als het gelijkheidsbeginsel verwerkt.

Daarop reageer door aan te geven dat er geen uitzondering gemaakt moet worden "omdat de overheid mishandeling geen issue vindt". Daarin zit besloten dat de overheid niet in strijd met het gelijkheidsbeginsel zou kunnen handelen.

Met een voorbeeld toon ik aan dat ze dit wel kan.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

GJvdZ schreef:
VioletPrue schreef: Misschien dat dit ooit voor de Wao/Wia ook nog wel eens wordt ingevoerd.
Zou ik ook niet geheel afwijzend tegenover staan.
Ik wel. Je betaalt een verzekeringspremie voor het geval je in de WIA terecht komt. Als je dan niks krijgt omdat je partner toevallig een fatsoenlijk inkomen heeft zou je ook die premie niet hoeven te betalen.

@ violet ( ben het met gjvd eens)

Hier ben ik het niet mee eens,ik heb wao,maar heb daar verzekerings premie voor betaald! Net als voor mijn wao hiaat.En mijn man wertke ook al toen ik nog werkte en verdient redelijk...( gewoon) we kunne goed rondkomen,en dan zou ik mij wao ,in moeten leveren? Omdat hijmoet boeten omdat ik ziek ben?

Beetje rare gedachte....het is mijn inkomen,heb ik voor gewerkt en voor betaald en helaas ja ben ik ziek geworden,zou ook liever werken.,


Wajong en bijstand is heel ander verhaal dat is vd staat...
Net als jij geloof ik veel dingen van de gemeente krijgt,kan ik ook oneerlijk vinden,betaal me scheel aan alles,medicaties ,hulpmiddelen enz,hulp kan ik krijgen,maar kost me bijna 1000 euro pmnd!!!!!
Terwijl jij misschien meer vokr elkaar krijgt....?..
Maar omdat mijn man werkt,moet hij alles maar opknappen en bijna 60 uur werken ( diet ie ook zelf druk druk druk) en huis doen,en dingen voor mij doen....en dan ook nog zijn vrouw haar wao dekken??krom vind je niet.
Vind het al krom dat een man naast alles voor gezin moet zorgen als vrouw doodziek is,bv met drie kids!

Crisis of niet,snap wat je bedoeld,maar beetje realistisch blijven,

Wat je van de staat krijgt oke.,
Maar waar je jarenlang premie over hebt betaald ....heb je recht op simpel( mits gegrond!! )
Zelfde als pensieon,uh we keren maar een pensioen uit,u man heeft een goed pensioen dus u krijgt niets,....ja maar ook jaren voor betaald,ja ach crisis he...( vb)

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wajong is ook een verzekering. Bijstand is een sociale voorziening.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door marnix »

alfatrion schreef:Wajong is ook een verzekering. Bijstand is een sociale voorziening.
hmm, ik dacht altijd dat de wajong ook een voorziening was, je betaalt immers geen premie.


alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Overigens bent ik niet eens met de geachte "Ze moeten er vanaf blijven, omdat ik er voor betaald hebt." Natuurlijk is het vervelend dat jezelf ergens niet voor in aanmerking komt terwijl je daar wel gelden voor hebt afdragen. Maar gaat hier slechts om een labeltje. Belastingen betalen we ook allemaal.

Bovendien worden dit soort verzekeringen betaald via het omslagstelsel. Dat houdt in dat de je betaald voor anderen. Daarom is de AOW nu problematisch. Dit stelsel wordt ook toegepast bij de WAO. Als er niet meer geïnd wordt, dan kunnen de uitkeringen ook niet meer betaald worden.

Maar zelfs als er kapitaaldekkingsstelsel gehanteerd zou worden dan nog kun je niet verwachten dat het nooit aangepast zal worden. Het risico dat er in het verleden te weinig premies is geheven zal altijd aanwezig zijn. Het zelfde geldt voor beleggingen die te weinig opbrengen. En dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden.

Gaan we de premies verhogen, gaan korten of een combinatie? Als we de premies verhogen dan betaal je een deel van de premie voor anderen. En als je gaat korten, kort je dan iedereen in gelijke maten of volg je het principe van de sterkste schouders betalen de zwaarste lasten? Kijk je bij dat laatste naar de hoogte van de uitkering, het vermogen dat iemand heeft, en/of naar anderen in een huishouden?

