LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] prepensioen gekort op WW

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
joopvankooten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 apr 2012 10:11

prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door joopvankooten »

Van '72 t/m '82 heb ik gevaren op de grote vaart, daarna 28 jaar gewerkt in de procesindustrie.
Vorig jaar november ben ik 60 geworden en zou het pensioenfonds van de koopvaardij beginnen met het uitbetalen van het zgn overbruggingspensioen. Dit had ik aanvankelijk uitgesteld tot 65 jarige leeftijd.
Eind november 2012 is mijn werkgever failliet gegaan en sinds 11 januari van dit jaar zit ik in de WW.
Omdat ik nu geen werkgever heb is het pensioenfonds verplicht om het pensioen uit te betalen.
Bij het UWV heb ik geïnformeerd of deze uitbetaling gevolgen zou hebben voor mijn uitkering.
Er werd mij verteld dat dit een pensioen was uit een eerdere betrekking en dat dit niet gekort zou worden op de WW.
Van collega's met eenzelfde arbeidsverleden hoorde ik dat het wél gekort zou worden, dus nogmaals geïnformeerd bij het UWV; het werd niét gekort.
In totaal hebben 4 verschillende personen bij het UWV mij op 4 verschillende momenten verteld dat het niet gekort werd, maar dat ik het wél op moest geven.
Dit opgeven heb ik gedaan en tot mijn stomme verbazing werd ik enkele dagen na deze administratie opgebeld door het UWV met het leuke bericht dat het pensioen gekort zou worden op de WW.
Inmiddels is het ook al geschiedt.
Dat mij op eerdere momenten anders verteld is valt onder menselijke tekortkoming.
De korting is geheel conform de wet.
Van de 407 euro bruto pensioen verdwijnt bijna de helft naar de belastingdienst en van de 234 euro netto die overblijft zegt het UWV "dan krijg je die niet meer van ons".
Het pensioengeld, wat bedoeld was voor mijn oude dag wordt nu gebruikt om mijn WW uitkering te bekostigen.
Wat ook nog eens schrijnend is, is het feit dat het blijkbaar ook nog eens UWV ambtenaar-afhankelijk is of dit pensioen wél of niet gekort wordt.
Ik weet van enkele mensen in een vergelijkbare omstandigheid, met vergelijkbaar arbeidsverleden dat zij niet gekort worden, ondanks het feit dat de inkomsten gewoon doorgegeven zijn.

Leo Oome
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2014 22:51

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Leo Oome »

Ja, Joop.
Het is bekend dat niet alle informatie van de SVB en andere overheidsinstellingen uniform zijn.
Je zou je kunnen beroepen op het uniformiteitsbeginsel dat alle Nederlanders gelijk behandelt moeten worden in een gelijke situatie. Hiervoor heb je wel de informatie (en getuigenis) nodig van de mensen die je kent en die in een soortgelijke situatie anders behandeld zijn.
Mijn ervaring is dat deze, slapende honden liever niet wakker maken.
Daarnaast is de vraag of je er een procedure tegenaan wilt gooien. Als je lid van een vakbond bent wordt het al een stukje gemakkelijker en goedkoper.
Ik ben nu van alles uit aan het zoeken omtrent mijn situatie, die ook niet doorsnee is, en waar ik enkele beren op de weg zie die ik wil ontwijken. Niet gemakkelijk maar zeker de moeite waard.
Vraag is nog wel of je schriftelijke stukken hebt waarin e.e.a. omtrent jouw vragen is bevestigd? Dat kan wel helpen maar geeft overigens geen zekerheid voor een goede afloop.
Succes en geef niet te snel op.
Ik blijf het verloop volgen.
Groet, Leo.

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door TonGr »

Pensioen mag op de ww ingehouden worden, mits...

http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... jn_ww.aspx

m.vr.gr.
Ton

AVisee
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:10

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door AVisee »

Hallo Joop,

Ik las je bericht m.b.t. de korting van je prepensioen op de ww-uitkering. Ik zit in exact dezelfde situatie en heb bezwaar ingediend, maar zojuist heb ik een telefoontje ontvangen dat het bezwaar wordt afgewezen omdat dit in de wet nou eenmaal zo geregeld is. Ik kan nog een afspraak maken voor een hoorzitting en ook kan ik nog in beroep gaan tegen deze beslissing, maar ik weet niet of dit allemaal wel zin heeft.

