LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DUO fraudeert?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Ongelezen bericht door sjohie »

Goldkiwi schreef:Ruim een jaar geleden ben ik mijn ov-chipkaart kwijt geraakt. Een paar maanden daarna heb ik gebeld om een nieuwe kaart aan te vragen. Ik kreeg te horen dat m’n kaart was gevonden, gedeactiveerd, en mijn reisproduct was stopgezet. Dus ik moest de hele aanvraag opnieuw gaan doen. Ik koos er bewust voor om dit niet te doen, ik woon in Zwolle en mijn studie was ook in Zwolle, en ik had de kaart niet per se nodig… en door geen studentenreisproduct aan te vragen, kon ik mijn recht hierop ‘bewaren’. Een half jaar later ben ik gestopt met die studie (voor een jaar), en mijn studiefinanciering netjes stopgezet. Mijn reisproduct niet, aangezien ik in de veronderstelling was dat dit al was gedaan, want dat was mij aan de telefoon verdeld door een medewerkster. Wat ik niet wist, is dat ze mijn studentenreisproduct al die tijd gewoon door hebben laten lopen! Dus twee maanden later krijg ik doodleuk te horen dat ik 388 euro boete moet betalen wegens het niet stopzetten van mijn reisproduct. Ik heb het meteen alsnog stopgezet natuurlijk, om een hogere boete te voorkomen. Ik heb bezwaar ingediend, en mijn bezwaar is ongegrond verklaard omdat ik de naam niet meer wist van de medewerkster waarmee ik toendertijd heb gesproken. Ik vind het bizar dat DUO op zo’n eenzijdige manier een bezwaar ongegrond kan verklaren, en op deze manier op grote schaal kan frauderen… want mensen zijn bang en betalen toch wel, voordat er nog meer kosten van een incassobureau en/of deurwaarder bij komen.

Daarnaast hebben ze 2 verschillende rekeningen gestuurd van 194 euro, waarvan eentje naar mijn adres is gestuurd, en de andere naar mijn oude adres met een deurwaardersbrief er achteraan, ook naar mijn oude adres... terwijl ik het afgelopen jaar al 3 keer een adreswijziging heb ingevoerd via 'mijn duo' maar die steeds niet goed word ingevoerd. En ze hebben mijn juiste adres wel, want 1 van de rekeningen is gewoon naar mijn eigen adres gestuurd.

edit: ik zie net dat ze op 1 dag een 'verzoek tot betaling' hebben gestuurd naar mijn goede adres, en op dezelfde dag een aanmaning naar mijn oude adres.
of hun administratie ligt helemaal overhoop, of er is opzet in het spel...

De enige manier om in beroep te gaan is via de rechter, en dat kost me ook nog eens geld... en dat moet voor beide rekeningen dus apart!
Is het nuttig om dit toch te doen?
Dat betwijfel ik, volgens mij wordt overal duidelijk gezegd dat je bij het stoppen met een studie, zowel de stufi als de ov-jaarkaart moet stoppen. Dat kom je in die procedure meerdere malen tegen, en op elk van die momenten had jij kunnen beslissen/bedenken om de 6 maanden eerder gedane uitspraak van die medewerker voor de zekerheid even te verifiëren, of om tenminste de tijd, datum en naam te bewaren. Je geeft zelf al aan wat voor een zootje het bij DUO kan zijn, dus aannemen dat dit dan nét wel goed gaat is wel wat naïef in mijn ogen.

En wat betreft die adreswijzigingen, als jij 3 keer merkt dat het niet goed gaat, trek je toch aan de bel? Nu komt het op mij over dat je je eigen reactieve gedrag gebruikt om hun gebrek aan proactief gedrag te kunnen verwijten, en dat zelfs als argument voor je beschuldiging van fraude ziet.

Het is een hele kluif om dit voor een rechter te krijgen, en of dat ultimo succesvol zal zijn, is nog maar zeer de vraag.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door newmikey »

Ben sowieso al niet te happig om op een post te reageren waar in de titel al met modder wordt gesmeten maar soi. Wat wilt u nu eigenlijk? U heeft zelf géén aktie ondernomen, niet op de "mijn duo" website gekeken, niet de naam van de callcenter medewerkster opgeschreven (met datum/tijd van het gesprek) en de €388 moeten dus geheel terecht worden betaald.

Beide rekeningen hebben betrekking op een deel van de totaalschuld dus uiteindelijk zult u beide moeten betalen. Uw enige aanknopingspunt om iets niet te betalen (één van de twee €194 rekeningen) zou de niet-gelukte adreswijziging zijn die inderdaad enige backoffice problemen bij DUO verraadt maar dat kan net zo goed bij een extern incassoburo liggen. IMHO is dit ècht te weinig om te gaan procederen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Tja dan had je eea natuurlijk kunnen controleren. Dat er wel eens wat mis gaat bij DUO is me bekend en daar heb ik ook eea mee te stellen gehad, maar anderen hebben al opgeschreven hoe je jezelf kan indekken: navragen, bellen, website checken, naam medewerker opschrijven...