En natuurlijk is het vervelend om te moeten inleveren. Meer inleveren is vervelender dan minder inleveren, omdat meer krijgen prettiger is dan minder krijgen. WAO uitkeringen (€ 1.926) zijn hoger dan Wajong uitkering (€ 1.102) en die zijn weer hoger dan een bijstandsuitkering (€ 735). Voor de bedragen ben ik uitgegaan van de raming van het CBP in september 2012 en een alleenstaande zonder kinderen.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 20 apr 2013 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Zo nou weet niet hoe je aan dat bedrag komt vd wao :oops: maar dat komt ik verre van niet!!!!

Hoe kan je verzekert zijn voor de wajong je nog geen uur hebt gewerkt.?

Het is allemaal zo makkelijk praten voor mensen die misschien niets met de ziekte uitkeringe te maken hebben ( jij niet vp) ,alfatron

Hoop voor je dat je nooit aanspraak hoeft te maken op de wia...is niet top en je trots is ook weg!

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door manondoris »

als hij met woa ! wao bedoeld moet ik ook even heel hard lachen :lol: was het maar zo :?

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door marnix »

wajong is ongeveer 920 netto, bij 23 jr. en ouder.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het minimumloon is € 1.469,40. [1] De Wajong is 75% van het minimumloon. [2] € 1.469,40 x 75% = € 1.102,05.
rozemarijntje schreef:Het is allemaal zo makkelijk praten voor mensen die misschien niets met de ziekte uitkeringe te maken hebben ( jij niet vp) ,alfatron
Het is altijd makkelijk praten over situaties waar je zelf niet in zit. Uit je woorden maak ik het op dat je het als een smet ervaart om arbeidsongeschikt te zijn. Dat is ook iets dat ik me heel goed kan voorstellen. Je zult de vraag "Wat doe jij voor kost?" in een sociaal gesprekje vast vrezen. Kun je nagaan hoe dat is voor iemand die arbeidsongeschikt is geboren.

Jij ervaart het als een straf voor je man als een partnertoets zou worden ingevoerd in de WAO. Maar een partnertoets in de Wajong of de bijstand vind je prima. Is dat voor de partners van deze mensen dan geen straf?
rozemarijntje schreef:Zo nou weet niet hoe je aan dat bedrag komt vd wao :oops: maar dat komt ik verre van niet!!!!
Ik ben uitgegaan van volledig arbeidsongeschikten wiens maatmaninkomen gelijk is aan modaal. En vervolgens heb ik een simpele rekensom toegepast: € 2568 x 75% = € 1.926. Alle bedragen zijn bruto en zonder vakantiegeld.
rozemarijntje schreef:Hoe kan je verzekert zijn voor de wajong je nog geen uur hebt gewerkt.?
Er is geen wet die zegt dat je alleen voor jezelf verzekeringen kunt afsluiten.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ik heb even serieus geen fut om nu hele discussie aan te gaan(echt niet)maar wajong vind ik ook niet dat dat afgeschaft moet worden! helemaal niet!!

maar ging om het statement van vp dan wao ook ofzo iets...maar dat vind ik toch iets anders...

wao voor premie betaald verzekering

vind het geen smet dat ik in de wao zit,maar als er een pil zou izjn dat ik m orgen kan werken ben ik de eerste die alles aanpakt,maar helaas....smet is het niet,maar leuk ook niet,en ook niet iets om nu trots op te zijn,als zijn sommige dan wel...ik zit lekker in de wao hoor! (meestal mankeren die dan het minste)

ik stop er voor vandaag even mee,lichamelijk even niet zo :wink:

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

rozemarijntje schreef:ik heb even serieus geen fut om nu hele discussie aan te gaan(echt niet)maar wajong vind ik ook niet dat dat afgeschaft moet worden! helemaal niet!!
Maar je vindt wel dat een partnertoets in gevoerd zou mogen worden. Terwijl je vind dat dit niet bij de WAO moet gebeuren omdat je dit als straf ervaart.
rozemarijntje schreef:maar ging om het statement van vp dan wao ook ofzo iets...maar dat vind ik toch iets anders...
wao voor premie betaald verzekering
Je hebt de uitkeringen betaald van andere mensen die arbeidsongeschikt waren. Nu je zelf arbeidsongeschikt bent betalen anderen jouw WAO. Er is geen spaarpot waaruit de WAO betaald wordt. Als we volgend jaar met z'n alle geen WAO premie meer zouden betalen dan is geen geld om je volgend jaar wel WAO uitkering te betalen. Dit is wat het omslagstelsel inhoud.