Ik vroeg me af of jij nog verder bent gekomen en een oplossing hebt gevonden. Zou je me wat willen laten weten?

Met vriendelijke groet,
Angelique Visee

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door sjohie »

AVisee schreef:Hallo Joop,

Ik las je bericht m.b.t. de korting van je prepensioen op de ww-uitkering. Ik zit in exact dezelfde situatie en heb bezwaar ingediend, maar zojuist heb ik een telefoontje ontvangen dat het bezwaar wordt afgewezen omdat dit in de wet nou eenmaal zo geregeld is. Ik kan nog een afspraak maken voor een hoorzitting en ook kan ik nog in beroep gaan tegen deze beslissing, maar ik weet niet of dit allemaal wel zin heeft.

Ik vroeg me af of jij nog verder bent gekomen en een oplossing hebt gevonden. Zou je me wat willen laten weten?

Met vriendelijke groet,
Angelique Visee
Wat voor oplossing heb je precies voor ogen, als de wet zegt dat dit zo moet?

AVisee
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:10

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door AVisee »

sjohie, het ging om het bericht van joopvankooten en het kennelijk niet uniform handelen van de uitkeringsinstantie. Wellicht dat hij ergens jurisprudentie heeft kunnen ontdekken. Anders zou ik het ook niet weten.

Folk
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2015 23:31

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Folk »

Joop en Angelique: ik zit in vrijwel dezelfde situatie. Hoe heeft jullie kwestie zich sinds de forummelding zich verder ontwikkeld?

Folk
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2015 23:31

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Folk »

Joop en Angelique: ik zit in vrijwel dezelfde situatie. Zijn er sinds de opname van jullie berichten in het forum nieuwe ontwikkelingen geweest?

Kaleen
Berichten: 41
Lid geworden op: 06 feb 2011 18:34

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Kaleen »

En daarom betaal ik helemaal geen pensioen. Geen ene cent :)

Tegen die tijd dat ik met pensioen ga is het of op of word het via een regeling die nog bedacht moet worden afgepakt.

WW afdracht EN pensioen afdracht doen en als je er terecht beroep op moet doen eet het ene het andere op :oops:

Neehoor het geld wat ik aan pensioen moet betalen gaat nu op aan leve de lol. Beter dan dat het over 35 jaar van mijn zelfbetaalde WW of andere regeling wordt gekort.

Houtworm2011
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 nov 2010 00:05

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Houtworm2011 »

Ik zou toch wel heel erg graag willen weten WELKE PLICHTEN HET UWV ZELF HEEFT ten aanzien van al die mensen die (tijdelijk) afhankelijk zijn van deze organisatie. Wat een PUINHOOP is het daar!
IK moet binnen 2 weken reageren op een brief van hen.
Maar ZIJ overschrijden gewoon de door hen zelf gestelde termijn van 3 weken waarbinnen zij mijn klacht beantwoorden. Niks gehoord! En zo kan ik nog wel tig dingen opnoemen. Het is zo onrechtvaardig!
UWV rommelt maar door en knoeit een slag in de rondte en WIJ hebben alles fout gedaan!
Kom minister van Sociale Zaken: Geeft het UWV eens een FLINKE BOETE !!!

GTH
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2015 15:17

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door GTH »

Prepensioen word inderdaad gekort op WW uitkering.
Heb het zelf meegemaakt met bezwaar en Hoorzitting er word niet naar je geluisterd en bij hamerslag afgewimpeld.
Ze zeggen het staat in de wet punt uit
Wat u wel kan doen is over 2015 het terug betaalde bedrag als Negatief inkomen opgeven bij uw inkomsten belasting.
krijgt U het Bruto minus netto bedrag terug van de belasting .
Dat is uw enige optie om nog wat terug te krijgen succes.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door sjohie »

Kaleen schreef:En daarom betaal ik helemaal geen pensioen. Geen ene cent :)

Tegen die tijd dat ik met pensioen ga is het of op of word het via een regeling die nog bedacht moet worden afgepakt.

WW afdracht EN pensioen afdracht doen en als je er terecht beroep op moet doen eet het ene het andere op :oops:

Neehoor het geld wat ik aan pensioen moet betalen gaat nu op aan leve de lol. Beter dan dat het over 35 jaar van mijn zelfbetaalde WW of andere regeling wordt gekort.
Dan hoop ik wel dat er nog een vorm van bijstand bestaat, anders wordt het lang leve daklozenopvang voor je vrees ik.