Ik kan best geloven dat je verkeerd bent geinformeerd of dat bij DUO iets misging waardoor jij nu buiten je schuld een boete opgelegd krijgt. Het enige is dat je er vrij weinig tegen kan doen, het is hun systeem tegen een niet onderbouwd verhaal van jouw kant. Dat je daar boos over bent kan ik me goed voorstellen, zou ik ook zijn. Maar je kan er vrij weinig meer tegen doen tenzij je alsnog een bewijsstuk hebt.

Dat ze zouden frauderen is natuurlijk volledig uit de lucht gegrepen, wellicht is dat TS in zijn of haar woede ontglipt. Voor de boete kan je een afbetalingsregeling treffen, dus ik zou zeggen, tenzij je toch bewijs hebt dat jouw verhaal ondersteunt, laat het erbij.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jammer van het woord FRAUDE, dat ontneemt mij eigenlijk de zin om te reageren.

Zoals wel vaker bij overheidsinstanties worden er pijnlijke fouten gemaakt die vervolgens op de schouders van de burger rusten. Daarom moet je altijd bewijs vragen en het liefst je gesprek met de overheidsinstantie in kwestie opnemen.

Wel heb je zelf ook een plicht. Je moet jezelf ervan vergewissen dat je aanvraag voor een wijziging daadwerkelijk goed is verwerkt. Hiervoor zijn legio mogelijkheden, dus als je dat niet doet ben je nalatig.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

TS heeft me helemaal door. Ik werk bij DUO en voor iedere boete die we uitdelen krijgen we een bonus gelijk aan 25% van de opgelegde boete. Vorig jaar heb ik 16,000 euro boete op kunnen leggen en dat heeft me een bonus van 4,000 euro opgeleverd. Daarvan ben ik lekker met mijn vrouw naar Zuid-Afrika op safari gegaan, daar knapt een mens van op! Kijk als zo'n sufferd dan zijn kaart kwijtraakt of stopt met studeren of afstudeert dan is het natuurlijk spekkie voor het bekkie. Natuurlijk zeggen we dan dat het allemaal in orde komt zonder ook maar iets te verwerken en natuurlijk wachten we ook een paar maanden voor we een brief sturen zodat die boete lekker kan oplopen. Daar komt bij dat ik het ook gewoon leuk vind studenten en ex-studenten met boetes, schulden en deurwaarders te achtervolgen. Ik word er behoorlijk opgewonden van.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Eindelijk eens iemand die toegeeft voor al die vage webwinkels en weet ik wat meer waar lui over klagen te werken, of is het alleen DUO? :P

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door sjohie »

Inmiddels is de beroepstermijn bij de rechter "aankomende woensdag" zoals hierboven staat, goed en wel verstreken, ik ben benieuwd of TS dit ook nog gedaan heeft..

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Waarschijnlijk niet en wilde Goldkiwi even zijn gal hier spuwen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door BreejKC »

TS, in de eerste zinnen van dit topic staat 1) de fout die u gemaakt heeft, maar 2) ook de oplossing van dit probleem. Quote: Een paar maanden daarna heb ik gebeld om een nieuwe kaart aan te vragen. Ik kreeg te horen dat m’n kaart was gevonden, gedeactiveerd, en mijn reisproduct was stopgezet. Dus ik moest de hele aanvraag opnieuw gaan doen. UN quote.

1) U hebt de fout gemaakt te bellen met DUO, u bewijst in principe dus niets wat er toen “gezegd” is. Alles waar geld bij betrokken is moet men nooit telefonisch regelen, maar schriftelijk. Eventuele antwoorden op schrift terugeisen. Achteraf bewijst men dan de uitspraken en/of toezeggingen die zijn gedaan.

2) Gezegd is kennelijk: “dat de kaart was gevonden, gedeactiveerd en het reisproduct was stopgezet”. Logisch dat u dan de conclusie trekt dat er niets meer hoeft te gebeuren. Overheidsprocedures mogen voor de burger niet nodeloos ingewikkeld zijn. Onnodig ingewikkelde procedures kunnen de burger op het verkeerde been zetten, dat is niet toegestaan. Het handelen van de overheid (en dat is DUO) moet logisch zijn! Als daadwerkelijk gebeurd is wat u schrijft, dan moet dat dus in de administratie van DUO terug te vinden zijn. Kennelijk heeft de klachtbehandelaar bij DUO de moeite niet genomen dit tot in de puntjes uit te zoeken of hij is er (tot nu toe terecht) vanuit gegaan dat u niet van deze regels op de hoogte bent. Makkelijker was het om u een boete te sturen. Correct is dit niet.