Personen in de Wajong zijn van jongs af aan arbeidsongeschikt. Jij bent dit op latere leeftijd geworden. Waarom zouden we voor de eerste groep wel een partnertoets moeten invoeren en voor de laatste niet?

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef: Ik ben uitgegaan van volledig arbeidsongeschikten wiens maatmaninkomen gelijk is aan modaal. En vervolgens heb ik een simpele rekensom toegepast: € 2568 x 75% = € 1.926. Alle bedragen zijn bruto en zonder vakantiegeld.
Uitgangspunt klopt niet helemaal, voor zover het de WAO betreft. Het vervolgdagloon wordt als volgt berekend: sociaal minimum + een toeslag per gewerkt jaar. En daar dus 75% van. Die toeslag is 2% per gewerkt jaar van het verschil tussen het laatst verdiende salaris en het minumloon.

Dus: als het minimum bruto 1000 euro is, en het laatst verdiende loon 2000, en er 25 jaar is gewerkt dat wordt het rekensommetje: 1000 + (2000-1000 X 2% x 25) x 0,75. En dat maakt dan 1125 bruto.

De WIA is een andere regeling, ook al is het een voortzetting van de WAO. Daar is het eindbedrag anders (en daarmee eigenlijk niet eerlijk ten opzichte van de WAO-ers)

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het sociaal minimum is 70% van het minimumloon. Ik ga er vanuit dat je minimumloon bedoelt. Dat moet dus zijn:
WAO uitkeringen (€ 1.514) zijn hoger dan Wajong uitkering (€ 1.102) en die zijn weer hoger dan een bijstandsuitkering (€ 735). Uitgaande van een modaal inkomen, minimumloon en een werkgeschiedenis van 25 jaar. (€ 1.469,40 x 75% + (€ 2.568 - € 1.469,40) x 50% x 75% = € 1.514.03.)

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door witte angora »

Sorry, maar mijn WAO is nog altijd gebaseerd op 40 uur, maar ik kom lang niet aan die 1514 bruto ex vakantiegeld.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:Sorry, maar mijn WAO is nog altijd gebaseerd op 40 uur, maar ik kom lang niet aan die 1514 bruto ex vakantiegeld.
WAO is gebasseerd op de hoogte van wat je verdiende.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door Chocomelk »

witte angora schreef:dat wordt het rekensommetje: 1000 + (2000-1000 X 2% x 25) x 0,75. En dat maakt dan 1125 bruto.

De WIA is een andere regeling, ook al is het een voortzetting van de WAO. Daar is het eindbedrag anders (en daarmee eigenlijk niet eerlijk ten opzichte van de WAO-ers)
Een WAO-er is beter af als een persoon die WIA ontvangt.
Mensen die WIA ontvangen kregen in ziektewet 75% van het loon berekend over de laatste 6 maanden dat je werkte, dan kom je in WIA en krijg je van die 75% die je ontving nog maar 70% van.

alfatrion
Berichten: 21907
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Sorry, maar mijn WAO is nog altijd gebaseerd op 40 uur, maar ik kom lang niet aan die 1514 bruto ex vakantiegeld.
Tja, ik moet ergens van uitgaan. Ik ga uit van 25 jaar gewekt en het modaal inkomen. Er zullen mensen zijn die meer WAO krijgen en mensen zijn die minder krijgen.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Herkeuring Wajong in sociaal accoord

Ongelezen bericht door TonGr »

Mensen die WIA ontvangen kregen in ziektewet 75% van het loon berekend over de laatste 6 maanden dat je werkte, dan kom je in WIA en krijg je van die 75% die je ontving nog maar 70% van.
Dit klopt niet.
De hoogte van een loongerelateerde WGA-uitkering is gebaseerd op het zogenaamde WIA-maandloon. Dit maandloon wordt vastgesteld aan de hand van het gemiddelde loon, dat u verdiende in het jaar voorafgaande aan uw arbeidsongeschiktheid.

m.vr.gr.
Ton

Gesloten