Wim669
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 dec 2015 17:00

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Wim669 »

Beste mensen,
Ik vind het schandelijk wat dit kabinet allemaal voor elkaar krijgt. Eerst had ik de hoop met mijn slechte gezondheid dat ik met 65j met pensioen kon gaan. Dit bleek ijdele hoop te zijn. Vervolgens wordt het 67j, maar ook dat is blijkbaar ijdele hoop.Nu moet ik horen dat het nog later wordt. Deze regering heeft blijkbaar geen inlevingsvermogen met oude en zieke mensen. Ikzelf ben werkzaam in de sociale werkvoorziening als fietsenstalling beheerder. Wij werken wisselende diensten vaak tot middernacht en alleen. Ik heb plezier in mijn werk maar wil ook nog van mijn oude dag genieten. Als het zo door gaat ga ik regelrecht de kist in en is er geen pensioen voor mij. Natuurlijk heb ik wel mijn hele leven betaald. Waar zijn we nou in dit land mee bezig. Nederland wordt wakker en.kom in opstand.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door kweenie »

Iedereen mág eerder met pensioen gaan. Daarvoor zou je in principe best ook nog extra mogen sparen. Maar een algemene regeling als de Algemene Ouderdomswet is bedoeld om een regeling te treffen voor de laatste jaren van een gemiddeld mensenleven van alle Nederlanders. Dat wordt het juist na de verhoging van de AOW leeftijd weer.

Loesje60
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2016 17:20

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Loesje60 »

Nu vraag ik me af. Ben een vrouw van 62 jaar en werk al 44 jaar fulltime in de zorg. In juni verloopt mijn 3e contract en wegens reorganisatie verwacht ik dat ik geen vast contract krijg aangeboden. Ben ik verplicht en beroep te doen op mijn prepensioen of heb ik recht op ww? Ben wel van plan verder te werken want ik moet tot 66j en 6 maanden voor mijn AOW

stofzuigertje

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

15 april 2013...

dus oud en op welke reageer je nu?

Beter is nieuwe vraag te stellen omdat de regels per 1 juli 2015 aangepast zijn.

Loesje60
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2016 17:20

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Loesje60 »

[quote="stofzuigertje"]15 april 2013...

dus oud en op welke reageer je nu?

Beter is nieuwe vraag te stellen omdat de regels per 1 juli 2015 aangepast zijn.

stofzuigertje

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Er zijn enkele pensioen fondsen die bij 60 jaren al uitkeren en daar zit het probleem...

Als jij tot 67 moet wachten wat eerst 65 was is er niets aan de hand.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door kweenie »

Loesje60 schreef:Nu vraag ik me af. Ben een vrouw van 62 jaar en werk al 44 jaar fulltime in de zorg. In juni verloopt mijn 3e contract en wegens reorganisatie verwacht ik dat ik geen vast contract krijg aangeboden. Ben ik verplicht en beroep te doen op mijn prepensioen of heb ik recht op ww? Ben wel van plan verder te werken want ik moet tot 66j en 6 maanden voor mijn AOW
Eerste vraag die in mij opkomt is of je nog werkelijk prepensioen hebt staan. Bij de wet vpl is ongeveer tien jaar geleden voor bijna iedereen van na 1950 het opgebouwde prepensioen omgezet in een stukje extra ouderdomspensioen.

Voor het gewone pensioen geldt dat tot voor kort in de regel er alleen mocht worden uitgesteld als je ook bleef werken. Maar tegenwoordig is dat vaak niet meer zo. Waarschijnlijk kun je dus het pensioen gewoon laten ingaan op je AOW leeftijd.

Loesje60
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 jan 2016 17:20

Re: prepensioen gekort op WW

Ongelezen bericht door Loesje60 »

Inmiddels heb ik bericht van mijn pensioenfonds PGGM waar ik de vraag vorige week heb neergelegd. Het blijkt idd dat flexpensioen is toegevoegd aan ouderdomspensioen en dat mag ik desgewenst eerder in laten gaan. Is niet raadzaam is mij geadviseerd aangezien ik recht zou hebben op een ww-uitkering en pensioenuitkering zou volledig worden afgetrokken. Dus mijn standpunt is helder. Lekker afwachten wat mijn huidige werkgever beslist. Dank voor het willen meedenken folks

Gesloten