Als wat u schrijft waar is, dat moet nu dus nog grondig uitgezocht worden, dan handelt DUO onlogisch / onredelijk / onbehoorlijk. Dat is wat anders als fraude plegen. Pas dus op met dergelijke harde woorden en laat uw emotie niet te sterk spreken.

Uw klacht bij DUO is kennelijk dus niet naar tevredenheid opgelost. U hoeft hiermee niet naar de rechter. DUO is een overheidsorganisatie. U kunt een aanvraag indienen bij de Nationale Ombudsman bij DUO hiernaar een onderzoek in te stellen. De Nationale Ombudsman kan er voor zorgen dat de onderste steen bovenkomt en laat zich niet met een kluitje door DUO in het riet sturen. Als het handelen van DUO na een dergelijk onderzoek als onbehoorlijk wordt beschouwd, dan staat u sterk en zult u de opgelegde boete niet hoeven te betalen.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dan zal je toch wel iets van onderbouwing moeten hebben dunkt me. In hoeverre worden telefoongesprekken uberhaupt vastgelegd daar? En weet TS wel uberhaupt nog met wie en wanneer hij heeft gesproken? Als dat allemaal niet duidelijk is dan heb je niets waar de ombudsman iets mee kan. Er zijn m.i. 2 situaties mogelijk:

1. DUO had inderdaad het product stopgezet maar daarna ten onrechte een boete opgelegd, alleen kan TS niet bewijzen dat het ten onrechte is. Dat zou dan inderdaad in de administratie terug te vinden moeten zijn. Maar het lijkt me erg stug dat ze de kaart stopzetten en je vervolgens toch een boete opleggen, want dan gaan in diezelfde administratie alle rode lichten aan.

2.De telefoonbeantwoorder heeft foute informatie verstrekt, bijvoorbeeld omdat hij het kaartnummer of studentnummer of de naam verkeerd had verstaan of ingevoerd. Dat kan je never nooit meer natrekken en dan heb je ook bij de Ombudsman geen zaak. Zelfs als je zijn naam en het tijdstip weet, dan kan de betrokken persoon altijd zeggen: 'Nee, ik heb dat niet gezegd.' Dan is het jouw woord tegen het zijne.

Optie 1 valt misschien te proberen maar ik geef het weinig kans.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door ArneLH »

Hou er wel rekening mee, dat als je de weg van de klacht volgt terwijl er toegang tot de bestuursrechter heeft opengestaan, het bestuursorgaan en de ombudsman niet verplicht zijn de klacht te behandelen (art. 9:8 en 9:23 Awb).

BrunoF.
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 dec 2014 10:13

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door BrunoF. »

Bor Komorovski schreef:TS heeft me helemaal door. Ik werk bij DUO en voor iedere boete die we uitdelen krijgen we een bonus gelijk aan 25% van de opgelegde boete. Vorig jaar heb ik 16,000 euro boete op kunnen leggen en dat heeft me een bonus van 4,000 euro opgeleverd. Daarvan ben ik lekker met mijn vrouw naar Zuid-Afrika op safari gegaan, daar knapt een mens van op! Kijk als zo'n sufferd dan zijn kaart kwijtraakt of stopt met studeren of afstudeert dan is het natuurlijk spekkie voor het bekkie. Natuurlijk zeggen we dan dat het allemaal in orde komt zonder ook maar iets te verwerken en natuurlijk wachten we ook een paar maanden voor we een brief sturen zodat die boete lekker kan oplopen. Daar komt bij dat ik het ook gewoon leuk vind studenten en ex-studenten met boetes, schulden en deurwaarders te achtervolgen. Ik word er behoorlijk opgewonden van.
En jij hebt een schoon geweten? Ook nog eens de grappenmaker uithangen. Je zou ons moeten bedanken dat we jouw salaris ophoesten!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

BrunoF. schreef:
Bor Komorovski schreef:TS heeft me helemaal door. Ik werk bij DUO en voor iedere boete die we uitdelen krijgen we een bonus gelijk aan 25% van de opgelegde boete. Vorig jaar heb ik 16,000 euro boete op kunnen leggen en dat heeft me een bonus van 4,000 euro opgeleverd. Daarvan ben ik lekker met mijn vrouw naar Zuid-Afrika op safari gegaan, daar knapt een mens van op! Kijk als zo'n sufferd dan zijn kaart kwijtraakt of stopt met studeren of afstudeert dan is het natuurlijk spekkie voor het bekkie. Natuurlijk zeggen we dan dat het allemaal in orde komt zonder ook maar iets te verwerken en natuurlijk wachten we ook een paar maanden voor we een brief sturen zodat die boete lekker kan oplopen. Daar komt bij dat ik het ook gewoon leuk vind studenten en ex-studenten met boetes, schulden en deurwaarders te achtervolgen. Ik word er behoorlijk opgewonden van.
En jij hebt een schoon geweten? Ook nog eens de grappenmaker uithangen. Je zou ons moeten bedanken dat we jouw salaris ophoesten!
Meen je deze reactie nou serieus of zit je hier te trollen?
Voor alle duidelijkheid dit was sarcastisch bedoeld. Een overheidsmedewerker met een bonus is ongeveer even waarschijnlijk als Gordon met een vrouw, en over het algemeen komt de vertraging door het feit dat administratie ook niet altijd even snel verloopt.
Overigens betaalt DUO een vergoeding aan NS voor de gemiste inkomsten dus het is niet onlogisch dat dat via de boete wordt verhaald.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door dhc »

Van de procedures om bewijzen te leveren heeft u weinig verstand..hier gaat het nog steeds om "wie eist bewijst".. We zijn niet in Amerika!
Verder bent u gewoon boos om het onrecbht u aangedaan...

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Dus DUO betaalt de NS een vergoeding voor gemiste inkomsten.... welke gemiste inkomsten dan? Want ik heb in die tijd helemaal geen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.
Je hebt het product ontvangen, of je het gebruikt of niet is minder relevant. NS berekent aan DUO een bepaald bedrag aan inkomstenderving gebaseerd op statistische gegevens. DUE neemt dat mee als een soort stufi in natura; als je daar achteraf geen recht op hebt gehad moet je dat, evenals stufi in geld, terugbetalen.
Ik vind het persoonlijk gewoon niet netjes dat ze aan de telefoon zeiden dat m'n reisproduct al stop is gezet (ze hadden m'n persoonsgegevens voor zich), terwijl dat blijkbaar niet zo was. Misschien ben ik naief in dit opzicht, maar ik ging er van uit dat wat mevrouw zei, klopte. Dit kunnen ze makkelijk terug halen doordat ze kunnen zien dat m'n reisproduct wel geactiveerd was, maar niet werd gebruikt.
Mensen zeggen zo vaak dingen die ze weer vergeten, niet nakomen of omdat ze eigenlijk geen idee hebben. Het kan ook zijn dat ze misschien je vraag verkeerd begreep. Dit soort theemutsen heeft geen hoge opleiding genoten en bovendien is er geen kans dat ze je nog terugzien dus ze worden er niet op aangesproken als hun suggestie achteraf niet klopt.
Maar goed, ik zal het zien als een (dure) les... Ik vind het gewoon jammer dat bedrijven burgers alles kunnen maken, het bedrijf heeft gelijk totdat de benadeelde bewijs heeft van het tegendeel, andersom is dit niet het geval.
Dan moet je dus zorgen dat je kan bewijzen dat jij actie hebt ondernomen, dus naam noteren, brief schrijven etc. Geldt overigens ook voor woningstichtingen, overheid, nutsbedrijven etc. Anders kan je in het geheel niets bewijzen.

nikkimcbn
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 dec 2014 14:54

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door nikkimcbn »

Hier precies een zelfde geval: http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht- ... -chipkaart
Als je het niet met de boete eens bent, kun je binnen 6 weken bezwaar maken, maar dan moet je daar wel een goed argument voor hebben. Dat een anonieme telefoniste je verteld heeft dat je ov al is stopgezet, lijkt me helaas niet goed genoeg.
Alleen jammer van het fragmentje dat ze niet vertellen hoe het met de jongen is afgelopen :(

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: DUO fraudeert?

Ongelezen bericht door prem »

Goldkiwi schreef:Dus DUO betaalt de NS een vergoeding voor gemiste inkomsten.... welke gemiste inkomsten dan? Want ik heb in die tijd helemaal geen gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.

Ik vind het persoonlijk gewoon niet netjes dat ze aan de telefoon zeiden dat m'n reisproduct al stop is gezet (ze hadden m'n persoonsgegevens voor zich), terwijl dat blijkbaar niet zo was. Misschien ben ik naief in dit opzicht, maar ik ging er van uit dat wat mevrouw zei, klopte. Dit kunnen ze makkelijk terug halen doordat ze kunnen zien dat m'n reisproduct wel geactiveerd was, maar niet werd gebruikt.

Maar goed, ik zal het zien als een (dure) les... Ik vind het gewoon jammer dat bedrijven burgers alles kunnen maken, het bedrijf heeft gelijk totdat de benadeelde bewijs heeft van het tegendeel, andersom is dit niet het geval.
Vraag altijd een bevestiging op schrift van een telefonische toezegging!

Gesloten